In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miranda40

Berichten: 2446
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Bij de goudkust

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 14:18

Mooie tekst Manfredie. Is dit na je mindfulness? Ik herken het wel alleen sta ik nog aan het begin. Voor de opname in april zag ik alles zwart / wit, leefde in een eigen wereldje en zag het leven niet meer zitten. Mijn psychologe heeft mij er toe gezet om me wederom (in april 2011 ook opgenomen geweest) op te laten nemen. Dit keer was behoorlijk heftig. Moest eerst tot de bodem gaan eer ik met een schone lei kon beginnen. Na de opname van tien weken ben ik gaan zien wat ik wel heb. Door mindfulness hoop ik er meer bewuster van te worden om weer te genieten van de dingen.

@ diddletje: ik herken het ook van jou. Ook ik ben zo blij met mijn psychologe. Iemand die mij na 6 jaar door en door kent maar ook mij begrijpt. Zo nu en dan schudt ze me ook even goed wakker maar ik weet gewoon dat dat goed is. Van buiten ben ik altijd vrolijk en spontaan maar van binnen.... Gelukkig is dat na mijn laatste opname beter geworden en huil ik minder van binnen. Het is een lange weg maar die wil ik ook zeker inslaan.

diddletje
Berichten: 453
Geregistreerd: 21-02-08

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 14:46

weet je aan de ene kant is het nu het misschien beter om nu op mijn nieuwe school door te geven dt ik nog steeds geheugen en concentratieklachten heb maar het is wel heel verleidelijk om niks te zeggen en weer gewoon zoals alle anderen te zijn. Zijn er hier trouwens meer mensen die ect hebben gehad? ben erg benieuwd naar hun ervaringen.

Miranda40

Berichten: 2446
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Bij de goudkust

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 14:50

Heb geen ECT gehad maar tijdens mijn opname was er wel iemand die dat deed. In het begin kreeg ze het idee dat het steeds minder ging; was erg afwezig en zag er 'slecht' uit; kon ook weinig hebben qua geluid en licht. Naderhand is het steeds beter met haar gegaan. Zelfs in haar gezicht kon je zien dat het beter ging.

manfredie

Berichten: 1305
Geregistreerd: 17-05-07
Woonplaats: Hutje op de hei

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 15:05

@ miranda40 als ik thuis kwam van de mindfullnes was ik leeg...ik wilde dat gevoel kwijt en ben toen gaan schrijven.
en niet iedere keer na een cursus schreef ik maar dat deed ik pas als ik het gevoel had klem te zitten.
het is zo belangrijk om te beseffen en toe te laten dat je dingen mag en kunt voelen en dat bepaalde gevoelens ook geen schande zijn.
hetgeen wat mij vooral op de been houdt is de aanwezigheid van mijn kleine meid. voor haar ga ik door het vuur.
ze was niet gepland maar meer dan welkom...ze is echt ontstaan uit liefde en dat zorgt ervoor dat ik dingen blijf relativeren. ik heb ook periodes gekend dat alles alleen maar negatief was en ik echt geen zin meer had om door te gaan met wat ik aan het doen was.
maar door haar besef ik me gewoon dat er meer is in het leven dan alleen maar het negatieve.

Miranda40

Berichten: 2446
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Bij de goudkust

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 16:16

manfredie schreef:
@ miranda40 als ik thuis kwam van de mindfullnes was ik leeg...ik wilde dat gevoel kwijt en ben toen gaan schrijven.
en niet iedere keer na een cursus schreef ik maar dat deed ik pas als ik het gevoel had klem te zitten.
het is zo belangrijk om te beseffen en toe te laten dat je dingen mag en kunt voelen en dat bepaalde gevoelens ook geen schande zijn.
hetgeen wat mij vooral op de been houdt is de aanwezigheid van mijn kleine meid. voor haar ga ik door het vuur.
ze was niet gepland maar meer dan welkom...ze is echt ontstaan uit liefde en dat zorgt ervoor dat ik dingen blijf relativeren. ik heb ook periodes gekend dat alles alleen maar negatief was en ik echt geen zin meer had om door te gaan met wat ik aan het doen was.
maar door haar besef ik me gewoon dat er meer is in het leven dan alleen maar het negatieve.


