blaasontsteking

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

blaasontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 10:38

2 weken terug het gevoel van een blaasontsteking en migraine. Vervolgens na 2 dagen naar de dokter geweest (ging niet gelijk door de migraine) en blaasontsteking geconstateerd. Nu na de antibiotica kuur nog steeds gevoelig voor migraine en het gevoel van blaasontsteking. Meer mensen hier ervaring mee? Na de antibiotica zou het toch over moeten zijn? Zoiezo morgen maar weer laten testen bij de huisarts hoor (snap dat bokt geen arts is, maar toch benieuwd of dit meer voorkomt)

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 10:40

Soms als je weerstand wat minder is kan je er sneller vatbaar voor zijn.
Ik heb het nog nooit in combinatie met migraine gehad, maar probeer wel voldoende water/thee te blijven drinken.
Cranberrysap kan ook helpen.

Verder sterkte, blaasontsteking is rot!

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 10:49

hoe ik eraan kom snap ik wel een beetje, heb wat stress gehad en nu dus blijkbaar vatbaar.
hetgeen ik raar vind is dat ik er na de antibiotica kuur (afgemaakt) nog steeds last van heb. Vraag me dan ook af of dat dat kan, of dat er wellicht iets anders aan de hand is. Diagnose blaasontsteking is gesteld met urine onderzoek.
Cranberry sap niet geprobeerd, maar wel de cranberry pillen voor blaasontsteking van het kruidvat.
Drinken doe ik ook wel voldoende.

Thanks voor het meedenken @Es_ther

Anoniem

Re: blaasontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 11:06

Om blaasontsteking te verminderen/voorkomen veel cranberry dingen eten/drinken.

Cranberrys werken echt goed. Mijn moeder die chronische blaasontsekingen heeft/had neem cranberry pillen, sap en gedroogde Cranberrys. En die heeft nergens meer last van, tenminste niet zo erg meer.

Marie111
Berichten: 4671
Geregistreerd: 15-07-10

Re: blaasontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 11:14

Komt vaker voor hoor. Waarom niet vanmorgen gelijk even ochtendurine bij assistente van de huisarts gebracht? Had je waarschijnlijk gelijk een nieuwe kuur meegekregen.

Pindabear

Berichten: 377
Geregistreerd: 15-11-19

Re: blaasontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 11:28

Kan je goed uitplassen? Ik heb het aantal jaren terug namelijk ook gehad en bij mij kwam de blaasontsteking steeds terug. Uiteindelijk naar het ziekenhuis gestuurd voor een echo. Daarop konden ze zien dat ik niet goed uitplaste waardoor er urine in de blaas bleef na het plassen en dus ook de bacteriën. Ik heb toen bekkenbodem fysio gehad en dat heeft mij heel goed geholpen. En cranberrysap helpt inderdaad ook heel erg goed.

Hafje81
Berichten: 222
Geregistreerd: 28-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 11:30

Hier helaas ook een ervaringsdeskundige aangaande blaasontstekingen. Soms gaat het goed en soms heb ik echt periodes dat het vaker terug komt.
Volgende tips kan ik je alvast meegeven:
- Cranberrie tabletten dagelijks nemen helpt wel degelijk om de blaasonsteking te voorkomen. Het "verzuurt" je urine waardoor bacterien minder kans hebben om zich te vermenigvuldigen.
- Veel drinken uiteraard: Dit 'spoelt' je urinewegen.
- Ga steeds naar het toilet als je gevreeen hebt (niet het meest romantische, maar het helpt wel)
- Dat je nu nog last hebt, kan inderdaad. Je blaaswand is ontstoken en blijft nog wel even gevoelig. Heb je toch het idee dat het niet over is, laat voor de zekerheid je urine terug testen. Eventueel zal de huisarts je vragen om urine op te vangen, dat naar het labo gestuurd kan worden. Ik heb ooit een bacterie gehad waarbij de doorsnee antibiotica niet hielp en ben toen terug moeten gaan. De eerste AB hielp, maar beperkt en daarna kwam de ontsteking gewoon terug.

Het probleem met antibioticakuren is dat resistentie in de hand wordt gewerkt. Ik heb altijd wel een paar zakjes 'Monuril' liggen voor als het weer prijs is. Dat is een poederoplossing die tegen de meest voorkomende bacterie werkt en geen resistentie in de hand werkt.

