Zeilen, wie nog meer?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 15:57

Vergeet niet dat de marifoon uitluisteren wél gewoon mag hoor, ook zonder marifooncertificaat.
Ben wel blij dat ik met mijn groot vaarbewijs en Rijnpatenten al overal voor gedekt ben. Al heb ik alleen RKM en niet AB, dus officieel mag ik niet op de Waddenzee en de Zeeuwse wateren varen :)) . Geen hond die dat ooit controleert.

8nnemiek

Berichten: 43466
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 16:10

Wij hadden nog geen marifoon, die zijn we nu aan het installeren, en vooral voor sluizen lijkt het me ideaal!
We passeren tientallen sluizen tijdens onze vakanties, en wat je daar af en toe meemaakt.. :=

lobkewikjem

Berichten: 258
Geregistreerd: 27-02-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 16:23

Wat een leuk topic!

Mijn vriend en ik zijn sinds vorig jaar oktober eigenaar van een friendship 26. Na een winter op de bok, ligt de boot nu eindelijk weer in het water.


Afbeelding


Deze week word er nog een nieuwe buiskap+huik+ rolfokhoes gemald. (Ideaal een vriend als zeilmaker :o )

We hopen zondag ons eerste zeil tocht te maken!

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 16:56

Gem schreef:
Vergeet niet dat de marifoon uitluisteren wél gewoon mag hoor, ook zonder marifooncertificaat.
.


Nee weet ik. Maar in Griekenland moet je soms de havenmeester contacten voor een plek en ik heb niet altijd een telefoonnummer.

hetty007

Berichten: 519
Geregistreerd: 12-12-07
Woonplaats: Op de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 19:16

Ik heb net de uitslag binnen van de geschillencommissie mbt de gelasde mast. Ik ben zo blij zo blij dat ik in het gelijk ben gesteld *\o/* *\o/* *\o/*

8nnemiek

Berichten: 43466
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 19:31

Wat goed, hetty!

En leuke friendship hierboven! Ontzettend handig zeg, dat je vriend zelf de buiskap en hoezen kan maken.

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 23:22

Leuk bootje hierboven!

En ook leuk dat er hier zoveel limburgers zijn en mensen waarvan het eigenlijk eerst ooit de vriend z'n hobby was :D

Wij kunnen helaas pas vanaf 5 mei het water weer op.

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 19:03

Hoi! Ik kom even meelezen/meekletsen, vooral om te leren!
Mijn vriend zeilt erg graag en ik wil het graag leren :D

Mijn vriend heeft zelf een Centaur, waar we toevallig vandaag weer mee de plassen op geweest zijn.
Hij is ook mee geweest met de Race of the Classics, waar ik heel graag volgend jaar ook mee ga! Ook daarom dus dat ik wat meer wil gaan leren over zeilen :j

Ik bak er dus nog helemaal niks van, heb vandaag geleerd hoe ik de fok moet ‘bedienen’ bij overstag gaan haha. Met de touwen waar ik de naam alweer van ben vergeten O:) Maar hé, stap 1.

8nnemiek

Berichten: 43466
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 21:01

Lijnen :D
Of schoten haha.

Ik zie mijn vriend alweer met zijn ogen rollen als ik het weer over touwen heb :')

Welkom!
Wat leuk dat je vriend je zo enthousiast heeft gekregen :D

Met dit weer krijg je ook echt weer zin om het water op te gaan!

hetty007

Berichten: 519
Geregistreerd: 12-12-07
Woonplaats: Op de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 21:16

Ik ben zelf ook nog lerende. Ik kan al die touwtjes niet uitelkaar houden tot ergenis van mijn man. Nu hebben we allemaal verschillende kleuren vallen. Dus weet ik het niet kan hij de kleur benoemen. Ook een leuke, ik heb dislectie waaronder met links en rechts, dus stuur wel eens de verkeerde kant op -O-

Morgen voor ons een spannende dag. De marieholm gaat het water in. Op zich niks bijzonders maar we hebben er zoveel aangedaan dat we hopen dat de huiddoorvoeren goed gekit zijn. En dat de mast past met alle nieuwe verstagingen enz.
Om 8 uur staan we gepland. Mocht alles goed gaan dan gaan we zeker even profiteren van het mooie weer.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 22:06

Ben ook allergisch voor "touwen" in de zeilsport. Hoewel wij, binnenvaartschippers, wel geregeld zeggen: "Gooi eens een touwtje naar de buurman?" bij het aanmeren.
Maar als het er op aankomt is het toch echt de officiële spreektaal: voorspring / achterspring (of "steek" / steekeindje voor en achter) en voordraad / achterdraad (voorlijn / achterlijn).

