Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zertab

Berichten: 12338
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 13:55

Het gaat voorbij! :)

jebuurmeisje

Berichten: 186
Geregistreerd: 28-02-09
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 13:01

Ik wil mijzelf ook hier aansluiten :)
Ik ben 23, en helaas nooit de kans gehad om een beugel te krijgen vroeger. Al heel lang ontevreden met mijn gebit. Nu kan ik het eindelijk laten doen en krijg ik over precies een maand mijn beugel! Wel spannend en benieuwd naar het uiteindelijke resultaat. Eerst nog even 1 kant verstandskiezen laten trekken :o

Zertab

Berichten: 12338
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 15:28

jebuurmeisje schreef:
Ik wil mijzelf ook hier aansluiten :)
Ik ben 23, en helaas nooit de kans gehad om een beugel te krijgen vroeger. Al heel lang ontevreden met mijn gebit. Nu kan ik het eindelijk laten doen en krijg ik over precies een maand mijn beugel! Wel spannend en benieuwd naar het uiteindelijke resultaat. Eerst nog even 1 kant verstandskiezen laten trekken :o


Succes! Ik heb er echt geen spijt van gehad :)

Stravero
Berichten: 6126
Geregistreerd: 29-11-05
Woonplaats: Noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 09:50

Goedemorgen,

Zometeen second opinion bij een ortho... ;( mijn tandarts heeft het in mijn ogen echt verprutst.

Afbeelding

Het lijkt haast wel omgekeerde volgorde.. december vóór ik mijn tweede keer beugel kreeg, tot en met nu..

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 11:34

Wat ik veranderd zie is dat jouw rechter (voor de foto’s links) voortand scheef stond en nu recht staat.. daardoor is er een spleetje ontstaan, die zal nu dmv een stiekje oid weer dichtgetrokken moeten worden.. Soms moet het eerst erger worden voor het beter wordt. Wat ik ook nog zie is dat jouw linker (voor de foto rechts) hoektand nu gelijk staat met de kies er achter, deze leek namelijk wat meer naar binnen te staan. De snijtand er naast lijkt nog iets achter te lopen, maar is al wel mooi op gelijke hoogte met de tanden er om heen.
Kan niet zeggen dat ik het echt de omgekeerde volgorde vind lijken. :)

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 11:38

Viel mij ook als eerste op, dat de voortanden nu recht staan en dat je daarom nu een spleet hebt. Lijkt mij een logisch proces dit.

LvA1993

Berichten: 422
Geregistreerd: 08-02-10

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 12:04

Ik heb mijn beugel nu ruim twee weken en zie nu ook dat het 'erger' wordt, door oa meer ruimte tussen speeltjes. Ik heb zeker hoop en vertrouwen erop dat dit goed komt :j

Zertab

Berichten: 12338
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 12:26

Het wordt eerst erger is mijn ervaring en daarna pas beter. Omdat ze eerst alles recht gaan zetten en uit elkaar trekken, en dan pas weer naar elkaar toe.

Stravero
Berichten: 6126
Geregistreerd: 29-11-05
Woonplaats: Noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 13:14

Ik ben terug van de second opinion en heb eigenlijk twee opties..
Optie 1: deze tandarts het af laten maken hoe hij denkt dat het mooi is

Optie 2: mijn beugel laten verwijderen door mijn eigen tandarts en daarna 3 maand zonder beugel of spalkje zodat alles weer terug kan gaan staan naar het oude. Daarna kan de nieuwe ortho een ander soort beugel plaatsen waardoor alles in één keer goed kan gaan staan. Maar dit duurt dan wel even wat langer dan 6 maanden.