Vind ik heel mooi verwoord. Dat was gister ook wel een van de belangrijkste punten. Ik heb een tijd lang gewoon niet gezien wat ik had (kwam ook door het overlijden van ons ongeboren kindje). Ik wilde alleen maar naar hem toe; wat had ik nog om voor te leven? Door de opname en de KOPP-groep (ook een therapie) die we hadden ben ik gaan inzien wat ik verwaarloosd heb. Nu begin ik weer langzaam te genieten van mijn man en kind. Of dat ik opnieuw op een roze wolk zit.

manfredie

Berichten: 1305
Geregistreerd: 17-05-07
Woonplaats: Hutje op de hei

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 17:03

probeer dat gevoel vast te houden......je hebt mensen om je heen die je nodig hebben en van je houden. een verlies op welke manier dan ook is gewoon moeilijk te verkroppen, maar ook dat gevoel mag je hebben. het is fijn om te lezen dat je nu weer langzaam aan kunt gaan genieten van je man en je kind. hou dat gevoel van die roze wolk vast...dat geeft je net dat beetje extra wat je nodig hebt om de gebeurtenis een plekje te geven.

Anoniem

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 17:23

Welkom alle nieuwelingen. Heb wel bijgelezen maar ben zo moe van de therapie, dat t allemaal niet zo blijft hangen. Ben wel weer bewust diep gegaan vandaag. Dat is echt poedersuiker maar lucht zo lekker op. Krijg helemaal zin om te gaan stappen. :P Jammer dat ik zo moe ben :')

Nadine_S

Berichten: 3980
Geregistreerd: 02-06-08

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 19:34

Goed van je Joolien!


Het is soms eenzaam om er alleen voor te staan, maar het me ook meer zelfredzaam. Ik heb vooral 1 therapeut die ik mis, maar naar haar terug is geen optie omdat zij ander werk is gaan doen. Verder probeer ik als ik depressief ben, of een moeilijke periode qua eten (heb eetstoornissen gehad) alle dingen die ik geleerd heb in therapie toe te passen.

belle_boef

Berichten: 10770
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 13:36

Kreeg vandaag via sms antwoord op mijn brief. Sommige mensen hebben echt een bord voor de kop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 14:04

belle_boef schreef:
Kreeg vandaag via sms antwoord op mijn brief. Sommige mensen hebben echt een bord voor de kop.


Dat meen je niet :\ Nou weet je, jammer voor die persoon dan, jij hebt het iig gedaan en daar mag je trots op zijn! Mensen kun je niet veranderen, dan maar een manier vinden om ermee om te gaan. ;)

Lady_M
Berichten: 807
Geregistreerd: 31-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 14:56

Dat is zo :) Bij dat soort mensen moet je je afvragen, ik weet dat ik diegene niet kan veranderen, vind ik mezelf dan zo weinig waard om me op een bepaalde manier te laten behandelen? Sommige mensen ben je beter kwijt dan rijk helaas... En inderdaad al super dat je die brief uberhaupt verstuurd hebt!

Ik kom er net achter dat ik voor Frans een presentatie moet geven voor de hele klas... -O- Zit te twijfelen of ik de lerares zal e-mailen om aan te geven dat ik een sociale fobie heb, en of ik een alternatieve opdracht mag doen. Of gewoon alleen voor haar hoef, dat is al voldoende... Maar dan denk ik weer van ja, dan loop je er weer voor weg...

diddletje
Berichten: 453
Geregistreerd: 21-02-08

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 19:37

Je zou een mailtje kunnen mailen dat je die fobie hebt. Al geef je die presentatie dan wel kan ze in ieder geval rekening mee houden in de beoordeling toch?

Belle_boef: sommige mensen zijn inderdaad niet wijzer. daar moet je je dan ook maar niet meer te druk over maken.

Miranda40

Berichten: 2446
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Bij de goudkust

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 19:44

belle_boef schreef:
Kreeg vandaag via sms antwoord op mijn brief. Sommige mensen hebben echt een bord voor de kop.


En dat soort mensen zullen nooit veranderen. Jij hebt het van je afschreven, je hebt de brief gestuurd en daar mag je trots op zijn. Dat andere dat anders ervaren moet je je niet teveel van aantrekken. Dat is het niet waard.

Heb net voor de 2e keer de oefeningen gedaan van mindfulness. Gisteren had ik de lange versie van de bodyscan gedaan. Was vanochtend behoorlijk emotioneel. Vandaag de korte versie. Ben een stuk rustiger geworden maar nog wel afgeleid. Maar dat mag er zijn.

diddletje
Berichten: 453
Geregistreerd: 21-02-08

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 19:55

ik lees trouwens hier dat veel mensen het moeilijk vinden te antwoorden op de algemene beginvraag :"hoe gaat het met je" Mijn therapeut heeft daar wel een goede manier voor (vind ik). we hebben het "hoe gaat het" opgedeeld in verschillende segmenten. Bijv, suicidale gedachten, emotionele momenten, slapen enz. enz voor elke segment geef ik dan een cijfer.
Ik vind het dan makkelijker om bijv een keer een 3 te geven. Aan de hand van die cijfers kun je dan oo bijhouden of er vooruitgang is of dat je een keer een dip hebt.