En verder in de zeilsport is het idd fokkeschoot, grootschoot, landvasten, ankerlijn etc etc.

Komende zaterdag hebben de scoutjes weer de jaarlijkse Zwijntjesrace in Roermond: alle waterscoutinggroepen uit (midden-) Limburg tegen elkaar in één race. Misschien leuk voor de Limburgers hier om te gaan kijken? Verrekijker is aan te raden ...

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 08:43

Ja schoot! Daar kon ik niet op komen. Dank O:)
Haha, dat ogen rollen is inderdaad herkenbaar. Dat mijn vriend gisteren geen hoofdpijn heeft gekregen door het rollen is nog een wonder :Y)

Maar we komen er wel! Het jargon moet een beetje in het systeem komen, haha!

Hetty haha! Ik roep vaak tegen de mensen op mn werk: hier links! Nee... ándere links!
Sturen vind ik ook nog wel een dingetje hoor, heb nog niet het gevoel dat het roer naar me luistert. Soms doet ‘ie precies wat ik verwacht en soms lijkt t alsof ik er voor jan banketstaaf mee zit te sturen :+

Gem dank je voor wat termen, ik heb weer wat Google werk haha.
Leuk, die race. Ik kom uit Zuid Holland dus dat is wel een tikje ver :D

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 11:21

AnneJ1995 schreef:
Gem dank je voor wat termen, ik heb weer wat Google werk haha.
Leuk, die race. Ik kom uit Zuid Holland dus dat is wel een tikje ver :D

In ZH heb je op de Kaag de "Bakswedstrijden" , hetzelfde idee maar dan nog veel groter opgezet dan hier in Limburg :D . Ik kom oorspronkelijk uit de Bollenstreek ;) .

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 11:38

AnneJ1995 schreef:
Ja schoot! Daar kon ik niet op komen. Dank O:)
Haha, dat ogen rollen is inderdaad herkenbaar. Dat mijn vriend gisteren geen hoofdpijn heeft gekregen door het rollen is nog een wonder :Y)

Maar we komen er wel! Het jargon moet een beetje in het systeem komen, haha!

Hetty haha! Ik roep vaak tegen de mensen op mn werk: hier links! Nee... ándere links!
Sturen vind ik ook nog wel een dingetje hoor, heb nog niet het gevoel dat het roer naar me luistert. Soms doet ‘ie precies wat ik verwacht en soms lijkt t alsof ik er voor jan banketstaaf mee zit te sturen :+

Gem dank je voor wat termen, ik heb weer wat Google werk haha.
Leuk, die race. Ik kom uit Zuid Holland dus dat is wel een tikje ver :D

Hahaha herkenbaar. En dan denk ik van oliebol zou ik de verkeerde kant op et sturen zijn, roer omgooien en dan bijna imgaan :+

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 14:05

Haha ja precies. Ik moest recht tegen de wind in blijven gaan terwijl m’n vriend de zeilen aan het doen was (groot zeil en fokzeil aan het hijsen, mag je dat zo zeggen?) Hoe vaak hij wel niet geïrriteerd is omgedraaid... “Schat, récht tegen de wind in. Kijk ff naar t vlaggetje bovenaan de mast” *Ik ondertussen bedolven onder zeildoek* O:)
Verder is ‘ie heel lief en geduldig met me hoor haha.

Thanks voor de tip Gem!

Ik ben ook een dag meegeweest op het klassieke zeilschip waar mijn vriend mee de oversteek naar Engeland heeft gemaakt bij de ROTC, dat vond ik ook wel indrukwekkend hoor! Zooooo grooooot!

hetty007

Berichten: 519
Geregistreerd: 12-12-07
Woonplaats: Op de berg

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 14:09

Heel herkenbaar. Schat stuur jij in de wind? Ondertussen zit ik te kijken hoe hij de boel ophijst en schreeuwt vervolgens. In de wind liggen. Kijk omhoog, euh hij lag net wel in de wind.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 14:25

Oh maar als het schip echt goed recht in de wind licht vind ik het niet zo moeilijk om hem daar te houden.

Alleen in die drukke haventje de boot recht naar achtere laten varen terwijl men van de kant roept naar links, naar links en een ander naar rechts, naar rechts en er nog een leuk windvlaagje bij komt....dan word ik wel een beetje nerveus. Dan zeg ik vrolijk nee schat doe jij maar...ik bedien het anker wel :') :')

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 14:37

Haha let wel: dit was mijn eerste keer. En als het zeil dan een beetje wind vangt en je niet om weet te gaan met een roer en ook nog eens het ruimtelijk inzicht van een pinda hebt, gaat het snel mis :+
Maar oefening baart ontgetwijfeld kunst, dus ik hou vol!

