Zeilen, wie nog meer?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 22:40

Wij kenden hem nog niet maar de Canadese familie van mijn man wist ons te vertellen dat boat een afkorting is.

Break
Out
Another
Thousand

Best aardig accuraat :list: *\%/*

hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 00:00

sssst, san87 heeft net een boot gekocht, hou het nog even leuk :D

Wij hebben de boot afgelopen jaar voor het eerst binnen in winterstalling gehad. Dat hadden we jaren eerder moeten doen. Kost wel een beetje, (Al hoewel, in friesland erg goedkoop vergeleken hier.) maar we halen het er financieel in onderhoud zeker uit.

@M_i_R: Ik zit nu ook jouw foto's door te kijken. Mooi project hoor! Hoe lang is de boot? Je ziet dit type best wat in friesland en op het wad. Ben altijd wel een beetje nieuwschierig hoe ze zeilen. (Nog altijd opzoek naar de perfecte boot voor 'later' :Y) ) Ze zullen toch wel redelijk wat gewicht hebben, maar rollen ze dan ook zo als langkielers dat kunnen hebben, of blijft het heel stabiel?

Hoe sturen jullie nu eigenlijk? Ik zie zowel een helm als een stuurtje in de kuip? :o?

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 06:53

Gianti, weet je eigenlijk nog wat er fout is gegaan met de zeilles? Want ik zit te denken: een valk krijg je niet zomaar om. Die zijn best lomp.

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 07:53

@hoefijzer: ze is ongeveer 8,5 meter. Ze zeilt beter dan verwacht maar met 5500 kilo is het geen hele sportieve boot :') scheef wil ze overigens best :+

Afbeelding

hoog aan de wind haalt ze nu niet en daarom zitten we ook te kijken naar een boegspriet. Wanneer we ‘samen’ met mijn ouders zeilen kunnen zij met hun langkieler echt een hele andere koers varen dan wij. Over het algemeen horen we van Nienkes dat het hard werken is en dat klopt. Bovendien is onze mast in het verleden gebroken geweest en is er daarna een kortere mast opgezet. Hierdoor is onze nienke iets beter te zeilen lijkt het. Ding is wel dat de fok/genua werkelijk ieder stag pakt als we overstag gaan. Ook iets dat we hopen op te lossen met een iets andere plaatsing.

Stuurwiel gebruiken we niet. Dat kan via de en hydraulische systeem aangesloten worden op de helmstok maar dat vinden we niet handig. Ook twijfelen we of dat systeem krachtig genoeg is en tijdens het zeilen is die helmstok gewoon veel handiger. Ik zit altijd op de achterkajuit te sturen, anders ziet deze kabouter niet waar ze heen vaart :+

Kleine stuurtje is nu speelgoed voor onze koter van 2,5 en in voorkomende gevallen maken we zijn lifeline er aan vast

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 08:09

Mir, ik neem aan dat er door de kortere mast ook een iets kleiner grootzeil(oppervlak) en fok op is geplaatst? Als de fok dezelfde is gebleven kan hij sowieso minder hoog aan de wind bkijven varen. Een (in verhouding te) grote fok maakt hem 'lij-gierig'.
Beter te zeilen kan ik me wel voorstellen, je hebt toch minder druk in je zeilen en dus in je handen.

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 08:12

Er zat idd al een kleinere genua bij maar die was voor de lieren en qua OL nog steeds te groot voor deze boot. Zelfs twee volwassen kerels kregen daar geen beweging in en de lieren sloegen ‘dicht’. Dus nu een nóg kleinere genua die qua VL ruim 1,5 meter korter is en qua OL ongeveer 60 cm en die krijgen we wel aangetrokken maar dan nog hadden we daar heel veel extra vertragingen voor nodig. Daarom ook dit winter nieuwe lieren <3 de Antal ST’s zijn onderweg *\%/*

Recent hebben we er voor de wk 5/6 dagen ook een gewone fok bij gehaald, heel verschil nog weer. Maar qua gewicht kan ze de genua bij lichter weer wel hebben.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41851
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 09:28

hoefijzer schreef:
sssst, san87 heeft net een boot gekocht, hou het nog even leuk :D

Wij hebben de boot afgelopen jaar voor het eerst binnen in winterstalling gehad. Dat hadden we jaren eerder moeten doen. Kost wel een beetje, (Al hoewel, in friesland erg goedkoop vergeleken hier.) maar we halen het er financieel in onderhoud zeker uit.

