B12 Tekort Deel ll

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xDenies

Berichten: 13498
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 17:40

CalipsoLover schreef:
Maar jij spuit dus ook voor de rest van je leven?


Ik zit hier (en mijn moeder ook) inderdaad mijn hele leven aan vast. Je hoopt echter wel dat er tussen het prikken steeds langer kan :) Zo ben ik van 2x in de week naar 1x in de 3 weken gegaan.

CalipsoLover

Berichten: 5578
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 16:36

xDenies schreef:
CalipsoLover schreef:
Maar jij spuit dus ook voor de rest van je leven?


Ik zit hier (en mijn moeder ook) inderdaad mijn hele leven aan vast. Je hoopt echter wel dat er tussen het prikken steeds langer kan :) Zo ben ik van 2x in de week naar 1x in de 3 weken gegaan.

Oh dat is wel echt veel fijner.

Ik heb gisteren mijn tweede prik gehad, deze keer gezet door iemand anders en in mijn bil ipv mijn arm, helaas qua pijn echt niet veel beter. De prik zelf is geen probleem, maar vanaf de vloeistof gespoten wordt verga ik echt en draai ik zelfs (net niet) af.

xDenies

Berichten: 13498
Geregistreerd: 29-01-08

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 16:47

De vloeistof is geen fijn spul maar als er goed geprikt wordt, en dan bedoel ik écht goed, en langzaam wordt ingespoten dan heb je er nagenoeg geen last van. Daarna wel even goed bewegen om de vloeistof te laten doorstromen. Leuk is anders, maar goed het is of dat straks niets meer kunnen.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 17:42

Calipsolover, dan spuiten ze het te snel in…Het moet echt langzaam ingespoten worden. Daarnaast kan het zijn dat je je spieren onbewust verkrampt (bang voor wat komen gaat).

Wat ik altijd doe is met mijn armen op de onderzoekstafel leunen, en dan het been van de bil waar de injectie in gaat beetje slap laten hangen. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Welke injectie krijg je trouwens? Ik krijg diegene die in de koelkast bewaard worden, de assistene warmt hem altijd even in haar handen op voor ze hem erin zet.

CalipsoLover

Berichten: 5578
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 17:49

Ik krijg Neurobion 3ml, heb hem de laatste keer ook een half uurtje van te voren uit de koelkast gehaald. Ik snap wat je bedoelt, had ook gevraagd om traag te spuiten maar zal volgende keer vragen om het nog trager te doen.

xDenies

Berichten: 13498
Geregistreerd: 29-01-08

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 18:26

Bij mijn moeder (bij de huisarts) wordt het ook heel grof gedaan. Ontlast ook je been waar je in geprikt wordt, dat ontspant wat makkelijker.

Ik moet van de week prednison injectie gaan halen, die zijn ook niet zo lekker. Gaan ook in mijn bil :')

XxLMMxX
Berichten: 3127
Geregistreerd: 22-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 18:40

CalipsoLover schreef:
Ik krijg Neurobion 3ml, heb hem de laatste keer ook een half uurtje van te voren uit de koelkast gehaald. Ik snap wat je bedoelt, had ook gevraagd om traag te spuiten maar zal volgende keer vragen om het nog trager te doen.


Interessevraag. Even gegoogled op Neurobion.
Hier in Nederland is het eigenlijk altijd centrafarm of takeda.
Niks met jouw vraag te maken, maar het viel me op dat daar meerdere soorten vitamine B’s inzitten ipv alleen maar pure B12.
Kom je die andere ook tekort? Of is Neurobion gewoon het gebruikelijke merk in België?

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 21:00

Ik laat mn been bungelen en ze doet het heel langzaam. In het begin voel ik niks en erna brandt het ineens even. En erna geen last.

RSDICBS

Berichten: 1005
Geregistreerd: 08-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 23:32

De vloeistof mag echt wel lichaamstemperatuur hebben (onder je shirt tegen je lichaam opwarmen) en moet erg langzaam ingespoten worden. De naald echt goed in de spier zetten.

