Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 18:04

Ik heb volgens mij bijna een cm overbeet, maar heb daar geen last van. Als ik breeduit lach zie je vrij veel tandvlees, heb aangegeven dat ik dat niet mooi vind, dus misschien dat ze daar ook aan gedacht hebben.
Ik weet het verder niet. 3 Juni gaan we het bespreken, ben benieuwd. :-)

FenrirJarig
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 18:26

Ik zou even vragen of het wel nodig is... Ik heb ook een beetje overbeet en ze hadden het bij mij ook over operaties etc om het perfect te krijgen. Dat vond ik echt onzin want ik heb er geen last van. Dan maar niet helemaal 'perfect'. Als ik er lichamelijk last van zou hebben vind ik het wat anders maar ze gaan gewoon van een perfect plaatje uit om cosmetische redenen.

mooney

Berichten: 7790
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 18:53

_Ekenna schreef:
Voor mij begint het nu ook dichterbij te komen.. 3 juni ga ik het behandelplan bespreken met de ortho. Behandelplan heb ik gisteren in de brievenbus gehad, en ik ben er niet heel erg blij mee. ;(
- 4 verstandskiezen en 2 kleine kiezen in de onderkaak verwijderen
- Bovenkaak, onderkaak en kin operatie....
En dan nog 2 tot 3 jaar met een beugel rond huppelen.

Een 'lotgenoot'!
Ik heb vandaag mijn behandelplan voor mijn neus gekregen:
- 4 verstandskiezen, 4 kleine kiezen trekken
- 2 operaties (1x bovenkaak, 1x boven en onderkaak)
- totale behandeltijd van +- 3 jaar
Dus mocht ik het gaan doen, ben ik ook nog flink even bezig. Maar moet ook zeggen dat ik mijn kaken op de rontgenfoto's bijna niet meer op mensenkaken vind lijken :') Maak altijd een grapje dat ik weer terug ga naar de aap :o

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 18:57

Ohhh.. Dan kunnen we elkaar steunen!
Ik voel me iig al iets minder zielig. :')

FenrirJarig
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 19:04

Maar mooney hoeveel overbeet heb jij dan?
Want nog geen 1 cm is echt niet zo heel veel...

Dyphusion
Berichten: 1027
Geregistreerd: 16-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 19:15

_Ekenna schreef:
Voor mij begint het nu ook dichterbij te komen.. 3 juni ga ik het behandelplan bespreken met de ortho. Behandelplan heb ik gisteren in de brievenbus gehad, en ik ben er niet heel erg blij mee. ;(
- 4 verstandskiezen en 2 kleine kiezen in de onderkaak verwijderen
- Bovenkaak, onderkaak en kin operatie....
En dan nog 2 tot 3 jaar met een beugel rond huppelen.


Sorry dat ik even binnen kom vallen, maar je krijgt je operatie's pas nadat je tanden goed staan. Dus je begint met je beugel. Ik heb hetzelfde, ik heb nu (weer) een beugel (ook 18+) en krijg naderhand ook nog een (tot nu toe) onderkaak operatie. Want ze hebben je beugel nodig om je tanden na de operatie helemaal perfect te krijgen.

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 19:20

Mijn lerares van ik weet niet hoe oud (rond de 70 toch echt nu ? ) heeft nu ook nog een beugel, maar dat moest ook met een of andere reden en niet zo zeer omdat haar tanden zo raar stonden

edit; las net iets over spalkjes die los gaan, die van mij zit er nu al dik 3 jaar in, en is nog lang niet van plan los te laten. Is altijd hetzelfde spalkje geweest

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 19:36

Dyphusion schreef:
Sorry dat ik even binnen kom vallen, maar je krijgt je operatie's pas nadat je tanden goed staan. Dus je begint met je beugel. Ik heb hetzelfde, ik heb nu (weer) een beugel (ook 18+) en krijg naderhand ook nog een (tot nu toe) onderkaak operatie. Want ze hebben je beugel nodig om je tanden na de operatie helemaal perfect te krijgen.

Dat is niet altijd waar. Mijn tante kreeg eerst de kaak operatie, en toen pas de beugel.

