Zeilen, wie nog meer?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 08:44

Poeh, nee, ik heb er al een aardig beeld bij na de klap van gisteren (en dat was matige wind..., het ging allemaal redelijk langzaam. Vriendje zei al, stel je deze voor met windkracht 5 of 6.

NU WIL IK ZEKER WETEN EEN BULLETALIE ;(!

hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 20:42

Wat een heerlijk bootje San87, echt prachtig. <3 Gewoon lekker wat kilometers maken nu het weer het toelaat en dan krijg je vanzelf meer handigheid.
(tipje bijvoorbeeld: als je op het grootzeil vaart, helpt het echt om de fok ook te hijsen. De vaar eigenschappen verbeteren enorm. Het lijkt misschien 'meer dingen om op te letten' in het begin, maar het maakt alles veel makkelijker. Leuk ook om mee te spelen om zelf goed te ervaren wat nu eigenlijk het verschil is. Het hele theoretische verhaal over de turbulentie tussen beide zeilen werd mij daardoor ook veel duidelijker. )


Iemand vroeg hier trouwens over een goed boek over zeil theorie: Ik heb zelf leren zeilen uit een boekje. :') Ik had een boek geleend waarvan ik de titel even niet kan vinden, maar het was een handboek wat je vaak wordt aangeraden wanneer je een zeilcursus doet. In watersportwinkels hebben ze het altijd staan. Daarin staat alles uitgelegd over zeilen: termen, knopen, wind, voorrangsregels, navigeren, knopen, type boten etc. In theorie snapte ik toen alles en hele specifieke regels zijn me daardoor altijd goed bijgebleven.

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 20:49

Afbeelding
Deze heb ik aan mijn man gegeven. Kan best eens het boek zijn dat hoefijzer bedoelt?



Afbeelding
Afbeelding
Het ging weer als een tierelier vandaag. Heerlijk gezeild <3 wel ontdekt dat voor de fok de genua slede niet ver genoeg naar voren kan. Met het omtunen van alles dit winter naar de nieuwe lieren ga ik voor de fok meer naar voren een stel low friction ringen plaatsen, dan de genua slede voor de kleine genua en een punt veel verder naar achter voor de grote genua. Is dan wel even inrijgen elke keer maar dan werkt het wel fijner. Fok blijft nu wat klapperen omdat we hem niet ver genoeg naar beneden kunnen aantrekken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 20:52

hoefijzer schreef:
Wat een heerlijk bootje San87, echt prachtig. <3 Gewoon lekker wat kilometers maken nu het weer het toelaat en dan krijg je vanzelf meer handigheid.
(tipje bijvoorbeeld: als je op het grootzeil vaart, helpt het echt om de fok ook te hijsen. De vaar eigenschappen verbeteren enorm. Het lijkt misschien 'meer dingen om op te letten' in het begin, maar het maakt alles veel makkelijker. Leuk ook om mee te spelen om zelf goed te ervaren wat nu eigenlijk het verschil is. Het hele theoretische verhaal over de turbulentie tussen beide zeilen werd mij daardoor ook veel duidelijker. )


Iemand vroeg hier trouwens over een goed boek over zeil theorie: Ik heb zelf leren zeilen uit een boekje. :') Ik had een boek geleend waarvan ik de titel even niet kan vinden, maar het was een handboek wat je vaak wordt aangeraden wanneer je een zeilcursus doet. In watersportwinkels hebben ze het altijd staan. Daarin staat alles uitgelegd over zeilen: termen, knopen, wind, voorrangsregels, navigeren, knopen, type boten etc. In theorie snapte ik toen alles en hele specifieke regels zijn me daardoor altijd goed bijgebleven.

Dank je :D.

Mijn vriend zei hetzelfde, maar de fok lag niet klaar en ik had best moeite om de boot in de wind te houden, dus we hebben het voor gisteren bij t grootzeil gehouden.

Vandaag mét fok gezeild en na de tweede keer overstag knapte de kabel naar t zwaard aan bakboord #) . Zeilen klaar voor dit jaar... Gelukkig nog wel lekker kunnen genieten op t water; lekker zwemmen, bbq'en, wijntje in de kuip.

