Zeilen, wie nog meer?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43419
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 15:40

Ik ben jaloers op jullie!
Wij hebben zojuist de tuiger aan boord gehad. Die zal binnenkort de verstaging namaken. Eerst hadden we een ander laten komen, maar die werd ineens een heel stuk duurder.
De 16e gaat de mast eraf, spannend!
Zeilen kunnen we dus voorlopig niet, maar de klussen gaan gewoon door. Vanaf vanavond kunnen we weer aan boord douchen als het goed is, wat een luxe 8-) Haha

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41667
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 15:43

Spannend! Hopelijk geen verrassingen bij de nieuwe tuiger. Ik ben iig niet jaloers op het werk dat jullie moeten (laten) doen :)).

Wij gaan ook enkel varen. Al het hout ligt nog binnen, dat moet geschuurd en gelakt. Dat hadden we voor volgende week gepland, maar het weer gooit roet in het eten :\.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41667
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 15:43

Het aan boord douchen ben ik dan weer wél een beetje jaloers op :)).

Mo_86

Berichten: 1245
Geregistreerd: 10-02-09

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 15:57

Oeh spannend, de mast eraf! Zal even bikkelen worden en ook even zeer doen denk ik als de factuur van de tuiger moet worden betaald maar dat ben je meteen vergeten zodra je gaat zeilen en 100% op je tuig kunt vertrouwen. Wij hebben nu alle bouten vervangen en alles nagekeken, dus wij kunnen weer zeilen.

En douchen aan boord, dat is echt heel fijn haha. Ik weet dat ik nu echt heel erg snobistisch klink maar we hebben zelfs twee douches aan boord en ook een buitendouche (deck wash pomp) en heel eerlijk, we douchen enkel aan boord. Nu is het wel ook ons huis, dus in ons geval ook echt een must. Het is zelfs zo erg dat we eens in een haven lagen en met nog een boot naast ons. Kwam er nog een boot bij liggen, vraagt die schipper waar ze konden douchen. Zowel wij als onze buren hadden geen idee :o. Went snel haha.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41667
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 16:00

Heb je een foto/linkje van die deck wash pomp? Dat lijkt mij ook wel wat voor van t zomer.

Mo_86

Berichten: 1245
Geregistreerd: 10-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 17:03

_San87_ schreef:
Heb je een foto/linkje van die deck wash pomp? Dat lijkt mij ook wel wat voor van t zomer.


Niet voor handen, zal binnenkort even een foto maken. Maar zo uit m’n hoofd zit de pomp zelf ergens achter een luik, alleen de aansluiting is zichtbaar in de ankerbak. Kom er op terug, is dat oké?

Edit: deze hebben we: https://www.nauticgear.nl/bootaccessoires/pompen/dekwaspomp/dekwasset-jabsco-hotshot-4-0.html?utm_medium=organic&utm_source=google_shopping&gclid=CjwKCAjwgZuDBhBTEiwAXNofRNb2VnRNgxoaVDCwcrzQ5TRW_2v9EK7SeVGEyAlIpC_wYZeobibSlhoC3NEQAvD_BwE

8nnemiek

Berichten: 43419
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 17:13

Succes met het hout onderhoud, San! Dat zijn van die klusjes waar je vooral enorm blij van wordt zodra ze klaar zijn :D

Dat klinkt heerlijk, Mo!
Hier ook twee douches aan boord, maar een van de twee halen we waarschijnlijk eruit om daar de aansluiting voor de wasmachine van te maken.
Dekwaspomp hadden we ook, maar die pomp hebben we gebruikt om de kapotte wc pomp te vervangen haha. Die komt er wel weer ooit. Hebben jullie zout of schoon water op die pomp aangesloten?

Mo_86

Berichten: 1245
Geregistreerd: 10-02-09

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 17:24

Onze pomp haalt het water uit de water tanks, dus schoon water. En slim, een natte cel opofferen voor wasmachine. Dit overwegen wij ook, we gebruiken die ruimte ook nooit. In die tweede natte cel zit een heel oud elektrisch toilet, die willen we nog vervangen door een toilet met handpomp als reserve

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41667
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 17:31

Mo_86 schreef:
_San87_ schreef:
Heb je een foto/linkje van die deck wash pomp? Dat lijkt mij ook wel wat voor van t zomer.


