Als zwanger raken geen vanzelfsprekendheid is...

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Als zwanger raken geen vanzelfsprekendheid is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 13:09

Ik duim heel hard mee voor jullie Saar!

Saaarr

Berichten: 1055
Geregistreerd: 04-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 13:59

Thnx allemaal!
Vind t maar spannend. M’n andere embryo’s zijn nog niet ingevroren. Morgen laatste dag, hoop heel erg dat er nog een paar mooie ingevroren kunnen worden.

Morgenzon ik duim voor je!! Hoe voel je je nu?

Morgenzon
Berichten: 90
Geregistreerd: 29-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 14:08

Spannend, dat hoop ik ook voor je!

Vanochtend bloed geprikt, die uitslag krijg ik donderdag. Ik voel me verder oké, wel hele zere borsten en voorhoofd als een grindtegel -O-
Ook een clearblue test gedaan vanochtend, die was helaas negatief. Maar ik las dat er meer zijn die dat met die test hebben gehad. De baas van mijn schoonzus (doktersassistent) zegt ook dat dat vaker voorkomt en er daarom dus altijd een bloedtest gedaan wordt. Maar ook lees ik dat de gel die ik gebruikte de menstruatie uit kan stellen. Laten we het hopen op het 1e, want de moed begint me nu aardig in de schoenen te zakken. Moet zeggen dat ik ik echt niet weet hoe ik me moet voelen en snel de negatieve kant uit ga ;(

Nanna

Berichten: 1035
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: Utrecht

Re: Als zwanger raken geen vanzelfsprekendheid is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 15:25

Ik snap je zenuwen heel goed. Ik zou nog even geduld hebben morgenzon. Van mijn ziekenhuis mocht ik pas 13 dagen na terugplaatsing van 5 dagen oude embryo testen. Clearblue tests zijn volgens mij ook niet super gevoelig.

Morgenzon
Berichten: 90
Geregistreerd: 29-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 15:49

Nanna schreef:
Ik snap je zenuwen heel goed. Ik zou nog even geduld hebben morgenzon. Van mijn ziekenhuis mocht ik pas 13 dagen na terugplaatsing van 5 dagen oude embryo testen. Clearblue tests zijn volgens mij ook niet super gevoelig.

Geeft mij weer wat hoop, dit is dag 9 na 5 daagse terugplaatsing. Ik kreeg deze dag als testdag. Het is niet in NL, zal verschil in zitten van land tot land en ziekenhuis tot ziekenhuis? Ik heb ook geen opdracht gekregen om zelf te testen. Alleen bloedprikken, dit is misschien ook wel de reden omdat het voor een zelftest nog aan de vroege kant is?

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 19:06

Ik mocht ook pas op dag 13 testen en dat kon gewoon met kruitvat test. Ik heb nooit bloed hoeven laten prikken om te kijken of er een zwangerschap was. Succes nog met het wachten!

Je lichaam maakt het zwangerschap hormoon aan, bij de een gaat dit wat sneller dan bij de ander. Maar in het algemeen is het 14 dagen wachten omdat iedereen tegen die tijd wel genoeg zwangerschaps hormonen in het lichaam heeft om dat met thuis test vast te kunnen stellen.

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Als zwanger raken geen vanzelfsprekendheid is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 19:23

clearblue hoofd een vrij hoog gehalte al nodig van het zwangerschapshormoon. ik hoor heel veel positieve verhalen over de kruidvat 2 voor 5 euro en de test van de action

kan heel goed hoor morgenzon, bloedtest is natuurlijk ook heel betrouwbaar, maar ook bij mensen zonder problemen zie je wel dat een test soms nog net te vroeg gedaan wordt

Morgenzon
Berichten: 90
Geregistreerd: 29-08-20

Re: Als zwanger raken geen vanzelfsprekendheid is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 20:41

Trusthim, ik woon niet in Nederland.. Deze dag heb ik van het ziekenhuis gekregen om een bloedtest te doen. Maar zoals ik het van jullie lees is dat best aan de vroege kant. En waarschijnlijk niet onlogisch dat mijn test niets liet zien. Ik ga verder duimen tot donderdag..

Saaarr

Berichten: 1055
Geregistreerd: 04-03-07

Re: Als zwanger raken geen vanzelfsprekendheid is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:04

Ik duim voor je!

beenjesshar

Berichten: 1223
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: uitgeest

Re: Als zwanger raken geen vanzelfsprekendheid is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:15

Duim voor je morgenzon

Wij mogen 5 oktober naar het umcg

Morgenzon
Berichten: 90
Geregistreerd: 29-08-20

Re: Als zwanger raken geen vanzelfsprekendheid is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 12:24

Helaas

Anomien

Berichten: 7421
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 13:08

Morgenzon schreef:
Helaas


Jammer.. hoeveelste dag zou dat zijn?
En over een drietal dagen weer testen?

