Heimwee, en nu?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LiannePuthzy

Berichten: 6999
Geregistreerd: 10-05-13

Heimwee, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-24 04:57

Momenteel ben ik op buitenland stage in Mexico. 2 weken gehad en nog 18 weken te gaan. (Buitenland stage van 20 weken is verplicht bij mijn opleiding)
Ik merk dat ik enorm last heb van heimwee, wat zich resulteert in geen eetlust ik moet mijzelf dwingen om te kijken. En kijkend in de spiegel (heb hier geen weegschaal) zijn er volgensmij toch wel al een paar kilo af.. En ook huilbuien en hyperventileren komt voor.
Het liefst boek ik mijn ticket om naar zo snel mogelijk naar huis. Maar ik wil ook weer niet opgeven…
Het plan was eerst om vlak over de Nederlandse grens stage te lopen zodat ik in het weekend, of de dagen dat ik remote kan werken naar huis kon gaan rijden. Maar helaas geen plek gevonden.
Wie heeft er tips? Ik wil ook niet dat mijn (mentale) gezondheid onder mijn Buitenlandstage gaat lijden

KimD

Berichten: 20423
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Heimwee, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 05:20

Vervelend dat je er last van heb en op 20 weken echt niet gezond, is dit niet iets wat je kunt bespreken met je opleiding? Er zal vast stagebegeleiding zijn?

Heb je het wel naar je zin? Want ook dat werkt heimwee tegen natuurlijk.

LiannePuthzy

Berichten: 6999
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-24 06:35

KimD schreef:
Vervelend dat je er last van heb en op 20 weken echt niet gezond, is dit niet iets wat je kunt bespreken met je opleiding? Er zal vast stagebegeleiding zijn?

Heb je het wel naar je zin? Want ook dat werkt heimwee tegen natuurlijk.


Ja naar mijn idee heb ik het wel naar mijn zin. Ik huur een kamer bij een goede vriendin van mijn vader. En geniet echt wel van alles wat hier is, mooi weer en zwembad

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: Heimwee, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 07:11

Ohh ik heb een tijd in Mexico gewoond! Waar zit je?

LiannePuthzy

Berichten: 6999
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-24 07:13

juniper schreef:
Ohh ik heb een tijd in Mexico gewoond! Waar zit je?

Cuernavaca

KimD

Berichten: 20423
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 10:44

LiannePuthzy schreef:
KimD schreef:
Vervelend dat je er last van heb en op 20 weken echt niet gezond, is dit niet iets wat je kunt bespreken met je opleiding? Er zal vast stagebegeleiding zijn?

Heb je het wel naar je zin? Want ook dat werkt heimwee tegen natuurlijk.


Ja naar mijn idee heb ik het wel naar mijn zin. Ik huur een kamer bij een goede vriendin van mijn vader. En geniet echt wel van alles wat hier is, mooi weer en zwembad


Is het dan misschien een kwestie van 'even doorbijten', beetje zoals 'afkicken' van thuis en als je eenmaal gewend bent het vanzelf beter wordt? Ik zou het in ieder geval wel even met de opleiding /coördinator bespreken zodat het wel kenbaar is. Mocht het dan erger worden dan weten ze er in ieder geval van en ondernemen ze misschien sneller actie.

Kabayo

Berichten: 14003
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Heimwee, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 10:46

Vaak zijn de eerste 2 weken het moeilijkste en gaat het daarna beter

Prairy
Berichten: 9086
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 10:49

Wat vervelend :( Ik heb alleen heimwee gehad toen ik verhuisde naar het zuiden van het land dus niet heel vergelijkbaar.

Kun je misschien wat Nederlanders van je eigen leeftijd in de buurt zoeken, of wellicht wat backpackers? Misschien dat wat meer contact met mensen van dezelfde leeftijd al helpt? Zoek wat hostels in de buurt, daar zitten meestal de jongeren.

Kun je iets koken van thuis, zodat je even iets vertrouwd eet? De meeste ingrediënten zijn vrij universeel.

En een 'positief dagboek' bijhouden, waarin je elke dag 2x 1-5 positieve dingen opschrijft, ook al zijn ze maar klein. En de dag erna alles wat je tot nu toe opgeschreven hebt, terug lezen. Dat helpt hopelijk je mindset te switchen van help ik moet hier weg naar 'ik kan dit, er zijn ook leuke dingen'

Veel sterkte, ik hoop dat het snel overgaat en dat je van je ervaring kunt gaan genieten.

