Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Castilja

Berichten: 2512
Geregistreerd: 21-08-18

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 23:03

Hwn; is het niet simpelweg schoenen aantrekken en met jezelf afspreken dat je tien minuutjes gaat rennen? Als je eenmaal bezig bent komt die motivatie meestal vanzelf weer om de hoek kijken, in mijn ervaring althans. Iets met Nike en de slogan van dat merk. :))

Net een ronde van 8 km gerend die verrassend goed ging; heb mezelf eergisteren bij dezelfde ronde nog net niet vooruit hoeven slepen. :+ Ik ren nu om de dag en het wisselt echt perfect af met goede- en minder goede rondes. Ik weet nu al dat de volgende ren weer moeizamer gaat zijn en dat die daarna weer super easy gaat zijn. Heb nog niet helemaal uitgevogeld waar dat 'm nou in zit, maar het lopen algemeen gaat steeds beter dus ik klaag niet. =:)

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 01:00

Ik sta momenteel vooral in meelees-stand, hoop niet dat dat erg is.

Mijn fysio gaat best goed, vind ik. Helaas merk ik er nog niets van dat dat ook in het hardlopen zijn vruchten afwerpt, drie kilometer voelt nog steeds heel zwaar. Ik dacht dat er iets van spiergeheugen bestond, maar mijn spieren zijn net zo vergeetachtig als mijn hoofd 8)7 . Tot oktober liep ik ruim een jaar lang elke maand een HM, maar daar kan ik met nu niets meer bij voorstellen.
Vandaag op aanraden van een loopgroep-genootje begonnen met een schema van steeds vier minuten rustig hardlopen, afgewisseld met twee minuten wandelen. Dat ging in ieder geval wél lekker, zonder zwaar rechterbeen en goed op adem thuisgekomen na 6,5 km klokken.

Supervixen

Berichten: 12927
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 08:50

Wat vervelend Gem dat het herstel zo langzaam gaat. Hopelijk kun je dat schema uitbouwen.

Morris

Berichten: 3446
Geregistreerd: 04-04-03

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 10:27

Hee Gem, je wilt sneller herstellen dan je lichaam aangeeft, kan me voorstellen dat je dit liever anders had gehad. Goed dat je doorzet hoor, respect.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 11:07

Het is inmiddels al 2,5 maand geleden dat ik geopereerd ben ... mag nu toch wel íets verwachten van mijn lijf :\ . Helaas werkt het zo blijkbaar niet. Maar goed, ik werk stug door en zie wel of en waar het schip strandt. Als ik van het voorjaar maar weer met de loopgroep mee kan hobbelen en met mijn man mooie lange (berg)wandelingen te maken :=

Mama3
Berichten: 1813
Geregistreerd: 04-06-14

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 12:35

Balen Gem dat het herstel langer duurt dan vooraf gedacht. Maar fijn dat de methode van je vriendin werkt, het is een begin.

Luxorvalkje
Berichten: 1945
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 18:26

@ Gem

Ik heb na mijn lopersknie opgebouwd met het schema van jeff galloway.
Hij raadt maximaal 30 seconden wandelen aan ivm het dalen van je hartslag.

Ik ben begonnen op 30/30 en heb dat uitgebouwd naar 4.00/30. (Lopen en dus niet sprinten/wandelen)
Met warmer weer loop ik weer liever op 2.00/30.

Voor mij hielp die reset van mijn loophouding heel goed.

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 18:35

Warning: egopost!

Ik heb mijn PR op de 5km verbeterd :D
Van 26.55 naar 25.53 :))

*\o/*

Supervixen

Berichten: 12927
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 20:36

Heel goed gedaan topper!!
Mooie vooruitgang.

Mama3
Berichten: 1813
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 22:51

0091 schreef:
Warning: egopost!

Ik heb mijn PR op de 5km verbeterd :D
Van 26.55 naar 25.53 :))


*\o/*


Wauw, wat een tijd! Van harte

_Cindy

Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-06-05
Woonplaats: Opperdoes

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 09:14

Super, gefeliciteerd met je nieuwe PR!

Memuska

Berichten: 5013
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 09:23

Gem, wees voorzichtig! Komt allemaal goed, maar neem je tijd om goed te herstellen. Ik duim mee dat je binnenkort weer rustige tochtjes kan maken.

