In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miranda40

Berichten: 2446
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Bij de goudkust

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 15:25

Vandaag was meer informatief en hebben 2 oefeningen gedaan. De bodyscan kende ik al doordat ik ook lijfspraak (nog een therapie) heb gehad.Voelde me op mijn gemak en ik denk ook dat het wat voor mij kan betekenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 22:06

Mindfullnes is lichaam en geest in contact brengen of zoiets toch? Wat vond je van creatieve therapie Miranda?

Acera, volgende keer gewoon zeggen 'ja poedersuiker, wat denk je anders?' :P Soms zeg ik dat ook wel eens tegen vrienden, ja t gaat gewoon poedersuiker. Als je dat leert zeggen is het makkelijker toegeven :P

Belle, heb je aan kunnen geven dat je meer wilt? Ik weet hoe het voelt om je lichamelijk zo beroerd te voelen door wat er in het koppie om gaat. Gisteravond nog een aardige dip gehad en vanmorgen kwam ik gewoon ziek uit bed :\

maaike1994

Berichten: 2049
Geregistreerd: 27-03-09
Woonplaats: België

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 22:20

heb het ook vaak dat vrienden vragen hoe het met me gaat, vind het dan altijd zo lastig om te zeggen dat ik me rot voel, omdat ik hen daar niet mee wil lastigvallen, dus zeg ik meestal maar dat alles ok is :/

Mijn psychologe is al heel de maand augustus in verlof en begin nu echt wel te merken dat ik nood heb aan een gesprek. Het is echt een hele aanpassen als je normaal wekelijks gaat en nu plots als 3 weken niet :/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 22:29

maaike1994 schreef:
heb het ook vaak dat vrienden vragen hoe het met me gaat, vind het dan altijd zo lastig om te zeggen dat ik me rot voel, omdat ik hen daar niet mee wil lastigvallen, dus zeg ik meestal maar dat alles ok is :/

Mijn psychologe is al heel de maand augustus in verlof en begin nu echt wel te merken dat ik nood heb aan een gesprek. Het is echt een hele aanpassen als je normaal wekelijks gaat en nu plots als 3 weken niet :/


Gewoon zeggen, persoonlijke ervaring is dat je er juist meer begrip mee krijgt. En men kan zelf beslissen wat ze ermee doen. Ze kunnen verder vragen en interesse tonen of er niet op door gaan... Makkelijk zat :)

maaike1994

Berichten: 2049
Geregistreerd: 27-03-09
Woonplaats: België

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 22:32

ik probeer, maar is niet altijd even makkelijk :/ , tegen mijn vriend kan ik het er meestal wel gewoon over hebben. Maar bij familie en vrienden vind ik dat veel moeilijker. Ben bang dat ze dan ook inderdaad gaan doorvragen en ik praat er liever niet over, of dat ze zich dan nog meer zorgen gaan beginnen maken ( vooral mijn mam begint dan helemaal te panikeren als ik weer even down ben ) . Enkel bij mijn psychologe kan ik er al redelijk over praten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 22:37

maaike1994 schreef:
ik probeer, maar is niet altijd even makkelijk :/ , tegen mijn vriend kan ik het er meestal wel gewoon over hebben. Maar bij familie en vrienden vind ik dat veel moeilijker. Ben bang dat ze dan ook inderdaad gaan doorvragen en ik praat er liever niet over, of dat ze zich dan nog meer zorgen gaan beginnen maken ( vooral mijn mam begint dan helemaal te panikeren als ik weer even down ben ) . Enkel bij mijn psychologe kan ik er al redelijk over praten.


Als je er moeilijk over kan praten is dat idd wel lastig. Maar het lijkt me wel fijn om wat kwijt te kunnen, heb je er wellicht wel behoefte aan? Ik vind het knap dat je er iig met je vriend over praat, want ook dat kan niet iedereen hoor.

ladypaard

Berichten: 3737
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 23:23

Joolien schreef:
Heb je nu dan geen behoefte aan hulp? Of red je het wel?

.....