Sabri

Berichten: 1395
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 10:53

Ja herken het, kan best heftig voelen . Huilen en hyperventileren heeft je lichaam vermoedelijk even nodig om alle gevoelens even door te laten komen. Vecht er niet tegen maar zie het als jouw proces waar je nu even doorheen moet. Een mens heeft vaak 3 weken nodig ergens een beetje te wennen. Je kunt ook niet eeuwig thuis blijven wonen en je zult er toch doorheen moeten. En je weet ook al een einddatum. Probeer je te concentreren op goede structuur, bv iedere dag even een wandelingetje voor of na het eten. Misschien kun je ook nog gaan sporten of iets anders doen naast je studie wat je leuk lijkt
Laatst bijgewerkt door Sabri op 26-02-24 11:05, in het totaal 4 keer bewerkt

Schuur_

Berichten: 4884
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 10:54

Ik denk dat het ook iets is dat met de tijd slijt. Lekker actief op zoek naar dingen om te doen, sociale contacten op doen of bijvoorbeeld een cursus gaan volgen.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 10:57

Helpt een keer extra bellen met het thuisfront niet?
En erover praten met die lieve vriendin?
Ben je veel alleen of word je wel opgenomen in het gezin daar?

Heimwee is zo vervelend...en niks om je over te schamen, hoor!

Sterkte, komt goed :*

LiannePuthzy

Berichten: 6999
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Heimwee, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-24 16:41

Bellen helpt bij mij helaas averechts. Ik heb mij iniedergeval aangemeld op Facebook bij verschillende groepen voor Nederlanders in mexcio.
Ikzelf vind uit huis gaan, maar wel in de omgeving blijven(en dus vrienden, paard ect kan bezoeken) toch echt wel anders dan 20 weken lang op 12u vliegen verderop zitten waar je niet op bezoek kan gaan bij vrienden/paard ect.
Met een goede vriendin praten doe ik inderdaad ook, die zegt het moet wel haalbaar voor jezelf zijn.
Op school hulp vragen vind ikzelf heel erg lastig, na 1x hulp gevraagd te hebben op de middelbare school, wat resulteerde in een hel van een middelbare schooltijd ben ik daarmee gestopt. Ja het is lang geleden en ben inmiddels 13 jaar ouder, maar alsnog vind ik dit doodeng

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Re: Heimwee, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 16:55

Oh dat is ook naar zeg, wel dapper dat je helemaal naar Mexico bent gegaan! Misschien ook maar even accepteren van jezelf dat je je zo voelt? Wat Sabri zegt, het lijkt me ook een hele overgang en ook helemaal niet raar. En misschien kun je hier even van je af kletsen?

Memories

Berichten: 2631
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 17:08

Wat dapper dat je helemaal naar Mexico bent gegaan voor zo’n lange stage! Het is idd heel logisch dat je je zo voelt, maar ook enorm vervelend en lastig :(:)

Moet je 20 weken aaneengesloten stage lopen of is het mogelijk tussendoor een keer naar huis te reizen? anders zou ik zeggen, kijk of je nu nog kan regelen om ong halverwege een keer 1-2 weken naar huis te gaan en daarna weer opnieuw naar Mexico om de rest van je stage af te maken. Dan is het een wat overzichtelijkere periode om te overzien en heb je een tripje naar huis om je ook op te verheugen. Wellicht niet de goedkoopste optie, maar ik kan me voorstellen dat het mentaal gezien een stuk minder heftig voelt als je uit kan kijken naar een korte onderbreking van je stage om weer even op te laden thuis.

yvje86

Berichten: 2699
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 17:10

Oh nee ts, heimwee is zo PIEP.
Ik heb het zelf ook snel, dat resulteert erin dat ik helaas geen lange vakantie ver weg kan maken. Het gevoel dat je niet in de auto kunt stappen en over een paar uur thuis bent is op zijn zachts gezegd niet fijn.
Ik kan je helaas geen tips geven, andere bokkers wellicht wel, ik lees even mee en ik wens je heel veel sterkte hoor.

miereneter

Berichten: 2539
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 18:47

Je kunt ook met jezelf afspreken dat je het nog (bijvoorbeeld) twee weken probeert, of een maand. Dan maak je het voor jezelf behapbaar, omdat je die tijd kunt overzien. Als je dan nog steeds zoveel heimwee hebt, ga je naar huis. En als de heimwee over is, kun je gewoon blijven. Maar je weet dan dat je het echt een kans hebt gegeven.