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 19:38

laraxXxemma schreef:
Mijn lerares van ik weet niet hoe oud (rond de 70 toch echt nu ? ) heeft nu ook nog een beugel, maar dat moest ook met een of andere reden en niet zo zeer omdat haar tanden zo raar stonden

edit; las net iets over spalkjes die los gaan, die van mij zit er nu al dik 3 jaar in, en is nog lang niet van plan los te laten. Is altijd hetzelfde spalkje geweest

Dan heb je geluk gehad. En dat hij "nog lang niet van plan is om los te laten" betekent niet dat hij morgen niet ineens los kan zitten. Kan door 1 verkeerde hap eten, hard snoepje, koek, appel etc. gebeuren.

Dyphusion
Berichten: 1027
Geregistreerd: 16-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 19:38

_Ekenna schreef:
Dyphusion schreef:
Sorry dat ik even binnen kom vallen, maar je krijgt je operatie's pas nadat je tanden goed staan. Dus je begint met je beugel. Ik heb hetzelfde, ik heb nu (weer) een beugel (ook 18+) en krijg naderhand ook nog een (tot nu toe) onderkaak operatie. Want ze hebben je beugel nodig om je tanden na de operatie helemaal perfect te krijgen.

Dat is niet altijd waar. Mijn tante kreeg eerst de kaak operatie, en toen pas de beugel.

Ik zeg ook niet dat het altijd is := Maar in 98% van de gevallen zal het wel zo zijn. Het ligt er ook maar net aan wat voor operatie je krijgt.

mooney

Berichten: 7790
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 21:08

Fiffill schreef:
Maar mooney hoeveel overbeet heb jij dan?
Want nog geen 1 cm is echt niet zo heel veel...

1 cm valt inderdaad mee als de rest wel helemaal in verhouding is, maar dat is niet altijd het geval.
Hoe groot mijn overbeet is weet ik eigenlijk niet zo uit mijn hoofd, op mijn 12e was het 9 mm volgens mij. Maar bij mij is het heel duidelijk omdat mijn kaken ook nog in een verkeerde hoek op elkaar staan en mijn tanden met een verkeerde hoek in de kaak zitten. En mijn lip wat kort is in verhouding.
Dat allemaal bij elkaar maakt het erg duidelijk, maar de kern van het probleem zit in de kaak, dus zonder die te verlengen kunnen ze de tanden niet 'verschuiven'.
(hier is het dus een gevalletje, het is meer zoeken naar dingen die wel kloppen :p )

FenrirJarig
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 22:03

Ik vroeg het ivm LoesVDB haar opmerking dat het nog geen 1 cm is en ik kreeg de indruk van haar dat het niet extreem opvallend is... dat is bij mij namelijk ook zo, maar toch boden ze die operatie aan voor cosmetische redenen. Ze gaan volgens mij altijd voor het 100% perfecte plaatje namelijk, zelfs van die kleine dingen waarvan je denkt nou dat is toch wel prima zo... (maar dat moet je dan wel zelf duidelijk aangeven)

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 07:23

_Ekenna schreef:
Voor mij begint het nu ook dichterbij te komen.. 3 juni ga ik het behandelplan bespreken met de ortho. Behandelplan heb ik gisteren in de brievenbus gehad, en ik ben er niet heel erg blij mee. ;(
- 4 verstandskiezen en 2 kleine kiezen in de onderkaak verwijderen
- Bovenkaak, onderkaak en kin operatie....
En dan nog 2 tot 3 jaar met een beugel rond huppelen.


Oeff! Kan me voorstellen dat dit niet fijn in de oren klinkt. Het is voor mij makkelijker gezegd dan gedaan, maar wanneer alles achter de rug is ben je wel écht blij. En dan zijn die 3 jaar in je hele leven echt niets meer.

Veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 02:52


FenrirJarig
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 07:24

Ziet er goed uit!

Ik heb gisteren een afdruk gemaakt voor een spalkje, de 10e mag hij eruit :D

tesseke

Berichten: 2325
Geregistreerd: 24-02-10
Woonplaats: Turnhout

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 08:53

Ik meld me hier ook. Vroeger ook boven en onder een beugel gehad (boven zelfs meerdere). Boven is alles netjes blijven staan en 3 jaar terug mooi afgewerkt met kronen. Maar de onderkant is terug aan het schuiven. Ik heb onderaan nooit een spalkje gekregen (men ma heeft nooit die afspraak gemaakt) waardoor de tanden vooraan terug over elkaar aan het schuiven zijn.

Nu ben ik aan het denken om na mijn examens een afspraak bij de tandarts te maken om te zien wat de mogelijkheden zijn.

