Verkouden/hoesten en zwanger

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Verkouden/hoesten en zwanger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-21 14:49

Omdat ik er inmiddels wel helemaal klaar mee ben, dacht ik wellicht is er iemand op bokt met de tip welke ik nog niet heb uitgeprobeerd.

Ik ben 37 weken zwanger en sinds vorige week verkouden. Getest en gelukkig geen corona.
De keelpijn is inmiddels weg, ik snotter eigenlijk minimaal. Maar ik hoest de longen uit mijn lijf.
Ik sliep al slecht maar nu helemaal.
Als ik 3 uur in 1 nacht red is het veel.

Nadeel is, ik ben zwanger en mag dus eigelijk niks qua medicatie.
Afgelopen weekend ook contact gehad met de HAP, maar ze konden helaas niks voor mij betekenen.
Arts van de HAP nog een keer op bezoek gehad, maar daar mijn saturatie goed was en mijn longen schoon kon ze niks voor mij betekenen. Een puffer zou niks doen.

Ik stoom dagelijks sowieso onder de douche, en nu ook extra boven een kom heet water, maar het lijkt allemaal niks te helpen.
Oja, ik slaap al een paar maanden met mijn hoofdeind omhoog, maar ook dat helpt niet.
Rechtop slapen is mij nog niet gelukt, wel geprobeerd. :)
Neusspray heb ik via de huisarts gehad. Hoestdrank hielp ook niet.
Ik heb de broomhexine gehad.

Dus mocht er iemand de gouden tip hebben om hier vanaf te komen, ik ben je eeuwig dankbaar. _/-\o_

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 14:52

Bij mij hielp thijmsiroop best aardig. En verder is het tocht echt uitzitten hoe vervelend ook.

Besje

Berichten: 819
Geregistreerd: 23-02-08
Woonplaats: Brecht

Re: Verkouden/hoesten en zwanger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 14:56

ik had stodal als hoestmiddel toen ik zwanger was, hielp aardig :)
verder zweer ik bij Ricola kruidenbonbons als ik begin te kuchten :)

veranadautje
Berichten: 1288
Geregistreerd: 12-02-10

Re: Verkouden/hoesten en zwanger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 14:57

Ik gebruik hier de daro tijmsiroop

Rubs

Berichten: 510
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: Verkouden/hoesten en zwanger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 15:04

Codeine, dit haalt de hoestprikkel weg. Op recept. Mag alleen niet vlak voor de bevalling. Ik zou dan wel een minimale dosering nemen.

Miiej

Berichten: 1867
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Verkouden/hoesten en zwanger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 15:06

Hap honing nemen, niet doorslikken en hopen dat je in de tussentijd in slaap valt.

maessie

Berichten: 5746
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 15:07

Dampo al geprobeerd? Gaat het niet van over, maar geeft wel wat mwer lucht met slapen.

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-21 15:18

Rubs schreef:
Codeine, dit haalt de hoestprikkel weg. Op recept. Mag alleen niet vlak voor de bevalling. Ik zou dan wel een minimale dosering nemen.

Dit mag ik dus niet. :)
Of iig, dit willen ze niet meer voorschrijven met mijn termijn.

Ik smeer idd ook vicks vaporub op borst en rug maar helaas geeft dat ook geen verlichting.

Er is hier ook al aardig wat honing doorheen gegaan, maar dan vooral door de thee. Hierdoor ben ik al wel van mijn keelpijn af.
Laatst bijgewerkt door Renske_W op 29-10-21 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Chanen

Berichten: 1706
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 15:20

In plaats van codeïne, wat je alleen op recept kunt krijgen, kun je ook noscapinetabletten bij de drogist halen. Zelfde effect, maar dan zonder recept. Volgens het farmacotherapeutisch kompas zijn er geen (bekende) neveneffecten bij zwangerschap en kun je het dus relatief veilig gebruiken.

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-21 15:23

Chanen schreef:
In plaats van codeïne, wat je alleen op recept kunt krijgen, kun je ook noscapinetabletten bij de drogist halen. Zelfde effect, maar dan zonder recept. Volgens het farmacotherapeutisch kompas zijn er geen (bekende) neveneffecten bij zwangerschap en kun je het dus relatief veilig gebruiken.

Noscapine is er ook in drankje toch?
Werken de pillen beter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 15:25

Vitamine C , 1000 mg per dag, zodat je weerstand een super boost krijgt en je snel genezen kan. Dat is nog altijd de beste oplossing om met symptomen af te rekenen.
Je immuunsysteem is als zwangere sowieso al erg zwak dus een duwtje in de rug kan geen kwaad.

Vitamine C is een wateroplosbare vitamine, geheel onschadelijk in deze dosis zowel voor jouw als voor de baby.

