Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Unique6

Berichten: 2267
Geregistreerd: 06-06-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 21:20

Ik wil me hier graag ook melden, ik ben een intensief trainende atleet, maar zit helaas al 5 weken stil. En met stilzitten bedoel ik ook echt niets doen dat met hardlopen of atletiek te maken heeft. Naast atletiek ren ik graag eens een rondje van 5 of 10 kilometer voor de afwisseling (ik ben een sprinter). Helaas zit ik nu dus al 5 weken met een scheenbeenblessure, shin splints. Maandag heb ik voor het eerste gelopen, 4x1 minuut met pauzes van 2 minuten wandelen. Vandaag heb ik dit weer gedaan, maar man man wat een pijn. Dat wordt dus nog even geduld hebben.

_Nann_

Berichten: 4469
Geregistreerd: 08-10-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 21:50

@unique: dat lijkt me heftig als je normaal zoveel doet!
Mag ik vragen welke symptomen jij had bij je scheenbeen?

Supervixen

Berichten: 12906
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 21:59

Balen unique.. hoe is die blessure zo gekomen?

hwn
Berichten: 4766
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 23:07

TrIjNiE__ schreef:
Ik dacht deze week nog 1x te gaan en volgende week maandag als laatste dag te nemen. Of kan ik best nog 2x lopen deze week? En beter een korte afstand of net de 10 km nog eens?

Alle tips zijn welkom :)


Phoeh, da's een moeilijke, is natuurlijk kort dag om nu nog gericht te gaan trainen. Als je echter maar 26 seconden sneller moet dan normaal, zou ik niet extra gaan lopen, mss kan je een eindsprintje proberen op de laatste 500 m om zo te zien of je dan je doel haalt.

Anderzijds: als je na 2 dagen nog spierpijn hebt, betekent dat dat je nog niet voldoende gerecupereerd was. Als je wilt opbouwen, is het ideale moment om opnieuw te trainen het moment dat je je net weer super fit voelt, zonder te lang te wachten, anders verlies je je effect van je vorige training.

Hoe vaak en hoe ver je nog moet hardlopen voor volgende week, heb ik echter geen idee van. Ik vind je huidige tijd ook al behoorlijk knap voor de 10 km hoor!

TrIjNiE__

Berichten: 2507
Geregistreerd: 05-03-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 07:41

hwn schreef:
TrIjNiE__ schreef:
Ik dacht deze week nog 1x te gaan en volgende week maandag als laatste dag te nemen. Of kan ik best nog 2x lopen deze week? En beter een korte afstand of net de 10 km nog eens?

Alle tips zijn welkom :)


Phoeh, da's een moeilijke, is natuurlijk kort dag om nu nog gericht te gaan trainen. Als je echter maar 26 seconden sneller moet dan normaal, zou ik niet extra gaan lopen, mss kan je een eindsprintje proberen op de laatste 500 m om zo te zien of je dan je doel haalt.

Anderzijds: als je na 2 dagen nog spierpijn hebt, betekent dat dat je nog niet voldoende gerecupereerd was. Als je wilt opbouwen, is het ideale moment om opnieuw te trainen het moment dat je je net weer super fit voelt, zonder te lang te wachten, anders verlies je je effect van je vorige training.

Hoe vaak en hoe ver je nog moet hardlopen voor volgende week, heb ik echter geen idee van. Ik vind je huidige tijd ook al behoorlijk knap voor de 10 km hoor!


Bedankt voor de tips! Ik denk dat ik dan nog 1x deze week en maandag ga :) en dan op het examen gewoon heel hard lopen op het einde :)) :')

Unique6

Berichten: 2267
Geregistreerd: 06-06-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 08:18

@Nann: ik heb het allemaal keuring netjes in mijn agenda geschreven haha. Het begon op een zondag, toen ik niet kon trainen vanwege een open dag bij de universiteit. 's Avonds wilde ik daarom zelf nog een rondje van 5 doen. 'Ach' dacht ik 'die warming-up kan ik wel overslaan'.
Dat was echt heel dom gedacht. Ik voelde na een kilometer een soort trekkend iets in mijn rechterbeen. Het werd erger en erger tot ik echt moest stoppen, ik ben meteen huiswaarts gaan wandelen.

