Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sasika

Berichten: 2180
Geregistreerd: 14-06-06
Woonplaats: Beinsdorp

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 19:23

Wauw dat wordt al netjes!

Stravero
Berichten: 6126
Geregistreerd: 29-11-05
Woonplaats: Noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 09:48

Afbeelding

Afbeelding

Hoi allemaal, vanmiddag is het zover! Heb even voor-foto’s gemaakt want ben toch wel erg benieuwd hoe het gaat worden... heb in mijn pubertijd 2,5 jaar een blokjes beugel gehad maar het heeft eigenlijk nooit mooi gestaan. Nu, 11 jaar later.. ga ik voor de tweede keer een blokjesbeugel nemen (alleen boven). Ik hoop zo dat het mooi wordt en ik me niet meer stoor aan de spleet tussen mijn voortanden en de scheve tanden!!

peetje82
Berichten: 3515
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 14:14

mag ik me hier ook melden?

Ik krijg 24 dec ( fijn voor de lijn met de feestdagen) een beugel, boven en onder.
Als alles rechtstaat wordt mn onderkaak naar voren gehaald en aansluitend nog een tijd beugelen.
Ben 37 dus vond het wel een dingetje moet ik eerlijk zeggen maar hoe ouder ik wordt hoe meer ik me stoor aan mn tanden.(komt een snijtand steeds verder scheef en duwt een voortand naar achter)

Hadden jullie na het plaatsen veel/lang last met eten enz?

Zertab

Berichten: 12251
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 14:28

Ik heb een week pijn/gevoeligheid gehad. Gelukkig is de binnenkant van mijn mond niet kapot gegaan, dat had ik bij de eerste keer plaatjesbeugel wel. Dus denk dat ik al eelt gekweekt heb ofzo :')
Met paracetamol was het overigens wel oké te onderdrukken, maar bij eten voel je het natuurlijk altijd wel. Gewoon zacht eten pakken de eerste paar dagen!

Mizsz_Kitty

Berichten: 3208
Geregistreerd: 03-11-04
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 21:06

Stravero, zo van voor af zie je het niet. Hoe lang mag je beugelen?

Stoer zo voor de kerst...

Ik had pas de 2de dag last, met afhappen. Was na 2 dagen ook wel over. En na elke keer aandraaien ook 2 dagen gevoelig.

Maandag gaat bij mij ook mijn onderbeugel erin, gaat best rap zo

Stravero
Berichten: 6126
Geregistreerd: 29-11-05
Woonplaats: Noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 21:18

Mizsz_Kitty schreef:
Stravero, zo van voor af zie je het niet. Hoe lang mag je beugelen?

Stoer zo voor de kerst...

Ik had pas de 2de dag last, met afhappen. Was na 2 dagen ook wel over. En na elke keer aandraaien ook 2 dagen gevoelig.

Maandag gaat bij mij ook mijn onderbeugel erin, gaat best rap zo

6 maanden maar hoor. Ik stoor me er heel erg aan juist van voor. Het is net alsof ik ongelijke tanden heb en dat heb ik nooit gehad. Ook staat die hoektand en ene voortand scheef + spleet tussen mijn voortanden. Doet wel meer zeer dan dat ik me van 11 jaar geleden kan heugen :+ de ortho zei dat ze meteen een dikke draad had gezet. Dat ik wel wat meer last zou hebben. Nou dat heb ik gister gemerkt. Vandaag ging al een stuk beter. Je kunt beter gewoon alles eten, ook al doet t pijn. Dan ben je er het snelst vanaf!!

@peetje82 woow stoer zo, vlak voor de kerst :Y)

peetje82
Berichten: 3515
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 08:16

haha nou ik kan best een kilootje missen gelukkig dus moet lukken!

Speelt er iemand van jullie een blaasinstrument ?
Speel Bariton hoop wel dat ik dat kan blijven doen...

Zertab

Berichten: 12251
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 09:46

Ik neem aan dat dat wel gewoon moet kunnen?