En soms lukt iets op een bepaald moment in je leven even niet - verkeerde plaats op het verkeerde moment. Volgende keer beter. Het leven geeft zoveel kansen. Ik ben ooit op het laatste moment niet voor een studiejaar naar Australië gegaan, nadat ik de hele voorbereiding zowat rond had, inclusief plek op een universiteit. Was het moment niet. Heb ik een ervaring gemist? Zeker! Heb ik heel veel andere ervaringen en vriendschappen in plaats daarvan opgedaan? Absoluut. Nul spijt van.

Goof

Berichten: 28805
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Heimwee, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 18:50

Ik ben zelf niet bekend met heimwee, maar kan je het concreet naken voor jezelf?
Dus wat is het dat je mist en hoe kan je daar jezelf in voorzien?
Kan je een kalender oid maken en dageb of weken afstrepen? Dan maak je ook inzichtelijk dat de tijd gewoon doorloopt en hoe snel je eigenlijk weer thuis bent.

En daarnaast.... ik hoop dat je ook heel erg geniet van deze toffe ervaring!

welmoedz

Berichten: 1571
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Re: Heimwee, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 19:28

Oh zo herkenbaar. Zit je toevallig op de HAS? Ik moest ook 20 weken naar t buitenland. Ik ging naar Australië en heb de eerste 3 weken doorlopend gehuild, ik voelde me zo eenzaam. Er was toen Skype maar niet WhatsApp zoals nu. Op een gegeven moment kreeg ik er vriendinnen via m'n stage en weer via via daar. Het is echt goedgekomen maar zorg dat je een beetje onder gelijkgestemden komt. Ik bleef thuis wel missen maar vond het na een maand echt ontzettend leuk! Je kan het!! Je hebt straks iets moois om naar terug te gaan, eigenlijk ook goed dat je het wel mist. Ik zou echt even doorzetten, desnoods kun je misschien iets eerder naar huis (na 14 weken ofzo) om thuis je verslag te schrijven ofzo. Iig succes!

LiannePuthzy

Berichten: 6999
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-24 19:29

welmoedz schreef:
Oh zo herkenbaar. Zit je toevallig op de HAS? Ik moest ook 20 weken naar t buitenland. Ik ging naar Australië en heb de eerste 3 weken doorlopend gehuild, ik voelde me zo eenzaam. Er was toen Skype maar niet WhatsApp zoals nu. Op een gegeven moment kreeg ik er vriendinnen via m'n stage en weer via via daar. Het is echt goedgekomen maar zorg dat je een beetje onder gelijkgestemden komt. Ik bleef thuis wel missen maar vond het na een maand echt ontzettend leuk! Je kan het!! Je hebt straks iets moois om naar terug te gaan, eigenlijk ook goed dat je het wel mist. Ik zou echt even doorzetten, desnoods kun je misschien iets eerder naar huis (na 14 weken ofzo) om thuis je verslag te schrijven ofzo. Iig succes!


Ik zit inderdaad op de has, eenzaam voel ik mij gelukkig niet

welmoedz

Berichten: 1571
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 19:33

LiannePuthzy schreef:
welmoedz schreef:
Oh zo herkenbaar. Zit je toevallig op de HAS? Ik moest ook 20 weken naar t buitenland. Ik ging naar Australië en heb de eerste 3 weken doorlopend gehuild, ik voelde me zo eenzaam. Er was toen Skype maar niet WhatsApp zoals nu. Op een gegeven moment kreeg ik er vriendinnen via m'n stage en weer via via daar. Het is echt goedgekomen maar zorg dat je een beetje onder gelijkgestemden komt. Ik bleef thuis wel missen maar vond het na een maand echt ontzettend leuk! Je kan het!! Je hebt straks iets moois om naar terug te gaan, eigenlijk ook goed dat je het wel mist. Ik zou echt even doorzetten, desnoods kun je misschien iets eerder naar huis (na 14 weken ofzo) om thuis je verslag te schrijven ofzo. Iig succes!