Het is frustrerend, de hele vakantie gaat het redelijk goed, ik was redelijk stabiel. Ben ik 1 dag op therapie geweest, word ik weer gedwongen na te denken over het hele gebeuren en ik stort als een kaartenhuis in. Nu ben ik ook weer redelijk stabiel, maar mijn lichaam is nog bekaf van gister, alles doet me zeer en ben kapot moe. Zo stom :+ En ik wilde eigenlijk lekker impulsief naar een kortebaandraverij in Hoofddorp, ff iets heel leuks doen (ben altijd als een klein kind zo blij als ik er heen ga :P ) maar dat gaat helaas niet lukken ivm afspraken. Maar wel gezellig ff lunchen :)

Je zegt t zelf al :) Hoef nu niet na te denken, maar leef in een klein vierkantje.
(en rest zet ik niet zo neer i.v.m. teveel mensen die me kunnen vinden online :+ )

Op de vraag hoe het ging was mijn antwoord standaard: Gewoon,
Maar psych snapte maar niet dat gewoon betekende dat het eigenlijk nou niet veel beter ging :') en zeggen dat het slecht gaat kan ik gewoon niet. Vind het dus ook wel knap dat jullie zo over jullie problemen kunnen hebben.

jolienrotti

Berichten: 221
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Vaassen

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 09:12

bij mij hebben ze EMDR (eye Movement Desensitization and Reprocessing) toegepast, en het heeft wel geholpen, het duurde alleen even.

Miranda40

Berichten: 2446
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Bij de goudkust

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 11:11

Joolien schreef:
Mindfullnes is lichaam en geest in contact brengen of zoiets toch? Wat vond je van creatieve therapie Miranda?


Ik vond creatieve therapie heel fijn om te doen. Het leukste vond ik de collages maken. Ik had het 2x per week; de ene keer kreeg je een opdracht bijv. lagen er kaarten op tafel waarmee je dan wat moest doen en de andere keer was het een vrije keuze.

jolienrotti schreef:
bij mij hebben ze EMDR (eye Movement Desensitization and Reprocessing) toegepast, en het heeft wel geholpen, het duurde alleen even.


Ik heb ook EMDR gehad; 5 maanden en dan 2x per week. Vond het in het begin erg zwaar maar heb er ontzettend veel aan gehad. Daarna heb ik het nog een keer gehad maar bleef toen te lang in mijn verdriet zitten.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 102067
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 11:13

Hoe komen jullie aan die intensieve therapie? Via een HA of psycholoog?

Miranda40

Berichten: 2446
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Bij de goudkust

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 11:19

Ik via mijn pscyhologe (waar ik inmiddels al 6 jaar bij loop). Eigenlijk komt het nu voort uit een opname die ik heb gehad van 10 weken (hetzelfde ziekenhuis als waar ik ook bij de psychologe loop). Daarna kun je een 5-daagse of 1-daagse gaan volgen maar dat is voor mijn niet bestemd. Ik moet het echt hebben door me weer thuis te voelen en niet alle dagen op pad zijn. Vandaar dat ik voor een poli-plus heb gekozen dat uit 3 therapieen bestaat. En zo val je ook niet in een gat. Die therapieen heb ik ook gehad tijdens de opname.

belle_boef

Berichten: 10752
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 12:04

Pff, gisteren de brief geschreven en toch verstuurd. Aan de ene kant lucht het op maar van de andere kant vraag ik me af wat voor reactie hier op gaat komen, als die komt.