De week erna heb ik nog intensief getraind en ik voelde het wel, maar het ging telkens goed als ik warm was. En dat is het sluiperige eraan; als je bent opgewarmd voel je niets meer en ga je dus door. Ik heb aan het eind van die week nog mee gedaan met een 5000 m wedstrijd, naar dat was echt de hel.
Wat ik precies voelde; steken, alsof iemand heel hard aan m'n been trok, overal geprik, een zware en vermoeide kuit en omdat ik vanwege de pijn anders ging lopen; een hele slechte loophouding die andere pijntjes weer forceert.

@Supervixen: bovenstaande legt het wel een beetje uit. Ik ben, zo stom als ik ben, gewoon door gaan trainen. Ik dacht steeds bij mezelf, oke nog 1 sprint, nog één rondje, nog één training, nog één wedstrijd. Maar ik had gewoon naar m'n lichaam moeten luisteren. Tsja, wie zich brandt moet op de blaren zitten..

Edit: ja het is erg heftig. Ik kon de eerste week niet eens normaal lopen, dus paardrijden en andere klusjes op stal kon ik ook wel vergeten

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 08:35

Unique6 schreef:
Ik wil me hier graag ook melden, ik ben een intensief trainende atleet, maar zit helaas al 5 weken stil. En met stilzitten bedoel ik ook echt niets doen dat met hardlopen of atletiek te maken heeft. Naast atletiek ren ik graag eens een rondje van 5 of 10 kilometer voor de afwisseling (ik ben een sprinter). Helaas zit ik nu dus al 5 weken met een scheenbeenblessure, shin splints. Maandag heb ik voor het eerste gelopen, 4x1 minuut met pauzes van 2 minuten wandelen. Vandaag heb ik dit weer gedaan, maar man man wat een pijn. Dat wordt dus nog even geduld hebben.


ik ben geen intensief trainende athleet, maar liep wel fanatiek en liep een halve marathon. Sinds 5 maart loop ik al niet meer ivm een slijmbeursontsteking in mijn heup(en). Ondanks een injectie, veel fysiotherapie, dry needling en medical taping ben ik in het dagelijks leven nog niet pijnvrij. Ik mag dus echt niet lopen en voel de behoefte ook niet omdat mijn lijf zeer doet.

ik hou me op de vlakte in topics als deze en ook met mijn eigen hardloopgroep en maatjes heb ik weinig contact. ik trek het echt even niet. ben echt heel jaloers. als ik straks weer kan lopen (en dat kan nog wel een half jaar duren), kan ik weer op 0 beginnen en dat doet zeer.

hyawatta

Berichten: 1659
Geregistreerd: 18-01-07

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 08:45

Wat een blessureleed hier. Niet fijn zo lang zoveel last hebben.

Ik mag afkloppen, de laatste tijd niet echt klachten meer gehad. Soms beetje zwaar gevoel in m'n kuiten maar dat word al steeds minder gelukkig.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 08:50

Even een vraag hier... Mijn man heeft met hardlopen zijn achillespees over belast. Heb al gelezen over een viscoheel, maar hebben jullie nog tips?
Normaal loopt hij twee x per week 5km, en af en toe 10.

Supervixen

Berichten: 12906
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 10:42

Niet bekend mee, maar een collega is met dezelfde blessure meer dan een half jaar zoet geweest. Zij heeft wel veel gehad aan fysiotherapie.