Suzan_bobar

Berichten: 4250
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 09:30

Wauw!! Heel mooi!

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 09:38

Ik had geen slotje op mijn achterste kiezen, maar sinds gister dus wel. Weer lekker veel geprik en blaren in mijn wangen dus. Was ik maar anderhalfjaar verder :D

Moska

Berichten: 3411
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 09:48

Ik heb vanochtend een nieuwe draad boven en onder gekregen en heb nu een andere kleur elastiekjes gekozen. In plaats van roze zijn ze nu turquoise, staat best leuk!

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 17:28

Net weer nieuw draad gekregen en een ondertand die naar achter staat wordt nu naar voren getrokken. Weer lekker spanning erop dus

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 09:46

Ik ben gister terug gegaan naar de ortho omdat er constant een draad in wang mijn prikte. Bleek dat mijn draad kon verschuiven en dus iedere keer naar 1 kant zat, en dus lekker in mijn wang stak. Nu hebben ze met witte lijm het draadje tussen mijn voortanden vast gezet. Niet heel charmant maar ik hoop dat mijn blaren enzo nu wat minder worden en ik weer een beetje normaal kan eten. The struggle is real :+

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 23:36

Auw, das pijnlijk als ie in je wang blijft prikken!

Ik heb eergisteren het behandelplan besproken. 6 kiezen worden inderdaad verwijderd, 4 onder en de 2 verstandskiezen boven. Omdat er onder zoveel getrokken word zal mijn overbeet nog wat groter worden. Die kan helaas niet gecorrigeerd worden met de beugel dus de kaakchirurg zal dan zo opereren dat mijn boven en onderkaak allebei iets gekanteld worden waardoor het weer op elkaar aan sluit. En dan komt er waarschijnlijk nog een kin operatie aan te pas. Hoe hij dat wilt doen.. Geen idee, dat hoor ik 3 juli. En dan gaat over 2 maanden mijn beugel er in, over een jaar de operaties en dan nog een jaar de beugel dragen.
Ik heb gelukkig wel bijna €1000,- van de kosten af kunnen praten. Omdat ik niks vergoed krijg en ik minder dan 5 jaar geleden nog bij hun een beugel heb gehad. Ik hoef alleen de controles en het verwijderen van de beugel te betalen. (Het plaatsen etc is dus voor hun rekening) :D

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 00:07

_Ekenna schreef:
Auw, das pijnlijk als ie in je wang blijft prikken!

Ik heb eergisteren het behandelplan besproken. 6 kiezen worden inderdaad verwijderd, 4 onder en de 2 verstandskiezen boven. Omdat er onder zoveel getrokken word zal mijn overbeet nog wat groter worden. Die kan helaas niet gecorrigeerd worden met de beugel dus de kaakchirurg zal dan zo opereren dat mijn boven en onderkaak allebei iets gekanteld worden waardoor het weer op elkaar aan sluit. En dan komt er waarschijnlijk nog een kin operatie aan te pas. Hoe hij dat wilt doen.. Geen idee, dat hoor ik 3 juli. En dan gaat over 2 maanden mijn beugel er in, over een jaar de operaties en dan nog een jaar de beugel dragen.
Ik heb gelukkig wel bijna €1000,- van de kosten af kunnen praten. Omdat ik niks vergoed krijg en ik minder dan 5 jaar geleden nog bij hun een beugel heb gehad. Ik hoef alleen de controles en het verwijderen van de beugel te betalen. (Het plaatsen etc is dus voor hun rekening) :D


Oef! en dan vond ik mezelf zielig dat er 1 kies getrokken moest worden en ik ruim anderhalfjaar plaatjes heb gekregen! Als ik dan sommige verhalen van jullie hoor :(
Maar wel heel top dat je van de prijs af hebt kunnen praten! En uiteindelijk ben je zo onzettend blij en dan is de tijd dat je ermee bezig bent geweest maar zo een klein deel van je leven met een mooie glimlach :D

pluche_pluus

Berichten: 2439
Geregistreerd: 18-07-05
Woonplaats: N-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 09:29

Over een uur wordt mijn beugel eruit gehaald, spalkje geplaatst, gips happen voor mijn nachtbit.
Afgelopen nacht nog een laatste blaar opgelopen doordat mn wang tussen mn elastiekjes schuurt.
Ben toch blij dat ik het heb gedaan afgelopen jaar :j

FenrirJarig
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 09:32

Die van mij is er sinds dinsdag uit *\o/*