Moest je echt veel last hebben van terugkerende blaasontstekingen, bestaat er zelfs een vaccin.

Hopelijk is het snel terug beter, een blaasontsteking is echt pijnlijk!

grtjs,

Kiki1995

Berichten: 1077
Geregistreerd: 14-01-15
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 11:32

Als je nog last hebt moet je echt terug gaan naar je huisarts voor een tweede kuur. Wacht niet te lang, voordat je het weet is het een nierbekkenontsteking en dat is echt geen pretje.

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 11:38

Ja hoor het kan zeker. De huisarts zal bij een blaasontsteking eerst beginnen met de standaard antibiotica. Maar soms werkt die niet op het type bacterie dat jij in je blaas hebt. Mocht er nu bij de huisarts nog steeds een blaasontsteking uitkomen, dan zou ik vragen of ze de urine ook op kweek willen zetten. Dan onderzoeken ze welke bacterie er in de urine zit. En soms heb je pech, ben je net genezen en komt er weer een volgende overheen. Of de blaas is nog gevoelig door de ontsteking die er zat, maar dan vind ik 2 weken wel wat lang.
- Goed drinken, minimaal 2 liter
-Cranberry tabletten en vitamine C tabletten kunnen een blaasontsteking voorkomen.
- goed uitplassen, op de toilet gaan zitten en niet erboven hangen (doen veel vrouwen bij een toilet buitenshuis)
- na de seks direct plassen
- bij ontlasting van voor naar achteren vegen en niet andersom.
Dit zijn zo'n beetje de standaars tips.
Hopelijk ben je er snel vanaf! Helemaal als het migraine uitlokt. Dubbele pech.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 11:47

Marie111 schreef:
Komt vaker voor hoor. Waarom niet vanmorgen gelijk even ochtendurine bij assistente van de huisarts gebracht? Had je waarschijnlijk gelijk een nieuwe kuur meegekregen.


Ik had geen potje meer in huis voor ochtendurine op te vangen, dat dus vandaag halen en morgen inleveren.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: blaasontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 11:48

thanks allemaal voor de tips, ik ga even kijken wat ik kan doen (behalve natuurlijk morgenochtend naar de huisarts, want dat doe ik zeker)

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: blaasontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 13:25

Het is op zich niet vreemd dat je nog steeds wat last hebt na de antibiotica kuur. Blaasontsteking is eigenlijk gewoon een wondje in je blaas, en antibiotica doodt dan wel de bacteriën maar zorgt er niet voor dat het wondje direct weg is. Dat moet helen, en dat kan wel een aantal dagen duren.

Cranberry helpt hier weinig. Wat bij mij het allerbeste helpt is een flinke theepot met brandnetelthee (werkt ontstekingsremmend en bloedzuiverend) leeg drinken, minstens twee keer per dag, en voordat je gaat drinken even je blaas leeg plassen en daarna een tijdje je plas ophouden. Dat is even vervelend, maar de pijn trekt heel snel weg en dan kan de brandnetel en evt vit. C rustig zijn werk doen in je blaas.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 17:07

8nnemiek schreef:
Het is op zich niet vreemd dat je nog steeds wat last hebt na de antibiotica kuur. Blaasontsteking is eigenlijk gewoon een wondje in je blaas, en antibiotica doodt dan wel de bacteriën maar zorgt er niet voor dat het wondje direct weg is. Dat moet helen, en dat kan wel een aantal dagen duren.

Cranberry helpt hier weinig. Wat bij mij het allerbeste helpt is een flinke theepot met brandnetelthee (werkt ontstekingsremmend en bloedzuiverend) leeg drinken, minstens twee keer per dag, en voordat je gaat drinken even je blaas leeg plassen en daarna een tijdje je plas ophouden. Dat is even vervelend, maar de pijn trekt heel snel weg en dan kan de brandnetel en evt vit. C rustig zijn werk doen in je blaas.