Miranda40

Berichten: 2446
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Bij de goudkust

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 12:10

Dat je de brief schrijft vind ik al knap; laat staan dat je hem dan ook nog verstuurd heb. Mijn psychologe heeft mij ook de opdracht gegeven om een bepaald persoon te schrijven en dan nog geeneens om het te versturen, dat kan later altijd nog, maar om het van me af te schrijven. Ze hebben bij mij een medische misser gemaakt (5 jaar geleden) en ik ben daar nog steeds zo boos om dat ik het graag af wil sluiten. De brief heb ik al wel in mijn hoofd zitten, nu nog op papier.

belle_boef

Berichten: 10752
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 12:13

Als ik vroeger kwaad of niet lekker in mijn vel zat schreef ik altijd hele boze brieven, dat hielp voor mij enorm. Op papier kan ik meestal heel goed uitdrukken maar er over praten lukt mij niet. Ik had voor mijn gevoel nu nog niet alles gezegd wat er te zeggen viel en met ze praten gaat em niet worden. Maar ik had er nog teveel stress van vandaar de brief. Voor mijn gevoel heb ik nu alles gezegd en hoop dat ik het nu ook kan afsluiten.

Nadine_S

Berichten: 3980
Geregistreerd: 02-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 12:15

Bellatrix schreef:
Hoe komen jullie aan die intensieve therapie? Via een HA of psycholoog?

Je kunt ook zelf zoeken naar behandelingen en je dan door laten verwijzen door bijvoorbeeld je huisarts.


Zelf heb ik jarenlang therapie gehad. Ik ben nu ongeveer een jaar therapie-vrij :)
't Gaat nog niet altijd goed, maar kan niets meer halen uit therapie, heb alles al zo een beetje gehad en moet het nu zelf doen.

belle_boef

Berichten: 10752
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 12:17

@ Broccoli dat klinkt best hard als je het zo zegt dat je nu alles zelf moet doen.

CalipsoLover

Berichten: 5585
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 12:19

Wil er graag ook wel over praten.

Ik ben Mila, en ben 13 jaar. :D
Sinds kort ben ik ook in therapie gegaan...
En toen ben ik even gestopt, maar al snel wist ik dat ik er niet zonder kon. |o
Nu volg ik professionele kindertherapie voor kinderen die sexueel zijn misbruikt... :x

Miranda40

Berichten: 2446
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Bij de goudkust

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 12:20

Ik schrijf ook veel. Tijdens de opname heb ik veel geschreven, maar ook gekrast van woede. Dat deed me goed. Liet het dan ook lezen aan mijn psychologe. Zo kon ik het van me afschrijven. Alleen aan iemand persoonlijk vind ik nog wel moeilijk.

Brocolli jammer dat je er niets meer uit kunt halen. Maar tussen de woorden door lijkt het net of dat je het zelf niet echt lukt.Sterkte!!!

manfredie

Berichten: 1305
Geregistreerd: 17-05-07
Woonplaats: Hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 12:25

sorry voor mijn late reactie...

ik denk idd dat de hormonen wel een hoop hebben losgeschud.
ik heb gewoon heel veel weggestopt ipv verwerkt, mindfullnes heeft bij mij nog meer de boel losgeschud.
ik stond gespannen als een pijl en boog tijdens de cursus en ben wel geknapt daarna maar wel omdat ik eindelijk eens toegaf aan mijn gevoelens. nu vindt ik het moeilijk om de cd erbij te pakken en eens even te gaan zitten luisteren naar de cd het belletje en je ademhaling...die rust heb ik nog niet.
de bodyscan gebruik ik vaak om in slaap te komen.. :o je moet je dan concentreren op je lichaam ipv op het gepieker in je koppie....werkt voor mij prima...
ik zal eens even een schrijven van mij opzoeken wat ik heb gemaakt nadat ik naar de cursus was geweest.

manfredie

Berichten: 1305
Geregistreerd: 17-05-07
Woonplaats: Hutje op de hei

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 12:30

het is een heel verhaal maar dit soort dingen schrijf ik wel vaker, ook kwam ik het schrijven tegen dat ik na het stoppen van de AD heb gemaakt. misschien ook wel goed om te delen


Plezier.

Heb je jezelf ooit welleens de vraag gesteld of je plezier ergens in hebt??
Nee…want dat doe je niet.
Heb je ooit welleens plezier ergens aan beleefd en zoja weet je ook waaraan.
Eeehhhhmmm en weer gaat die grijze massa malen ….jeetje dat is moeilijk.
Waarom is het moeilijk…omdat het automatisme is en je je gewoon niet meer gewaar wordt van de dingen waar je plezier aan beleefd.

