In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lady_M
Berichten: 807
Geregistreerd: 31-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:38

@Jolien: Hoe gaat dat dan? Teken je bijvoorbeeld een paard, of doe je de Macarena, en ga je dan evalueren van... Waarom deed ik dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:39

Lady_M schreef:
Denk je echt? Ik las jouw groeps- en creatieve therapie, en ik schoot meteen helemaal in de stress :+ Zo van... Mijn god, dan zíen al die mensen me raar doen en dan denken ze, jezus, die is echt raar, die willen we niet. Maar dat is geloof ik ook de reden waarom ik bij de psycholoog zit :Y) Ik weet wel dat kwetsbaar zijn mag en alles... Maar als puntje bij paatje komt wil ik gewoon niet dat mensen weten dat ik eigenlijk gewoon zeker weet dat ik nooit goed genoeg ben. Nergens voor. En ook daarvan weet ik wel dat het niet echt zo is... Maar toch...

Hoe bevalt het? Weten ze inmiddels al meer qua diagnose?

Edit: Jezus wat gaat dit topic hard :Y) Heel verknipt Bokt zit achter de laptop?


Het gaat zeker hard, maar ik denk dat naast dat het fijn is om dingen te delen, ook heel leerzaam kan zijn. Tenminste zo zie ik het.

En weet je wat het voordeel is van groepstherapie, iedereen doet daar raar :P Je zit daar niet om mooi weer te spelen en om een beetje te knippen en plakken...

BarbaLala

Berichten: 9621
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:42

Ik ben bang dat ik niet goed uit de verf kom in een groep, ben bang dat ik mezelf als aansteller beschouw als ik andere verhalen hoor.
En daarnaast is één (de grootste) van mijn fobie-en een sociale fobie. (Al zouden veel mensen die mij kennen, dat niet geloven.)

Dianta

Berichten: 631
Geregistreerd: 27-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:43

Ik ga om de twee weken naar een psycholoog. Ik ben oorspronkelijk doorverwezen door mijn dokter omdat ik verslaafd was geraakt aan slaappillen en ook met zelfmoordgedachte zat maar ondertussen gaat het al wel wat beter.. Er is wel nog wat werk aan de winkel.

Ik heb vandaag weer een sessie gehad en ik heb achteraf echt ontzettende hoofdpijn en heb ik bijna de hele dag geen zin om iets te doen :o Herkennen jullie dit?

Anonimo12
Berichten: 172
Geregistreerd: 11-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:44

@ Lady_M en BarbaLala: Zo heb ik er heel wat voorbij zien komen... Het idee dat je raar bent, mensen op je neerkijken. Weet je, iedereen denkt dat in zo'n groep en toch voel je je heel veilig met elkaar en is het fijn om erachter te komen van 'hey, we zitten in dezelfde situatie, en deze mensen steunen me en helpen me'. Eerlijk gezegd kan ik het je wel aanraden :) Wij zorgden echt voor elkaar, zoveel beter dan in je eentje de grote boze mensenwereld te moeten weerstaan...

Lady_M
Berichten: 807
Geregistreerd: 31-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:44

Haha, ja dat is ook weer zo... :Y)

En het is idd fijn om te delen met mensen die ook bij de psycholoog zijn... Ik bedoel, in de wachtkamer ga je ook niet gezellig zitten keuvelen van 'En waarom ben jij hier?' (hoewel ik wel altijd nieuwsgierig ben. stiekem). Met de mensen om me heen is er toch zo'n gevoel van... Dat je zielig of zwak bent...

@BarbaLala: Hier precies hetzelfde :) Zou helemaal in paniek raken...

BarbaLala

Berichten: 9621
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:45

Ik weet inderdaad de "voordelen" er van, maar ik blijf er bij dat ik voor geen goud groepstherapie wil :+

belle_boef

Berichten: 10770
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:52

@ Barbalala, bij mij werd ook groepstherapie aangeraden. Maar ook ik zie dat niet zitten. Het idee om je problemen te delen met al die mensen. Ik schiet al in de stress bij het idee en ben allemaal tegenargumenten aan het bedenken om het niet te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:53

Lady_M schreef:
@Jolien: Hoe gaat dat dan? Teken je bijvoorbeeld een paard, of doe je de Macarena, en ga je dan evalueren van... Waarom deed ik dat?