Unique6

Berichten: 2267
Geregistreerd: 06-06-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 14:23

benangelique schreef:
Unique6 schreef:
Ik wil me hier graag ook melden, ik ben een intensief trainende atleet, maar zit helaas al 5 weken stil. En met stilzitten bedoel ik ook echt niets doen dat met hardlopen of atletiek te maken heeft. Naast atletiek ren ik graag eens een rondje van 5 of 10 kilometer voor de afwisseling (ik ben een sprinter). Helaas zit ik nu dus al 5 weken met een scheenbeenblessure, shin splints. Maandag heb ik voor het eerste gelopen, 4x1 minuut met pauzes van 2 minuten wandelen. Vandaag heb ik dit weer gedaan, maar man man wat een pijn. Dat wordt dus nog even geduld hebben.


ik ben geen intensief trainende athleet, maar liep wel fanatiek en liep een halve marathon. Sinds 5 maart loop ik al niet meer ivm een slijmbeursontsteking in mijn heup(en). Ondanks een injectie, veel fysiotherapie, dry needling en medical taping ben ik in het dagelijks leven nog niet pijnvrij. Ik mag dus echt niet lopen en voel de behoefte ook niet omdat mijn lijf zeer doet.

ik hou me op de vlakte in topics als deze en ook met mijn eigen hardloopgroep en maatjes heb ik weinig contact. ik trek het echt even niet. ben echt heel jaloers. als ik straks weer kan lopen (en dat kan nog wel een half jaar duren), kan ik weer op 0 beginnen en dat doet zeer.


Jeetje.. heel veel sterkte en hopelijk ben je snel weer aan de loop :* . Die pijn van het 'op 0 beginnen' ken ik. Maar de vrijheid van het pijnvrij kunnen lopen gaat echt boven alles. Nogmaals veel sterkte en een spoedig herstel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 18:11

Ik wil mij hier ook graag melden!
Ik vind hardlopen erg leuk en 21 mei heb ik mijn eerste 5 km run! Afgelopen week 2x getraind (do en za.) Ik loop samen met mijn moeder. Zij loopt al langer hard. Ik heb ongeveer een jaar niet getraind. Tijdens de training do en za hebben we 5 km gelopen. Niet in 1x alles hardgelopen maar eerst 2 min hard lopen en dan 1 min wandelen. Dit inmiddels snel uigebreid maar 4 min. In het begin is dit erg makkelijk, maar na ongeveer 4 a 5 keer wordt het behoorlijk zwaar. Maar dat komt natuurlijk door de slechte conditie. Mijn vraag is of het 2x per week trainen ook voldoende is om de 5 km redelijk goed (zonder wandelen) uit te lopen? Of zit je dan al gauw aan 3 a 4 keer per week?

Supervixen

Berichten: 12906
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 19:50

Dat lukt ook wel met twee keer per week, maar ik vind zelf drie keer per week trainen het fijnst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 20:30

Supervixen schreef:
Dat lukt ook wel met twee keer per week, maar ik vind zelf drie keer per week trainen het fijnst.


Voor nu zal 3 a 4 keer per week ook met gemak lukken omdat mijn paard geblesseerd is en ik niet kan rijden. Maar als ik straks over enkele weken weer wat mag gaan doen wil ik graag een realistische indeling hebben/maken. Ik rijd recreatief en mijn vader doet mijn paard ook dus het is zeker realistisch. Maar het is wel een kwestie van plannen natuurlijk!

hwn
Berichten: 4766
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 20:32

@AmoorM, eigenlijk is 3x per week optimaal, de begeleide start-to-run reeksen hier in mijn buurt gaan uit van 2x begeleiding en 1x individueel trainen. Twee keer zal ook wel lukken, in mijn joggingclub lopen de meesten enkel op di en do, en ze bouwen toch behoorlijk op qua afstand, maar het is natuurlijk kort dag tot je eerste 5 km run!

Eigenlijk is onmiddellijk 5 km om te herstarten wat veel, maar als je geen extreme spierpijn of andere klachten hebt achteraf, kan het wel lukken. Maar laat je niet vangen op wedstrijd door de snelle lopers rondom jou, heb ik ook voorgehad: net start-to-run achter de rug aan 7,5 à 8 km/u, de week daarop wedstrijdje gelopen aan 11,3 km/u, maar ik was echt stikkapot ! Nu hou ik continu mijn horloge in de gaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 20:52

hwn schreef:
@AmoorM, eigenlijk is 3x per week optimaal, de begeleide start-to-run reeksen hier in mijn buurt gaan uit van 2x begeleiding en 1x individueel trainen. Twee keer zal ook wel lukken, in mijn joggingclub lopen de meesten enkel op di en do, en ze bouwen toch behoorlijk op qua afstand, maar het is natuurlijk kort dag tot je eerste 5 km run!

