Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 21:53

Denbine ik heb nooit echt wat gehad met sport en al helemaal niet met hardlopen. Vroeger wel aan handbal gedaan en paardgereden. Maar daar bleef het dan wel bij. Mijn man ook voor gek verklaard met zijn hardlopen.
Ben gaan lopen omdat door de sport van de kinderen het mij niet meer lukte voldoende tijd te steken in de hondensport (die 'sport' deed ik dus al wel tientallen jaren vol overgave). En als ik dingen doen wil ik ze goed doen dus ben gestopt met die hondensport en gaan lopen omdat man en kinderen vonden dat ik echt wat aan sport moest gaan doen. Toen wel vanaf begin heel fanatiek.
Na 2 1/2 maand liep ik mijn man er op de 10km al uit.

hyawatta

Berichten: 1659
Geregistreerd: 18-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 22:19

Jeetje GREETJE, hoe je het allemaal doet die afstanden zeg!!

Was vandaag gelukkig niet meer zo verkouden als afgelopen dagen en toch gaan lopen ondanks ik eigenlijk een rustweekje had ingepland :o
Rondje van 5 km voor de 2de keer helemaal uitgelopen in 35 minuten.

Heb alleen gelopen en dat werkt voor mij beter dan samen, liep met iemand anders nog die nog niet lang loopt en zij hield het langer vol dan ik maar haar tempo ligt hoger dan die van mij, en dan ga je mee in tempo maar wel dat ik last kreeg van hamstring en m'n kuiten. En vandaag alleen gelopen en nergens last van gelukkig, dus maar afgesproken om voorlopig maar alleen te lopen.

florence123

Berichten: 1699
Geregistreerd: 12-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 12:30

Woow Greetje! dat is niet niets!

Ik heb gisteren 9km gelopen op 59min. Dit weekend wil ik nog eens 10km lopen, volgende week ook nog eens 10km en dan zijn we (hopelijk) klaar voor de sparta*cusrun maandag 1 mei. Alleen doet mijn voet wel wat pijn nu, er is niets aan te zien, ik vermoed een peesontsteking.

Het parcours staat al online, vanaf 2,5km word je nat en op 5km moet je zwemmen. Lijkt me wel lastig en koud om erna nog verder te lopen met natte kleren en schoenen :brr: . Iemand ervaring mee?

Kaitlyn

Berichten: 9732
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 13:05

Poeh wat lopen jullie allemaal al ver! :wow:

Ik moet dat echt eerst gaan opbouwen straks haha. :o

Greetje63; ik wil deze hond liever niet los hebben meelopen als ik aan het hardlopen ben. Mensen zijn vaak ook erg onder de indruk/bang als ze hem aan zien komen, en andere reuen kan hij over het algemeen niet mee. Dan kan hij nog zo braaf bij mij blijven, maar andere honden luisteren niet altijd even goed en zoeken zelf de confrontatie op. Aan de lijn reageert hij niet, maar los wil ik het risico niet nemen.

Als we gewoon relaxed wandelen hebben we hem altijd loslopen, lijnen hem dan alleen aan als we paarden/honden of mensen met kinderen zien. Kindjes zijn namelijk erg geliefd, maar dat vinden de meeste ouders (en terecht!) niet altijd zo leuk. :D

hwn
Berichten: 4766
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 13:08

Phoe, Florence, die Spartacus run zou mijn ding niet zijn. Alle water dat hoger komt dan mijn enkels is er teveel aan (behalve een warm bad natuurlijk :) ). Triatleten kleden zich om dacht ik tussen lopen/fietsen/zwemmen, hun schoenen gaan in ieder geval uit (hoorde onlangs nog een anekdote van iemand die de verkeerde schoenen aangetrokken had). Is dat bij Spartacus run niet zo?

Gisteren 10 km gelopen, maar had behoorlijk last van scheenbeen en knieën omdat ik met een trage groep meeliep (ik denk tussen 8,5 en 9 km/u), had de groep meer gekozen op basis van gezelschap dan op tempo. De laatste 500 meter nog versneld samen met iemand, en dat voelt toch heel wat beter. Ze hebben me al heel vaak proberen wijs te maken dat je traag moet lopen om blessures te voorkomen, maar dat kan ik hoe langer hoe minder geloven.

