Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kosseh

Berichten: 2615
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 11:29

Hoihoi, ik kom mij hier ook melden als dat mag :)

Ik ben nog een beginnende hardloper.

Begonnen in oktober op de loopband. Voor mij erg fijn. Zo kon ik duidelijk 1 tempo instellen. Verder deed ik altijd alleen interval sporten, zoals basketbal, ik ben daardoor gewend om te sprinten/wandelen ipv rustig constant tempo.

Begin december lukte de 5km in 28 min, op constant tempo. Op de interval manier al wat eerder gehaald.

Nu de sportscholen dicht zijn probeer ik het buiten uit te breiden, ben nu bij 8km (gemiddeld 6,15min per km). Volgens de app loop ik nog steeds redelijk constant :D
Wel vind ik het een stuk lastiger, doordat het niet overal mooi glad is. Ik heb een instabiele enkel, op de loopband al een brace nodig.

M'n doelen zijn: - Dit jaar een 1/8 thriatlon. 5km lopen is het laatste deel, dit wil ik onder de 28 min.
- De circuit run (Zandvoort, 12,5km) binnen een uur in maart 2022.


Hebben jullie tips kwa kleding?
Hardloopbroeken heb ik, goede schoenen ook.
In de sportschool had ik altijd alleen een topje aan, buiten is dat nu veelste koud :brr: . Ik loop nu met een outdoor vest van de ANWB (enige wat niet van katoen is, en de wind beetje tegen houd), omdat ik geen sportkleding met mouwen heb.

Wat voor bovenkleding heb je nou echt nodig? Welke merken zijn goed? Welke vallen lang (lang boven lichaam).

Katharinaa

Berichten: 780
Geregistreerd: 23-05-09
Woonplaats: België

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 11:42

Welkom Kosseh!
Qua kleding ga je hier veel verschillende adviezen horen, want dat verschilt echt van persoon tot persoon. Algemeen zeggen ze dat je vooral moet letten dat je onderste laag goed het vocht afvoert en als het koud is laagjes dragen, maar als ik 3 laagjes zou dragen heb ik het veel te warm.

Mijn favoriete kledingstuk voor de moment is deze https://all4running.be/fusion-c3-shirt- ... night.html
Als het regent daarover een regenjasje Als het iets frisser is een truitje erover, soms kies ik voor T-shirt zonder lange mouwen en truitje.

Ik herinner me wel dat SV eens zei dat de shirts van Fusion nogal kort zijn. Heb deze C3 met lange mouwen al lang in t groen en doe dus momenteel bijna niets anders meer aan. Heb onlangs de blauwe bijbesteld en deze is echt veel langer, denk wel 8cm. Voor mij niet nodig, maar voor jou mss wel handig.

Supervixen

Berichten: 12924
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 12:42

Katharinaa ik ben de regen ook beu!
En die blauwe plek komt omdat de fysio heel hard op de zere plek drukt.

Kosseh ik heb ook een lang bovenlijf. Fusion shirts vallen kort, nike is een drama en het meeste van asics is ook aan de korte kant, maar ik heb wel wat tips:

Deze is heerlijk, superzacht en extra lange mouwen, waardoor je geen handschoenen nodig hebt. Ik tenminste dan. Ik heb 2 van deze. En heb er ook 2 met korte mouwen van dat type. Je moet dan zoeken op google op asics race seamless. Het shirt zit niet heel strak, ik hou daar zelf niet van.

https://all4running.nl/asics-race-seaml ... 8-403.html

En ook een aanrader:

https://all4running.nl/adidas-runner-sh ... n1911.html

Deze heb ik ook, superzacht, valt lang, wel iets dunner dan de asics.
Volgens mij is die er ook in korte mouwen, maar die heb ik zelf niet.

Nu het zo'n 3 graden is heb ik een hemdje aan, dan een bovenstaand shirt erover en dan in de eerste kilometers nog een shirt met korte mouwen, maar die trek ik vaak na twee km uit en doe ik in mijn rugzak.

