Zeilen, wie nog meer?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_fairytale

Berichten: 369
Geregistreerd: 24-01-16
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-17 18:14

8nnemiek schreef:
Weer even een schopje :D

Hoe is het met de zeilers op bokt?

Hoefijzer, wat zonde dat je boot zo weinig waard is dat ie meer opbrengt in stukjes dan in z'n geheel! En al helemaal jammer dat ie in de gracht zo te lijden heeft door die vandalen.. bah, sommige mensen.. dat snap je toch niet he..
Wat heb je zoal aan apparatuur aan boord? Wie weet wil ik wel wat van je overnemen als je hem over een tijdje echt uit elkaar wil gaan halen.

En zijn er nog meer mensen met de boot op vakantie geweest? Wij zijn nu iig volop bezig met voorraad bijvullen en de laatste klussen afronden, en 2 September vertrekken we richting het IJsselmeer, een maand lang :D Heel veel zin in!



Helaas al drie weken niet kunnen zeilen doordat we op vakantie zijn en paps mijn bootje niet wilde meenemen ivm de benzinekosten, maar wel 1,5 maand terug weer een wedstrijd gezeild en dit keer tegen volwassenen (grote open boten en kajuitboten) en 3 andere jongeren met wen kleinere boot zoals ik, het was windkracht 1/2 en er zijn er wat gestopt omdat die er geen zin meer in hadden aangezien we er minimaal 3 uur over gedaan hebben, maar het is beloond met een mooie 1e prijs in de jeugdklasse en een 9e plek in het algemeen klassement waar ik (en de vereniging) erg trots op ben :).


En heeel veel plezier aankomende maand op het IJsselmeer, wat gaaf om een maand lang met de boot op pad te gaan, gaan jullie dan ook nog door naar de Waddeneilanden of blijven jullie op het IJsselmeer?

8nnemiek

Berichten: 43416
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 18:45

Proficiat met je eerste plek in de jeugdklasse! Gaaf zeg! En jammer dat je bootje niet mee kon op vakantie, maar ach, dan heb je wel iets om naar uit te kijken zodra je weer naar huis komt :D

We gaan ook nog door naar de Waddeneilanden inderdaad. Misschien ook nog een stukje de Noordzee op, maar dat wordt onze eerste keer op zee dus dat zien we wel.
Ik wil ook graag naar de botenbeurs in Hoorn over een paar weken. Dus daar proberen we rond 7 september in de buurt te zijn.

hetty007

Berichten: 519
Geregistreerd: 12-12-07
Woonplaats: Op de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 21:57

Helaas mijn vakantie zit er al weer op. De dagen dat er mooie wind stond zijn we ook gegaan.
Stiekem al aan het kijken naar een grotere boot. Een varianta is leuk voor een weekendje. Maar word al gauw krap om een week weg te gaan. (2 volwassen en 2 honden). Dus als iemand leuke marieholm IF/26 ziet, dan hoor ik dat graag :)

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 23:32

De scoutjes hier hebben op kamp wel weer gezeild. De groep heeft het geluk gehad om twee "nieuwe" oude lelievletten erbij te kunnen kopen. Mijn dochter is nu over naar de Wilde Vaart (de oudste jeugdgroep) en zij hebben één van de vletten gehad om op te knappen, dus ze krijgen eindelijk hun eerste eigen WV - vlet. Nu bakkeleien natuurlijk over de nieuwe naam van de vlet, maar voorlopig lijkt het Skylla te worden.

Als gezin (minus één) gaan we in de herfstvakantie naar Rhodos. Daar hoop ik wel een zeilboot of tocht te kunnen boeken. Heerlijk!

hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 23:19

8nnemiek schreef:
Weer even een schopje :D

Hoe is het met de zeilers op bokt?

Hoefijzer, wat zonde dat je boot zo weinig waard is dat ie meer opbrengt in stukjes dan in z'n geheel! En al helemaal jammer dat ie in de gracht zo te lijden heeft door die vandalen.. bah, sommige mensen.. dat snap je toch niet he..
Wat heb je zoal aan apparatuur aan boord? Wie weet wil ik wel wat van je overnemen als je hem over een tijdje echt uit elkaar wil gaan halen.

En zijn er nog meer mensen met de boot op vakantie geweest? Wij zijn nu iig volop bezig met voorraad bijvullen en de laatste klussen afronden, en 2 September vertrekken we richting het IJsselmeer, een maand lang :D Heel veel zin in!



