Zeilen, wie nog meer?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43466
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 11:25

Als de motor ooit stuk gaat dan komt er een elektrische motor in, daar zijn we al over uit :D Flink wat accu's waar de tank nu zit, en geen gedoe meer met slepen en onderhoud en winterklaar maken enzo. Dat lijkt me heerlijk :D

Mo_86

Berichten: 1250
Geregistreerd: 10-02-09

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 23:54

Elektrisch varen wordt de toekomst, zie je ook heel duidelijk op de watersport beurzen de laatste jaren. Je kan ook prima de wereld rond met een elektrische motor, vrienden van ons doen dit al jaren en gelden als hét voorbeeld voor velen. Ze vloggen er ook over.

Wij zijn gewoon doorgevaren, alhoewel, sinds kerst zijn we niet meer met de boot op pad geweest. Maar dat komt de komende weken wel weer.

Motor eruit halen lijkt me een monsterklus. Zou bij ons niet makkelijk gaan, ophijsen aan de giek overleeft de giek niet denk ik hahaha. We hebben een Volvo penta met 100 pk, is echt een enorm ding.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41761
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 09:13

Vorig jaar een aantal elektrische boten gezien, zag er heel okay uit.

Ik denk niet dat wij het met onze boot nog meemaken dat er een elektrische motor in komt. Maar wie weet. Onze boot is varend erfgoed, ik vraag me af of er dan een elektrische motor in mag :=?

Onze motor weegt 300 kilo geloof ik... Ik weet t niet zeker. Maar mijn schoonvader hees m al aan de giek eruit, dus ik voorzie geen problemen :D.

8nnemiek

Berichten: 43466
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 10:10

We hebben het YouTube kanaal van Sailing Uma een tijdje gevolgd, die hebben hun boot ook omgebouwd naar elektrisch, en dat werkt geweldig! Scheelt natuurlijk dat je 9 van de 10 keer alleen de haven uit vaart op de motor en dan meteen de zeilen erop.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41761
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 10:12

8nnemiek schreef:
We hebben het YouTube kanaal van Sailing Uma een tijdje gevolgd, die hebben hun boot ook omgebouwd naar elektrisch, en dat werkt geweldig! Scheelt natuurlijk dat je 9 van de 10 keer alleen de haven uit vaart op de motor en dan meteen de zeilen erop.

Ja, precies. Elektromotoren zijn ook krachtiger, toch? Is met zwaar weer wel prettig, denk ik.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41761
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 15:49

Afbeelding

Motor eruit :D. Is wel nodig ook, het ruim is een zooi :=.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41761
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 19:03

Ik ben even misselijk... Na het schoonmaken vam het motorruim blijkt het staal daar doorgerot. Het enige dat het water tegenhoudt is een dun laagje roest en de erg goed aangebrachte primer en drie lagen antifouling :\.

Echt. Ik ben er naar van. Hoofdpijn en misselijk. Echt. Wanneer houdt dit gedoe door slecht onderhoud van de vorige eigenaar nou eens op :\. Die klootzak heeft ons gewoon voorgelogen over het onderhoud dat hij gedaan heeft...

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 19:51

Ach nee wat een rot nieuws! Daar komt een boel laswerk van denk ik? Kunnen jullie dat zelf?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41761
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 20:02

M_i_R schreef:
Ach nee wat een rot nieuws! Daar komt een boel laswerk van denk ik? Kunnen jullie dat zelf?

We weten nog niet hoeveel werk het gaat zijn... Zaterdag gaat ze uit t water en kunnen we de schade echt goed bekijken. Ik heb het zelf ook nog niet gezien, mijn vriend heeft het ontdekt net.

Maar, lassen kunnen we inderdaad zelf. Of ja, mijn vriend kan dat zelf. Het gaat waarschijnlijk enkel om de bodemplaat van de bak/kiel, dat is te overzien.

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 01:06

He joh wat balen! :(:)

8nnemiek

Berichten: 43466
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 07:39

Jee ik kan me voorstellen dat je daar naar van bent zeg! Wat een enge gedachte dat je dus in principe zo door de romp kan prikken met een schroevendraaier :=
En van buiten was daar niks aan te zien toen jullie alles kaal hebben gehaald? Hopelijk is dat dan het enige slechte plekje.
Fijn dat hij het zelf kan repareren!

Mo_86

Berichten: 1250
Geregistreerd: 10-02-09

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 07:48

Oh jemig San, wat zal dat een schok zijn geweest! Heftig hoor! Hopelijk is het goed te repareren maar wat je zegt wat een domper dat dit er ook nog bij komt dankzij de vorige eigenaar.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41761
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 08:07

Nu een nachtje verder is t nieuws gezakt en het besef er dat het prima gerepareerd kan worden. Kost weer een bom duiten, ondanks dat we t zelf kunnen, maar toch. Het is niet einde verhaal, zeg maar. Ik heb wel zin om de oude eigenaar te stompen. Dit is gewoon gevaarlijk :=.

Van buitenaf was er vorig jaar niks aan te zien. Ik zei hetzelfde. Mijn vriend zei toen, als er nog een mm goed staal zit, dan zie je dat gewoonweg niet aan de buitenkant.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41761
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 14:10

Ze is gisteren uit het water gegaan, en na wat onderzoek lijkt het toch minder erg dan het leek. Dieselbacterie in het motorruim saved the day :=. Een paar slechte plekken, die toch nog niet helemaal door zijn, die gaat mijn vriend met behulp van een lasser uitslijpen en nieuw staal voor terug lassen.