0091: dikke proficiat! Top gedaan seg!!!

Toevallig iemand hier ervaring met fietsen op rollen?

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 10:39

Memuska schreef:
Gem, wees voorzichtig! Komt allemaal goed, maar neem je tijd om goed te herstellen. Ik duim mee dat je binnenkort weer rustige tochtjes kan maken.

0091: dikke proficiat! Top gedaan seg!!!

Toevallig iemand hier ervaring met fietsen op rollen?

De enige ervaring die ik hoor is van mijn broer: hij klaagt dat het loeiheet is omdat je geen afkoel-wind hebt :') .

_Cindy

Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-06-05
Woonplaats: Opperdoes

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 13:53

Ja, ik heb een winter een Tacx gehad op zolder. Had het inderdaad sneller warm, maar daar heb ik in de sportschool ook last van. Beetje saai maar wel een goede manier om conditie op peil te houden toen ik een tijd niet kon hardlopen.

Supervixen

Berichten: 12927
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 14:28

Vanmorgen 22km getraild en helemaal doorweekt. Mijn regenjas was helaas niet waterdicht genoeg.
Maar wel genoten!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

F_Orumster

Berichten: 15339
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 17:37

Wat een prachtig bos, mooie route zo. Mag ik vragen waar het is? (mag ook pb)

Supervixen

Berichten: 12927
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 18:21

Dat is de Loenermark, daar loop ik regelmatig. Is afwisselend bos en hei daar.

Memuska

Berichten: 5013
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 19:37

Gem schreef:
De enige ervaring die ik hoor is van mijn broer: hij klaagt dat het loeiheet is omdat je geen afkoel-wind hebt :') .


Ha echt iets voor mij dus!

_Cindy schreef:
Ja, ik heb een winter een Tacx gehad op zolder. Had het inderdaad sneller warm, maar daar heb ik in de sportschool ook last van. Beetje saai maar wel een goede manier om conditie op peil te houden toen ik een tijd niet kon hardlopen.


Jij had dus echt een aparte fiets, zou je dat aanraden? Ik kan wel rollen gaan lenen bij de buren maar dan moet ik dus met m'n gewone fiets, ik hoor dat dat qua banden niet altijd ideaal is?

IMAY1990

Berichten: 1899
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 19:49

Memuska schreef:
Gem schreef:
De enige ervaring die ik hoor is van mijn broer: hij klaagt dat het loeiheet is omdat je geen afkoel-wind hebt :') .


Ha echt iets voor mij dus!

_Cindy schreef:
Ja, ik heb een winter een Tacx gehad op zolder. Had het inderdaad sneller warm, maar daar heb ik in de sportschool ook last van. Beetje saai maar wel een goede manier om conditie op peil te houden toen ik een tijd niet kon hardlopen.


Jij had dus echt een aparte fiets, zou je dat aanraden? Ik kan wel rollen gaan lenen bij de buren maar dan moet ik dus met m'n gewone fiets, ik hoor dat dat qua banden niet altijd ideaal is?


Tacx is een merk indoor fietstrainer waar je zelf een racefiets op kan zetten. Als je bij dat soort machines een wheel on trainer hebt, dan is een trainingsband aan te raden omdat je gewone buitenband er sneller van slijt. Je hebt ook wheel off trainers waarbij je het hele achterwiel uit je fiets haalt en de aandrijving op de trainer aansluit, die zijn echter gemiddeld wel een stuk duurder. daarnaast heb je ook nog rollenbanden waar je fiets los op staat, hoe die op de banden zijn wet ik niet, maar ik weet wel dat die qua balans en evenwicht wat lastiger zijn.

Memuska

Berichten: 5013
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 19:51

Ah ha! Merci! Ik wil eerst iets goedkoop om te zien of ik het wel volhoud denk ik. Of ja, lenen dus hé

hwn
Berichten: 4772
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 21:25

Ik ben begonnen met mijn februari-challenge, mijn "kalenderloopjes". Gisteren 1 km gelopen (in rijbroek, vond het de moeite niet om loopkledij aan te trekken), vandaag 2 km, morgen worden het er 3, en ga zo maar verder. Valt moeilijk om te motiveren voor zo'n kort stukje, maar is natuurlijk snel klaar. Voor langere afstanden zal ik wss weer afspreken met loopvrienden, maar voor zo'n kort stukje vraagt afspreken meer planning en tijd dan het lopen zelf.