Leuk zeg! Ik kan me voorstellen dat je er erg veel zin in hebt! Ik heb wel gezeild deze zomer maar niet met de eigen bootjes.
Rond Amsterdam is het zeilen dit jaar lastiger dan voorheen. Je hebt er vast wel van gehoord, maar het markermeer is helemaal vol met fontijnkruid. Dat was er voorheen ook wel, maar niet zo erg als dit jaar. Wij konden het altijd wel door de vorm van onze kiel in combinatie met kleine boot er zo vanaf steken. Maar grote boten komen vaak in de problemen. Ik vond eigenlijk dat iedereen een beetje overdreef, :o maar zelfs op prachtige zonnige dagen met mooie wind is het markermeer zo goed als leeg. Terwijl je normaal aan het zigzaggen was. Ik vaar dan met een +/- 13meter zwaardboot en wanneer hij ineens heel veel snelheid verliest kan je altijd van koers veranderen en het zwaard opkrikken. Dan heb je zo een kubieke meter aan waterplanten wat er onder vandaan komt. Het luk allemaal wel, maar het is wel een beetje stressvol. Iedereen is als de dood dat het in de schroef komt.

Maar dit jaar sowieso geen zeilvakantie meer. Het lukt ook niet met werk, maar ook niet zo makkelijk met het paard. Hoe doen jullie dat met eigen paarden?

8nnemiek

Berichten: 43416
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 07:17

Hetty, ik zal mijn ogen open houden :D Maar is een Marieholm 26 niet ook net wat krap om echt mee op vakantie te gaan, in de kajuit iig? Ik zou het aanrecht en de eettafel wel missen denk ik. Of je moet veel gaan uiteten :D Verder wel een mooie boot, mooi klassiek gebouwd!

Gem, wat leuk dat de scouting lekker heeft kunnen zeilen deze vakantie! En zeilen in Rhodos lijkt me gewéldig, ik hoop dat dat gaat lukken!

Hoefijzer, we werden vorig jaar idd al gewaarschuwd voor waterplanten, maar toen hebben we er gelukkig helemaal geen last van gehad. Ik hoop dat het voor ons dit jaar ook mee valt. We hebben iig het geluk een langkieler te hebben, die hopelijk sowieso minder oppikt dan de diepe kielen met verdikkingen onderaan, en de schroef zit daardoor ook vrij gunstig, net achter die lange brede kiel.
Het zou wel gunstig zijn als het wat rustiger is, want we willen naar de gebruikte botenmarkt in Hoorn, en we willen de boot in Schardam of in Broekerhaven leggen en dan lekker met de fiets naar Hoorn, en hopelijk kunnen we daar dan nog een plekje vinden :D Kent iemand die aanlegplekken toevallig? Bij welke hebben we de meeste kans op een plekje?

Mijn paarden staan achter het huis, en naast ons wonen mijn ouders :D Dus die verzorgen de paarden, de kippen en ook de hond. Dat is gelukkig allemaal goed geregeld hier. Zelfs als we eens echt een jaar lang willen gaan reizen dan hoef ik me om de dieren geen zorgen te maken gelukkig :D

hetty007

Berichten: 519
Geregistreerd: 12-12-07
Woonplaats: Op de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 11:13

Even een schopje :o
Het is gelukt de marieholm if is aangeschaft en de varianta 65 heeft een nieuw baasje

Afbeelding

Het viel wel tegen, er zijn weinig maieholm if te koop of kom je kijken is het al verkocht
En er is genoeg ruimte om in te leven. In de varianta kon je je bibs haast niet keren.

8nnemiek

Berichten: 43416
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 13:06

Oh gaaf dat je er een hebt kunnen vinden!
Mooie boot!

_fairytale

Berichten: 369
Geregistreerd: 24-01-16
Woonplaats: Heiloo

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-17 15:40

Die ziet er goed uit hetty007 :)

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 11:02

Sjiekdefriemel!

8nnemiek

Berichten: 43416
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 21:01

Hoe gaat het met de marieholm, hetty007? Hebben jullie er al veel mee gevaren?

Is iedereen hier ook zo druk bezig met klussen?
Wij hebben elke winter weer een lijst vol met klusjes, en dit jaar wordt onze elektra helemaal aangepakt. Erg leuk om te doen.