Supervixen

Berichten: 12907
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 13:12

Ik heb er zelf geen last van als ik op een lager tempo dan normaal loop, maar kan me voorstellen dat je daar last van krijgt.

BeFunny

Berichten: 10737
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 13:43

Lesje 6 vandaag weer gelopen, zondag lesje 7 als het goed is ga ik eind volgende week ergens 5 min achter elkaar lopen, dat lijkt me nu vrij onlogisch maar 2 weken terug zou ik ook niet geloven dat ik nu 3 minuten achter elkaar hard loop. Dus komt vast goed.

Supervixen

Berichten: 12907
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 14:19

Goed hoor, hou vol!

Sleeper

Berichten: 3955
Geregistreerd: 21-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 14:46

Dat last krijgen van je spieren als je te langzaam loopt heb ik ook. Daarom zijn laatst al mn tempo's in mn schema opgehoogd...of verlaagd net hoe je het ziet ;) Loopt nu een stuk fijner maar meer op een passend tempo. Je kan prima langzaam lopen maar dat tempo is ook weer voor iedereen anders. Langzaam lopen is bij mij net zo een onderdeel van mn training als op mn snelst lopen. (herstellen)

Zit even die spartacus run te bekijken dat vergt nogal wat van je algehele conditie zeg. Kan je niet van te voren na de waterbak droge schoenen neerleggen? Natte kleding is niet zo een ramp maar schurende schoenen lijkt me echt drama.

Goed bezig Waxmeltsenzo!

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 16:01

Ik heb een Tough Mudder (bijna 20km) gedaan, volgens mij is dat net zoiets als de spartacus run. Als het inderdaad net zoiets is dan kan je droge schoenen wel vergeten. Veel water, veel modder, moeilijke obstakels, hartstikke leuk!

Even voor de beeldvorming :')
Afbeelding

Onze schoenen zaten vol modder en kleine steentjes, maar dat is gewoon even doorbijten. Wij liepen voor de lol, niet om zo snel mogelijk te gaan.

Toevallig gebruik ik nu voor mijn werk op de manege trail gaiters (om het hooi uit mijn sokken te houden), maar die worden blijkbaar ook veel bij dit soort evenementen gebruikt. Ik kan me voorstellen dat dat best goed werkt.

Linkje: Salomon Trail Gaiters

Maar zelfs zonder gaiters had ik achteraf geen noemenswaardige last van mijn voeten, wel schaafwonden en echt overal giga blauwe plekken ~~}>

denbine
Berichten: 1308
Geregistreerd: 01-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 17:03

waxmeltsenzo schreef:
Lesje 6 vandaag weer gelopen, zondag lesje 7 als het goed is ga ik eind volgende week ergens 5 min achter elkaar lopen, dat lijkt me nu vrij onlogisch maar 2 weken terug zou ik ook niet geloven dat ik nu 3 minuten achter elkaar hard loop. Dus komt vast goed.


Super goed !
En lekker in de flow blijven!

Myrtheaben

Berichten: 81
Geregistreerd: 17-01-17
Woonplaats: Rijkevoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 18:57

Ik ben weer lekker aan het opbouwen nadat ik een maandje geleden mijn knie gekneusd heb.
Deze week 5x gelopen waarvan 4x een heel korte afstand en vandaag 7,5 km op de loopband.
Ik ben aan het trainer voor de eiland run nijmegen en dan wil ik de 5 of de 10 km lopen.

hwn
Berichten: 4766
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 19:03

Wow Guinevere, dat ziet er pittig uit! Zou niets voor mij zijn, lijkt me heel erg zwaar!

Supervixen

Berichten: 12907
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 19:34

Myrtheaben schreef:
Ik ben weer lekker aan het opbouwen nadat ik een maandje geleden mijn knie gekneusd heb.
Deze week 5x gelopen waarvan 4x een heel korte afstand en vandaag 7,5 km op de loopband.
Ik ben aan het trainer voor de eiland run nijmegen en dan wil ik de 5 of de 10 km lopen.


Die eilandrun had ik ook op mijn lijstje staan, maar na de stevensloop halve marathon waarbij ik ook over dat eiland heb gelopen, zie ik ervan af. Totaal geen leuke plek om te lopen vind ik. En als er wind staat word je daar echt weggeblazen.
Maar misschien is het leuker als het wat mooier weer is en je niet aan het afzien bent, zoals ik deed :') .