_Cindy

Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-06-05
Woonplaats: Opperdoes

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 23:05

Ik had inderdaad een trainer van het merk Tacx waar ik de racefiets die ik al had de wintermaanden opzette. Met een speciale achterband inderdaad. Als je nog geen racefiets hebt, kun je misschien ook een ander soort hometrainer overwegen? Speciale band hoeft voor een keertje proberen niet, maar je gewone achterband slijt anders vrij snel.

Memuska

Berichten: 5013
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 07:52

Merci voor de info!
Ik ben heel m'n huis aan 't verbouwen / herinrichten en ik ga van mijn oude bureau een sportkamer maken, daar moet idd wel zoiets komen, dus daarom ook dat ik al wat rondkijk hé.

Leuk leuk.

Da's wel nen toffe @hwn!

Ik ben net terug, kort rustig rondje.
Maandag: opgestaan met ellendige rugpijn, oefeningen gedaan, kort rondje van 5K rustig gelopen, rest van de dag was het doenbaar.
Dinsdag: rugpijn zo ellendig dat ik maar een paar oefeningen kon doen, uiteindelijk van miserie met de fiets naar mijn eerste les (is maar de andere kant van 't dorp zenne), de rest van de dag zwaar afgezien.
Vandaag: rugpijn ellendig maar oefeningen kunnen doen, kort rustig rondje gaan lopen, eerste km kon ik mijn voeten precies niet neerzetten waar ik wou maar daarna ging 't beter, nu lijkt het doenbaar.

Hoezo lopen is slecht?

Supervixen

Berichten: 12927
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 09:00

Echt vervelend die rugpijn zeg! Een sportkamer, heerlijk. Wat zet je er nog meer in?

De fysio heeft me flink gemarteld gisteren. Hij heeft wat verschillende plekken aangepakt. Vooral een spier in mijn rug was pijnlijk. En heb weer een aardige blauwe plek op mijn bil. Over drie weken ga ik weer.

Katharinaa

Berichten: 780
Geregistreerd: 23-05-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 11:24

Eventjes op iedereen reageren:

Mama3 oh dit weer is echt niet handig bij arthrose, heb je het alleen in je enkel? Viel het wat mee bij je ouders?

Cindy jij bent ook een bezig bij blijkbaar! Lijken de steunzolen te helpen?

hwn van mij komt ook een klein beetje motivatie jou kant uit! Ik kan me wel voorstellen dat je challenge nu nog niet zo motiverend is, maar dat zal wel komen zeker. Als ik goed kan rekenen moet je volgende week al 77km doen, bouwt wel snel op zo! Maar man, als je de laatste week haalt, zou je die week 175 km moeten lopen, dat is wel heavy!

Gem volhouden! Heel rustig opbouwen, komt wel goed!

SV, als we een bokt-hardloopmeeting doen, hebben we alvast een heel goede fotograaf die de beste plekjes weet!
Mooie foto's in dat natte bos.
Fysio klinkt pijnlijk seg! Hoe komt die blauwe plek dan?

Castilja het is normaal dat het soms beter gaat, hopelijk minderen die moeizamere rondjes wel.

0091 wat goed seg, weer een mooie afstand vorige week én een PR op de 5km! Mooi zo! Ben je van plan ook rustigere weken in te bouwen, of blijf je +50km/week lopen?

Memuska met fietstips kan ik je niet helpen. Misschien moet je de dag wel steevast beginnen met een paar oefeningen en een kort rondje lopen, lijkt te helpen toch. Lijkt me wel interessant om zo'n 'pijn-dagboek' bij te houden.

Hopelijk niemand vergeten.

Hier loopt alles z'n gangetje, maar ben de regen nu wel kotsbeu.
Vorige week had ik een rustigere trainingsweek, deze week weer wat intensiever en iets meer km's. Gisteren 21km (3 tempoblokken van 5km), morgen 12km recup, zaterdag 20km LSD en zondag ong 10km interval.