Mizsz_Kitty

Berichten: 3208
Geregistreerd: 03-11-04
Woonplaats: Alkmaar

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 11:36

Ik speel klarinet, en moet nu vaker spelen dan eerst, om mijn embouchure vast te kunnen houden. die slotjes in je wang doen niet zeer, maar het is zwaar om op spanning te blijven.

Nu is het mondstuk wel heel anders. Ik heb van de ortho ook een speciaal plastic hoesje, een soort rietje, gehad wat je eventueel over je slotjes kan schuiven zodat je hier minder last van hebt, maar dat heb ik niet nodig.

Cowgirltjuh

Berichten: 1276
Geregistreerd: 16-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 19:05

Oh wat leuk om dit topic tegen te komen! Ik heb ook sinds 4 maanden een beugel. (Ben nu 28).
Heb als kind nooit geen beugel gehad omdat mijn tandarts toen al zei dat mijn wijsheidstanden die vroeg of laat toch terug zouden laten verschuiven... En mijn wijsheidstanden zaten toen te hoog/moeilijk om te kunnen opereren.

Anyway, ik heb altijd geroepen dat ik voor mijn 30ste mooie tanden wilde, dus enkele maanden voor ik 28 werd heb ik er maar vaart achter gezet: laten opereren voor mijn 4 wijsheidstanden en 1 maand later dus doorzichtige blokjes. Deed bij mij wel gruwelijke pijn trouwens, waren er met enkele dagen al 2 losgeschoten en ik heb drie weken eten uit de blender moeten eten. Bij de maandelijkse controle bleek toen dat ze het draadje te hard hadden aangespannen :Y) Het enige voordeel is wel dat ze nu met 3,5 maand eigenlijk al helemaal recht staan :')

Michelleex

Berichten: 2762
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Leiden

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 21:43

Pfoe ik zou echt niet zo kort voor kerst willen starten.

Hier gaat het nu goed, heb er weinig last van en het gaat goed op schema!
Ben nu 3 maanden bezig.

xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 23:31

Dat zou ik ook niet gewild hebben :o .

De mijne zit er alweer bijna een jaar in! Het is wachten tot alle kiezen mooi aangesloten geschoven zijn (gaten door getrokken kiezen). Het ging best goed maar moet stoppen met de stieken omdat deze een onderbeet gecreëerd hadden.. nu enkel een chain.

faxa

Berichten: 2173
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 15:42

Hoi allemaal :wave:
Ik ben 28 en zit sterk te twijfelen om een beugel te nemen. Heb vroeger boven eentje gehad maar heb nu onder een tand die goed scheef gaat staan. Vandaag met tandarts overlegd en die zegt dat beugel de enige oplossing is...even wat dingen uitgezocht maar wat een kosten zeg! Hoe hebben jullie dat gedaan? Hebben jullie zorgverzekering er voor aangepast of kan dat niet uit?

Zertab

Berichten: 12251
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 20:56

faxa schreef:
Hoi allemaal :wave:
Ik ben 28 en zit sterk te twijfelen om een beugel te nemen. Heb vroeger boven eentje gehad maar heb nu onder een tand die goed scheef gaat staan. Vandaag met tandarts overlegd en die zegt dat beugel de enige oplossing is...even wat dingen uitgezocht maar wat een kosten zeg! Hoe hebben jullie dat gedaan? Hebben jullie zorgverzekering er voor aangepast of kan dat niet uit?


Ik krijg maar tot een bepaald bedrag vergoed, en de rest moet ik zelf betalen.

Michelleex

Berichten: 2762
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Leiden

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 00:36

Als je je zorgverzekering erop aanpast, krijg je het wellicht vergoed, maar dan ga je waarschijnlijk flink meer premie betalen, waardoor je het indirect alsnog zelf betaald.

faxa

Berichten: 2173
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 16:03

Michelleex schreef:
Als je je zorgverzekering erop aanpast, krijg je het wellicht vergoed, maar dan ga je waarschijnlijk flink meer premie betalen, waardoor je het indirect alsnog zelf betaald.