Femke_Nikita
Berichten: 942
Geregistreerd: 14-12-14

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 22:18

Hallo allemaal, nu ik een steady 10 km loop wil ik mij hier graag melden. Vandaag 16 km gelopen in een tijd van 1 uur en 28 min. Gemiddelde lag op 5.33 min/km.
Ik heb nu dan ook een vraag voor alle fanatieke hardlopers op bokt:
ik wilde mij een keer inschrijven voor een hardloopevenement. Wat raden jullie mij aan? En welke afstand?
Bedankt voor het antwoord en ren ze allemaal ;)

Supervixen

Berichten: 12907
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 22:36

Je moet de afstand nemen die je leuk vindt! Dat kun je zelf het best beslissen. Kijk voor iets leuks in je omgeving en probeer het uit zou ik zeggen.

BeFunny

Berichten: 10737
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 22:43

Idd guinevevre wat een pittige modder run, over dat grof geploegde? Land pff zou niks voor mij zijn.

Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 22:58

Femke_Nikita schreef:
Hallo allemaal, nu ik een steady 10 km loop wil ik mij hier graag melden. Vandaag 16 km gelopen in een tijd van 1 uur en 28 min. Gemiddelde lag op 5.33 min/km.
Ik heb nu dan ook een vraag voor alle fanatieke hardlopers op bokt:
ik wilde mij een keer inschrijven voor een hardloopevenement. Wat raden jullie mij aan? En welke afstand?
Bedankt voor het antwoord en ren ze allemaal ;)


Ik zou mij eerst focussen op een snelle 5. Na een aantal keren die wedstrijd afstand te hebben gelopen e pas richten op een snelle 10. En als je die afstanden goed onder de knie hebt kun je gaan proberen of de langere afstanden je ook liggen maar neem je al wel je opgedane snelheid en belastbaarheid mee.

Daan_O

Berichten: 3356
Geregistreerd: 30-09-07
Woonplaats: Groene Hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 08:54

Goedemorgen! Ben ik ook weer :D

Greetje beetje late reactie maar wat een mooie prestatie bij de 60 van Texel, super knap!
Leuk om te lezen hoe je bent begonnen en uitgegroeid tot succesvol ultraloopster.

Hyawatta je kan idd beter gewoon op je eigen tempo lopen dan geforceerd met iemand mee, ook al is dat misschien wel gezelliger. Mijn zus loopt ook sneller dan ik, als wij samen trainen doet zij gewoon wat snellere tempoblokken en lopen we verder samen.

Florence dat zou niets voor mij zijn, die spartacusrun :j :=

Guinevere haha gave foto wel, maar ook dat is niets voor mij :P

Femke_Nikita mooie basis, daar kan je zeker een wedstrijd mee lopen. Vraag is inderdaad wat je voor afstand wil en welke omgeving woon je? Op www.hardloopkalender.nl kun je wedstrijden zoeken.

Ik heb vrijdag intervaltraining gedaan en gisteren kleine 8km met 3x een km tempoblok er in. Voel die halve nog wel in mijn benen, wat stijve hamstrings tijdens de training.
Ik wil veel te graag haha, gisteren kon ik mezelf er gelukkig van weerhouden om een wedstrijdje hier in de buurt te lopen. Zou niet verstandig zijn geweest.

tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 11:35

Ik zou eerst een keuze maken uit type evenement
Wil je groot
Wil je bekend
Wil je trails
Wil je hoogte meters
Of wil je klein
En dan wat ik persoonlijk belangrijk vind is het parcours

Maar zoals Greetje zegt eerste wedstrijd zou ik iid voor 5km gaan of als je sfeer wilt proeven zou ik 10 langzaam gaan.

Tot grote ergens van mijn man loop ik niet altijd wedstrijden op mijn wedstrijdtempo soms kies ik voor gezelligheid en sfeer of voor de Natuur en pas ik mijn tempo aan.
Bovendien vind ik het niet leuk om helemaal stuk over de finish heen te komen ( uiteraard doe ik het wel wil tenslotte wel progressie boeken in zowel tempo als afstand)

Supervixen

Berichten: 12907
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 11:57

Poehpoeh afgelopen dagen erg slecht gegeten en geslapen en dat merk ik flink bij het lopen. Vandaag 9km gelopen, maar het moest uit mijn tenen komen. Vorig weekend liep ik nog fluitend 14km. Deze week gezond eten en proberen wat beter te slapen, dan gaat het vast weer makkelijker.