Eigenlijk is onmiddellijk 5 km om te herstarten wat veel, maar als je geen extreme spierpijn of andere klachten hebt achteraf, kan het wel lukken. Maar laat je niet vangen op wedstrijd door de snelle lopers rondom jou, heb ik ook voorgehad: net start-to-run achter de rug aan 7,5 à 8 km/u, de week daarop wedstrijdje gelopen aan 11,3 km/u, maar ik was echt stikkapot ! Nu hou ik continu mijn horloge in de gaten.


Ik ga toch maar even wat beter mijn best doen om meer dan 2x te trainen. Zodat ik denk ik met gemak 7,5 kan lopen, zodat de 5 niet zo spannend wordt haha.

hwn
Berichten: 4766
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 13:20

AmoorM schreef:
Ik ga toch maar even wat beter mijn best doen om meer dan 2x te trainen. Zodat ik denk ik met gemak 7,5 kan lopen, zodat de 5 niet zo spannend wordt haha.


Om nu nog tegen de 21ste op te bouwen naar 7,5 km, lijkt me wat van het goede teveel. Ik denk dat de kans op blessures of overbelasting dan toch behoorlijk groot wordt. Eerst maar eens proberen de 5 km zonder onderbreking uit te lopen zou ik zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 13:54

hwn schreef:
AmoorM schreef:
Ik ga toch maar even wat beter mijn best doen om meer dan 2x te trainen. Zodat ik denk ik met gemak 7,5 kan lopen, zodat de 5 niet zo spannend wordt haha.


Om nu nog tegen de 21ste op te bouwen naar 7,5 km, lijkt me wat van het goede teveel. Ik denk dat de kans op blessures of overbelasting dan toch behoorlijk groot wordt. Eerst maar eens proberen de 5 km zonder onderbreking uit te lopen zou ik zeggen.


De 5 km uitlopen lijkt me al een hele opgave eigenlijk idd. Maar het moet te doen zijn. Eerder liep ik dat ook zo.

Alleen mijn moeder traint altijd met minuten enzo. Ik ga liever bijhouden hoeveel km ik volhoud. Hoe trainen jullie?

Ik wil graag vandaag, morgen en dit weekend trainen. Misschien dat ik verschillende trainingen kan doen?

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 14:55

Oei, dat is al binnen een maand, maar meestal komt je conditie snel terug. Hoeveel wandel je nu nog tijdens de trainingen?

Wandelen tijdens een wedstrijd is echt geen schande. Pas op dat er niemand vlak achter je loopt voordat je ineens begint te wandelen en blijf netjes aan de kant zodat andere mensen er makkelijk langs kunnen. Ik loop al jaren, maar als ik moe ben ga ik gewoon wandelen ... ook tijdens wedstrijden. :D

3x per week wordt vaak aangeraden, maar dat wil niet zeggen dat dat voor iedereen het beste is. Als je je goed voelt bij 2x per week is dat ook prima. Als ik 3x per week ga hardlopen lig ik al snel in de kreukels, terwijl ik bij weinig lopen nergens last van heb. Andere mensen lopen elke dag. Soms is het een beetje zoeken naar wat voor jou het beste werkt.

Kan je anders niet met je moeder afspreken dat jullie de ene keer lopen volgens haar tijdsschema, en de andere keer op afstand zoals jij wil? Het kan ook zijn dat je doordat je met iemand anders loopt, dat je net iets boven je tempo loopt en dat het daardoor moeilijker vol te houden is. Neem eens een stapje terug en kijk of dat beter gaat.

karlli

Berichten: 2386
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 14:59

Guinevere schreef:
Oei, dat is al binnen een maand, maar meestal komt je conditie snel terug.


Conditie wel, spieren hebben toch iets meer tijd nodig, en al helemaal pezen en laten deze juist met hardlopen erg gevoelig belast worden.