Onderstaand de lichtroze van asics en de donkerroze is die van adidas.
Zijn er ook in andere kleuren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Supertof dat je een 1/8 triathlon gaat doen.

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 10:35

Mooie plaatjes weer SV! Lopen jullie allemaal in regenkleding? Ik vind een beetje regen juist wel lekker tijdens het lopen. De kleding droogt over het algemeen toch wel snel genoeg. Na het hardlopen en rekken wel snel droge kleding aan maar tijdens het hardlopen heb ik echt geen last van regen.

Heftige challange hwn. Heel veel km die laatste we(e)k(en). Hoe ver denk je te kunnen komen?

Haha ja wie zegt dat lopen slecht is Memuska. Denk dat beweging best wel goed is.
Geen verstand van fietsen..

Jij loopt geloof ik ook veel Katharinaa! Je planning voor deze week is in ieder geval ruim 60!
Mijn rustweek schaal ik altijd 10% af. Ik loop per week tussen de 55-60km om wat speling over te houden als ik een dag wat minder zin heb. Mijn rust week dan tik ik net de 50 aan. Klinkt misschien niet als heel veel rust maar ik merk wel in mijn hele lichaam dat die week anders is. Heel onrustig mentaal en lichamelijk sta ik dan echt op springen, terwijl het helemaal niet zo heel veel minder is.

Mijn tip qua kleding is de Dacathlon kosseh. Als ik wat nodig heb kijk ik daar als eerste en dan voel ik wat ik een fijn stofje vind. In de zomer is dat dun en licht, in de winter zacht en wat dikker. Als ik nieuwe schoenen koop dan loop ik ook altijd even een rondje langs het kledingrek of ik wat leuks zie hangen. Ik ben niet echt merk gebonden :o

Nog een vraag van mijn kant.. Ik wilde wachten tot na de lockdown voor nieuwe schoenen, maar ze zijn nu echt aan vervanging toe. Ik had Asics maar daar ben ik niet echt tevreden over. Daarom wilde ik graag passen.. maar ja.. lockdown..
Ik lees veel goeds over Brooks. Hoe zijn jullie ervaringen daarmee? Ook qua pasvorm?

Ik loop neutraal en stabiel. Heb dus geen extra steun nodig. Vind het wel fijn als de landing zacht is en wat uitnodigt om harder te gaan. Ik heb een gemiddelde breedte qua voeten maar heb wel graag ruimte bij de bal van mijn voet en bij mijn tenen. Ik loop vaak door de duinen, dus zacht zand, aangestampt bospad en wat hoogtemeters. De rest loop ik wel over het asfalt. ongeveer 50/50 verdeelt.
Ik heb wel trailschoenen met heftig profiel die ik gebruik om door de modder te ploeteren, maar die vind ik niet fijn op het asfalt. Eigenlijk wil ik een soort tussenvariant tussen wegschoenen en trailschoenen.
En dan de maatvoering :+ Mijn normale adidasschoenen zijn maat 39,5. Mijn vorige asics waren maat 38, deze asics zijn maat 42 :+ .. Kan je ergens de cm opmeten en dan de goede maat kiezen?
Hebben jullie een idee?

Supervixen

Berichten: 12924
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 10:48

Brooks loop ik op op de weg, op de ghost 12. Die zijn neutraal. Ik vind dat het snelle schoenen zijn met een goede demping. Ik heb zelf maat 41 met hardloopschoenen, maar van de ghost heb ik 42, ik vond 41 net te krap.
Ik heb best brede voeten en bij de brooks heb ik genoeg ruimte.

Tussenvariant weg en trail.. lastig, weet ik zo niet. Je zou een mailtje kunnen sturen naar de mudsweattrailstore, of ze even bellen, daar hebben ze er wel veel verstand van en heel veel verschillende trailschoenen.

