B12 Tekort Deel ll

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GroteVogel
Berichten: 938
Geregistreerd: 23-11-10
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 17:01

Heb de site ff bekeken.....morgen eens de huisarts bellen! Al een jaar of 2 heb ik heel veel klachten, van slecht zien bij lang lezen tot veel plassen/ moe ( en oververmoeidheid door hyper te zijn) spieren/ach van alles, en alles verklaart mijn huisarts aan wat anders. Ogen vermoeid? Bril na laten kijken en niet zo lang lezen....veel plassen? Niet de hele dag door drinken.....Moe, slecht slapen? zal wel slaap apneu zijn, moet ik laten testen, ik eet heel eentonig, heb een maagband en kan geen vlees meer eten, eieren zelden en slik zuurremmers. Alle andere klachten wijt de huisarts aan mn overgewicht.....

Mijn vader ( was toen wel ziek) had iedere maand een vit B12 prik nodig.
Nu ga ik echt twijfelen!

Ik heb bijna geen kort geheugen meer, ik vergeet alles als ik het niet op schrijf, de huisarts zei dat dat kon komen van de medicatie......

Tja, nu wil ik wel dat er even geprikt gaat worden! poeh!

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 17:05

Maagband en zuurremmers en weinig dierlijke producten? Dan is dat een hele belangrijke indicatie dat de opname van B12 verstoord kan zijn! Dus zeker gaan voor testen (de goeie!) en je niet weg laten sturen met slappe halve oplossingen :) Succes!

_Jen

Berichten: 419
Geregistreerd: 06-09-07

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 17:28

@grotevogel

Er zijn meerdere oorzaken waardoor een b12 tekort kan ontstaan.
Kan zijn dat men de intrinsieke factor mist in de maag. Dit is een stofje wat het omzet. Problemen in de darmen, stofwisselingsziekten en zo nog een aantal. Staat eventueel op de site van de stichting.

Inderdaad als je na zo'n onregelmatig aantal b12 injecties geen verschil merkt kan het best zijn dat je een tijdje 2 per week moet doen of 1 per week. soms merkt men pas verschil bij 15 injecties of meer! Hangt ook af van de tijd dat je het tekort hebt bijvoorbeeld.

B12 zit in princiepe opgeslagen voor zo'n 3 jaar in lever en weefsel. Dat moet eerst weer helemaal aangevuld worden.

Mayflower_

Berichten: 13711
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Het noorden

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 17:33

Ik weet sinds vorige week ook dat ik B12 tekort heb. Herkende de klachten al, laten bloedprikken en toen kwam er een waarde uit van 75. Ik prik mijzelf (ben zelf doktersassistente) nu 2x in de week voor de startdosering, dan na 6 weken weer opnieuw bloedprikken om te kijken hoe hoog het dan is en om te bepalen of ik elke week of om de 2 weken een injectie moet hebben.

CastaMickey

Berichten: 7261
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 17:34

Ik heb geen tekort, maar ik moet er wel erg op letten.
Ik ben vegetariër dus dat helpt ook niet heel erg mee :p
Maar ik hoef geen pillen ofzo ervoor, gewoon veel vegavleesvervangers eten! :D

_Jen

Berichten: 419
Geregistreerd: 06-09-07

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 18:01

Mayflower je waarden zal na die tijd nog steeds torenhoog zijn ;) Heeft eigenlijk weinig zin om na zo'n korte tijd bloed te prikken.

De meningen verschillen erover maar er wordt soms zelfs beweerd dat je pas weer een goede indicatie kunt hebben na een jaar geen injecties. Je kunt beter behandelen naar de klachten.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 18:10

Ik begrijp niet goed waarom iedereen zo vast houdt aan een bepaald behandel-schema. Injecteer op indicatie van de klachten. Beter teveel dan te weinig.
Soms doe ik er drie weken mee, soms heb ik een week met stress, veel inspanning etc etc en dan heb ik er na een week al weer één nodig. Ik merk dat de frequentie gestaag afneemt, dus ik ga ervan uit dat ik steeds minder nodig heb.
Ik voel het wel heel duidelijk, dus misschien is dat moeilijker als je dat niet hebt.