Voor 5km zou ik niet te veel verschillende trainingen doen, evt. kun je afwisselen tussen korte stukjes lopen en korte stukjes wandelen en langere tijd lopen om daarna ook iets langer te wandelen :)

Unique6

Berichten: 2267
Geregistreerd: 06-06-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 15:06

Het werd hierboven inderdaad al gezegd; je gewrichten, pezen en spieren hebben veel langer de tijd nodig om helemaal up-to-date te zijn voor de afstand die jij wil lopen.

Ik denk niet dat twee keer per week te weinig is hoor. Ik zou lekker met je moeder meelopen en het rustig aan doen. Een beetje afwisseling van snelheden kan geen kwaad, je moet goed voelen wat voor jou een lekker tempo is. Als het zou kunnen, zou ik als ik jou was op een bospad of op het gras gaan hardlopen ipv op asfalt. Bospaden en gras hebben meer demping. Dan kun je gewoon lekker lopen met de verbeterde conditie van nu zonder dat je je (al te veel) zorgen hoeft te maken over je spieren enzo.

Heel veel plezier met je 5K loop! Ga je toevallig in Hoorn lopen? :) En inderdaad, wandelen tijdens wedstrijden is geen schande. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 15:12

Guinevere schreef:
Oei, dat is al binnen een maand, maar meestal komt je conditie snel terug. Hoeveel wandel je nu nog tijdens de trainingen?

Wandelen tijdens een wedstrijd is echt geen schande. Pas op dat er niemand vlak achter je loopt voordat je ineens begint te wandelen en blijf netjes aan de kant zodat andere mensen er makkelijk langs kunnen. Ik loop al jaren, maar als ik moe ben ga ik gewoon wandelen ... ook tijdens wedstrijden. :D

3x per week wordt vaak aangeraden, maar dat wil niet zeggen dat dat voor iedereen het beste is. Als je je goed voelt bij 2x per week is dat ook prima. Als ik 3x per week ga hardlopen lig ik al snel in de kreukels, terwijl ik bij weinig lopen nergens last van heb. Andere mensen lopen elke dag. Soms is het een beetje zoeken naar wat voor jou het beste werkt.

Kan je anders niet met je moeder afspreken dat jullie de ene keer lopen volgens haar tijdsschema, en de andere keer op afstand zoals jij wil? Het kan ook zijn dat je doordat je met iemand anders loopt, dat je net iets boven je tempo loopt en dat het daardoor moeilijker vol te houden is. Neem eens een stapje terug en kijk of dat beter gaat.


Ja ik heb ook een beetje stress dat het te weinig tijd is haha. Maar ik heb goede hoop en ga zometeen -als moeders klaar is- een zware training doen in het bos! (vind het zo heerlijk om in het bos te lopen)
Ik heb inmiddels 2x getraind nadat ik mij heb opgegeven voor de wedstrijd. Afgelopen zaterdag zag de training er zo uit:
- Eerst een stuk goed inlopen (wandelen uiteraard)
- 2 min hardlopen.
- 1 min wandelen.
- 2 min hardlopen.
- 1 min wandelen.
- 3 min hardlopen.
- 1 min wandelen.
- 3 min hardlopen.
- 1 min wandelen.
- 3 min hardlopen
- 1 min wandelen.
- 4 min hardlopen.
- 2 min wandelen.
- 4 min hardlopen
- 2 min wandelen.
- 4 min hardlopen.
- 2 min wandelen.

We hadden toen 4 km gedaan, ik maar toen moesten we helaas stoppen. Maar dat was in totaal ongeveer 35 minuten. In het begin gaat het heel erg makkelijk, maar bij de 4 min en vooral de laatste paar werd het behoorlijk zwaar. Ik wil eigenlijk ook wel een soort 0 meting doen om te kijken hoe ver ik in 1x kom tijden gewoon een rustige duurloop. Maar mijn moeder vind dat nooit z'n goed idee (zij traint bij een echte hardloopgroep en doet verschillende wedstrijden) Maar bij bovenstaande schema stress ik een beetje om dat 4 min natuurlijk niks is haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 15:14

Unique6 schreef:
Het werd hierboven inderdaad al gezegd; je gewrichten, pezen en spieren hebben veel langer de tijd nodig om helemaal up-to-date te zijn voor de afstand die jij wil lopen.