Start eerst met 500 mg om te kijken of je geen darmklachten krijgt. Lukt dat goed kan je verhogen.

Bij twijfel vraag even na bij de HA.

Chanen

Berichten: 1706
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 15:25

Renske_W schreef:
Noscapine is er ook in drankje toch?
Werken de pillen beter?

Zelf ben ik alleen bekend met de tabletten. Het drankje zal waarschijnlijk met name sneller opgenomen worden en dus eerder z'n effect hebben, omdat de tablet eerst nog uit elkaar moet vallen voordat de noscapine kan worden opgenomen. Verder vermoed ik dat er weinig verschil tussen zit.

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 15:26

Stomen achterwege laten want vocht toevoegen aan longen die al last hebben van vocht is geen goede combinatie! Stomen is voor een droge hoest of neusverkoudheid.
Goed ventileren, fruit en groente eten en meer kun je niet doen. Het hoesten is vervelend maar zolang je zuurstof op peil blijft is het niet schadelijk.

xMvGV
Berichten: 140
Geregistreerd: 30-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 15:27

He bah wat vervelend zo in de laatste loodjes...
Misschien klinkt dit raar, maar een grootmoeders tip die het hier altijd goed doet bij snotterdagen en verkoudheid met veel hoesten: een lekkere klodder boter (Becel bijvoorbeeld...) op je borstkas en tussen je schouderbladen smeren! :D
Daarnaast thee trekken van biologische dennennaalden, om je weerstand een beetje op te peppen. En misschien iets van een snoepje in je mond om te sabbelen, zodat de drang tot hoesten iets afneemt? Beterschapjes!
Succes in de laatste weekjes, spannend!
Laatst bijgewerkt door xMvGV op 29-10-21 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 15:30

Ervaring, maar helaas geen gouden tip. Bij mij escaleerde de infectie met 40wkn totaal maar men durfde nog niks. Uiteindelijk op 40+4 mijn rib gebroken door het hoesten en met 40+6 een keizersnede gekregen omdat ik daar letterlijk om smeekte. En toen ik door de ruggenprik weer normaal kon ademen werd de longarts direct opgepiept omdat ik zo verschrikkelijk klonk, terwijl de dag ervoor mijn longen nog schoon waren volgens de hap.

Mijn ervaring is dat als het straks escaleert er ineens wél vanalles mag, maar dat wil je juist voor zijn. Vraag overleg met een gynaecoloog. Codeïne onderdrukt de prikkel maar als je productief hoest wil je dat juist niet. Het is nu afwegen wat prio heeft. Mijn gyn vond codeïne in week 39 prima als ik daardoor nog wat slaap kon pakken. Die gaf aan dat het voldoende uitgewerkt zou zijn voor de baby er zou zijn.
Laatst bijgewerkt door secricible op 29-10-21 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 15:31

AMCM schreef:
Vitamine C , 1000 mg per dag, zodat je weerstand een super boost krijgt en je snel genezen kan. Dat is nog altijd de beste oplossing om met symptomen af te rekenen.
Je immuunsysteem is als zwangere sowieso al erg zwak dus een duwtje in de rug kan geen kwaad.

Vitamine C is een wateroplosbare vitamine, geheel onschadelijk in deze dosis zowel voor jouw als voor de baby.

Start eerst met 500 mg om te kijken of je geen darmklachten krijgt. Lukt dat goed kan je verhogen.

Bij twijfel vraag even na bij de HA.

https://www.quest.nl/mens/gezondheid/a2 ... eid-fabel/

https://www.rtlnieuws.nl/lifestyle/arti ... -voorkomen

Anoniem

Re: Verkouden/hoesten en zwanger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 15:33

Niet mee eens brainless! :)

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 15:36

AMCM schreef:
Niet mee eens brainless! :)

Kan.. maar er is veel onderzoek naar gedaan en wat evt kan helpen (werkt echt maar iets) is de dubbele dosis wat je nodig hebt (max 150 mg).
Meer dat die hoeveelheid belast je nieren onnodig.

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-21 15:37

secricible schreef:
Ervaring, maar helaas geen gouden tip. Bij mij escaleerde de infectie met 40wkn totaal maar men durfde nog niks. Uiteindelijk op 40+4 mijn rib gebroken door het hoesten en met 40+6 een keizersnede gekregen omdat ik daar letterlijk om smeekte. En toen ik door de ruggenprik weer normaal kon ademen werd de longarts direct opgepiept omdat ik zo verschrikkelijk klonk, terwijl de dag ervoor mijn longen nog schoon waren volgens de hap.

Mijn ervaring is dat als het straks escaleert er ineens wél vanalles mag, maar dat wil je juist voor zijn. Vraag overleg met een gynaecoloog. Codeïne onderdrukt de prikkel maar als je productief hoest wil je dat juist niet. Het is nu afwegen wat prio heeft. Mijn gyn vond codeïne in week 39 prima als ik daardoor nog wat slaap kon pakken. Die gaf aan dat het voldoende uitgewerkt zou zijn voor de baby er zou zijn.

