Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fish_n_Chips
Berichten: 1215
Geregistreerd: 27-08-15

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 18:59


Blacky94

Berichten: 3502
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 19:20

Animal schreef:
Ik kijk ook al een tijdje rond naar een menstruatiecup, maar heb nog niet besteld omdat ik ontzettend twijfel over de maat en het type. Er zijn zoveel verschillende soorten en maten.
Ik lees bij de omschrijvingen van producten dat de kleinere maten vooral voor vrouwen van gemiddeld of klein postuur zijn. Ik ben dat echt verre van. Ik ben 1.82 meter en ben ook breed gebouwd. Dan kom je al snel uit bij de cups die aangeraden worden voor vrouwen die een vaginale bevalling gehad hebben.

Daarnaast heb ik nu de voorkeur voor een soepele (klinkt fijner dan een stugge :D ), maar die zijn weer niet geschikt voor mensen met sterke bekkenbodemspieren. Hoe weet ik of die van mij te sterk zijn voor een soepele cup?

Zo heb ik nog wel wat meer vragen :D Zouden jullie kunnen vertellen welke jullie hebben en hoe hij bevalt?

Ik heb zowel de lunette als skooncup. Beide vind ik ze fijn maar de lunette is wat steviger.
Daardoor gebruik ik die juist ook vaker omdat ik daar normaal gesproken niet bij door lek terwijl dat bij de skooncup wel regelmatig gebeurde op zware dagen, maar wel pas nadat ik een koperspiraal had laten plaatsen. Daarvoor ook geen last van gehad.
En het is natuurlijk niet zo dat steviger minder lekker zit. Het moet nog steeds naar binnen en buiten kunnen en als ie goed zit hoor je hem sowieso niet te voelen ;)

Maar hoe erg je vloeit zou ik dus ook rekening mee houden en ik merkte ook wel tijdens het sporten bijv dat ik met bepaalde oefeningen het idee had meer mn bekkenbodemspieren aan te spannen waardoor ik voor mijn gevoel dus die skooncup ook meer samenkneep en banger was voor doorlekken.

Tevens zou ik rekening houden met hoe diep/ondiep je baarmoederhals ligt. Als ik ongesteld ben zakt hij behoorlijk naar beneden dus ik ben ook expres op zoek gegaan naar een cup die niet te lang is. Heb dan ook bij beide de steeltjes kompleet afgeknipt.

tante_trien

Berichten: 8593
Geregistreerd: 21-10-05

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 19:24

Hoe weet je in godsnaam hoe laag je baarmoederhals zit? :')

Palmera

Berichten: 9485
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 19:26

Ik vind ze eigenlijk vrij prijzig. Ik wil best geloven dat het op de termijn goedkoop is, maar als je drie keer de verkeerde maat koopt, en zeg nou zelf, wie kent zijn binnenkant-van-vagina-maat, dan ben je echt wel duur uit. Ervan uitgaande dat je niet mag ruilen... :+

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 19:33

Animal schreef:
Ik kijk ook al een tijdje rond naar een menstruatiecup, maar heb nog niet besteld omdat ik ontzettend twijfel over de maat en het type. Er zijn zoveel verschillende soorten en maten.
Ik lees bij de omschrijvingen van producten dat de kleinere maten vooral voor vrouwen van gemiddeld of klein postuur zijn. Ik ben dat echt verre van. Ik ben 1.82 meter en ben ook breed gebouwd. Dan kom je al snel uit bij de cups die aangeraden worden voor vrouwen die een vaginale bevalling gehad hebben.

Daarnaast heb ik nu de voorkeur voor een soepele (klinkt fijner dan een stugge :D ), maar die zijn weer niet geschikt voor mensen met sterke bekkenbodemspieren. Hoe weet ik of die van mij te sterk zijn voor een soepele cup?

Zo heb ik nog wel wat meer vragen :D Zouden jullie kunnen vertellen welke jullie hebben en hoe hij bevalt?


Ik heb een opvouwbare, die gaat dan in een doosje ter grote van lipgloss doosje (en gelukkig denken mensen dan ook dat het dat is) en kan ik overal meenemen. Deze zijn dan ook flexibeler.
Voor mij ideaal. Ik heb zelf ook de benodigde spieren daarbeneden, maar gaat prima.
Ook al een jaar en een half enorm gelukkige gebruiker, ook met zwemmen en paardrijden. Alleen maar voordelen.


En het is geen tampon he, gaat niet zo diep gelukkig.

Dit is de mijne:
https://www.intimina.com/en/lily_cups

De Lily cup compact.