Ik heb een regenjasje, maar die heb ik niet vaak aan. En ik merk ook dat die toch water doorlaat op den duur.

Piekosjj

Berichten: 5477
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 11:02

Er zijn wel wat schoenen die 'off road road runners' zijn, maar vaak is dat het van beiden net niet. Voor de echte trail runs (single tracks, stenen, boomstronken, modder, etc) doe ik m'n trail schoenen aan, maar anders gewoon m'n road shoes, ook als ik het bos in ga maar op de grotere, vlakke paden blijf. Zelfs een stukje off-road gaat eigenlijk best prima zonder trailschoenen, loop dan enkel iets voorzichtiger. Ze zeggen 1.5-2 schoenmaten groter voor loopschoenen.

IMAY1990

Berichten: 1898
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 11:07

Ik heb in december de Brooks Ghost 13 gekocht en ben er heel tevreden over. Ik had ze geadviseerd gekregen in de hardloopwinkel op basis van mijn loopstijl. Toen ik na het advies online op verschillende plekken ging kijken wat voor schoen het nu eigenlijk is en wat ervaringen van anderen zijn kwam die als neutraal met wel wat support naar voren en op mijn vraag wat anderen in een discord van die schoenen vonden kreeg ik dingen als "Met Brooks kan je niet echt fout gaan" terug. Ik heb smalle lange voeten dus ik heb zelf de narrow versie, maar als je geen smalle voeten hebt zou de gewone versie goed moeten zijn. Ik heb ze true to size zegmaar, maar dat zou voor anderen anders kunnen zijn.

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 11:20

Ik heb wat mailtjes gestuurd en kreeg hetzelfde te horen als wat jij zegt IMAY, met Brooks kan je niet echt fout gaan.

Twee winkels raadde mij de Divide aan, omdat het de pasvorm heeft van road schoenen maar net wat extra grip heeft en ruimte aan de voorkant, wat ik fijn vind. De ghosts werd door winkel 3 geadviseerd, maar wel met de kanttekening dat ik even moest voelen of ik die genoeg ruimte vond hebben.

Heb de Divide nu besteld. Hoop dat het wat is! En anders ruil ik ze om voor de Ghosts. (wel fijn dat ik straks sowieso de maat even kant bepalen)

Luxorvalkje
Berichten: 1945
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 16:59

Mijn brooks zijn mijn grootste miskoop :=
Er zijn massa's mensen die er mee weg lopen inderdaad.
Helaas bleek het bij mij anders te zijn.

Voor nu houd ik het bij mijn dynaflyte en kinvara.
Voor off-road / obstacle run lopen heb ik innov8. Het mannen model omdat mijn afwikkeling daarop veel beter was.


Vorige week 4k, 5k en 6k gelopen.
Dat was toch teveel van het goede.
Enkel doet geen pijn, maar is nog steeds dik. Wel wat last van de spieren in mijn onderbeen.
Dus deze week weer begonnen op 4k en vandaag 5k gedaan.
Technisch weer zullen we maar zeggen. Dus pauze goed besteed.

qua kleding vandaag: tight, singlet en shirt met lange mouwen (thermo ondergoed Helly hansen).
Mouwen kon ik na de eerste km's omhoog trekken tot mijn ellebogen.
Dat ging al een stuk beter. Afhankelijk van hoe ik me voel ga ik zaterdag 5k of 6k doen.

Supervixen

Berichten: 12924
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 20:05

Zo zie je maar dat schoenen heel persoonlijk zijn.