@M_i_R: Ik zit nu ook jouw foto's door te kijken. Mooi project hoor! Hoe lang is de boot? Je ziet dit type best wat in friesland en op het wad. Ben altijd wel een beetje nieuwschierig hoe ze zeilen. (Nog altijd opzoek naar de perfecte boot voor 'later' :Y) ) Ze zullen toch wel redelijk wat gewicht hebben, maar rollen ze dan ook zo als langkielers dat kunnen hebben, of blijft het heel stabiel?

Hoe sturen jullie nu eigenlijk? Ik zie zowel een helm als een stuurtje in de kuip? :o?

Ik weet al dat een boot kakjepoepjeduur is :D. En toch eraan beginnen. Geeft te denken, he :)).

Wat kost voor jullie winterstalling? Ik heb gekeken en wij zouden bijna 1500 moeten betalen en klein onderhoud mag alleen met vooraf toestemming.

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 09:33

Poe dat is een boel geld. Wij hebben haar gewoon buiten staan, en dan zetten we haar In het voorjaar Een paar dagen of een week in de schilderloods. En dan vlammen }>

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41851
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 09:37

M_i_R schreef:
Poe dat is een boel geld. Wij hebben haar gewoon buiten staan, en dan zetten we haar In het voorjaar Een paar dagen of een week in de schilderloods. En dan vlammen }>

Ja, dus winterstalling gaan we sowieso niet doen. Mocht ze uit het water moeten, dan huren we een loods voor zo lang het nodig is.

Maar goed, dat is dit jaar niet meteen aan de orde.

8nnemiek

Berichten: 43488
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 09:38

Voor onze Fellowship (8,60 meter) waren we rond de 600 euro kwijt, inclusief kranen, stroom en bokhuur. Afspuiten moesten we zelf doen, en klussen en antifouling aanbrengen was daar nooit een probleem. Afgesloten terrein waar je een sleutel van kreeg, altijd toegankelijk. Was wel een buitenstalling, net over de grens in België.

Voor de CSY (13,5 meter) gaat het zo'n 1500 euro kosten, een hele winter in de buitenstalling, all-in.
Een weekje op het droge, afgelopen vakantie, kostte ruim 700 euro maar dat was wel inclusief de huur van wat apparatuur en nog wat extra's.

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 09:41

Dat zijn vergelijkbare prijzen als bij ons Annemiek :))

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 09:49

Gem schreef:
Gianti, weet je eigenlijk nog wat er fout is gegaan met de zeilles? Want ik zit te denken: een valk krijg je niet zomaar om. Die zijn best lomp.



Ik denk (maar het is nooit nabesproken met de instructeur) dat we met het laveren de haven in te ondiep zijn geraakt en daardoor bij het overstag gaan de rotsen hebben geraakt.

M_i_R schreef:
Wij kenden hem nog niet maar de Canadese familie van mijn man wist ons te vertellen dat boat een afkorting is.

Break
Out
Another
Thousand

Best aardig accuraat :list: *\%/*



_O-

Mijn instructeur zegt altijd "zeilen is de oncomfortabelste manier om daar te komen waar je niet wil zijn" :')

Gem schreef:
"Koop een boot en werk je dood" :D

Gianti, weet je wat echt goed helpt? Bewúst omslaan ... bij de waterscouting gaan ze wel eens echt expres omslaan met de 'slechtste' boot (want er kan natuurlijk eens wat breken) met wat jongeren die dat wel eens willen uitproberen. Zwemvesten om, sleepbootje in de buurt. Dan weet je hoe het voelt én dan uiteraard ook proberen om al 'zwemmend' de boot weer recht te krijgen. Leren de kinderen heel veel van.