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 22:06

Oh wat leuk een Marieholm if! Wij hebben er ook een, je ziet ze niet zo heel vaak meer. Die van ons is knalgeel :+
Hebben jullie er ook een keukentje in?

Mijn vader is altijd hard aan het klussen :P Altijd oude schepen gehad dus daar is het klussen nooit klaar.

hetty007

Berichten: 519
Geregistreerd: 12-12-07
Woonplaats: Op de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 13:36

Het gaat goed en niet goed met de Marieholm. Eerst heerlijk mee gezeild, en toen de boot verhuist voor de winterstalling.
Helaas kwamen we na het kranen van de mast erachter dat de mast rond de zaligen ondeugdelijk gelast was, en doordat de mast geschilderd is, en het zalingbeslag eroverheen zat, was dit niet zichtbaar. We vonden al dat de mast zich vreemd gedroeg bij bepaalde windcondities. En we wilden de stagen daardoor allemaal laten vervangen. We hebben de mast laten keuren en deze is afgekeurd. De reparatie die er aan gedaan was, had nooit plaats mogen vinden. De verkoper vertelde dat hij de mast geschilderd had omdat hij de kleur niet mooi vond, en was vergeten te vermelde dat de mast daarvoor geknikt was. Om een lang verhaal kort te maken. Ik heb een geschil met de verkoper, en de zaak loopt nu bij de geschillencommissie op advies van de HISWA.

Op dit moment richten we ons op de klussen die gedaan moest worden. Onderwaterschip is kaal gemaakt en zal bij warme temperaturen geschilderd worden. Knieverstevigingen (update Marieholm) zijn gemonteerd. En nog wel veel kleine dingen.

Ik heb geen keuken zoals de Marieholm 26 hierin zitten. Wel een wastafel en een plek waar ik het gasstel kwijt kan.

ikbencarmen

Berichten: 280
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 15:35

hetty007 schreef:
Het gaat goed en niet goed met de Marieholm. Eerst heerlijk mee gezeild, en toen de boot verhuist voor de winterstalling.
Helaas kwamen we na het kranen van de mast erachter dat de mast rond de zaligen ondeugdelijk gelast was, en doordat de mast geschilderd is, en het zalingbeslag eroverheen zat, was dit niet zichtbaar. We vonden al dat de mast zich vreemd gedroeg bij bepaalde windcondities. En we wilden de stagen daardoor allemaal laten vervangen. We hebben de mast laten keuren en deze is afgekeurd. De reparatie die er aan gedaan was, had nooit plaats mogen vinden. De verkoper vertelde dat hij de mast geschilderd had omdat hij de kleur niet mooi vond, en was vergeten te vermelde dat de mast daarvoor geknikt was. Om een lang verhaal kort te maken. Ik heb een geschil met de verkoper, en de zaak loopt nu bij de geschillencommissie op advies van de HISWA.

Op dit moment richten we ons op de klussen die gedaan moest worden. Onderwaterschip is kaal gemaakt en zal bij warme temperaturen geschilderd worden. Knieverstevigingen (update Marieholm) zijn gemonteerd. En nog wel veel kleine dingen.

Ik heb geen keuken zoals de Marieholm 26 hierin zitten. Wel een wastafel en een plek waar ik het gasstel kwijt kan.


Dan hebben jullie echt geluk gehad dat er niks gebeurt is tijdens het zeilen.
Ik heb het wel eens van dichtbij meegemaakt dat een mast brak en dat wil je echt niet...

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 18:08

Dat klinkt als oplichting, Hetty ... precies de reden dat in ons vak, de binnenvaart nooit geschilderde ladders gebruikt mogen worden. Die worden, goed of niet, afgekeurd door de SI.

mirriezz
Berichten: 2011
Geregistreerd: 12-02-14

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 19:45

Wat een pech Hetty!
Is van niemand hier de boot beschadigd met de storm van laatst?er waren er toch ook op plaatsen van de bokken geblazen, en als mijn jacht naast die ark had gelegen, was ik ook niet heel happy nu.

Onze kano's lagen gelukkig binnen in de werkplaats van mijn vriend. Die heeft een loods waar ze bij in kunnen.
Vandaag kom ik net van het water af :) windstil en een spiegeltje. Met daarbij een sterrenhemel. Prachtig om te kanoën dus (mits dik ingepakt)

8nnemiek

Berichten: 43416
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 19:49

Jee Hetty, wat vervelend zeg!
En nu? Is hij te repareren of moet je de mast helemaal vervangen?