Ik denk niet dat twee keer per week te weinig is hoor. Ik zou lekker met je moeder meelopen en het rustig aan doen. Een beetje afwisseling van snelheden kan geen kwaad, je moet goed voelen wat voor jou een lekker tempo is. Als het zou kunnen, zou ik als ik jou was op een bospad of op het gras gaan hardlopen ipv op asfalt. Bospaden en gras hebben meer demping. Dan kun je gewoon lekker lopen met de verbeterde conditie van nu zonder dat je je (al te veel) zorgen hoeft te maken over je spieren enzo.

Heel veel plezier met je 5K loop! Ga je toevallig in Hoorn lopen? :) En inderdaad, wandelen tijdens wedstrijden is geen schande. Succes!


Ik vind op het bospad/gras lopen ook veel leuker! Een beetje heuveltje op en af.. door de modder haha heerlijk!

Ik ga 21 mei mee doen met de Rietplasloop in Emmen!

Wel een goede tip idd over de pezen en spieren. Hoe houden jullie deze sterk?

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 15:27

Ideaal is het zeker niet, maar het kan wel. Na een half jaar niet lopen, kan ik bijv zo mijn schoenen aan trekken en 10km lopen. Ik loop vaak ook helemaal niet tussen wedstrijden, terwijl er dik een maand tussen zit. Dat is natuurlijk niet verstanding, maar ik heb daarbij minder last van kwaaltjes dan toen ik nog netjes 3xpw liep. :+ Nou werkt dat voor de meeste mensen niet, maar iedereen is anders.

Edit: op basis van je schema van zaterdag en dat je aangeeft dat je er moeite mee had, zou ik me niet teveel vastpinnen op het in 1x uitlopen. Bouw het lekker rustig op en doe deze wedstrijd voor de ervaring/gezelligheid. Dan heb je gelijk een excuus om je daarna voor een andere wedstrijd in te schrijven met als doel in 1x uitlopen. :D

Unique6

Berichten: 2267
Geregistreerd: 06-06-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 17:18

AmoorM schreef:
Unique6 schreef:
Het werd hierboven inderdaad al gezegd; je gewrichten, pezen en spieren hebben veel langer de tijd nodig om helemaal up-to-date te zijn voor de afstand die jij wil lopen.

Ik denk niet dat twee keer per week te weinig is hoor. Ik zou lekker met je moeder meelopen en het rustig aan doen. Een beetje afwisseling van snelheden kan geen kwaad, je moet goed voelen wat voor jou een lekker tempo is. Als het zou kunnen, zou ik als ik jou was op een bospad of op het gras gaan hardlopen ipv op asfalt. Bospaden en gras hebben meer demping. Dan kun je gewoon lekker lopen met de verbeterde conditie van nu zonder dat je je (al te veel) zorgen hoeft te maken over je spieren enzo.

Heel veel plezier met je 5K loop! Ga je toevallig in Hoorn lopen? :) En inderdaad, wandelen tijdens wedstrijden is geen schande. Succes!


Ik vind op het bospad/gras lopen ook veel leuker! Een beetje heuveltje op en af.. door de modder haha heerlijk!

Ik ga 21 mei mee doen met de Rietplasloop in Emmen!

Wel een goede tip idd over de pezen en spieren. Hoe houden jullie deze sterk?

Ahh oké haha! :D
Ik doe spierversterkende oefeningen voor vooral mijn kuiten en ik zorg dat ik even rek en strek voor het lopen (hoeft echt maar 2 minuten te duren). Als je spierversterkende oefeningen op google zoekt dan vind je er zo een aantal. Wat ik vaak doe is met mijn tenen op de eerste trede van de trap staan en dan met mijn hakken omlaag en dan weer op mijn tenen gaan staan :) .