Ik zat er vandaag nog aan te denken dat ik ook weer eens zin heb om te zeilen. Mijn oudste heeft zijn studievrienden uit Tilburg te logeren en zijn vandaag het water op gegaan met het wachtschip, de sleepboot en een vletje.


Dat lijkt mij inderdaad slim om eens te proberen! Denk ook dat de paniek die erna is ontstaan ook niet geholpen heeft. We waren namelijk op stuk rotsen om gegaan, dus we zaten onder de schrammen en bloedde flink. Dus instructeur en paar andere ervaren zeilers hebben toen boot weer recht gedaan.


_San87_ schreef:
hoefijzer schreef:
Gefeliciteerd met de aankoop San87! Super leuk. Gaan jullie hem zelf naar huis varen?

Dank je wel :D. Het is nog niet allemaal rond, maar we gaan haar idd zelf naar huis varen wanneer er plek is in de haven :j.

Vandaag ook de offerte voor de verzekering binnen, ziet er prima uit. We verzekeren haar all risk inclusief eigen gebrek, dus dat is rond. Nu is het wachten op het koopcontract en de plek in de haven en wachten duurt lang :').



Wat een enorm leuke boot!!


Imre schreef:
Gianti schreef:
Oh wat leuk een zeiltopic <3 Als klein meisje op een zeilboot 'opgegroeid'. Ik vond niets zo geweldig als met de boot op vakantie.

Nu ben ik eindelijk zelf met zeil lessen begonnen (gewoon in een valkje), maar helaas in verleden met zo'n valk omgeslagen. Merk dat ik helaas flink angst erin heb zitten -O- Dus nog een lange weg te gaan -O-


Heeeel herkenbaar! Tot en met mijn 16e elke zomer op het water geweest, vorig jaar na al jaren van plan zijn maar niet doen eindelijk zeilles genomen, na ruim 20 jaar niet in een boot, vond het heerlijk, ook zelf nog wat gezeild daarna en nu durf ik niet meer. Ik heb afgelopen woensdag voor het eerst dit jaar gezeild, mét instructeur. Maar het was ontzettend druk op het meer en ik vond het niet leuk. Bij de steiger werd gezwommen, verderop was zeilkamp en surfkamp bezig, dus overal kinderen kriskras door elkaar, het ging goed, maar heel tof vond ik het niet om daar doorheen te moeten. Als ik gewoon een boot had gehuurd was ik na het zien van de drukte op het terras gaan zitten met een drankje ipv in de boot gestapt. := Als ik eenmaal op het water en uit de drukte ben red ik me prima, maar ik mis routine en handigheid.


Dat kan ik mij voorstellen. Wij zijn tot nu toe alleen in de avond gegaan, scheelt veel in drukte. Maar tegelijk is niets zo fijn als op het water te zijn. En heerlijk die stilte t.o.v. een moterboot

_San87_ schreef:
Gianti schreef:
Oh wat leuk een zeiltopic <3 Als klein meisje op een zeilboot 'opgegroeid'. Ik vond niets zo geweldig als met de boot op vakantie.

Nu ben ik eindelijk zelf met zeil lessen begonnen (gewoon in een valkje), maar helaas in verleden met zo'n valk omgeslagen. Merk dat ik helaas flink angst erin heb zitten -O- Dus nog een lange weg te gaan -O-

Ach wat jammer... Ik kan het me wel voorstellen dat je angstig bent. Misschien een idee om eerst in een andere boot weer ervaring/durf op te doen?

Hopelijk ben je er snel vanaf en kun je weer zonder angst rond zeilen +:)+.