Vanmiddag hebben we alle zeilen eruit gehad en weer netjes opgeruimd, het grootzeil afgehaald en opgevouwen en de houten katrollen voor zover mogelijk eraf gehaald. Die gaan de komende winter allemaal geschuurd en gelakt worden. De dirk er ook afgehaald en meteen weggeflikkerd, die was sleeeecht :x . Gelukkig hebben we daar al een nieuw touw voor liggen.

@M_i_R, wat heerlijk zeg <3. Wat hebben jullie veel bewolking gehad :oo.

hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 20:58

Dat boekje ja!

Ziet er weer heerlijk uit M_i_R! Krijg ook ontzettend veel zin om te zeilen van dat soort foto's.

Je kan trouwens ook nog varieren in hoe ver de raling naar binnen of naar buiten geplaatst is. Mits het dek dat toelaat natuurlijk. Je ziet op de grotere jachten er vaak een vooraan binnen en een verder naar buiten en naar achteren. En dan kan je per zeil weer wisselen, afhankelijk van je koers.

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 21:26

We hebben nu de genuarails en een los blok verder naar achter aan een scepterpot. Straks houden we de LF ringen waarschijnlijk over of ik haal nog twee blokken er bij voor een aan en scepterpot voorop. Geen ruimte over voor meer rails helaas maar dit gaat ook wel werken gok ik zo.

We waren vrij vroeg vanmorgen ivm afspraken later vandaag, dus tot 12:00 was het aardig bewolkt en daarna kwam de zon.

Wat balen dat die kabel geknapt is! Bruut einde van het zeilseizoen zo -O-

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 15:07

Ja, was zeker balen... Weer iets dat we moeten vervangen :'). Nou ja, gelukkig is het zwaard niet beschadigd.

Bij het afhalen van de zeilen kwamen we er ook achter dat een stukje van de gaffel afgebroken is, gelukkig is dat goed te lijmen. Kwestie van leer eraf, lijmen, schuren en lakken en dan een nieuw stuk leer erop. Ik moet wel even kijken waar ik dat vandaan ga halen.

Ik heb zojuist twee zitzakken besteld voor op de boot, lijkt me heerlijk voor op t zonnedek <3, hopelijk passen ze in de opbergruimte die ik voor ogen heb :').

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 12:38

Heey! Hoe is het met de zeilers van bokt?

San, is de reparatie van de gaffel gelukt?
En bevallen de zitzakken?

Wij hebben gisteren ook de zeilen eraf gehaald.
Vandaag gaan ze mee naar huis, en daar eens goed schoonmaken en dan een plek zoeken om ze een jaar lang op te kunnen slaan.
Komend voorjaar gaat de mast eraf om op te knappen, en ik denk dat we daar wel een tijd voor nodig hebben.
Ik denk dat we wel eens een oproepje gaan plaatsen in de Facebook groep voor opstappers, lijkt me leuk om eens met andere boten te zeilen en zo toch af en toe het water op te kunnen :D

Thuis hebben we een zeil-simulator gevonden; e-sail :') Erg leuk om de koude wintermaanden door te komen en wat te leren over zeiltrimmen en kaartlezen enz :))

En ik heb eindelijk ook maar eens een echte zeiljas besteld. De merkjassen waren me te duur, maar bij de Decathlon was een nieuwe in het assortiment gekomen, wat langer dan de standaard jassen, waarbij mijn blote rug uit komt als ik mijn handen in de lucht steek :+
https://www.decathlon.nl/product-details/_/R-u-4113656
En ze hadden er nog net eentje in maatje S. Zou volledig waterdicht zijn, dus ik ben benieuwd hoe hij zit.

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 20:21

Mooie jas! Dol op die kleur :j en idd: een lange jas is heerlijk, al heb je met een jollenbroek nooit meer tocht *\o/*

Wij hebben vandaag nog even gezeild. Over twee weken gaat ze de kant op en ik denk dat dit de laatste keer was dat het nog kon. Wind wat ongunstig qua richting en wat te tam naar onze smaak maar toch nog lekker even gezeild Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 07:01

Heerlijk dat jullie nog even hebben kunnen zeilen!
En jullie gaan er lekker aan klussen op het droge deze winter?