Conclusie ortho: de beugel die ik nu heb wordt nooit gebruikt in een orthodontie praktijk, geen enkele andere ortho gebruikt dit systeem, daarnaast is de beugel slordig geplaatst met veel lijm resten rond de brackets en op enkele tanden ook verkeerd aangebracht. Met deze beugel ga ik nooit het resultaat krijgen wat ik voor ogen heb. Of wat je voor ogen mag hebben bij een mooi recht gebit. Dat over de beugel. Dan de stand van tanden / kiezen. Ik heb een kruisbeet, dat betekend.. de kiezen van mijn onderkaak staan buiten de kiezen van mijn bovenkaak, terwijl de tanden van mijn onderkaak binnen de tanden van mijn bovenkaak staan. Die kruisbeet oplossen zou een heel traject zijn, en moet misschien zelfs operatief. Nou dat wordt dus niks.. ik kan verder prima kauwen en heb er geen last van. Zij zei ook dat dat niet percee een probleem hoeft te vormen om de boventanden in een mooie rij te laten staan. Maar dan mijn voortanden :Y) ik heb vroeger een snoekduik gemaakt op het asfalt waardoor mijn beide voortanden uit mijn mond gevallen zijn. 6 jaar zonder voortanden gelopen en hierdoor is de wortel van mijn rechtervoortand scheef gaan groeien. Hierdoor staat die tand met een soort boogje naar binnen en is dus onmogelijk om met deze beugel in de juiste positie te krijgen. Dit omdat het probleem niet zit in de tand, maar in de wortel van de tand. Het is wel op te lossen maar niet met deze beugel.

Kort samengevat: ik denk dat ik maar voor optie 2 ga..

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 13:52

Poeh!

Ja doen waar jij je goed bij voelt natuurlijk! Wel enorm balen dat je al deze maanden dan voor niks hebt gebeugeld.. Y;(
Ben benieuwd wat er dan zo bijzonder(of juist niet)/anders is aan dit systeem beugel.. want ik had exact dezelfde brackets (bij de Ortho) volgens mij, alleen wel keramisch(dus doorzichtig)

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 14:09

Dat vraag ik me ook af? Sowieso wil een andere ortho natuurlijk dat je naar hun stapt. Ik vind het er niet erg uitzien. Lijkt mij dat wanneer de tand recht staat dat alles aangeschoven wordt.

Ik had toen ik bezig was ook gaten waar je U tegen zei. :') Dan is dit nog niks. Was echt verschrikkelijk. Al het eten kwam erin te zitten en het begon direct te ontsteken.

Maar jij moet doen wat het beste voor jou voelt natuurlijk. :j Dat is het belangrijkste, met een fijn gevoel verder gaan!

Zertab

Berichten: 12338
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 14:51

Ik vraag me ook af wat er zo anders is aan deze beugel?

Stravero
Berichten: 6126
Geregistreerd: 29-11-05
Woonplaats: Noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 21:06

Afbeelding

Dit is het probleem dus.. die tand is niet, tot zeer moeilijk recht te krijgen omdat die een andere vorm heeft dan de voortand ernaast. -O- Van die tand is dan ook de wortel scheef gegroeid na mijn ongeluk van vroeger. Daarnaast is zo’n kruisbeet ook niet ideaal. Maar de kruisbeet is nog het minste waar ik last van heb. Zou zoooo graag die mooie rechte rij met boventanden hebben!

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 12:30

Hoi, mag ik ook meelezen/praten?
Sinds gisteren als 45+ er mn eerste invisalign opgehaald, nu een dagje onderweg.. :j
Ik zag dat hier in dit topic ook mensen met invisalign zitten, even de ervaringen lezen :)

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 12:41

Welkom! Hoeveel aligners heb je gekregen?

Ik moet nog 12 weken. *\o/*

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 12:50

Euh.. ik heb alleen boven, een kleine correctie en ik heb er 14 :D
Ik zou er dus over 14 weken klaar mee moeten zijn.. (ik heb dat echt wel 4x gecheckt.. "zo kort, klopt dat wel?"

Ohhh 12 weken nog, hoe lang heb je ze gehad?? En ben je tevreden? Was t lastig met eten/drinken enzo?
Vertel! :D

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 12:56

Oh dat is weinig! Fijn, toch? :))

Ik heb in totaal 46 + 16 moeten gehad. Dus 62 in totaal! Ik ben zeker tevreden. Heb nog nooit zoveel gelachen in mijn leven. :')

Eten en drinken. Bij het begin focuste ik me er echt op. Maar voor mij werkt het niet om maar drie keer op een dag te eten en dan snel. Dus heb er een beetje schijt aan gekregen nu. :') 5 keer op een dag gaat hij uit van een half uur tot een uur. Mag eigenlijk niet, maar mijn tanden groeien lekker mee in het bitje dus ze zien geen problemen. :) De eerste paar bitjes waren ook het meest pijnlijke. Daarna gaat het steeds beter.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 13:06

Ja het is echt weinig.. ik dacht een half jaar minimaal, maar dat werd bij ophalen dus 14 weken.. Omdat je ze een week draagt in plaats van twee weken blijkbaar. Vind ik ook wel fijn ivm verkleuren.
Ik heb m gisteren gekregen maar ik ga m denk ik iedere maandag wisselen, zodat ik in het weekend niet zo onwijs op hoef te letten met verkleuren enzo...
Dus de eerste draag ik 1,5 week, en dan de rest een weekje..