_Jen

Berichten: 419
Geregistreerd: 06-09-07

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 18:57

Je hebt helemaal gelijk!! ik heb een tijd naar klachten geprikt, voelde me weer een gezond mens zonder enige klachten.
Vorig jaar me overlaten halen door mdl arts om 3 weken niet te prikken en dan bloed te testen. Bloed was goed maar de klachten waren weer vollop terug! Paniek is dan wat je voelt, ik ben gewoon op eigen houtje verder gaan prikken vindt het helemaal best met ze!

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 19:06

Ik snap die cijfertjesobsessie van artsen ook niet zo nee. En ook die weerstand tegen prikken in het algemeen niet, vooral omdat er op andere gebieden vaak veel minder terughoudend omgegaan wordt met bv medicatie die best ingrijpend kan zijn.

Yallie

Berichten: 575
Geregistreerd: 03-02-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:04

Shadow0 schreef:
Ik snap die cijfertjesobsessie van artsen ook niet zo nee. En ook die weerstand tegen prikken in het algemeen niet, vooral omdat er op andere gebieden vaak veel minder terughoudend omgegaan wordt met bv medicatie die best ingrijpend kan zijn.


Inderdaad! Cijfertjes zeggen lang niet altijd wat! Dat vind ik zo irritant aan dokters haha.
En die weerstand slaat ook helemaal nergens op nee :')

Glossi

Berichten: 4851
Geregistreerd: 30-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 20:37

sanne83 schreef:
Misschien kun je nog toevoegen dat veel artsen graag willen dat je na de injecties weer bloed laat prikken. De waarden zijn dan altijd (!) hoog zijn (zelfs nog na maanden) en zeggen dus niets over je klachten.
De arts zal dan zeggen dat je moet stoppen met de injecties. Grote valkuil!

Dat staat in de tekst maar dat heb ik er misschien niet duidelijk genoeg in gezet. Het is ook wel een hele lap tekst :+ Zal morgen wel even een mod mailen of ik het mag aanpassen.

Heb trouwens een brief met enquete van de internist uit Dronten/Lelystad gekregen. Als het goed is hebben al zijn patiënten die gekregen. De impact van een B12 te kort is groter dan in de medische wereld word herkend en daar wil hij verandering in brengen +:)+

_Jen

Berichten: 419
Geregistreerd: 06-09-07

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:38

Hoe ben je toen bij hem terrecht gekomen? Met persee een doorverwijzing?

Glossi

Berichten: 4851
Geregistreerd: 30-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 20:52

Ja met een doorverwijzing :j

Daphne__
Berichten: 12474
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 21:18

Glossi schreef:
Heb trouwens een brief met enquete van de internist uit Dronten/Lelystad gekregen. Als het goed is hebben al zijn patiënten die gekregen. De impact van een B12 te kort is groter dan in de medische wereld word herkend en daar wil hij verandering in brengen +:)+


Via de post of bij hem op afspraak? Ik ben ook patiënt van hem, maar heb niks gekregen :)

Lughnassadh

Berichten: 1810
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 21:38

Shadow0 schreef:
Ik snap die cijfertjesobsessie van artsen ook niet zo nee. En ook die weerstand tegen prikken in het algemeen niet, vooral omdat er op andere gebieden vaak veel minder terughoudend omgegaan wordt met bv medicatie die best ingrijpend kan zijn.


Dat snap ik ook niet.

Glossi

Berichten: 4851
Geregistreerd: 30-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 21:46

Via de post.

Leverage

Berichten: 3648
Geregistreerd: 30-04-10
Woonplaats: Schinnen

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 21:47

Even een stipje, reageer morgen nog even op de posts in het oude topic!

Heldere openingspost, mooi! :)

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 10:35

Ik kom mij hier ook maar weer melden met een vraag voor mijn zusje.
Bij mij zelf is er zo'n 3 jaar geleden een B12 tekort vastgesteld en na een moeilijke opstartfase kan ik zeggen dat ik mij eigenlijk een stuk beter voel. Ik heb me opgewerkt van een wrak in een rolstoel in een revalidatiecentrum, naar een actieve studente aan de uni :). Wat Mij inderdaad het beste heeft geholpen, is het prikken op gevoel en niet volgens een vast schema.