Hopelijk ook! Helaas heeft niemand in mijn omgeving een grotere boot en kan je hier alleen valkjes huren

M_i_R schreef:
Wat vervelend Giolli. Rustig aan en dan groeit het vertrouwen vast weer. Was je zelf destijds de schipper? Merk dat daar bij mij veel verschil zit. Vroeger was ik matroos en nu kapitein. Verschil in verantwoordelijkheid maakt me toch voorzichtiger merk ik maar doordat ik zelf bepaal vind ik het nu wel veel leuker.


Nee, was toen niet de schipper. Dat was juist de instructeur :+ Zonder schuin gaan heb ik gelukkig geen last van deze angst. Maar ja om alleen op die manier rond te dobberen _O-

Minimus

Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 10:29

Ik stip dit topic even aan om jullie avonturen te volgen. Ik ben gek op zeilen maar heb het al sinds mijn middelbareschooltijd niet meer gedaan sinds de 3 weken langs de kust naar Engeland/Cornwall. Ooit weer :Y) Zou even op moeten zoeken waar evt zeilscholen zijn in de regio Gelderland.

8nnemiek

Berichten: 43488
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 10:31

Gianti, misschien is een kleiner bootje dan juist fijner om te leren zeilen. Valkjes zijn toch nog vrij zwaar en lomp.
Een klein en licht zwaardbootje wiebelt wat meer, maar kun je met je pinken sturen en als het mis gaat laat je de grootschoot los en lig je stil. Vastgelopen? Zwaard omhoog, afduwen met je voet of peddel, en je kan weer verder.
Ons eerste bootje was een Ijsselmeerjol, dat ding was zo makkelijk. Daarmee zeilden we gewoon richting de trailerhelling of kade, zwaard omhoog en 'boem' = 'we zijn er' :')

Imre

Berichten: 14223
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 10:40

Dat deden wij vroeger met onze Flying Arrow ook. :') Bij mijn eerste les vorig jaar ging ik tijdens een windvlaag automatisch op de rand van de boot zitten, moest met de FA al snel omdat die heel wendbaar was. Ik moest echt wennen aan de lompheid van een valk.

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 10:55

Haha ja herkenbaar. Mijn ouders hebben 30 jaar lang een volpolyester jollenkruiser gehad met volledig ophaalbaar midzwaard. Dreef nog in 20 cm water en woog ongeveer 600 kg.
Vanuit daar zo gewend dat we overal wel overheen komen dat ik al twee keer aan de grond heb gezeten met onze boot. Iets beter op de tonnen letten dan vroeger :+

Laatst waren we lekker aan het zeilen en stak mijn broer heel behulpzaam over naar de hoge kant. Ingesteld op het feit dat hij meer dan 10% van het totale bootgewicht is en daarmee de boel wat rechter houdt. :') jammer joh. Op 5500 kg maakt dat niet zoveel verschil

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41851
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 11:22

8nnemiek schreef:
Voor onze Fellowship (8,60 meter) waren we rond de 600 euro kwijt, inclusief kranen, stroom en bokhuur. Afspuiten moesten we zelf doen, en klussen en antifouling aanbrengen was daar nooit een probleem. Afgesloten terrein waar je een sleutel van kreeg, altijd toegankelijk. Was wel een buitenstalling, net over de grens in België.

Voor de CSY (13,5 meter) gaat het zo'n 1500 euro kosten, een hele winter in de buitenstalling, all-in.
Een weekje op het droge, afgelopen vakantie, kostte ruim 700 euro maar dat was wel inclusief de huur van wat apparatuur en nog wat extra's.

Ja pwiew, dat is te doen. De prijs die ik noemde is inclusief uit het water halen, schoonspuiten, bok en weer te water laten. Maar exclusief stroomaansluiting en stroom. En je moet dus aangeven dat je gaat klussen.

t Schouwtje is 9 meter bij 3,90 meter. Dus ik vind het nogal een bedrag :)).