Piekosjj

Berichten: 5470
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 12:03

Heb ik ook last van hoor SV, ben na een korte vakantie helemaal m'n ritme en zin kwijt geraakt. Beetje ziekjes, slaap slecht en ben m'n eetlust helemaal kwijt. Kreeg dus dit weekend er net een 5k uit, terwijl ik twee weken ervoor nog met gemak 20k rende :roll: Kan me er ook erg moeilijk aan zetten om vanmiddag weer de deur uit te gaan, maar wil/moet toch écht even voor een kort rondje van mezelf!

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 21:55

Kaitlyn schreef:
Iemand hier ervaring met hardlopen met een (sterke) hond en dan zo'n band om je middel (of heup? 1 van de 2 was het). En welke banden zijn er fijn?
We hebben een goed tuig voor hem, daar laten we hem altijd mee uit. Als er eventueel een ander tuig bij aangeschaft moet worden is dat geen probleem. :)


Ik meld me ook even! Ben ook recent terug wat beginnen hardlopen, met als doel ergens tegen de zomer te kunnen starten met canicrossen met mijn hond (mechelaar, rond de 30kg). Ik heb vorig jaar heel erg veel gelopen om mijn opleiding te kunnen slagen (moesten 5km lopen binnen 27.20min om 5/10 te halen), waarbij ik ook (te) lang door blessures heb doorgelopen. Nu iets meer dan een half jaar stilgelegen, om al die blessures wat tijd te geven om te herstellen. Ondertussen héél rustig aan het opbouwen. Als ik één km aan één stuk moet lopen, ben ik namelijk al moe :Y)

Lopen met een sterke hond: doe je rug een plezier, en koop zo'n broekje, zodat de krachten om je bekken komen en niet op je onderrug. Ik heb onze jonge mechelaar (9maand, 30kg) één keertje meegenomen met een 'gewone' hardloopband die op je onderrug ligt, echt een NO GO :D. Ga voor zoiets: https://rundog.nl/canicross/44-zero-dc- ... pants.html . Voor wat recreatief mee lopen kan ook perfect met een gewoon tuigje, echt canicrossgericht zou ik gaan voor eentje die verder doorloopt over het lichaam zodat de krachten wat verdeeld worden (zoiets: https://rundog.nl/canicross/5-non-stop- ... arnas.html)

Anoniem

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 21:59

Ik hoop mij hier te mogen melden!
Afgelopen zaterdag meegedaan aan de Mud Masters van 12km (redelijk ongetraindt door helaas was gezondheidsproblemen en een kapot paard dat veel tijd kostte) en dat vond ik zo ontzettend leuk dat ik nu door wil gaan pakken en ook ga beginnen met hardlooptrainingen! :D
Ik hoop gezellig mee te kletsen en wat tips op te doen, want eigenlijk heb ik echt een hekel aan hardlopen _O-

TrIjNiE__

Berichten: 2507
Geregistreerd: 05-03-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 19:15

Hoihoi,
Ik kom me weer eens melden :) Heb al vaker een tijdje meegepraat maar hou het hardlopen steeds maar een tijdje vol door nekpijn klachten, examens, etc.

Maar nu heb ik een vraag! Ik heb volgende week donderdag 4 mei examen van hardlopen (doe de opleiding tot kinesitherapie). Voor een 20/20 moet ik als meisje binnen de 50 minuten 10 km lopen. Ik loop nu 10 km in 56:27 min. Als ik op het examen onder de 56 zit ben ik tevreden (dan heb ik een 17 :) ). Nu vraag ik me af hoe vaak ik best nog loop voor het examen? Ik heb net 7,7 km gelopen, voelde wat stijfjes nog van de 10 km die ik zondag gelopen heb.

Ik dacht deze week nog 1x te gaan en volgende week maandag als laatste dag te nemen. Of kan ik best nog 2x lopen deze week? En beter een korte afstand of net de 10 km nog eens?

Alle tips zijn welkom :)