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 14:43

AnneJ1995 schreef:
Haha let wel: dit was mijn eerste keer.!



Ohhhhhhh.....ik zei niks.

mirriezz
Berichten: 2013
Geregistreerd: 12-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 15:36

AnneJ1995 schreef:
Haha let wel: dit was mijn eerste keer. En als het zeil dan een beetje wind vangt en je niet om weet te gaan met een roer en ook nog eens het ruimtelijk inzicht van een pinda hebt, gaat het snel mis :+
Maar oefening baart ontgetwijfeld kunst, dus ik hou vol!


De combinatie van je eerste keer en de noodzaak om écht ín de wind te liggen is gewoon echt lastig.

Mijn eerste zeilervaring was met een boot met helmstok. Mijn ouders gingen even samen wat doen met de zeilen, ik moest sturen. Op den duur roept mijn pa: beetje naar rechts! Dus ik braaf de helmstok naar rechts (fyi: de boot gaat dan naar links) en mijn pa harder roepen: RECHTS! Waarop ik de helmstok braaf verder naar rechts deed. We lagen al bijna plat toen mijn vader kon roepen 'Andere Rechts!!!!' en ik dus maar de helmstok naar links deed, zodatde boot naar rechts ging. Oeps communicatiefoutje. Voor mijn pa was het natuurlijk volledige logica dat hij de richting van de boot riep en ik had nog niet de instructie gehad dat een helmstok het tegenovergestelde doet.

8nnemiek

Berichten: 43466
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 15:59

:+
Foei pa, stuurboord! :))
Maar dat is wel herkenbaar hoor, die eerste keer met een helmstok haha!

Hier ben ik meestal degene die de zeilen hijst (of hét zeil, want onze fok is een rolgenua), en ben ik dan ook degene die roept dat we de verkeerde kant op gaan :))
Ik hou er niet zo van om echt recht in de wind te liggen, ik heb liever juist een heel klein beetje wind van opzij zodat het zeil niet zo wappert tijdens het heisen.

mirriezz
Berichten: 2013
Geregistreerd: 12-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 16:57

8nnemiek schreef:
:+
Foei pa, stuurboord! :))
Maar dat is wel herkenbaar hoor, die eerste keer met een helmstok haha!


Hij was zeeman in hart en nieren, dus wist dat absoluut. Gelukkig had hij al wel bedacht dat ik op commando stuurboord alleen een wilde gok zou doen ;)

Al doende leert men. Dat maakt het leuk, maar soms ook irritant. Ik heb vooral geleerd er rekening mee te houden dat mannen over het algemeen vergeten dat je nog niet alles weet.

8nnemiek

Berichten: 43466
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 09:35

Zo fijn om weer eens aan boord wakker te worden <3
Afbeelding

hetty007

Berichten: 519
Geregistreerd: 12-12-07
Woonplaats: Op de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 13:11

Bootje ligt weer in het water. Het ging heel vlekkeloos. Na alle tegenslagen was dat wel erg prettig. :)


Afbeelding

Gelijk daarnaar de boot verhuist naar onze thuishaven. (ligt om de hoek) en kon manlief zich storten op de masttrim, en ik genoot van een bakkie in de kuip. Tja de masttrim, daar heb ik nog geen kaas van gegeten :o .

Toen dat eenmaal klaar was, het was nog mooi vroeg in de middag, en de wind begon wat aan te wakkeren. Wat ga je dan doen, opruimen en naar huis of ..... 8-)

Wat een domme vraag... natuurlijk even alles uitproberen *\o/*


Afbeelding

Het was even wennen, maar het was heerlijk {:}

Mikkiej

Berichten: 4201
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Steenwijk

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 19:49

Wijvhebben vorig weekend weer gezeild. Meer poging tot, want toen de zeilen waren gehesen was de wind weg :+ we hadden alleen de fok erin gezet. Dus toch ook maar het grootzeil in de hoop dat dit beter ging maar helaas.

Oh en echt ik ging stuk toen ik het las over tegen de wind in varen en zeilen erin zetten.
2 jaar geleden heeft mijn vriend dat ook gedaan. Ook het verhaal met tegen de wind in sturen en naar het vlaggetje kijken...
Helaas ging dat ook niet volgens plan, de goek hing al los, windvlaag en hop daar hing vriendlief aan de giek boven het water.. :D