Niet voor handen, zal binnenkort even een foto maken. Maar zo uit m’n hoofd zit de pomp zelf ergens achter een luik, alleen de aansluiting is zichtbaar in de ankerbak. Kom er op terug, is dat oké?

Edit: deze hebben we: https://www.nauticgear.nl/bootaccessoires/pompen/dekwaspomp/dekwasset-jabsco-hotshot-4-0.html?utm_medium=organic&utm_source=google_shopping&gclid=CjwKCAjwgZuDBhBTEiwAXNofRNb2VnRNgxoaVDCwcrzQ5TRW_2v9EK7SeVGEyAlIpC_wYZeobibSlhoC3NEQAvD_BwE

Ja tuurlijk, het hoeft allemaal niet meteen :D.

Is die straal niet te hard om zelf onder af te spoelen? Ik heb er echt geen verstand van, verder :)).

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 18:38

Prachtige en knusse kajuit zo met die schaapjes! Veel plezier dit weekend!

En voor de mensen met een douche of zelfs 2, idd luxe! Maar goed als je er woont ook onmisbaar. Ik had maar een keiharde eis toen we de boot kochten: ik wilde een wc met een deur ervoor. Na jaren behelpen op een portepotti op het kajuitzeilbootje van mijn vader wilde ik dat nooit meer. Douche lijkt me een mooie tweede stap :D

Hier staat de boot in de loods en gaan we een week hard klussen. Hopelijk kan ze dan kort daarna het water in en kunnen we lekker gaan zeilen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41667
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 19:21

Brrrrr, de portepotti horror, die ken ik _O-. Niet van een zeilboot, maar van de camping.

Een toilet op de boot is idd wel echt echt echt een keiharde eis :)).

Afbeelding
Zo, wij zijn aangemeerd. Tent erop, nog even genieten van de bewolkte lucht en de watervogels.

8nnemiek

Berichten: 43419
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 19:31

Oh fijn om schoon water uit je buitendouche te krijgen! Die van ons zat dus op het buitenwater aangesloten. Ideaal om het dek af te spoelen, maar niet handig om je zelf af te spoelen na het zwemmen :))
Slim om een handpomp toilet te nemen. Dat hebben wij ook; een elektrisch toilet bij de slaaphut en een heel oud handmatig toilet bij de voorhut.. Dat oude toilet gaan we ook vervangen door een lekker simpel handpomp Jabsco toilet. Toch wel luxe als je allebei tegelijk naar de wc kan gaan haha, gek genoeg moeten we heel vaak precies op hetzelfde moment :')

Succes met klussen Mir! Staan er belangrijke dingen op de planning of gewoon wat standaard onderhoud en antifouling?

Prachtig uitzicht, San! Geniet er van <3

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 19:48

Nieuwe lieren <3 two speed selftailing *\%/* man wat een verademing wordt dat straks, kijk er nu al naar uit.
Verder idd plekjes bijwerken, houtwerk goed in de olie en we willen een zonnepaneel aansluiten maar dat heeft geen haast. Net woensdag de nieuwe huik opgehaald nadat de vorige vlak voor de winter finaal aan flarden was gegaan dus als het goed is ligt ze er straks weer super strak bij. Nieuwe vallen (zonder rek dus eindelijk echt de boel goed kunnen aantrekken straks)

Wat wel ruk was, was het feit dat de watertank is leeggelopen in de kajuit afgelopen weken. Kennelijk met de vorst toch iets beschadigd geraakt, 50 liter water over de houten panelen heen _-:(

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41667
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 14:22

Hallo allemaal :D! Hoe is het hier met de zeilers en de boten?

Wij, lees vriendje, zijn druk bezig het houtwerk te lakken. De tweede laag gaat er vandaag op. Volgende week of die week erop is de mast aan de beurt en is alles klaar.

Dan is het ergens eind juni/begin juli de kuip schuren en lakken en ligt ze qua hout weer piekfijn. Die maand willen we ook de slechte plekken op het dek schuren en aanstippen.