Het is helaas geen wondje wat aan het helen is, het word in rap tempo erger. Dusdanig dat ik zojuist de dokter maar vast gebeld heb. Nu pijnstillers en vitamine C, straks brandnetelthee (moest even gehaald worden). Morgenochtend urine inleveren, huisarts heeft me beloofd dat het ook op kweek gaat.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 17:25

8nnemiek schreef:
Het is op zich niet vreemd dat je nog steeds wat last hebt na de antibiotica kuur. Blaasontsteking is eigenlijk gewoon een wondje in je blaas, en antibiotica doodt dan wel de bacteriën maar zorgt er niet voor dat het wondje direct weg is. Dat moet helen, en dat kan wel een aantal dagen duren.

Cranberry helpt hier weinig. Wat bij mij het allerbeste helpt is een flinke theepot met brandnetelthee (werkt ontstekingsremmend en bloedzuiverend) leeg drinken, minstens twee keer per dag, en voordat je gaat drinken even je blaas leeg plassen en daarna een tijdje je plas ophouden. Dat is even vervelend, maar de pijn trekt heel snel weg en dan kan de brandnetel en evt vit. C rustig zijn werk doen in je blaas.


Zo leer nog eens wat na zestig jaar , maar een wondje in je blaas?? En nog last na antibioticakuur?? dat is echt nieuw en ik weet niet of dat wel klopt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 17:26

Bij mij hebben de Cystiberry capsules van Roter supergoed geholpen.
Kun je bij de drogist krijgen maar ze zijn alleen niet goedkoop.
Ik dacht 20 euro voor 30 tabletten.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 21:07

bigone schreef:
Zo leer nog eens wat na zestig jaar , maar een wondje in je blaas?? En nog last na antibioticakuur?? dat is echt nieuw en ik weet niet of dat wel klopt.

Zo hebben ze het mij uitgelegd in ieder geval. Ik vond het wel logisch klinken. Het is geïrriteerd slijmvlies, en zeker als de urine bloederig is dan is er toch ergens iets open, dat hoeft maar een heel klein bloedvat te zijn, maar dat is dan wel gevoelig en extra vatbaar voor bacteriën. Zelfs gewoon geïrriteerd slijmvlies heeft even tijd nodig om te genezen. Op zich is het niet vreemd dat je blaas dan extra gevoelig is, zelfs zonder schadelijke bacteriën. Ze vertelden ook dat door een ontsteking in je blaas littekenvorming kan ontstaan, wat ook weer extra gevoelig is voor bacteriën en daarmee nieuwe blaasontstekingen.

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 21:16

TS je kunt nog even op thuisarts.nl kijken al zijn de meeste adviezen al gegeven hier.

Hafje81 schreef:
Hier helaas ook een ervaringsdeskundige aangaande blaasontstekingen. Soms gaat het goed en soms heb ik echt periodes dat het vaker terug komt.
Volgende tips kan ik je alvast meegeven:
- Cranberrie tabletten dagelijks nemen helpt wel degelijk om de blaasonsteking te voorkomen. Het "verzuurt" je urine waardoor bacterien minder kans hebben om zich te vermenigvuldigen.
- Veel drinken uiteraard: Dit 'spoelt' je urinewegen.
- Ga steeds naar het toilet als je gevreeen hebt (niet het meest romantische, maar het helpt wel)
- Dat je nu nog last hebt, kan inderdaad. Je blaaswand is ontstoken en blijft nog wel even gevoelig. Heb je toch het idee dat het niet over is, laat voor de zekerheid je urine terug testen. Eventueel zal de huisarts je vragen om urine op te vangen, dat naar het labo gestuurd kan worden. Ik heb ooit een bacterie gehad waarbij de doorsnee antibiotica niet hielp en ben toen terug moeten gaan. De eerste AB hielp, maar beperkt en daarna kwam de ontsteking gewoon terug.

Het probleem met antibioticakuren is dat resistentie in de hand wordt gewerkt. Ik heb altijd wel een paar zakjes 'Monuril' liggen voor als het weer prijs is. Dat is een poederoplossing die tegen de meest voorkomende bacterie werkt en geen resistentie in de hand werkt.

Moest je echt veel last hebben van terugkerende blaasontstekingen, bestaat er zelfs een vaccin.