Ik weet niet of je wat vlees op de botten hebt maar dan mag de naald best wat dieper. Bij wat slanker model niet te diep prikken juist.
Als het inspuiten klaar is niet te snel de naald eruit halen. Even een paar seconden wachten zodat de vloeistof zich zet. Dan komt het niet gelijk weer met het naaldje eruit.

Is de naald wel gewisseld?
Ik gebruik zelf glasfilter naalden voor het opzuigen en dan een nieuwe gewone naald voor het injecteren. Ik betaal de glasfilter naalden zelf want die worden niet vergoed.

Als je je spieren tijdens het prikken goed ontspannen hebt dan moet het met bovenstaande tips al een stuk beter gaan.


Bij mij persoonlijk werkt het alleen als ik zelf prik. (Ik ben bang voor naalden en bouw al spanning op voor een vingerprik voor bv suiker haha) Dus B12 doe ik inmiddels ook al enkele jaren elke week zelf spuiten in m'n bovenbeen.

Ik prik meerdere mensen en bij allemaal ook juist in het bovenbeen. Liefst niet op het einde van de dag maar juist 's morgens. Als de vloeistof kouder is of er nog een (miniscule) druppel aan de naald zit dan hebben wij altijd meer last bij het inspuiten.

CalipsoLover

Berichten: 5578
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 11:26

XxLMMxX schreef:
CalipsoLover schreef:
Ik krijg Neurobion 3ml, heb hem de laatste keer ook een half uurtje van te voren uit de koelkast gehaald. Ik snap wat je bedoelt, had ook gevraagd om traag te spuiten maar zal volgende keer vragen om het nog trager te doen.


Interessevraag. Even gegoogled op Neurobion.
Hier in Nederland is het eigenlijk altijd centrafarm of takeda.
Niks met jouw vraag te maken, maar het viel me op dat daar meerdere soorten vitamine B’s inzitten ipv alleen maar pure B12.
Kom je die andere ook tekort? Of is Neurobion gewoon het gebruikelijke merk in België?

Nee, ik kom die andere niet te kort. Denk dat het eerder het gebruikelijke merk is in België dan?
RSDICBS schreef:
De vloeistof mag echt wel lichaamstemperatuur hebben (onder je shirt tegen je lichaam opwarmen) en moet erg langzaam ingespoten worden. De naald echt goed in de spier zetten.

Ik weet niet of je wat vlees op de botten hebt maar dan mag de naald best wat dieper. Bij wat slanker model niet te diep prikken juist.
Als het inspuiten klaar is niet te snel de naald eruit halen. Even een paar seconden wachten zodat de vloeistof zich zet. Dan komt het niet gelijk weer met het naaldje eruit.

Is de naald wel gewisseld?
Ik gebruik zelf glasfilter naalden voor het opzuigen en dan een nieuwe gewone naald voor het injecteren. Ik betaal de glasfilter naalden zelf want die worden niet vergoed.

Als je je spieren tijdens het prikken goed ontspannen hebt dan moet het met bovenstaande tips al een stuk beter gaan.


Bij mij persoonlijk werkt het alleen als ik zelf prik. (Ik ben bang voor naalden en bouw al spanning op voor een vingerprik voor bv suiker haha) Dus B12 doe ik inmiddels ook al enkele jaren elke week zelf spuiten in m'n bovenbeen.

Ik prik meerdere mensen en bij allemaal ook juist in het bovenbeen. Liefst niet op het einde van de dag maar juist 's morgens. Als de vloeistof kouder is of er nog een (miniscule) druppel aan de naald zit dan hebben wij altijd meer last bij het inspuiten.


Ik ben inderdaad aan de magere kant. Het laatste jaar enorm veel last gehad met geen eetlust hebben en ondergewicht, nooit geweten hoe dat komt, zeker het afgelopen jaar niet. Maar lees nu ook dat dat bij de symptomen van b12 te kort kan horen.

De naalden zijn gewisseld. Heb optreknaalden en dan naalden om te prikken. Ik ben wel een sporter, ik weet niet of dat een verschil maakt, maar ik heb dus wel redelijk sterke spieren. Ik weet niet of het bijvoorbeeld beter is als ik gewoon op mijn buik ga liggen, zodat ik minder spanning opbouw. Want nu heb ik 2x injecties gekregen die heel veel pijn deden, waardoor ik volgens mij ook onbewust ga opspannen.