Dinsdag heb ik weer een afspraak bij de verloskundige. Zal het dan eens aankaarten. Wellicht kan de gyn ook even aansluiten.

Ik hoest amper slijm op, in het begin kwamen er wat kleine stukjes taai slijm naar boven. Maar de laatste paar dagen eigenlijk niet meer.

Ik heb iig de ricola kruidenbonbons en de noscapine op het boodschappenlijstje gezet.

Bedankt voor alle tips tot zo ver. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 15:41

Er is over alles veel onderzoek gedaan ;)
Ik heb een sterk wetenschappelijke achtergrond (universitaire opleiding), weet genoeg over de uitvoering en alle ins en outs van wetenschappelijk onderzoek dus ik wens hier geen verdere discussie over. Rtl nieuws is voor mij dan sowieso ook geen degelijke bron.

Bovendien staat in je eigen artikel dat het nodig is een supplement bij te nemen indien je niet voldoende opneemt in de eigen voeding. Dat is bij een zwangere vaak het geval. Als het goed is neemt TS al een zwangerschapssupplement bij en daar zit wellicht ook een hogere dosis vitamine C in, maar lang geen 500 tot 1000 mg.

En het werkt als een trein.

Jij hoeft het niet te proberen hoor :)

TS kan het meenemen als tip. Als ze het onveilig vindt, kan ze het altijd overleggen met een arts. Maar ik geloof niet dat jij dat bent.

Dus laat de tip gewoon een tip wezen, goed? :) Daar dient dit topic tenslotte voor.

_Lobke_

Berichten: 1200
Geregistreerd: 17-07-12

Re: Verkouden/hoesten en zwanger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 16:00

Hey TS wat ontzettend lastig ik heb een poosje geleden ook de griep gehad. Ik zit ook in het derde trimester. Helaas is er inderdaad weinig wat mag in de zwangerschap. Ik zou niet zomaar medicijnen nemen. Wat wel mag is Sillicum, let wel even op de dosering. Ik mocht een half tabletje. Vitamine C werd hier ook al eerder genoemd, vaak zit er te weinig in de multi vitamine potjes. Dus dat zou je kunnen aanvullen. Verder mag je bepaalde hoest pastilles wel zoals ricola en tijmsiroop werkt ook goed.succes!

madeliefw

Berichten: 2666
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Verkouden/hoesten en zwanger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 17:46

Ik heb het ook gehad, ook problemen met ribben. Alle middeltjes die konden geprobeerd maar zonder resultaat. Tot ik in week 37 vanwege blaasontsteking een ab kuur kreeg. En warempel toen was de vreselihk verkoudheid ook weg.

Birdie60

Berichten: 8403
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 18:05

Je hebt bij kruidvat isla moos, is geen medicijn maar die helpt.

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-21 17:42

Chanen schreef:
Renske_W schreef:
Noscapine is er ook in drankje toch?
Werken de pillen beter?

Zelf ben ik alleen bekend met de tabletten. Het drankje zal waarschijnlijk met name sneller opgenomen worden en dus eerder z'n effect hebben, omdat de tablet eerst nog uit elkaar moet vallen voordat de noscapine kan worden opgenomen. Verder vermoed ik dat er weinig verschil tussen zit.

Gisteren de hoestdrank gehaald, en merk dat ik nu wel weer kleine beetjes slijm ophoest. Dus bedankt voor de tip voor de noscapine. :D

Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 18:37

De GOUDEN tip die ik heb gehad voor verkoudheid: spoelen met zout. Lijkt eng of naar, maar het is echt doodsimpel en lucht ongelofelijk op zonder dat je hoeft te snuiten oid. Alle troep komt mee.

1. Je lost in een kom lauwwarm water (lichaamstemperatuur) ongeveer anderhalve theelepel zout op. Het moet echt helemaal opgelost zijn, even roeren dus.
2. Je gaat er boven staan met je gezicht, ademt met je mond open even helemaal diep in en weer helemaal uit. Daarna doe je je mond dicht, duw je 1 neusgat dicht met je vinger en dompel je je hele neus onder.
3. Vervolgens zuig je door je neus het water op, totdat je het in je keel voelt komen. Op dat moment spuug je het uit en laat je het weer uit je neus lopen (niet in de kom maar in de wasbak).

Dit een paar keer herhalen, ook met andere neusgat en beide neusgaten tegelijk.

Belangrijk is dat je echt geen lucht opzuigt, want dan doet het een beetje pijn aan je neus. Verder is het echt niet eng en eigenlijk best prettig. :)