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 07:20

Ja, tot begin april gaat ze gewoon de kant op onder dek en dan begin april gaat ze een week de schilderloods in voor het echte kluswerk. Hopelijk dan ook vroeg het water in zodat we ook in het voorjaar al lekker kunnen zeilen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 20:16

Hier nog niks gedaan, behalve al het beddengoed e.d. naar huis halen, wassen en opbergen. Morgen naar de boot om haar even goed schoon te maken en alles op te ruimen, dan is de binnenkant iig winterklaar.

De zitzakken bevallen super _O_. Ze passen beide in het voorruim, dus perfect.

De gaffel gaan we van t winter doen, samen met de mast en de kluiverboom. De overkapping is bijna klaar, dus kunnen we buiten droog aan de slag. Kabel voor het zwaard is wel besteld. De kuip gaan we waarschijnlijk volgend jaar aanpakken, rond maart, wanneer de kans op een lekker zonnetje iets groter is. Maar goed, wie weet zitten we volgende week al lak af te krabben :').

Ziet eruit als een lekker jasje, 8nnemiek!

Ik ga in november een workshop pyrografie doen, ik wil een fries paard branden op een plank, voor op de boot :D.

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 21:06

Wat fijn dat dat gewoon bij huis kan San87! Ik vind het s winters altijd zo’n troosteloze bende op de jachthaven, koud en nat en de wind die giert door de verstagingen :brr: richting het voorjaar wordt het al beter, al heb ik nu al geen zin in de groene aanslag en de spinnen die zich volgend voorjaar hebben opgehoopt onder het dekkleed :x wanneer je in het vroege voorjaar op de haven loopt zie je amper een mens maar als om 10:00 de jachthaven meester de kantine losgooit voor een rondje gratis koffie dan komen uit alle hoeken en gaten allemaal mannetjes gekropen die kennelijk al die tijd daar bezig waren met klussen en klusjes. Ben dan vrijwel altijd de enige vrouw daar en zeker de enige vrouw onder de 50 _O-

hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 22:04

M_i_R schreef:
wanneer je in het vroege voorjaar op de haven loopt zie je amper een mens maar als om 10:00 de jachthaven meester de kantine losgooit voor een rondje gratis koffie dan komen uit alle hoeken en gaten allemaal mannetjes gekropen die kennelijk al die tijd daar bezig waren met klussen en klusjes. Ben dan vrijwel altijd de enige vrouw daar en zeker de enige vrouw onder de 50 _O-


:D :D :D

Wij gaan de boot zo snel mogelijk naar de stalling brengen. Had gehoopt in oktober nog wat te zeilen maar nu met de corona situatie hebben we er wat gemengde gevoelens over om als twee jonge mensen vanuit Amsterdam steeds naar Friesland te gaan om lekker te recreëren. Valt niet helemaal onder 'noodzakelijk reizen'.
Als kers op de taart van het zeil seizoen hebben we wel het laatste weekend nog heerlijk kunnen wadvaren op het oostelijke wad. (In de dichte mist en kou was een ervaring!)


Ik hoop eigenlijk dit voorjaar voor een week de boot naar Amsterdam te kunnen halen zodat hij bij het atelier kan staan en ik wat polyester reparaties kan doen. Maar daarvoor moet ik mijn vriend eerst nog overhalen. Maar niks is noodzakelijk, ze is in heel goede staat. Een rif zetten in het wedstrijd grootzeil is eigenlijk de enige noodzakelijke klus.