Mijn vriend en ik hebben vanmiddag de 5 elementen challenge voltooid. We moesten het element metaal nog en zijn daarvoor naar de Veluwsche stoomtrein maatschappij gereden. En daar was metaal genoeg!
Erg genoten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_Cindy

Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-06-05
Woonplaats: Opperdoes

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 22:42

Hier ook Brooks, Adrenaline 20, heel fijne dempende schoen (meer dan Asics GT 2000). Schoenentest al gedaan?https://www.brooksrunning.com/en_us/ShoeFinder

Voor kleding vind ik Decathlon ook een aanrader, behalve voor broeken wat die vallen mij te kort. Erg fijne shirtjes. Ben vooral enthousiast over mijn regenjasje: echt 100% waterdicht en toch goed ademend, en klein op te vouwen.

Ja, het lijkt wel goed te gaan met de steunzolen :) vorige week in totaal 10km gelopen maar niet echt last van (gewennings)klachten dus rustig opbouwen.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 00:53

0091 schreef:
Eigenlijk wil ik een soort tussenvariant tussen wegschoenen en trailschoenen.
En dan de maatvoering :+ Mijn normale adidasschoenen zijn maat 39,5. Mijn vorige asics waren maat 38, deze asics zijn maat 42 :+ .. Kan je ergens de cm opmeten en dan de goede maat kiezen?
Hebben jullie een idee?

Ik heb deze https://images.app.goo.gl/enYDXLxgyELKgUCy7 (Mizuno Wave Hayate 4) als (semi)trailschoenen, maar op de weg zijn ze ook best prima voor niet al teveel kilometers.
Voor asfalt heb ik de Brooks.

Wat gaaaaaaf SV!!

Ik ben nog weer stug bezig met mijn 4 minuten op, 2 minuten af hardloopschema. Vandaag 8,5 km. Het eerste renblok van 4 minuten (na 4 minuten wandelen inclusief rekken etc.) gingen zo moeizaam dat ik dacht dat ik tegen de vlakte zou gaan. Werd gewoon schimmig voor de ogen, maar elk renblok daarna ging beter. Wat is dat toch raar dat mijn spieren echt alles vergeten zijn.

Mama3
Berichten: 1813
Geregistreerd: 04-06-14

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 01:18

Wat gaaf SV, jullie maken er ook altijd een echt uitje van, leuk!

Ik ben niet merkgebonden qua hardloop kleding heb ik echt vanalles. UA, asics, adidas,rogelli, decathlon. Ik vind decathlon prima kleding hebben. Ik ben niet groot, maar mijn langlijvige collega heeft ook shirtjes van decathlon en passen haar prima. Met mijn jas wind/regenjas van asics ben ik wel echt heel blij, superfijn ding. Regen vindt ik ook niet zo erg, soms juist wel lekker. Over decathlon gesproken krijg ik morgen mijn bestelling binnen. 2 lange broeken, 2 mutsjes voor als ik er weer eentje verlies, loopmaatje en lm shirt. Ben benieuwd. En dat terwijl ik alleen een tennisjasje en broek voor mijn zoontje nodig had en een nieuw hardloopmaatje. Maar met die prijzen kan het ook gewoon;)

Ik heb vandaag 14 km gelopen. Ik was het niet van plan, ook net niet voor het donker thuis. Eerste 3 km Mijn gehad, getwijfeld om te keren, maar doorgelopen,vanaf een km of 5 heerlijk gelopen, langs huis en toch nog een rondje van 5 km toegevoegd. Het was ook heerlijk weer, ik hou van deze temperaturen, korte broek, t shirt en lang mouw shirt aan en gaan!

De pijn komt denk ik echt omdat ik nieuwe schoenen nodig heb. Behalve een gat bij de teen,heb ik bij mijn rechter een paar gaatjes in de voering tgv de hiel. Ik heb foto's van alle kanten van mijn schoen gemaild naar de plaatselijke hardloopwinkel,hopelijk kan hij morgen langskomen met een paar geschikte schoenen, al was het vorig jaar in de winkel ook niet zo eenvoudig, maar ik heb hoop. Doorlopen tot na de lockdown is in ieder geval geen optie.

Ik dacht vanmiddag even aan jou Katharina, dapper of dwaas, haha! Voel het nu nog in mijn benen en en onder mijn voet, maar toch een km of 8-10 heerlijk gelopen.