Voor het houtwerk in de kajuit (binnen hebben we fineer) wil ik graag Annie Sloan krijtverf gaan gebruiken. Voordelen:

- Waterbasis, geurloos en geen verdunningsmiddelen nodig;
- Milieuvriendelijk;
- Ademend;
- Waterafstotend na waxen;
- Makkelijk verwerken;
- Snel, heel snel stofdroog;
- Schuren is niet nodig.

Mijn vriend ziet beren op de weg (dat ziet ie altijd bij dingen die hij niet van oudsher al op de boot gebruikte), maar ik denk dat dit echt ideaal is. Fineer schuren is poedersuiker, terpentine moeten gebruiken in een kleine ruimte op het water is poedersuiker, terpentine houdende verf is niet milieuvriendelijk. Daarnaast is het maar de vraag wat die verf gaat doen op het hout zoals het nu is, krijtverf/kalkverf ademt en eventueel opgesloten vocht kan gewoon verdampen.

Wat denken jullie? Proberen, of is het bij voorbaat gedoemd te mislukken? Mijn schoonmoeder (vorige eigenaresse van onze boot) is iig helemaal enthousiast.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41667
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 09:14

Hee dames :D. Hoe is t met de zeilers?

Wij zijn nog druk bezig met het hout van de boot. We hebben wat tegenslagen gehad, een van de zwaarden is deels gebarsten en dat moest met epoxie opgelost worden. Gelukkig is het zwaard gerepareerd en de laag owatrol zit erop. Volgend weekend gaan ze de boot weer op.

Afbeelding
De mast ligt inmiddels in de tuin, vanavond zetten we de partytent op, dan kan de mast droog liggen terwijl er geschuurd, geowatrold en gelakt wordt. Hopelijk is de mast ook volgend weekend klaar :). (Hij ziet er slecht uit na een laag sneeuw van t winter :=.)

Over drie weken gaan we op vakantie, dus de tijd dringt een beetje :=.

8nnemiek

Berichten: 43419
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 10:08

Heey!
Balen zeg, die tegenslagen, maar fijn dat het zwaard inmiddels gerepareerd is!
Hoe heb je die mast thuis gekregen zeg :wow: Dat is nogal een lengte!
Die grijze plekken gaan er prima uit als het goed is. Wordt vast prachtig!
Leuk dat jullie binnenkort op vakantie gaan. Hoe lang gaan jullie, en al een idee waarheen?

Ik zit nu net in de auto op weg naar Zeeland. We gaan straks verder met de reparatie aan de boeg, en hopelijk kunnen we dit weekend de laatste plekjes op de mast in de grondverf zetten.
Thuis zijn we bezig met het polijsten van het RVS, pfoe wat een werk!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41667
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 11:38

8nnemiek schreef:
Heey!
Balen zeg, die tegenslagen, maar fijn dat het zwaard inmiddels gerepareerd is!
Hoe heb je die mast thuis gekregen zeg :wow: Dat is nogal een lengte!
Die grijze plekken gaan er prima uit als het goed is. Wordt vast prachtig!
Leuk dat jullie binnenkort op vakantie gaan. Hoe lang gaan jullie, en al een idee waarheen?

Ik zit nu net in de auto op weg naar Zeeland. We gaan straks verder met de reparatie aan de boeg, en hopelijk kunnen we dit weekend de laatste plekjes op de mast in de grondverf zetten.
Thuis zijn we bezig met het polijsten van het RVS, pfoe wat een werk!

We hebben de boottrailer van kennissen geleend, daar past ie precies op met aan de voor- en achterkant 1 meter uitsteek. De mast is 9 meter. Voor de grijze plekken ben ik ook niet bang, die gingen er op de kluiver ook mooi uit. Het is meer dat t er nu niet uit ziet :=.

Wij gaan naar Friesland en de Waddeneilanden, deze vakantie voor t eerst droogvallen <3. Drie weken lang varen en zeilen en genieten van de natuur :D.

Fijn om weer verder te kunnen he. Jullie mast is supermooi opgeknapt, kan niet wachten tot de onze ook mooi in de lak zit. Hopelijk werkt het weer mee en kunnen jullie lekker werken. Over polijsten van rvs wil ik niet eens nadenken :)).