TurboTinker

Berichten: 14900
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 19:43

Aria_zz schreef:
Animal schreef:
Ik kijk ook al een tijdje rond naar een menstruatiecup, maar heb nog niet besteld omdat ik ontzettend twijfel over de maat en het type. Er zijn zoveel verschillende soorten en maten.
Ik lees bij de omschrijvingen van producten dat de kleinere maten vooral voor vrouwen van gemiddeld of klein postuur zijn. Ik ben dat echt verre van. Ik ben 1.82 meter en ben ook breed gebouwd. Dan kom je al snel uit bij de cups die aangeraden worden voor vrouwen die een vaginale bevalling gehad hebben.

Daarnaast heb ik nu de voorkeur voor een soepele (klinkt fijner dan een stugge :D ), maar die zijn weer niet geschikt voor mensen met sterke bekkenbodemspieren. Hoe weet ik of die van mij te sterk zijn voor een soepele cup?

Zo heb ik nog wel wat meer vragen :D Zouden jullie kunnen vertellen welke jullie hebben en hoe hij bevalt?


Ik heb een opvouwbare, die gaat dan in een doosje ter grote van lipgloss doosje (en gelukkig denken mensen dan ook dat het dat is) en kan ik overal meenemen. Deze zijn dan ook flexibeler.
Voor mij ideaal. Ik heb zelf ook de benodigde spieren daarbeneden, maar gaat prima.
Ook al een jaar en een half enorm gelukkige gebruiker, ook met zwemmen en paardrijden. Alleen maar voordelen.


En het is geen tampon he, gaat niet zo diep gelukkig.

Dit is de mijne:
https://www.intimina.com/en/lily_cups

De Lily cup compact.


Kun je deze ook compacter inbrengen voor de lichtere dagen?

Anoniem

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 19:51

Ik heb dit jaren geleden als wegwerp artikel gebruikt. Ideaal vond ik het. Maar als bewaarding, uitkoken, hergebruiken? Nee dank je.

bridgetF
Berichten: 2176
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 19:54

Volgens mij leef ik echt ergens onder een steen,
ik had er nog nooit van gehoord.
Maar wat lijkt het me ideaal, zo'n ding wil ik ook.

Nu maar eens kijken welke soort, merk het fijnst zou zijn.

Fish_n_Chips
Berichten: 1215
Geregistreerd: 27-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 19:56

bridgetF schreef:
Volgens mij leef ik echt ergens onder een steen,
ik had er nog nooit van gehoord.
Maar wat lijkt het me ideaal, zo'n ding wil ik ook.

Nu maar eens kijken welke soort, merk het fijnst zou zijn.

Op http://www.cutecotton.nl/alles-over-menstruatiecups staat een lijstje met welke je in welke situatie moet hebben.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 20:01

Turbotinker, zou ik nu niet meteen doen. Ik denk niet dat de vacuüm dan goed werkt.

Tica_81, dat is wel erg veel geld om weg te gooien? :?
En het is net meteen minder hygiënisch als je gewoon zelf er schoon mee omgaat. Tampons zijn vaak ook niet erg gezond etc.

Duhelo

Berichten: 28577
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 20:16


Duhelo

Berichten: 28577
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 09:43

Moderatoropmerking:
In overleg is besloten om dit topic te heropenen. Uit het overleg is gekomen dat het topic eigen bestaansrecht heeft, dit omdat het een groter onderwerp is, waardoor wij van mening zijn dat het in het centrale topic weg zal vallen of het topic geheel over zou nemen. Wij willen het centraal voor de wat snellere/kleinere/kortere vragen gebruiken.

Bedankt alvast voor het begrip hiervoor.

Nivada

Berichten: 1682
Geregistreerd: 08-07-08
Woonplaats: In een huis :)

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 09:45

Dus hij is nu weer open?

Debby614
Berichten: 291
Geregistreerd: 19-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 10:00

Hier ook een Meluna, sinds 2 maanden. Vind het erg prettig, zeker s'nachts, en met sporten! Maar het uithalen blijft een probleem, Er komt een stortvloed achter aan zetten en dan zit hij er nog niet opnieuw in... voorlopig wissel ik alleen in de douche, of boven de wasbak met wc-papier tussen mn benen. :')

bridgetF
Berichten: 2176
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 10:13

Fish_n_Chips schreef:
Op http://www.cutecotton.nl/alles-over-menstruatiecups staat een lijstje met welke je in welke situatie moet hebben.


Bedankt Fish_n_Chips :)

Ik heb er gisteren naar aanleiding van dit topic daar een meluna besteld. Ik hoop dat het wat voor mij is.
Misschien komen er door dit topic misschien wel meer bestellingen, dan moet ik er ook maar snel aandelen in nemen :P

Desty

Berichten: 5721
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Grave

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 10:19

En als je 'm andersom in doet, heb je dan een soort van condoom? *D

Palmera

Berichten: 9485
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 10:33

Desty schreef:
En als je 'm andersom in doet, heb je dan een soort van condoom? *D

_/-\o_ :')
Condooms zijn óók duur en slecht voor het milieu :+

Siesjuh
Berichten: 1685
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 10:35

Ik had voor dit topic nog nooit van die dingen gehoord...maar mn nieuwsgierigheid is gewekt. Nu heb ik even gekeken op die site met de verschillende cups en welke voor wie, maar als ik het zo lees, vraag ik me af of het wel echt lekker zit. Ik gebruik de allerkleinste maat tampons (de rest voel ik zitten en krijg ik ook niet fatsoenlijk ingebracht) en ik heb bekkenbodemspieren die het leuk vinden om soms een tampon eruit te werken. Laat staan om er 1 in te laten. Iemand daar ervaring mee?