Ik zit inderdaad op de has


Dan zou ik ook niet bang zijn om even contact op te nemen met je stagebegeleider vanuit de HAS, je bent echt niet de de eerste die dit zo ervaart. Zij kan je binnen de has misschien ook even doorsturen naar iemand met wie je erover kan praten. In mijn jaar hadden veel mensen er ook moeite mee. Uiteindelijk kijkt wel iedereen terug op een leerzame en mooie tijd.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37252
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 19:55

Getver heimwee is zo ontzettend naar. En als je zo ver van je thuis afzit zal het er nog harder inhakken denk ik. :(:)

Ik weet ook waarom heimwee heimwee heet. Ik ben er inmiddels gelukkig wat van af, al kan het me nog soms bij vlagen overvallen en voel ik me uitermate prut.maar vroeger zelfs als ik met mijn ouders op vakantie was kon ik echt ellendig naar worden van de heimwee, het gemis van het vertrouwde. ;(

Later sloeg het om naar soms een verwarrende omgekeerde dubbele heimwee. Thuis heiwee naar frankrijk en in frankrijk heimwee naar huis. Ook dat is gelukkig meest verleden tijd omdat ik nu beiden heb en kan wisselen wanneer ik wil,

Wat mij bij die nare rot vlagen het beste helpt is bezig zijn met van alles en nogwat, iets doen waar ik voldoening uithaal en dat even mijn hoofd weghaald van het gemis en het ellendige gevoel. Of ik ga een eind wandelen of een andere fysieke activiteit. En als dat niet voldoende helpt zorg ik dat ik zo moe wordt dat ik wel vanzelf in slaap val ipv draaien piekeren en niet slapen. Samen met fotos van thuis en iets vertrouwds dat altijd meegaat waar ik ook ben

Hopelijk vindt je een manier om je heimwee een plekje te geven waardoor het vol te houden is,

xchey
Berichten: 217
Geregistreerd: 23-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 20:13

Ah heimwee is zo naar..
Wat mij vaak hielp is juist niet bellen naar huis, juist wat minder contact, afleiding zoeken zodat je niet te veel aan thuis denkt, en toch even doorzetten.
Maar als het écht niet beter gaat iemand van je stage o.i.d. contacteren, want je kan tot op zekere hoogte doorzetten maar als het dan niet overgaat is dat geen doen meer, dan kun je daar niet 20 weken op die manier zitten..
Veel sterkte/succes en ik hoop dat je je snel een beetje beter voelt!!

LiannePuthzy

Berichten: 6999
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Heimwee, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-24 03:42

Na veel overleg met mijn moeder en wat mensen die mij goed kennen heb ik bijna de knoop doorgehakt om de stage toch wel stop te zetten.
Naast mijn heimwee voldoet de stage achteraf gezien ook niet helemaal aan de eisen van school. Ik zou eigenlijk 3 dagen op het bedrijf zou moeten kunnen werken, en 2 dagen zou ik in principe thuis mogen werken. Hierin is een kleine miscommunicatie ontstaan, bedrijf heeft helemaal geen kantoor, maar gewoon 1 persoon wat in Mexico werk voor het bedrijf (en zo hebben ze mensen door het Latijns Amerika). Waardoor ik eigenlijk de gehele dag op mijn kamer zit.
Niet de stage die ik natuurlijk voor ogen had

friezenfan2

Berichten: 2597
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 08:58

Heeft de HAS geen lijst met stagebedrijven? En stond dit erop?

Wat zegt je stagebegeleider er van? Mijn buitenland stage was echt 7 weken afzien. Echt maar 2 klasgenoten hadden een leuke stage. en dat waren stages bij mensen die ze al kende. Nou was dit op het mbo. En ik weet van andere die dezelfde opleiding hebben gedaan dat ook hun buitenlandse stage rot waren.

Nu stoppen lijkt me ook een slecht idee. Je zit hoog in je emoties en dan maak je vaak niet de beste beslissingen

Goldwynn

Berichten: 1428
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Helaas weer in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 09:11

Als de stage niet voldoet heeft het voor dat stuk geen toegevoegde waarde om te blijven. Eventueel misschien als oefening/ervaring voor jezelf, maar ik snap het als je lekker naar huis wil TS!

Ik heb voor mijn opleiding een half jaar in Zuid-Korea gestudeerd (was overigens niet verplicht), voor mij waren de eerste weken afzien. Had nog geen ervaring met uit huis wonen, en dan zit je daar aan de andere kant van de wereld. Wat mij geholpen heeft, naast doorbijten, was toch wel het contact met andere internationale studenten. Scheelt dat ik een kamergenote had en dat ik de structuur van de lessen had (nadat ik na een meltdown m'n rooster eindelijk rond had, maar dat had dus ook wat voeten in de aarde).

Is het mogelijk dat je bij je volgende buitenland stage, ervan uit gaande dat je niet met je opleiding stopt, je een stage zoekt waar je wat meer mensen om je heen hebt? Of dat nu locals of andere studenten zijn, want alleen voelen en zijn is zo giga naar.. Deze ervaring was niet geslaagd, maar dat hoeft niet te zeggen dat een volgende keer net zo gaat!