Net even met de man waar we de boot van gekocht hebben gesproken (e.e.a. moet nog afgehandeld worden). Hij heeft zelfs al het glas vervangen :oo. Dus nieuw glas in de klapdeuren en het dakraam. Was ons niet opgevallen, dus dat heeft ie netjes gedaan dan.

hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 14:23

Ik heb in Friesland stalling gezien tussen de 11 en 15 euro per m2 buiten op de kant. Dat vind ik niet duur. Binnen tussen de 20 en 25. De goedkoopste in omgeving Amsterdam die ik kon vinden was dacht ik 38 per m2 buiten. Voor het hijsen, 2x, afspuiten en bok moest ik afgelopen winter 160 betalen. Dat was vast bedrag voor alle schepen.
Dit was wel allemaal onder de 10 meter bootjes. En natuurlijk is binnen stalling vooral leuk wanneer je zelf je mast kan strijken.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 15:47

8nnemiek schreef:
Gianti, misschien is een kleiner bootje dan juist fijner om te leren zeilen. Valkjes zijn toch nog vrij zwaar en lomp.
Een klein en licht zwaardbootje wiebelt wat meer, maar kun je met je pinken sturen en als het mis gaat laat je de grootschoot los en lig je stil. Vastgelopen? Zwaard omhoog, afduwen met je voet of peddel, en je kan weer verder.
Ons eerste bootje was een Ijsselmeerjol, dat ding was zo makkelijk. Daarmee zeilden we gewoon richting de trailerhelling of kade, zwaard omhoog en 'boem' = 'we zijn er' :')

Idd, wij hadden vroeger een zelflozer. Zo eentje met een open achterkant, het idee van een Laser, maar dan langer. Geen idee meer wat voor een merk. Dat was omslaan, hangen, klimmen, wegzeilen en de zelflozende kuip deed de rest. Jammer genoeg is hij met een storm losgeraakt ven de wal en hebben we hem honderden meters verderop in twee stukken teruggevonden tegen de dijk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41851
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 17:26

Volgende week vrijdag komt ze naar huis, dan hebben we een vaste plek in de haven *\o/*!

Ik haat wachten :').

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 18:08

Leuk! Dat is dan nog aardig snel gelukt!

8nnemiek

Berichten: 43488
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 18:23

Wat leuk! En snel inderdaad, nu dat half Nederland een boot heeft gekocht haha

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41851
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 18:49

Ja, idd snel :)). Ik klaag niet. Behalve om het wachten :').

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 20:05

8nnemiek schreef:
Wat leuk! En snel inderdaad, nu dat half Nederland een boot heeft gekocht haha


Nou idd! Mijn vader had zijn boot waarvan hij altijd gekscheren zei “die badkuip wil niemand” voor twee keer het bedrag dat hij voor ogen had binnen een week verkocht. Gelukkig wel aan liefhebbers en niet aan mensen die snel een ‘Corona’bootje kopen. Dat had ik wel even slikken gevonden. Daarvoor zit er teveel sentiment aan die boot na al die jaren!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41851
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 22:51

M_i_R schreef:
8nnemiek schreef:
Wat leuk! En snel inderdaad, nu dat half Nederland een boot heeft gekocht haha


Nou idd! Mijn vader had zijn boot waarvan hij altijd gekscheren zei “die badkuip wil niemand” voor twee keer het bedrag dat hij voor ogen had binnen een week verkocht. Gelukkig wel aan liefhebbers en niet aan mensen die snel een ‘Corona’bootje kopen. Dat had ik wel even slikken gevonden. Daarvoor zit er teveel sentiment aan die boot na al die jaren!

Ja, we hebben echt enorm geluk :D.

De man waar wij onze boot van gekocht hebben was ook helemaal blij dat ze weer 'naar huis' gaat, en dus bij liefhebbers terecht komt. Dat kom je bij platbodems wel vaker tegen, die liefhebberij, erg leuk vind ik.

Gelukkig kun je meestal nog zelf beslissen aan wie je verkoopt :D.