Dat eten moet ik nog kijken hoe dat gaat werken... ik moet zeker 10 corona kilos kwijt dus ik probeer m vooralsnog zo lang mogelijk in te houden :')

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 13:10

Hier ook om de week. :j Dat verkleuren valt wel mee. De enige die dat opvalt ben jij zelf.

Ze zeggen wel dat je er mee afvalt. Maar bij mij was het juist andersom. Door weinig eet momenten at ik juist op die momenten veel want ja, de volgende 5 uur krijg ik niks. Dus ik had er een paar kilo erbij. :+

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 13:22

Neverland schreef:
Hier ook om de week. :j Dat verkleuren valt wel mee. De enige die dat opvalt ben jij zelf.

Oh das wel fijn om te weten!
Ja koffie en thee mag sowieso niet toch, vanwege het eventuele vervormen?

Citaat:
Ze zeggen wel dat je er mee afvalt. Maar bij mij was het juist andersom. Door weinig eet momenten at ik juist op die momenten veel want ja, de volgende 5 uur krijg ik niks. Dus ik had er een paar kilo erbij. :+

Ik ben een grazer... dus ik vreet de hele dag door..
Nu wil ik, vanwege die beugel in en uitdoen, een beetje beter opletten wanneer ik wat eet, zodat als ik ga zitten stoeien het ook echt ergens voor is, ipv een roze koek of chocola :')

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 13:23

Dat stoeien duurt een week. Daarna floep je hem zo in en uit. :))

Het voelt heel speciaal allemaal maar na een tijdje is het niet spannend meer en word je daar losser in.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 12:25

Ik ben bijna aan de derde toe.. verkleuren valt idd erg mee, zeker omdat t maar voor een week is..

Tot nu toe (maar wat kan ik er al van zeggen :') ) ben ik wel heel tevreden... in/uit gaat makkelijk, nergens pijn, en met eten is het een beetje timen maar prima te doen..

enige probleem is dat ik waarschijnlijk onder ook wil, maar daar moet ik echt weer even voor sparen :')

Stravero
Berichten: 6126
Geregistreerd: 29-11-05
Woonplaats: Noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 22:32

Even een kleine update. Inmiddels een duidelijk gesprek gehad met mijn tandarts na mijn second opinion bij de ortho. Op mijn eigen verantwoording Is er vorige week een kettingelastiek geplaatst over mijn beugel, en dit is tot nu toe het resultaat:

Afbeelding

En ik ben er al echt heel erg blij mee!

Summerfly

Berichten: 2903
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: In de buurt van Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 12:25

Hoi, ik wil me ook graag melden :D. Lees al een paar pagina's mee en wil nu toch wel erg graag voor een beugel gaan. Ben 19 (20 in november) maar heb nooit de kans gehad om een beugel te nemen. Echter heb ik een behoorlijke overbeet, staan mijn voortanden over elkaar heen, en heb ik linksonder een kies die naar binnen staat. Oftewel ik ga me steeds meer en meer schamen voor mijn lach en ik word er echt onzeker van. Tijd voor verandering dus :') ik moet eerst nog een nieuwe vaste tandarts zoeken, maar ik zit bij Just en heb geen aanvullende tandartsverzekering. Zijn er hier mensen die wel hun beugel vanuit de verzekering hebben gedaan? En hoe bevalt dat? Of is het gewoon aan te raden het uit eigen zak te betalen?

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 16:49

Dapper! Ik ben er nog altijd heel blij mee dat ik het heb laten doen!

Bij een behoorlijke overbeet moet je er rekening mee houden dat de Ortho je een operatie kan adviseren. :j

En ik zou geen beugel bij je tandarts nemen, maar hier echt een orthodontist voor opzoeken! Dit hoeft niet via je tandarts te gaan. :D