Edit: Van welk materiaal zijn ze eigenlijk gemaakt? En zit daar per cup ook nog verschil in?

_Mirjam

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-05-14
Woonplaats: Danmark

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 11:02

Ik kon ook niet tegen tampons, voelde ze altijd zitten en ze irriteerden de slijmvliezen heel erg, ook de kleintjes. Cups zijn van heel ander materiaal gemaakt, ik voel alleen soms een beetje druk op mijn einddarm (ik moet 'm dus ook uit doen als ik ontlasting kwijt moet) maar verder niet.

Hier een mooi stukje over de materialen:
http://menstruatiecup-info.nl/kiezen/materiaal/materiaal.html
Edit: ik heb bijvoorbeeld ook specifiek voor een transparante gekozen, ik zie geen positieve kant aan het gebruik van kleurstoffen bij iets wat toch inwendig gebruikt wordt.

Mars

Berichten: 33284
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 11:18

Interessant Mirjam, die ga ik eens doorlezen :j Blijf toch wel heel nieuwsgierig al ben ik zelden nog ongesteld.

verootjoo
Berichten: 35665
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 11:25

Palmera schreef:
Desty schreef:
En als je 'm andersom in doet, heb je dan een soort van condoom? *D

_/-\o_ :')
Condooms zijn óók duur en slecht voor het milieu :+


Kinderen nog meer :') :+

Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 11:36

Is het niet een bloederig vies werkje om hem er uit te halen? Als ie behoorlijk vol zit bijvoorbeeld? Gaan je handen onder het bloed zitten? Afspoelen of even afvegen aan toiletpapier en je kunt weer?
Dat leeggooien lijkt me ook zo vies.
Ik zie ze al jaren maar ik was nog niet overtuigd. Vooral dat uitkoken %)

Maar ik ben ook nieuwsgierig er naar en het is milieubewuster.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 11:47

Uitkoken is echt niet vies :+
Je steekt het gewoon in een pot water of magnetron, je doet er verder niets mee en er gebeurd ook niet iets vuils.

Heb nog nooit gehad dat de cup overliep of perongeluk uit storte. Soms wel wat bloed aan mijn vingers, maar dat komt door verkeerd inbrengen, want eigenlijk zou er geen bloed onder de cup mogen zijn.

Overigens, dit zijn geen tampons en voel je daarom helemaal niet zo zitten aangezien ze veel lager ingebracht moeten worden op een plek die redelijk gevoelloos is (kwestie om de baby er uit te krijgen daar).

tengeltje11
Berichten: 7162
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 11:49

Het uitkoken is toch gewoon en proper stukje plastic ff koken?

Ik heb de mijne een 2-tal jaar terug gekocht via groupon.
Was 8 euro voor eentje dacht ik.
Ik kocht er 1 en kreeg er 3 toegestuurd...hoezo duur?
(werden toegestuurd van de producent uit land x,niet bij de deur,terugsturen was dus geen optie,kostte stukken meer dan de cup,dus gewoon alle drie gehouden)

Hier nooit een bloedbad gehad bij het verversen,en het uitkappen,hog,dat zie ik zelfs niet meer.
Je zit op de wc,trekt de cup eruit en kipt hem automatisch om(je hoort vooral de inhoud in de wc terecht komen),laat hem ff uitlekken en veegt hem wat af met wc papier.
Daarna afspoelen en terugplaatsen.

Een menstruatiecup eruit werken lijkt me ook niet mogelijk.
Omdat hij zichzelf vacuüm trekt,kan hij ook niet zakken of naar buiten kruipen.
Is niet te vergelijken met tampons.

Iris82

Berichten: 39858
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 11:50

Ik heb er jaren geleden eentje gebruikt. Maar ik vond het al met al niet veel voordelen geven in vergelijking met tampons.

Je handen gaan niet onder het bloed zitten, tenzij je m er verkeerd uithaalt. Dat zou in theorie wel kunnen gebeuren maar is mij niet overkomen.

Ik heb zelf volgens de gyn hele sterke bekkenbodemspieren, maar ik kan ze ook heel goed ontspannen (wat iedereen met sterke bekkenbodemspieren zou moeten kunnen, dus als je dat niet kan ligt dat niet aan sterke spieren maar meer aan een gebrek aan ontspanning), en ik heb nooit problemen met inbrengen gehad.