Als ik moet blijven prikken wil ik het liefst ook zelf leren. Voel me nu eerlijk gezegd wel echt belabberd. Ben super moe.

xDenies

Berichten: 13498
Geregistreerd: 29-01-08

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 12:09

Zelf prikken kan je niet in je bil, dan wordt het in je bovenbeen. Ik heb zelf dunnere naalden gekregen bij de apotheek omdat ik ook geen vet op mijn billen heb. Van belang is wel echt dat je probeert te ontspannen want het gaat in een spier dus bij spanning kan dat meer pijn doen. Maar goed, het kan ook echt aan je prikker liggen hoor.

Bij mijn ma brand het ook als de assistente het doet. Bij mij prikt ze zoals het geleerd is en langzaam en hier brand niets.

Je kan een terugval gaan ervaren als je B12 injecties krijgt, heel normaal. Geef je er ook gewoon aan over :) Je lekke emmer moet weer gevuld worden en dat is best pittig. Want hij blijft lek.

Urbiezira

Berichten: 2919
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 13:01

Misschien lees ik er overheen, maar laat je je staand prikken? Toen ik dat deed viel ik bijna flauw, niet van de pijn maar gewoon omdat mijn lichaam dacht "Nee, dit is 'm niet.". Volgende keer gaan liggen en niks meer aan de hand.

Beginverergering hoort er inderdaad een beetje bij. Bij mij werden sommige dingen erger voor een weekje of twee, en sommige dingen snel al beter. Het ging een beetje in vlagen. Op het begin moet je je daar een beetje aan overgeven, zoals Denies ook zegt. Je lichaam gaat als de wiedeweer aan de slag met wat je al die tijd tekort hebt gehad, dus je lichaam is hard aan het werk. Daar komt o.a. die vermoeidheid vandaan.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 15:15

Ik heb ook weleens een invaller gehad die de prik er zo injaste:

Ze pakte een deel van mijn bil stevig beet, pakte de naald en prikte hem er met een flinke vaart in. Was in 2 seconden klaar.

Die assistente hoef ik niet meer :-n.

Beginverergering houdt circa 2 weken aan, als je heel lang echt een structureel tekort had kan het ook langer duren. Bij mij kwamen al mijn klachten dubbel zo hard terug (oorsuizen, knallende hoofdpijn, depressie, geen energie, vermoeidheid). Maar daarna ging het echt snel bergopwaarts!

xDenies

Berichten: 13498
Geregistreerd: 29-01-08

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 15:20

Ooh ik heb veel minder pijn als ik als dartbord wordt gebruikt :P

CalipsoLover

Berichten: 5578
Geregistreerd: 14-08-11

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 16:27

Ik heb 1x zittend gedaan en 1x staand, maar was beide flut. :') Vandaag dus maar liggend proberen. Verpleegster prikt inderdaad als een dartbord, maar het is niet de prik zelf die lastig is bij mij, vanaf ze begint met spuiten is het echt zooooo pijnlijk.

Ik ben echt doodop, hoofdpijn, zelfs een beetje misselijk en last van mijn darmen. Ik slaap sowieso ook slecht, maar heb vannacht voor de eerste keer in maanden doorgeslapen.

Urbiezira

Berichten: 2919
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 13:54

Tip tegen de hoofdpijn: (half) banaantje eten na de injectie! Hoofdpijn komt vanuit een plots kaliumtekort doordat je lichaam dat ineens gaat gebruiken icm met de ingespoten B12. Banaantje eten en het was voor mij opgelost.

CalipsoLover

Berichten: 5578
Geregistreerd: 14-08-11

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 16:22

Heb vandaag weer een prik gehad ipv gisteren, heb een banaantje gegeten erna. :) Deze keer liggend gedaan, in mijn bil, heel traag gespoten, deed nog steeds veel pijn maar wel al minder en deze keer niet bijna flauwgevallen. *\o/*

Urbiezira

Berichten: 2919
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 16:40

Wat fijn om te horen, CalipsoLover! Moet zeggen dat ik ook dagen heb dat het meer of minder pijn doet hoor, maar op een gegeven moment ga je er ook aan wennen. En als het resultaten geeft dan ga je het vaak vanzelf ook voor lief nemen.