Maar nu: Mijn zusje(eeneiige tweeling) voelt zich al een aantal weken niet goed -buikpijn, hoofdpijn, spierpijn etc.- hiervoor is zij naar de huisarts geweest en die heeft voor B12 geprikt. Gister kwam de uitslag: ze heeft een laagnormaal waarde van 150pmol/l. Volgens haar huisarts is dit dus gewoon "normaal" en geen reden om een behandeling te starten.
Mijn vraag: Volgens mij is 150pmol/l een laag normaal waarde waarbij bij de aanwezigheid van klachten eigenlijk gewoon een behandeling gestart moet worden? klopt dit? Verder, weet er iemand of er erfelijke factoren betrokken zijn bij B12 deficiencies? Zij is natuurlijk mijn eeneiige tweeling zusje, dus het lijkt mij best een mogelijkheid dat zij er ook last van heeft.

En wat een heldere openingspost :)

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 11:00

Bonna: 150pmol is inderdaad gewoon laag, zeker voor jongeren. Alleen zie dat de huisarts maar eens duidelijk te maken idd: er worden nog steeds veel te lage grenswaarden gehanteerd. Wat je zus zou kunnen doen is vragen naar een test voor MMA + homocysteine, dat kan een tekort bevestigen. Ook actief B12 zou evt een tekort bevestigen.

Verder: mijn indruk is dat er zeker een erfelijke factor in het spel is. Maar volgens mij is er geen systematisch onderzoek naar gedaan bij B12, en dus is de mening van de wetenschap dat het niet zo is. Voor jezelf is het dus goed om te weten, of artsen dat ook als argument zien is niet zeker.

GroteVogel
Berichten: 938
Geregistreerd: 23-11-10
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 11:05

Ik heb vrijdag een afspraak bij de huisarts. Nu wil ik me niet weer laten afschepen en vraag een geheel bloedbeeld aan.
( Moet toch cholestrol en zo weer doen)
Wat moet de huisarts prikken voor B12? Moet ik iets specefieks vragen?

Lughnassadh

Berichten: 1810
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 11:32

Shadow0 schreef:
Verder: mijn indruk is dat er zeker een erfelijke factor in het spel is. Maar volgens mij is er geen systematisch onderzoek naar gedaan bij B12, en dus is de mening van de wetenschap dat het niet zo is. Voor jezelf is het dus goed om te weten, of artsen dat ook als argument zien is niet zeker.

Mijn HA gaf inderdaad aan dat het erfelijk is/kan zijn.

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 11:37

Shadow, Lughnassadh: Bedankt voor het antwoord! Ik Had haar al gezegd dat ze ook even op MMA moest laten prikken. Over de erfelijkheid: Het is dus in ieder geval iets wat niet uitgesloten is. Dan ga ik haar dat ook even doorgeven.

Lindaonline

Berichten: 1947
Geregistreerd: 02-01-12
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 13:20

De huisarts gaf vanochtend aan dat ik om de drie dagen een injectie moet krijgen de komende periode. De eerste zal donderdag zijn. Zie er best een beetje tegenop zeg. Wat als het niet helpt en de klachten blijven, wat als ik toch bijwerkingen krijg, wat als... Ik ben er aan toe wat beter in mijn vel te zitten. Maar wat als... blijft maar spoken.

Anoniem

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 13:25

Enigste bijwerking wat ik heb is uitslag/acne

Yallie

Berichten: 575
Geregistreerd: 03-02-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 13:41

Ellie_F schreef:
De huisarts gaf vanochtend aan dat ik om de drie dagen een injectie moet krijgen de komende periode. De eerste zal donderdag zijn. Zie er best een beetje tegenop zeg. Wat als het niet helpt en de klachten blijven, wat als ik toch bijwerkingen krijg, wat als... Ik ben er aan toe wat beter in mijn vel te zitten. Maar wat als... blijft maar spoken.


Ik heb nu 7 injecties gehad en het gaat alleen maar beter met me.
Persoonlijk heb ik (voor zover ik weet :') ) helemaal geen bijwerkingen, dus ik zou het zeker proberen!!
Als het werkt ga je jezelf zó veel beter voelen..
Succes!