Dus ik stel mezelf de vraag nog een keer:

Waar beleef ik nou plezier aan…….en ineens weet ik het.

Mijn mooie dochter…waarvan ik elke dag mag en kan genieten.
De enorme roze wolk waar ik op zit als ik bij haar ben…daar beleef ik nu mijn plezier aan.

En er zijn vast nog veel meer dingen maar het is zo moeilijk om ineens bij zulke dingen stil te staan…..omdat je dan bewust wordt van je gevoelens.

Toch denk ik er verder over na…want tja zoals je waarschijnlijk al wel door zult hebben ik ben nou eenmaal een enorme denker.

Het duurt even voor ik weer wat weet…maar ineens schiet er wat door me hoofd.

Ik beleef plezier aan de natuur…een wandeling op het strand …de frisse wind door mijn haren de geur van de noordzee en jawel zelfs het zand wat in mijn ogen waait.
Weet je waarom ik hier plezier aan beleef….zolang de wind langs me heen suist is het net alsof …alle gedachten uit mijn hoofd worden weggevaagd.
Niks negatiefs een heerlijk gevoel van vrijheid noem ik het maar.

En weer ga ik verder met denken…waarom omdat ik nu wel eens van mezelf wil weten waar ik van geniet ….en waar ik van mezelf van mag genieten.
Ik besef dat ik mezelf belemmer zo nu en dan….en dat ik het echt niet slecht heb zoals ik mezelf voorspiegel. Er wordt niet voor niets gezegd dat het gras bij een ander echt niet groener is.
Wat voel ik me toch stom…stom omdat ik mezelf in een negatieve spiraal zit te duwen terwijl dat helemaal niet nodig is.

En jawel hoor nu ik er zo mee bezig ben schieten er steeds meer gedachten door mijn hoofd…het geeft zelfs een soort gevoel van vrijheid…wees maar trots op jezelf want je bent weer een stap verder in het her ontdekken van jezelf.

Het volgende wat in mijn gedachten schiet…de zorg voor mijn paard…het ontstressen als ik bij hem ben. Het zorgen voor iets waar je liefde van terug kan verwachten. Het opvoeden van een jong dier en hetgeen wat je weet er op toe te passen. Oftewel het fine tunen zoals ik dat noem de knopjes erop zetten…
Het dier leren wat wel en niet mag….heerlijk weer zo’n gevoel van vrijheid.
Nu ik er steeds meer over nadenk voel ik mezelf groeien…besef ik me dat ik mezelf echt wel een veer in me reet mag steken, want het is best moeilijk om aan jezelf te werken en aan je gevoelens toe te geven.
Joh ik heb het niet eens zo slecht …er is veel meer dan die donkere tunnel waar ik mezelf in laat staren.
Er is namelijk licht aan het einde daarvan …en nu zag ik dat ineens voorbij komen. Ik ben er nog niet…heb een hele lange weg te gaan.
Maar het begin is er nu…en het besef en de bewust wording daarvan ook.
Ik glim helemaal …het voelt als een zonnetje dat op mijn gezicht schijnt …een heerlijk warm gevoel.
Ga vooral zo door zeg ik tegen mijzelf …en blijf aan jezelf werken. Het komt allemaal goed.

belle_boef

Berichten: 10752
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 12:44

Manfredie, in jou verhaal zou ik zo mezelf herkennen.

manfredie

Berichten: 1305
Geregistreerd: 17-05-07
Woonplaats: Hutje op de hei

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 12:46

typisch he dat er eigenlijk zoveel mensen worstelen met hun gevoelens alleen dat het nog steeds een beetje taboe is om erover te praten.
1 ding weet ik wel voor mezelf en dat is dat ik alles behalve gek ben, dat ik me eigen niet hoef te schamen alleen dat ik moet leren om te gaan met gevoelens en de mentaliteit van tegenwoordig.