Hoop voor jou dat de beginverergering snel over is, en je je spoedig écht beter gaat voelen!

CalipsoLover

Berichten: 5578
Geregistreerd: 14-08-11

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 16:47

Ik hoop inderdaad dat ik er wel aan ga wennen, ik keek er zo gigantisch tegenop vandaag. Hoop ook dat die beginverschijnselen snel over zijn want nu voelt het alsof ik ben overreden door een vrachtwagen of zo :')

Weet nog niet hoe ik het nu verder moet aanpakken, loop nu veel te googelen, maar heb dus geen idee waar dit vandaan komt. Verpleegster (schoonzus) zei vandaag toch ook dat ik moet aandringen bij de huisarts om verder te onderzoeken wat de oorzaak is. Zoals ik dus al eerder schreef kan ik mijn bloedresultaten tot 2018 terug kijken en sindsdien dus elke keer er bloed getrokken werd had ik bloedarmoede en B12 te kort. Ik vind ook geen B12 klinieken in België.

Urbiezira

Berichten: 2919
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 17:31

Het is een ontzettend lastige situatie, inderdaad. Ik heb toentertijd nooit verder laten onderzoeken waarom ik het niet opneem, was al lang blij dat ze eindelijk wisten wat het was. Was té bang dat ze de behandeling zouden stoppen als ze niet konden vinden waar het vandaan kwam. Heb gelukkig een huisarts die mij gewoon laat behandelen en inmiddels prik ik dus ongeveer 1x per 2 weken.

Ik weet van mezelf bijvoorbeeld wel dat ik vaker/snel last heb van mijn darmen, dus gok dat daar toch iets zit. In Nederland zou je voor dit soort dingen toch snel uitkomen bij een internist maar weet niet hoe dat in België geregeld is. Is er niet een Belgische FB groep waar je misschien tips kan vinden voor een goede arts die je verder kan helpen?

CalipsoLover

Berichten: 5578
Geregistreerd: 14-08-11

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 10:26

Nee, ik heb me proberen aanmelden in de fb groep van NL (ook gewoon om wat meer info te vergaren) maar wordt daar niet geaccepteerd, veronderstel omdat op mijn fb staat dat ik van België ben. Ik kan ook wel vaak last hebben van mijn darmen, en heb een paar jaar geleden mijn blinde darm eruit laten halen.

Urbiezira

Berichten: 2919
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 10:35

Hmm, dat is vervelend... Er zijn ook internationale groepen, misschien die eens proberen? Of toch nog een keer de NL'e met uitleg erbij dat er geen Belgische groep is ofzo?

En ik ben geen dokter, maar kan me zomaar voorstellen dat een operatie aan een onderdeel van je darmstelsel invloed kan hebben op je darmen in z'n geheel. Vervelend is het in ieder geval!

N_B_N
Berichten: 1963
Geregistreerd: 03-12-10
Woonplaats: Heijningen

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 23:00

Ik heb ook een keer gelezen dat het kan komen van narcoses. Maar waar ik dat heb gezien dat weet ik niet meer precies :o?

CalipsoLover

Berichten: 5578
Geregistreerd: 14-08-11

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 20:39

Ik heb wel een internationale groep gevonden maar nog niet in verdiept. Heb er een van België gevonden maar daar wordt niks in gepost. Ik vind de NL groep zelfs niet meer op facebook...

Ik heb gisteren nog een prik gehad. Deze ging echt al veel beter. De bijwerkingen zijn ook veel minder, nu ben ik ook positief getest op covid deze week dus ik vermoed dat de bijwerkingen een combinatie waren van covid symptomen. Wel heb ik sinds vandaag plots enorm veel uitslag op mijn borst en rug. Iemand daar nog last van?

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 21:08

Even de van de nederlandse fb groep gehaald. Deze is alleen voor nederland omdat andere landen ander wet- en regelgeving heeft.
Voor Belgie geven ze deze fb groep aan https://www.facebook.com/groups/b12groep/
misschien heb je hier wat aan