Hopelijk is het snel terug beter, een blaasontsteking is echt pijnlijk!

grtjs,


Ook voor Monuril is al resistentie. Zo lang antibiotica als snoepjes ingenomen worden, zie je steeds meer problemen ontstaan. Voorlopig zijn er geen nieuwe soorten antibiotica. Dus straks komen mensen te overlijden aan simpele aandoeningen.

Quickly2003

Berichten: 293
Geregistreerd: 06-04-17

Re: blaasontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 21:24

Heb het hele topic nog niet gelezen maar heb wel gelezen dat het na de antibiotica kuur niet over was. Heb dit zelf ook al 2 keer gehad maar ik dronk blijkbaar echt nog te weinig. En idd cranberry’s werken ook. Veel succes nog. Nu maar even het topic verder lezen :o

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 21:41

bigone schreef:
8nnemiek schreef:
Het is op zich niet vreemd dat je nog steeds wat last hebt na de antibiotica kuur. Blaasontsteking is eigenlijk gewoon een wondje in je blaas, en antibiotica doodt dan wel de bacteriën maar zorgt er niet voor dat het wondje direct weg is. Dat moet helen, en dat kan wel een aantal dagen

Zo leer nog eens wat na zestig jaar , maar een wondje in je blaas?? En nog last na antibioticakuur?? dat is echt nieuw en ik weet niet of dat wel klopt.


Technisch gezien is de slijmvlieslaag aan de binnenkant van de blaas/urinewegen ontstoken geraakt door (meestal ecoli) bacterien. Sommige mensen hebben dan ook bloed in de urine, dus je kunt spreken van wondjes of beschadigingen. In elk geval ontstoken weefsel. Als het een gewone ongecompliceerde urineweginfectie is, dan ben je meestal snel van je klachten af. En duurt het echt geen 2 weken. Maar soms reageert de bacterie niet op de antibiotica. Of je bent er vanaf, maar je wordt na een paar dagen wederom besmet en je hebt dan 2 blaasontstekingen kort achter elkaar. Als TS nog helemaal niet klachtenvrij is geweest, dan denk ik dat de antibiotica niet goed gewerkt heeft. Hopelijk knap je dan na morgen op!
Je kunt ook een dag of 3 na de volgende kuur een potje urine inleveren om te kijken of de urine dan wel schoon is. Soms heb je een langere of andere kuur nodig. En zo ben je er op tijd achter.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: blaasontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 21:50

Bedenk ook wat antibiotica is en doet.

Het doodt bacteriën, maar bacteriën zijn levende wezens die methoden hebben om AB te overleven. Een AB kuur kan alle ziekmakende bacteriën doden, maar de sporen van de bacteriën worden maar beperkt gedood.

De bacteriën die jou gezond moeten houden worden ook gedood - bij terugkerende blaasontsteking heeft het zin om je darmflora 'op volle oorlogssterkte' te brengen. (Naast cranberry en/of D-mannose: dit voorkomt dat de bacteriën aan de blaaswand hechten.)

tootje71

Berichten: 5099
Geregistreerd: 09-01-10
Woonplaats: zw.prov.utr.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 21:55

verse gemberthee doet ook wonderen (oke is niet al te lekker ) maar zeker het proberen waard twee maal daags een kopje.
oja en appelazijn met kurkuma verdunt met water (natuurwinkel) ..heel vies maar werkt.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-19 10:26

zo vanmorgen even urine ingeleverd, ben benieuwd.
Ben inderdaad in de afgelopen 2 weken nog niet klachtenvrij geweest.
De eerste dagen heb ik Cystiberry capsules van Roter geslikt, maar dit hielp dus niet. Net als de antibiotica ook niet hielp.
Nu aan de brandnetelthee en gemberthee (vind ik gelukkig lekker)
En afwachten tot de huisarts straks belt.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: blaasontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 10:33

Ik hoop dat je er snel vanaf bent!

Blaasontsteking is zo vervelend -O-

Blacky94

Berichten: 3480
Geregistreerd: 07-07-08

Re: blaasontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 10:40

Lang leve D-mannose, alhoewel dat alleen werkt bij e-coli. Wat het in 85% van de gevallen ook is overigens.

Verder hoop ik vooral dat je er snel vanaf bent!

mariekeoo

Berichten: 3652
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Zuidhorn

Re: blaasontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 19:14

En al wat gehoord?