Wij zijn toevallig ook met de mast bezig. Hele masttop eraf, nieuwe voorstag, nieuw ankerlicht en dan komt er nog een antenne op voor marifoon, maar vooral dat doortrekken van de kabel wordt nog een flinke klus :=
We hebben deze winter echt een hoop te doen nog.. Compleet nieuw elektrokastje, walstroom moet erin komen, omvormer en stopcontacten binnen, al het houtwerk buiten schuren en lakken, uitlaat vervangen, stuurautomaat plaatsen, nieuwe koelkast, nieuwe vallen, en dan nog uit het water voor anti-fouling %)
Maar dan kunnen we er ook echt mee de Noordzee op.

Bij ons gelukkig geen stormschade, maar nu viel de storm in het binnenland sowieso wel mee. Er was alleen een vingersteiger van de drijver af getrokken bij de boot die naast ons lag, maar gelukkig genoeg fenders tussen onze boten.

Wel stond de Maas hier vrij hoog, waardoor de oever en aanlegsteiger voor het clubhuis onder water stonden.
https://www.youtube.com/embed/bUm2PrPAHX0
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 14-01-18 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 19:53

De wilde vaart - scoutjes (waaronder mijn dochter) hebben afgelopen seizoen twee oude lelievletten aangekocht voor een prikkie.
Het houtwerk hebben ze inmiddels klaar, nu moeten de bootjes zelf nog gedaan worden. En hopelijk kunnen ze daarna betuigd en onder zeil gebracht worden voor komend vaarseizoen.

8nnemiek

Berichten: 43416
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 19:58

Oh wat leuk zeg!
Zijn leuke bootjes ook!

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:02

Lompe bakken, maar scout-proof en je kunt er 6 jeugdleden in kwijt :D . Ze zien er niet uit, zou er zelf nooit eentje willen hebben, maar mijn hart gaat open als ik een lelievlet op het water zie. Zelf zulke mooie jaren en kampen gehad vroeger!

hetty007

Berichten: 519
Geregistreerd: 12-12-07
Woonplaats: Op de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 15:47

De mast is niet te repareren. Hij is op de hoogte van de zalingen volledig doormidden en met metalen platen weer aan elkaar gelast. Gisteren is er een deskundige bij geweest voor de geschillencommissie. Nu is het wachten op de zitting. Verkoper blijft aangeven dat de mast goed is, en 3 jaar zo gevaren heeft als huurboot.

Voor mij voelt het als oplichting. Wanneer je meerdere malen hebt gevraagd waarom de mast geschilderd is, heb je rekeningen van de boot enz. Verkoper was het vergeten, en na allerlei gesprekken bleek er een rekening te zijn van de mast reparaties.

magriet

Berichten: 2808
Geregistreerd: 04-11-02

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 08:56

Hij kan zo wel gevaren hebben maar het blijft niet goed. Ik hoop dat de uitslag in jullie voordeel is, dat de verkoper de reparatie betalen moet.
Ook wij moeten binnenkort ws met de mast bezig. We hebben lekkage en het lijkt dat het bij de mastvoet naar binnengaat, via het plafond naar de zijkant gaat en het daar lekt. MOet eerst even wat langer licht worden. Ook moet er nog geverfd worden

8nnemiek

Berichten: 43416
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 09:08

Jee hetty! Ik hoop dat het allemaal goed komt en dat de verkoper voor de kosten mag opdraaien.
Pfoe, een lekkage bij de mast is ook balen! Ik hoop voor je dat het mee valt.

Wij zijn ook nog aan de mast bezig, met nieuwe vallen en de antenne met kabel en een nieuw ankerlicht.. gelukkig lieten de kabels zich allemaal goed doortrekken!
En ons nieuwe elektrokastje begint ergens op te lijken:
Afbeelding

hetty007

Berichten: 519
Geregistreerd: 12-12-07
Woonplaats: Op de berg

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 11:46

Ik heb de uitslag van het deskundige rapport binnen. Mast is afgeschreven en niet meer te repareren. Nu wachten op de zitting van de geschillencommisie.

8nnemiek

Berichten: 43416
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 11:59

Jee, wat vervelend zeg -O- Ik hoop dat jullie wat meer geluk hebben bij de zitting.