8nnemiek

Berichten: 43419
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 12:14

Wat fijn dat die nét op de boottrailer past!

Ohh en heerlijk zeg, de Waddeneilanden zijn prachtig <3 Wij zijn met de boot een paar keer op Texel en Vlieland geweest, enorm gaaf! Terschelling staat ook nog op het verlanglijstje. Ameland wordt heel krap met onze diepgang helaas.
Droogvallen lijkt me prachtig <3 Nooit gedaan.

Wij hebben gisteren de mast omgedraaid en de laatste plekjes geprimerd. Volgende keer de toplagen.
En nu zijn we de kombuis aan t slopen :')
Afbeelding
Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41667
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 14:07

Bovenkant mast verrot ;(. Zeilen is geen optie meer deze vakantie. Kan wel janken.

Mo_86

Berichten: 1245
Geregistreerd: 10-02-09

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 16:01

Oh nee, wat ontzettend balen! Is het nog deels te vervangen of wordt het een nieuwe mast? Wij hebben dit jaren geleden gehad met een boot met houten mast, dit hebben we in overleg met mastenmaker Brandsma zelf gerepareerd. Wellicht kunnen ze jullie ook helpen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41667
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 16:13

Het kan opgelost worden, thank god... Het is achteraf na goed schuren en schoonmaken minder ernstig dan het op het eerste gezicht leek. Een vriend van mijn schoonouders gaat de mast voor ons repareren na de vakantie, hij is echt een vakman, met pensioen, dus we zijn echt enorm blij dat hij ons wil helpen. Hij heeft t.t.t. de giek ook prachtig gerepareerd.

Dus gelukkig geen nieuwe mast :=. Ben er nu wel weer gerust op, maar ik was echt even misselijk toen ik het gat zag...

8nnemiek

Berichten: 43419
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 16:31

Ahh nee wat vervelend zeg! Is het een plek die er al langer heeft gezeten en nu pas ontdekt is, of is dat op een korte tijd ontstaan?
Maar wat fijn dat jullie een goede vakman kennen! Zonde van de vakantie, maar wel fijn als ie straks weer tiptop in orde is.
En misschien alsnog leuk om wat haventjes te bezoeken op de motor om toch nog een beetje vakantie te hebben?

Hier gaat het ook allemaal veel te langzaam.. Ik heb het erg druk met mijn werk waardoor we maar 2 tot 4 dagen per maand naar de boot kunnen, en dat schiet echt niet op. Over twee weken eindelijk wat meer tijd, dan gaat mijn vriend ook nog een paar weken (onbetaald) verlof pakken zodat we weer verder kunnen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41667
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 16:49

Deze plek zit er waarschijnlijk al jaren. Omdat we heel zorgvuldug te werk gaan en dus alles helemaal kaal hebben gemaakt, kwam de plek aan het licht (normaal zit er zwarte verf op de punt, dat is nu tot op het hout weggeschuurd).

Het is een stukje pech en een stukje niet zo goed onderhoud van de vorige eigenaar. Gelukkig is het op te lossen.

We gaan ook gewoon lekker weg, dorpje naar dorpje, voor anker, genoeg leuks te ontdekken :).

Balen dat t bij jullie ook niet helemaal naar plan gaat. Hopelijk snel tijd om een inhaalslag te maken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41667
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 19:40

Afbeelding
Hier is de parkeerplaats van onze haven ondergelopen :=. Deze is erop berekend (in de winter gebeurt dat vaker), dus geen schade. Maar apart is het wel, midden in de zomer. De honden vonden het maar wat leuk, dat wel.

Afbeelding
Achter onze boot ligt normaal een wal van 1,5 meter hoog en ca 2 a 3 meter breed, die is kopje onder.

De Rijn staat ook echt hoog, de uiterwaarden doen hun werk echter goed en de ganzen, reigers en ooievaars genieten met volle teugen.

Afbeelding
De zwaarden terug in volle glorie <3. Hoe mooi is dat gepolijste brons...

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 06:42

Prachtig San87! Zwaard ziet er weer prachtig uit.
Ben toevallig mer racefietsen een stuk langs de IJssel gekomen, daar hetzelfde verhaal. Indrukwekkend om te zien.