Morgenzon
Berichten: 90
Geregistreerd: 29-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 13:29

Knert schreef:
Morgenzon schreef:
Helaas


Jammer.. hoeveelste dag zou dat zijn?
En over een drietal dagen weer testen?

Dag 9 na 5 daagse terugplaatsing. Lijkt erop dat ik ongesteld wordt vandaag. Geen opdracht gekregen om opnieuw te testen.

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Als zwanger raken geen vanzelfsprekendheid is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 13:37

Wat zou dat jammer zijn morgenzon! Kijk even of het doorzet en hoe . Mocht je alleen bruin bloed verlies hebben hoeft dat namelijk niet slecht te zijn, bruin bloed is oud bloed en zou van een innesteling kunnen zijn.

Maar anders vind ik het echt heel rot voor je, sterkte

colinneke

Berichten: 922
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Noord - Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 13:47

@ morgenzon :knuffel:

Wil ook de keerzijde benoemen.
Wij hebben 3 behandelingen gehad. De eerste ronde wel een punctie maar onvoldoende deling van het embryo dus geen terugplaatsing. De keren daarna wel een terugplaatsing maar zonder resultaat.
Tijdens de verschillende rondes ook zeker onze tegenslagen gehad.

Na ronde 3 krijg je nog een gesprek om de opties door te bespreken en dan komt het zwaarste...het verwerken van alles.
Tip van flip: neem echt even de tijd. Ga niet net als ik maar gewoon door.
In februari kwam de klap en ben gecrasht.
Naar de huisarts gegaan en bij de praktijkondersteuner terecht gekomen.
Daar heb ik nu een aantal gesprekken gehad. Over het algemeen gaat het goed maar sommige momenten zijn nog steeds heel zwaar. Babyshower van mijn schoonzus bv heb ik uit eigen belang geskipt.

Of het een taboe is weet ik niet maar als je gaat zoeken dan zijn er best een hoop vrouwen die met een depressie o.i.d. te kampen hebben na de behandelingen.
Dus pas goed op jezelf :*

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Als zwanger raken geen vanzelfsprekendheid is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 14:15

@ colinneke, goed dat je het benoemd, ik denk dat er zeker meer aandacht mag zijn voor de impact en gevoelens rondom een traject zeker als het helaas niet lukt.

Dennis

Berichten: 31486
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 14:23

Morgenzon: :(:)

colinneke schreef:
Na ronde 3 krijg je nog een gesprek om de opties door te bespreken en dan komt het zwaarste...het verwerken van alles.


Na 3 rondes ben je 'klaar'. Volgens de normale wegen en wat 'iedereen' doet.
Wat mij verbaast heeft is dat wij na 1 ronde (met een perfecte 'oogst', maar zonder resultaat) aan gegeven hebben dat het mooi geweest is er alleen maar heel verbaast gekeken is en we de deur uit gingen met de boodschap dat ze het wel weer hoorde als we weer verder wilde. Dat de laatste terugplaatsing niet gelukt is mochten we weer komen en lagen alle papieren voor medicatie voor een nieuwe ronde al klaar terwijl we al aan gegeven hadden dat we dat niet wilde.

Het feit dat wij het traject eigenlijk niet in wilde, maar er in eens midden in zaten (en je dan eerst maar gewoon door ga) is helemaal niet over gesproken. Wij wilde alleen weten of het aan ons lag, en waar we op moesten rekenen (is het helemaal hopeloos, hebben we gewoon pech dat het wat langer duurt, daarvoor zijn we naar de huisarts gegaan).
Nog eens het traject in wilde wij niet, we zijn blij met elkaar, een baby is (of inmiddels was denk ik, ik denk dat als ik nu zwanger zou raken ik echt wel even goed kortsluiting zou krijgen) een mooie aanvulling op ons leven, maar voor mij nooit een ultiem levensdoel geweest.

Het traject is best prima begeleid, maar de rest daarom heen word volgens mij echt toch wel heel vaak over geslagen.

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 15:01

Morgenzon schreef:
Helaas


Och wat jammer... :knuffel:

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 15:07

trustHim schreef:
@ colinneke, goed dat je het benoemd, ik denk dat er zeker meer aandacht mag zijn voor de impact en gevoelens rondom een traject zeker als het helaas niet lukt.