Als opstapper mee gaan is trouwens erg leuk Annemiek! Er is vaak best wat vraag naar omdat mensen niet alleen willen gaan en vaak vinden ze het erg leuk om hun ervaring te delen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 22:07

M_i_R schreef:
Wat fijn dat dat gewoon bij huis kan San87! Ik vind het s winters altijd zo’n troosteloze bende op de jachthaven, koud en nat en de wind die giert door de verstagingen :brr: richting het voorjaar wordt het al beter, al heb ik nu al geen zin in de groene aanslag en de spinnen die zich volgend voorjaar hebben opgehoopt onder het dekkleed :x wanneer je in het vroege voorjaar op de haven loopt zie je amper een mens maar als om 10:00 de jachthaven meester de kantine losgooit voor een rondje gratis koffie dan komen uit alle hoeken en gaten allemaal mannetjes gekropen die kennelijk al die tijd daar bezig waren met klussen en klusjes. Ben dan vrijwel altijd de enige vrouw daar en zeker de enige vrouw onder de 50 _O-

Herkenbaar, wij zijn ook de jongsten op de jachthaven hier :)).

Ik heb wel zin in het klussen, naast dat het echt nodig is, heb ik een hekel aan bladderende verf, ziet er zo sjofel uit.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 08:31

:)) Wij zijn ook de jongste, en we zijn niet eens meer zó jong. Bij de vorige zeilclub niet, daar werd ook bv jeugdzeilen georganiseerd en hadden een aantal jongeren een eigen boot, en onze vorige boot is ook overgenomen door een jong stel in de 20.

Beddengoed enzo blijft bij ons aan boord, maar dat gaat allemaal in vaccuumzakken, net zoals kleine kussens enzo. Ideaal! Blijft niks van over qua volume, dus je kan het overal kwijt, en het blijft lekker droog en schimmelvrij.

San, wat gaaf dat je pyrografie gaat doen!
Heb ik ook lang gedaan, echt heel leuk!
Zelf wil ik heel graag eens het originele houten ornament bij de boeg herstellen, maar Bart vind dat niet zo mooi }:0
Zo hoort dat er uit te zien:
Afbeelding

Gaaf hoefijzer, lijkt me erg mooi om met mist te varen! Ook wel eens gedaan, gewoon op het binnenwater. Alleen is er dan geen wind, dus erg ver kwamen we niet :+

Verder heb ik ook zin om flink te klussen. Helaas is de wifi verbinding op de haven niet zo betrouwbaar en vind Bart het niet zo fijn meer om aan boord te werken doordeweeks.
Ik ben aan het twijfelen om eens te kijken naar een dongel met onbeperkt internet via 4g. Heeft iemand daar ervaring mee?
Dan zouden we zo veel meer gedaan krijgen! Lijkt me heerlijk!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 08:38

Oh, ik vind dat ornament ook mooi :D. Dus ik snap je. Ik ben benieuwd naar pyrografie, nog nooit gedaan.

Het beddengoed zou normaal ook op de boot blijven, maar ik ben er nog niet aan toe gekomen om het terug te brengen en thuis ligt t, verpakt in vacuümzakken totaal niet in de weg :)). En ik wil t voor we het weer gaan gebruiken toch nog een keer wassen, er zit een muffe bootgeur in die er niet uit ging bij de eerste keer wassen :o.

Ik heb er zelf geen, maar mijn schoonouders hebben een dongel op de boot en zijn er heel tevreden over :j. Wij gaan er denk ik voor t volgende zeilseizoen ook een aanschaffen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 12:49

Nou, toch niet naar de boot :'). Ik ben echt snotverkouden, hoesten, spierpijn, zere ogen, bijna algehele misére. Dus ik ga t maar niet riskeren :').

Ik ga maar eens wat meubelmakers contacteren voor een lapje leer :7.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 16:15

Iemand hier trouwens tips om die typische bootlucht uit t beddengoed te krijgen?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 17:50

Beterschap!

In onze vorige boot hing nauwelijks bootlucht gelukkig. Ik had altijd een bakje azijn op tafel staan, dat schijnt te helpen tegen schimmel en neemt geurtjes op.. En we hadden er ventilatie op solar ingebouwd. Dat scheelde flink!

Kleding/beddengoed in water met azijn weken schijnt ook te werken om geurtjes eruit te krijgen, dus dat zou je misschien eens kunnen proberen. Zelf nooit geprobeerd. Wel gooi ik de echt vieze bekleding (die met rooklucht bv) in de wasmachine op het kookprogramma, met flink schoonmaakazijn in het bakje van de wasverzachter. Gaat er niet helemaal uit, maar het scheelde wel veel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 17:54

8nnemiek schreef:
Beterschap!