WhiteWoman

Berichten: 413
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: Voorburg

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 13:12

Ik meld me hier ook.

Ten eerste wil ik even kwijt dat ik het super goed vind dat jullie het hier melden en dat jullie hulp gevraagd/geaccepteerd hebben.

Ik ben zelf 2x onder behandeling geweest van een psychologe. De eerste keer was het werkgerelateerd en ik had gelukkig een vrouw die de vinger precies op de zere plek wist te leggen.
de tweede keer was het gedeeltijk werk en gedeeltijk mijn relatie waar ik mijn ei niet in kwijt kon. Ik ben inmiddels zelf gestopt, maar het heeft me enorm geholpen.

Mijn probleem is dat ik altijd over kom als een sterk persoon, ik heb mijn mondje wel bij me en praat met alles en iedereen. En probeer alles voor iedereen op te knappen of te regelen.

Alleen mijn eigen problemen of gevoelens komen nooit te spraken. Ook verwachten mensen van me dat ik altijd positief en sterk ben, maar ik wil juist weleens een keer kunnen huilen als een klein meisje en mijn emoties mijn gang laten gaan en over mijn eigen problemen praten. Dit heb ik dus inderdaad gevonden bij mijn psychologe.

Voor mij was het de plek om mijn hart te luchten en alle emoties te tonen. Na de gesprekken was ik echt lichamelijk en geestelijk uitgeput, maar ik had wel een gelukkig gevoel. Iemand wou mijn problemen aanhoren en wat maakte het uit dat ik zwak was. Het was haar werk dus ze is het gewend om zulke emoties te zien.

diddletje
Berichten: 453
Geregistreerd: 21-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 13:26

Hoi!
ik ben gelukkig mn therapie nu net wat aan het afbouwen. heb ik 2010/2011 4maanden opgenomen vanwege dingen die toen speelde. Toen het op een bepaald moment alleen maar slechter gign hebben ze gezegd dat ze mijn eigen veiligheid alleen konden garanderen als ik óf in isolatie ging, óf ect behandelingen ging volgen.

Toen heb ik dus een aantal maanden lang 2x per week ECT gekregen. Hierdoor erge geheugenklachten gekregen maar dat wordt nu steeds beter. Ik heb nu nog gesprekken met een systeemtherapeut en ben bewust aan yoga/meditatie gaan doen.

Als ik nu zo'n gesprek heb denk ik van te voren altijd dat alles goed gaat en blijkt gedurende het gesprek dat er toch nog wel veel zaken gevoelig liggen. Ik heb tegen alle verwachtingen in vorig jaar mijn P gehaald in management, economie en recht en ga maandag beginnen op de universiteit. Ik zit heel erg te twijfelen of ik ook hier zou melden wat er is gebeurd en extr examentijd vragen of niet. wat vinden jullie?

Edit: @manfreddie
Wat een mooi tekst! daar kan ik mezelf ook wel voor een groot deel herkennen. Ik vind het ook makkelijker om te schrijven dan het rechtstreeks tegen iemand te moeten zetten. Ik heb nu de gewoonte aangeleerd dat als ik ergens mee zit ik het naar mn moeder sms. Ook al zit ze naast me op de bank. zo kan ik het toch delen op een manier die voor mij makkelijker is en sluit ik me niet meer zo op in mezelf met mijn verdriet en gepieker.

manfredie

Berichten: 1305
Geregistreerd: 17-05-07
Woonplaats: Hutje op de hei

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 13:52

dankjewel!! :D
ik maak me meestal duidelijk door woorden op papier of aan te geven via songteksten/muziek.
helaas kan ik nergens de rest terug vinden van hetgeen wat er door mijn hoofd ging tijdens de mindfullnes cursus want dat had ik graag willen delen.
als mensen het meerdere keren kunnen nalezen wordt het vaak voor hun wel duidelijker als het om je gevoelens gaat.
@diddletje ik zou dat gewoon op die manier volhouden als dat werkt voor jouw moet je dat zeker doen.
het begrip bij mensen wordt alleen maar groter......