Ja indd een oud collega van mij is ook helemaal ingestort zo'n 3 maanden nadat de laatste poging gedaan was. Eerst was ze er nog nuchter over of ze hield zich groot dat kan ook natuurlijk (er hangt nog steeds schaamte rond het niet spontaan kunnen verwekken) maar op een gegeven moment kon ze niet meer. Toen is ze in de ziektewet gegaan en heeft hulp gezocht.

Colinneke een dikke knuffel voor jou :(:)

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Als zwanger raken geen vanzelfsprekendheid is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 15:30

maar vind sowieso dat veel mensen wel makkelijk denken over zwangerschap/ zwanger raken. Het is niet een vanzelfsprekend iets wat je gewoon maar even doet. Denk dat daarom misschien ook wel een soort taboe ligt op wanneer het niet lukt en de gevoelens daarover, dat je echt heel veel verdriet en een soort rouw kan hebben in dat geval. Gaat tenslotte niet om een paar schoenen die je niet kan kopen, daarmee vind ik jammer de pammer dan maar andere schoenen. Een onvervulde kinderwens kan echt wel heel veel impact hebben en ik denk ook dat je je zeker niet moet schamen om evt psychische hulp te zoeken bij het verwerken als het ophoud wat betreft de hulp die het ziekenhuis kan bieden op het medisch gebied

Saaarr

Berichten: 1055
Geregistreerd: 04-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 15:39

Morgenzon schreef:
Helaas


Oneee |( :(:)

Eefsel2109

Berichten: 1111
Geregistreerd: 24-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 16:09

Morgenzon en Colinneke :knuffel:

veerledec

Berichten: 6695
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Als zwanger raken geen vanzelfsprekendheid is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 17:44

Ik zou zelf nooit drie pogingen in Nederland doen. De mogelijkheden en kennis zijn hier beperkt. België en Duitsland zijn veel verder.

Morgenzon
Berichten: 90
Geregistreerd: 29-08-20

Re: Als zwanger raken geen vanzelfsprekendheid is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 18:52

@trusthim, het is helaas geen oud bloed en een bloedtest is wel vrij betrouwbaar. Jammer genoeg is er pas weer plek begin januari.

@Colinneke, wat een verhaal met een bitter eind. Ik hoop dat je er inmiddels mee om kunt gaan?

Hier stopt het gewoon na 3 pogingen, ik ben blij dat we nog 2 kansen hebben. Maar tegelijkertijd maakt het me ook bang precies om wat jij schrijft.

@Dennis, wat jij schrijft kan ik goed in komen. Een baby is een verrekking van ons leven, we zijn blij met elkaar en wat we hebben. Ik twijfel ook wel of ik die molen nog een keer door wil. Toch willen we later niet met de vraag zitten; wat als?
Em willen we toch alle 3x proberen.

@veerledc, ik volg het ook niet in Nederland.

Pff ik weet echt niet hoe ik me voel, het gaat alle kanten uit..

Dennis

Berichten: 31486
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 22:03

Morgenzon schreef:
Pff ik weet echt niet hoe ik me voel, het gaat alle kanten uit..


Dat vond ik nog een van de moeilijkste dingen.

Hier samenvatting van ons traject.
2 jaar proberen, bij mij alles goed, man niet, het was eerst zelfs zo spannend dat zelfs ICSI misschien niet eens kon. Dus alle andere behandelingen hebben wij al overgeslagen.
18 eicellen, 11 embryo's, ingevroren in 8 rietjes en ook zo ontdooid dat ik 8 terugplaatsingen gehad heb. Dus een prima oogst. 2x kort zwanger geweest. De 1e keer van verse terugplaatsing geloofde ik er helemaal niets van, bloedtest zei zwanger, daarna snel bloeding, nog 2x bloedtest maar niet meer zwanger.
De 2e keer voelde ik me echt genaaid door mijn eigen lijf, ik was echt zwanger, misselijk, grote borsten, alles aan mijn lijf veranderde, maar dat was een missed abortion. 2 dagen voor de hippiade kreeg ik de boodschap dat ik de 'zwangerschap' zelf af moest breken met medicatie, dus heb dat pas gedaan na de hippiade, je bent een paardenmeisje of niet hè O:) .

Ik denk dat we met 1 of 2 embryo's wel nog door gegaan waren.
Maar na 1,5 jaar deze oogst 'op maken' was het voor ons klaar. 1,5 jaar in zo'n traject doet veel. En zo staan er na nog eens 1,5 jaar later nog over.
Toen we begonnen te proberen waren er geen baby's of zwangere in onze vriendengroep. Inmiddels gaan de eerste al naar de basisschool.