Heb inderdaad even zitten rekenen, onder aan de streep ben ik duurder uit als ik het aanpas dan wanneer ik alles zelf betaal. Even nadenken dus nog over hoe en wat :)
Is het nog lastig voor jullie geweest om als een 'ouder' iemand een beugel te hebben?

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 16:22

Nee, ik ervaar het totaal niet als lastig. Beste keuze ooit. :) Iedereen heeft begrip en heel vaak hoor ik: oh dat zou ik ook willen.

Stravero
Berichten: 6126
Geregistreerd: 29-11-05
Woonplaats: Noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 21:11

faxa schreef:
Hoi allemaal :wave:
Ik ben 28 en zit sterk te twijfelen om een beugel te nemen. Heb vroeger boven eentje gehad maar heb nu onder een tand die goed scheef gaat staan. Vandaag met tandarts overlegd en die zegt dat beugel de enige oplossing is...even wat dingen uitgezocht maar wat een kosten zeg! Hoe hebben jullie dat gedaan? Hebben jullie zorgverzekering er voor aangepast of kan dat niet uit?

Ik krijg €500,- vergoed van de verzekering en de rest zelf betalen. Ik ervaar het ook absoluut niet als lastig, en kijk er naar uit om weer een mooi recht gebit te hebben!!

xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 22:00

Ik heb mijn verzekering er niet op aangepast. Meer vanwege andere redenen, maar daarbij is er volgensmij geen verzekering met echt goede dekking zonder wachttijd.
Het kost wat maar dat heb ik er voor over :) .

Ik krijg in totaal €350 vergoed van mijn verzekering.

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 22:23

Ik heb geen idee hoe het zit met mijn verzekering. Wil het sowieso :)
Heb alleen nog steeds niet gebeld.. ben zó bang dat mijn verstandskiezen eruit moeten... |( #bangepoeperd

Zertab

Berichten: 12251
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 10:07

Ik ben 22, dus niet perse heel oud voor een beugel. Maar ik ervaar het niet als lastig of iets. Krijg er ook geen rare reacties op.

sasika

Berichten: 2180
Geregistreerd: 14-06-06
Woonplaats: Beinsdorp

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 14:34

Ik ben ook 28 en laat mijn kaken corrigeren. Bij mij wordt daardoor alles vergoed omdat het een medisch noodzaak is :=

Ik voel me weer even helemaal 16, maar krijg er weinig reacties over. Terwijl ik regelmatig negatieve reacties over mijn overbeet kreeg.

faxa

Berichten: 2173
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 17:35

Fijn om te horen dat het voor jullie eigenlijk allemaal zo goed bevalt! Maakt het voor mij weer wat minder spannend :o Ook al is het maar 1 tand die scheef staat bij mij, toch denk ik dat ik het gewoon ga doen!

peetje82
Berichten: 3515
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 11:56

ik ben 24 dec begonnen met beugelen, hij zat er 3 uur in en het eerste blokje viel zo van mn achterste kies af, uitstekende draad als gevolg. Geen ortho meer te bereiken die waren lekker vroeg naar huis en op de spoedlijn geen gehoor.
Dan maar met pincet en tangetje aan de slag en draad afgeknipt tot aan het slotje.

Met de kerstdagen wel mooi 1,5 kilo afgevallen, dat is dan weer een voordeel.
Echt pijn had ik niet echt maar mn tanden staan wel fijn los nu. Eten vind ik gewoon niet fijn, heel mn kauwmechanisme lijkt niet meer te bestaan en t kruipt echt overal tussen en ik vind eten gewoon dus nu heel vermoeiend.

reacties die ik krijg vallen goed mee hoor, geloof dat ik er zelf meer moeite mee heb.

Zertab

Berichten: 12251
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 13:25

Ik hoop dat de mijne er in februari uit mag :D