Een makkelijk voorbeeld is een collage maken, je mag dan met allerlei materiaal en bladen een collage maken, dan wordt er gekeken wat voor materiaal, kleuren en afbeeldingen en hoe je het op je blad maakt. Is het gestructureerd( dan houd je graag controle), gebruik je donkere kleuren( voel je je down/depressief), ben je groot in je plaatjes(uitbundig, makkelijk, op de voorgrond tredend) of juist heel klein(val je liever niet op), gebruik je het hele papier (niet bang om je ruimte in te nemen) of blijf je gecentreerd (bang om op te vallen, ruimte te nemen). Etc.

belle_boef

Berichten: 10770
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:55

@ Jolien, eigenlijk maak je dus een soort van profielschets van jezelf?

Lara

Berichten: 7459
Geregistreerd: 18-09-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:56

Ik meld me ook..

Aanleiding zijn vrij persoonlijke redenen/gebeurtenissen die ik liever niet openbaar zet maar prima via pb te bespreken zijn. Ook is bij mij op zeer jonge leeftijd al tekenen van Asperger en ADD gesignaleerd, ik ben nooit officieel getest omdat wij(psychologe, ouders en ik) er liever geen kaartje aan hangen omdat zoiets mij niet zou helpen.
Heb jaar of 4/5 geleden iets van drie kwart jaar therapie gehad. Een van de problemen die ik heb is dat ik het moeilijk vind mij echt open te stellen. Een paar jaar geleden waren mijn problemen nog vrij pril maar speelden al sinds jongere leeftijd. Tijdens mijn therapie-periode toen dacht ik ''hierdoor moet ik dit of dat voelen, dus zeg ik dat ik het zo is''. Verder niet van kwaad bewust, gewoon ik dacht dat ik deed wat ik moest doen. Na 3 kwart jaar werd er besloten dat ik het voortaan zelf mocht proberen(omgaan met bepaalde dingen e.d.)
Zo escaleerden dingen en nu heb ik sinds november/december 2011 weer therapie. Helaas nog geen enkele vorm van vooruitgang geboekt, al ben ik nu wel eerlijk over wat ik voel of wat er gebeurt is. Praat ik daar verder niet echt over nog met haar.

belle_boef

Berichten: 10770
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:57

Het moeilijk durven openstellen heb ik ook. Dan moeten mensen wel heel heel vertrouwd voelen wil ik dat doen. Dat is dus bij uh. niemand.

Lara

Berichten: 7459
Geregistreerd: 18-09-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:58

Ja, voordeel is wel ik wil dan wel zeggen dat het niet lekker gaat, maar daar houd het dan zo'n beetje bij op..

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 102274
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 18:05

Ik meld mij ook.

Heb even vluchtig alles doorgelezen en kom wel wat heftige dingen tegen...

Ik heb vorig jaar iets van 6 maanden bij een psychoterapeut gelopen omdat ik met wat dingen zat. De dood van mijn moeder 14 jaar geleden, ik heb nog veel last van het pesten van vroeger. En mijn onzekerheid over mijzelf. En het feit dat ik in een soort van sleur leef. (verkeerde baan wat helemaal niets voor mij is)

Ik heb wel iets vooruitgang geboekt maar ben er toch wel achter dat ik helemaal nog niet klaar ben. Ik ben nog zo onzeker over mijzelf en mijn kunnen. Ik kan moeilijk mijn gevoelens uiten (vooral tegen mijn vader en stiefmoeder), kan slecht voor mijzelf opkomen en hou nog steeds grote afstand van mannen. (intimiteit probleem vanwege onzekerheid)

Dus ik ga volgende week naar de HA voor een verwijzing naar de GGZ. (geloof dat ik daar moet zijn?) De psychotherapeut is 2e lijns geloof ik en ik moet wat zwaarders hebben. Iets intensievers.