Mo_86

Berichten: 1250
Geregistreerd: 10-02-09

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 21:36

Oh gelukkig valt het mee en is het goed te repareren!

Mo_86

Berichten: 1250
Geregistreerd: 10-02-09

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 20:36

Wij hebben dit weekend voor het eerst sinds de kerstvakantie weer gezeild, gisteren was het echt zulk lekker weer dat we vrij snel hebben besloten even op pad te gaan! We zijn can Enkhuizen naar Medemblik gezeild, das twee uurtjes zeilen. We hebben zo’n beetje alle koersen gehad door een draaiende wind haha. Vandaag was het druilerig en er stond voor ons te weinig wind helaas, dus op de motor terug gevaren. Ook prima. Dit smaakt naar meer! Hoe staat het er bij jullie voor?

8nnemiek

Berichten: 43466
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 21:20

Ohh heerlijk zeg!

Bij ons zit er nog antivries in de motor, en de zeilen zitten er nog niet op, dus ik denk niet dat ik Bart de komende paar weken zo ver krijg om te gaan varen :') Maar vanaf half April drie weken vakantie <3 Ben ik echt aan toe!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41761
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 21:24

Jaloers, het was er heerlijk weer voor <3.

Wij voorlopig nog niks. Allereerst omdat de boot natuurlijk op de kant ligt, maar ook omdat we over twee weken gaan verhuizen *\o/*!

8nnemiek

Berichten: 43466
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 21:28

Oew spannend San!
Hoe is het nu met de boot? Gaat de reparatie lang duren of zijn jullie al goed op weg?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41761
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 21:32

8nnemiek schreef:
Oew spannend San!
Hoe is het nu met de boot? Gaat de reparatie lang duren of zijn jullie al goed op weg?

Ivm de drukte van de verhuizing gaan we het slijpen en lassen helemaal laten doen, als het goed is begint de lasser morgen met het slechte staal eruit halen. Dan hoeft mijn vriend alleen opnieuw te schilderen.

Mo_86

Berichten: 1250
Geregistreerd: 10-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 16:43

Hoe gaat het met iedereen? Al een beetje aan het genieten van het vaarseizoen?

Eindelijk komt de lente op gang, wij genieten nu volop! We zijn op 14 mei getrouwd op een klipper, het was prachtig weer en we hebben een fantastische dag gehad. Heb zelf ook nog een stukje gestuurd, uiteraard. Wel machtig hoor, zo’n groot schip.

Vorige week zijn we net als bijna alle booteigenaren naar Terschelling geweest, was heerlijk maar druk! En de sluis terug naar het IJsselmeer was ook een uitdaging, ze moesten beide kolken tegelijk schutten en nog paste niet alles.

Nu voor anker voor de Markerwadden, heerlijk!

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 16:48

Wat heerlijk Mo!

Ik zeil nu regelmatig in een valkje met een nieuwe kennis die ook voor CWOIII gaat :) Heel gezellig en we kunnen elkaar een beetje helpen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41761
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 16:57

Hier is t zeilseizoen nog niet begonnen. De bodem is gerepareerd, alles weer netjes in de antifouling. Gisteren het water terug in. Start de motor niet :').

Ik ben er even helemaal klaar mee :=.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41761
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 17:11

Mo_86 schreef:
Hoe gaat het met iedereen? Al een beetje aan het genieten van het vaarseizoen?

Eindelijk komt de lente op gang, wij genieten nu volop! We zijn op 14 mei getrouwd op een klipper, het was prachtig weer en we hebben een fantastische dag gehad. Heb zelf ook nog een stukje gestuurd, uiteraard. Wel machtig hoor, zo’n groot schip.

Vorige week zijn we net als bijna alle booteigenaren naar Terschelling geweest, was heerlijk maar druk! En de sluis terug naar het IJsselmeer was ook een uitdaging, ze moesten beide kolken tegelijk schutten en nog paste niet alles.

Nu voor anker voor de Markerwadden, heerlijk!

Klinkt heerlijk <3. En nog gefeliciteerd met jullie huwelijk, natuurlijk! Gaaf hoor, een Klipper. Lijkt mij ook wel wat.

8nnemiek

Berichten: 43466
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 18:49

Mo, proficiat! En dat klinkt heerlijk ondanks de drukte! Jullie hebben mazzel met het weer zeg, is het op de markerwadden ook zo lekker zonnig en warm nu?

Sheran, valkjes zijn altijd heerlijk om te zeilen! Leuk dat je iemand hebt gevonden om mee te zeilen :D

San, jee wat een domper -O- Weten jullie al wat het probleem is?

Wij zijn ook weer aan boord, en hebben al een aantal mooie zeiltochtjes gemaakt dit jaar. Helaas geen tijd om verder te gaan dan een rondje Oosterschelde, maar genieten doen we hier net zo goed.
We moeten wel nog goed oefenen met wegvaren vanuit de box, dat is met bepaalde wind flink lastig! Langkieler, en een klein roer met een flink schroefeffect, dus de eerste zoveel meter achteruit luistert het monster totaal niet naar het roer :+ En uiteraard geldt; hoe meer mensen er staan te kijken hoe slechter het gaat :')