Supervixen

Berichten: 12924
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 08:59

Gem, tenminste wel weer lekker dat je iets kunt! Hoop dat je langzaam kunt uitbreiden.

Lekker ingeslagen mama3, hopelijk past het allemaal. Decathlon heeft soms rare maten vind ik. Als er gaten in je schoenen komen heb je wel nieuwe nodig.

Mijn vriend en ik proberen er inderdaad een uitje van te maken meestal. Er is toch al zo weinig te doen, dus proberen we het leven op deze manier nog wat leuker te maken.
Met valentijnsdag gaan we proberen om ergens een hart te lopen of iets dergelijks. Ben niet zo van valentijn, maar je moet wat hè :P

Memuska

Berichten: 5013
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 09:03

Supervixen schreef:
Ben niet zo van valentijn, maar je moet wat hè :P


Ik ga voor de opgestoken middelvinger dan :+ :D
(Grapje hé, ik ben alleen zwaar allergisch aan commerciële feestdagen)

Mama3
Berichten: 1813
Geregistreerd: 04-06-14

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 14:12

Er is een speciale NN valentijnsloop voor de liefhebbers. Ik zal na werktijd het linkje even zoeken.

Supervixen

Berichten: 12924
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 17:00

Ja zag ik ook, maar die sla ik over.
De middelvinger zou ook kunnen Memuska hahaha.

s1993

Berichten: 2128
Geregistreerd: 07-10-09
Woonplaats: Leusden

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 08:36

Jaaaa eindelijk een goeie laag sneeuw om te lopen! Hopelijk ligt er niet stiekem veel ijs onder ;)

Castilja

Berichten: 2512
Geregistreerd: 21-08-18

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 08:57

Ja gaan jullie met dit weer? Ik zat al te balen dat ik waarschijnlijk een paar dagen niet kan rennen, heb het nooit echt als optie gezien :')

Palmera

Berichten: 9487
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 09:09

Veel plezier jullie!!! Prachtig,zulke pakken snneuw *\o/* <3

Katharinaa

Berichten: 780
Geregistreerd: 23-05-09
Woonplaats: België

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 09:39

Ik heb interval op de planning, dat ik wat sneeuwvrije weggetjes ga uitzoeken en gewoon ga genieten van het uitzicht.

s1993

Berichten: 2128
Geregistreerd: 07-10-09
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 10:33

Ik heb net 15km gedaan, was heerlijk! Ik heb speciaal paadjes gezocht waar ze niet strooien want ik vind verse sneeuw heerlijk <3 Was overigens nergens glad hier, heb wel voorzichtig gedaan en af en toe gecheckt, enige heel iets glad was een stukje modder onder de sneeuw.

Katharinaa

Berichten: 780
Geregistreerd: 23-05-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 10:43

Ja ik vind het ook heerlijk als de sneeuw kraakt onder je voeten. Maar hier is het precies heel papperig, er ligt ook nog niet zo veel, denk 3cm ofzo. En om te intervallen wil k toch graag wat grip. Straks wel een wandelingetje doen in de sneeuw denk ik.

Ik kijk uit naar jullie sneeuwfoto's!

Memuska

Berichten: 5013
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 10:46

Ik heb vanochtend de loopband opgezocht.
Ik haat sneeuw. Oprecht. Dat was ook jaren geleden de reden om de loopband te kopen...

_Cindy

Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-06-05
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 11:15

Sneeuw vind ik helemaal niet erg, maar die wind! Hier oostenwind 7 en op de terugweg vol tegenwind, klein stukje gewandeld met de hond. Gisterochtend hebben we wel hardgelopen, het rondje is 7,5 km, en was het wel te doen. Als het morgen weer zo stormt maar de wegen zijn vrij ga ik wel hardlopen maar laat ik mijn vriend ons halverwege ophalen :')