belle_boef

Berichten: 10770
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 18:08

Dat is ook heftig Bellatrix. Wat goed dat je er mee aan de slag gaat.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 102274
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 18:09

Beter laat dan nooit denk ik maar...ik had jaren geleden al in therapie gemoeten...dan had ik misschien meer 'geleefd' tussen mijn 20e en 30e.... :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 18:09

@ Barbala, dan is een groep (hoe gek ook) juist goed om binnen een (dat komt van zelf) vertrouwde omgeving om te gaan met die angst en juist te gaan inzien wat voor plek je in zo'n groep hebt etc. Maar natuurlijk is dat eng want dan ga je juist de confrontatie aan. Zelf heb ik ook moeite met sociale aspecten en dan is juist zo'n groep fijn omdat je dan op je bek kunt gaan maar ook geholpen zal worden om ervan te leren :)

@Hoi Diante, dat moe zijn na de therapie herken ik wel hoor, psychische dingen kunnen best vermoeiend zijn :j

@Belle, in zo'n collage wel, maar soms is het ook een uiting van een bepaalde emotie, of wanneer je bijvoorbeeld een controlfreak/prestatiegericht bent juist iets heel lelijks maken zodat je controle los moet laten.

Hey Marlies, fijn je hier weer te treffen, ook al is de reden niet zo leuk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 18:10

Bellatrix schreef:
Beter laat dan nooit denk ik maar...ik had jaren geleden al in therapie gemoeten...dan had ik misschien meer 'geleefd' tussen mijn 20e en 30e.... :\


Daarover gesproken, bij mij in de groep zitten mensen van in de 50 die nu pas 'beginnen', nou dan zijn wij er nog vroeg bij hoor ;)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 102274
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 18:12

Goed topic van je, het is misschien allemaal makkelijker vol te houden als we elkaar steunen en motiveren om door te gaan... :j

Ik durf trouwens ook niet in groepstherapie...vind het vreselijk om in een groep te moeten praten..en dat iedereen dan naar jou kijkt....Brr...

Jolien, echt waar? Oh...dan valt het op zich nog wel mee ja...

manfredie

Berichten: 1305
Geregistreerd: 17-05-07
Woonplaats: Hutje op de hei

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 18:21

ik loop al een jaar of drie bij een psycholoog en een psychiater...heb ook een mindfullnes cursus gehad.
ik ben via de crisis dienst binnengekomen tijdens mijn zwangerschap.
hormonen doen ook enorm veel met je lichaam...maar ik ben er nog steeds blij om dat ik die stap destijds heb gemaakt. heb ook ad geslikt maar ben daar mee gestopt ...vrijwel in een keer, niet goed maar ik voel me zoveel beter.

belle_boef

Berichten: 10770
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 18:25

Mijn stagebegeleider raadde mij NLP aan, heeft iemand daar ervaring mee?

Lady_M
Berichten: 807
Geregistreerd: 31-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 18:28

Anders gaan we gezellig met alle Bokkers in groepstherapie :Y)

belle_boef

Berichten: 10770
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 18:29

Haha, krijg je dan groepskorting :P
Moet de rekening nog krijgen van de zorgverzekeraar

maaike1994

Berichten: 2049
Geregistreerd: 27-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 18:33

ik ben 2 jaar geleden in therapie geplaatst door de jeugdrechter.
heb heel wat meegemaakt ( door toedoen van anderen) en daarom werd ik verplicht tot therapie om alles te verwerken. Eerst heel erg tegen mijn zin, nu ben ik dankbaar dat ze me gedwongen hebben. In mijn eentje zou ik nooit zo ver geraakt zijn als dat ik nu al ben. Ik ga nu nog steeds wekelijks bij mijn psychologe en ben van plan dat nog niet direct te stoppen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 18:37

belle_boef schreef:
Mijn stagebegeleider raadde mij NLP aan, heeft iemand daar ervaring mee?


Wat betekend dat? Ken het dus niet :P