In onze vorige boot hing nauwelijks bootlucht gelukkig. Ik had altijd een bakje azijn op tafel staan, dat schijnt te helpen tegen schimmel en neemt geurtjes op.. En we hadden er ventilatie op solar ingebouwd. Dat scheelde flink!

Kleding/beddengoed in water met azijn weken schijnt ook te werken om geurtjes eruit te krijgen, dus dat zou je misschien eens kunnen proberen. Zelf nooit geprobeerd. Wel gooi ik de echt vieze bekleding (die met rooklucht bv) in de wasmachine op het kookprogramma, met flink schoonmaakazijn in het bakje van de wasverzachter. Gaat er niet helemaal uit, maar het scheelde wel veel.

In onze boot wel :)). Nu vermoed ik dat dat ook met een aantal jaren minimaal gebruiken te maken heeft :+. Azijn is een goede tip! Daar ga ik, zodra ik die kant weer op ga, een schaaltje van neerzetten.

Het wasgoed ga ik ook met azijn proberen. Schoonmams kwam met de wasverzachter tip, dus ik probeer gewoon beide tegelijk :'). Kookwas durf ik niet zo goed, sowieso de moltons staat max 60 graden op.

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 18:35

Azijn zou ook mijn tip zijn, hopelijk helpt het!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 14:41

Azijn heeft best flink geholpen, ja :D. Fijn.

Vandaag t leer van de gaffel gehaald, dat leertje vervangen is geen overbodige luxe:

Afbeelding

De gaffel zelf ziet er qua lak nog best heel goed uit. Kwestie van slechte plekken kaal maken en de rest opschuren en dan een pleur lak erover :).

Zitzak ook naar de boot gebracht, heb prima ruimte voor nog een zitzak, bwahaha. Vriendje ziet me aankomen :').

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 00:21

Schop!

Ik ben aan het kijken naar laarzen voor op de boot. Nu kwam ik leren laarzen van Zoo Adventure tegen en dat klinkt mij wel erg goed in de oren. Mijn vriend was meteen negatief, het is leer, dat kan niet 100% waterdicht zijn en dus is het niet geschikt, je moet rubber hebben (ik haat rubber laarzen).

Het bedrijf zelf claimt wel 100% waterdichtheid, door een speciaal membraan tussen de leerlagen. Ik heb ze al gemaild met de vraag of hun laarzen geschikt zijn voor op het water, en dus ook bestand tegen een aantal uren volop water.

Wat denken jullie?

Mo_86

Berichten: 1241
Geregistreerd: 10-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 01:48

_San87_ schreef:
Schop!

Ik ben aan het kijken naar laarzen voor op de boot. Nu kwam ik leren laarzen van Zoo Adventure tegen en dat klinkt mij wel erg goed in de oren. Mijn vriend was meteen negatief, het is leer, dat kan niet 100% waterdicht zijn en dus is het niet geschikt, je moet rubber hebben (ik haat rubber laarzen).

Het bedrijf zelf claimt wel 100% waterdichtheid, door een speciaal membraan tussen de leerlagen. Ik heb ze al gemaild met de vraag of hun laarzen geschikt zijn voor op het water, en dus ook bestand tegen een aantal uren volop water.

Wat denken jullie?


Kijk vooral ook naar de zool, of deze antislip is en ook of de zool geen strepen achterlaat op het dek. Maar in alle eerlijkheid denk ik dat als je toch al een aardig bedrag uit gaat geven aan laarzen je wellicht ook Dubarry zeillaarzen zou kunnen overwegen. Die zijn warm, waterdicht en hebben speciale zolen voor op het dek. Ik heb deze zelf en met m’n eerste paar heb ik ruim tien jaar gedaan. Vorig jaar nieuwe gekocht, dezelfde. Ze zijn duur maar het geld echt waard. Nooit koude voeten in gehad, en dat zegt wat voor een koukleum als ik hahaha.