ladypaard

Berichten: 3737
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 20:51

opdelen in segmenten is wel DE oplossing, :+ waarom doen ze dat niet allemaal. Dan had ik veel meer gezegd/kunnen vertellen wat er nou precies aan de hand was :'(

manfredie

Berichten: 1305
Geregistreerd: 17-05-07
Woonplaats: Hutje op de hei

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 21:48

ik weet niet echt hoe het is om suicidaal (hoe ja het ook schrijven mag) te zijn. dat is op mij niet echt van toepassing. ik vertoon op een andere manier vlucht gedrag door gewoon deuren te sluiten en gewoon echt ergens van weg te lopen.
op mij is echt het verwerken en het omgaan met gevoelens van toepassing...en daar praat ik over...gewoon een uur lang ....en mijn psych luistert en geeft tips. mijn psychiater zie ik niet meer want daar had ik geen klik mee. die begreep me ook niet echt.
ga nu om de 2 maanden en dat is puur om gewoon iemand te hebben om tegenaan te leuteren, want inmiddels ben ik alweer zo ver dat ik het best alleen zou kunnen.
maar ik ben bang voor en terugval er staan nog een best wel veel dingen te wachten die misschien een terugval kunnen veroorzaken. geeft mij op deze manier houvast om op het rechte pad te blijven

Corelli

Berichten: 9997
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 09:02

ladypaard schreef:
opdelen in segmenten is wel DE oplossing, :+ waarom doen ze dat niet allemaal. Dan had ik veel meer gezegd/kunnen vertellen wat er nou precies aan de hand was :'(

Stel het zelf voor bij je therapeut :) die zal
Het waarderen dat jij met een idee komt dat goed voor jou zou zijn

Goed voor jezelf zorgen, is zeggen wat je nodig hebt

ladypaard

Berichten: 3737
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 10:40

neu, vind het momenteel wel goed zo en ga dus niet meer naar de psych. Zij en ik klikten op meerdere vlakken niet. Heb sowieso een groot probleem om mijn mond open te doen. Ik weet vaak dan helemaal niet wat ik wil zeggen, of hoe ik moet beginnen of wat nu eigenlijk probleem/gevolg is. Dus dat moet stukje voor stukje eruit getrokken worden. Maar ga m wel onthouden voor als ik wel weer eens er naar toe ga.

Miranda40

Berichten: 2446
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Bij de goudkust

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 15:02

@Manfredie: altijd jammer als je geen klik hebt met je psychiater. Ik heb een fijne klik met mijn psychologe (soms is het wel eens TE maar ik voel me bij haar ontzettend op mijn gemak; iemand die je begrijpt), kan altijd bij haar terecht en zij heeft me, en nog steeds, heel goed geholpen. Ik doe vaak mijn verhaal, doen rollenspellen, geeft tips of huiswerk mee. Mijn psychiater spreek ik 1x in de 3 maanden, alleen voor de medicijnen of als mijn psychologe afwezig is / vakantie is.

manfredie

Berichten: 1305
Geregistreerd: 17-05-07
Woonplaats: Hutje op de hei

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 20:48

ben er niet rouwig om hoor dat het niet klikt...ben wel blij dat mijn psychologe koste wat het kost mij in de gaten wil houden.
geeft toch wel een fijn gevoel. ik kan met haar praten of dingen van alledag maar ook over de dingen die echt in me hoofd blijven hangen.
soms gaat dat met veel lachen maar ook wel eens met een traan en dan ben ik moe maar wel voldaan als ik daar weg ga

Miranda40

Berichten: 2446
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Bij de goudkust

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 09:34

manfredie schreef:
ben er niet rouwig om hoor dat het niet klikt...ben wel blij dat mijn psychologe koste wat het kost mij in de gaten wil houden.
geeft toch wel een fijn gevoel. ik kan met haar praten of dingen van alledag maar ook over de dingen die echt in me hoofd blijven hangen.
soms gaat dat met veel lachen maar ook wel eens met een traan en dan ben ik moe maar wel voldaan als ik daar weg ga


Klinkt mij geheel bekend in de oren ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:11

ARGGGHHHHHH VERDOMME SH*T K*T STOM VRIENDJE GRRRRRRRRRRR!!!!!! Heeft allebei de sleutelbossen mee en nu kan ik het huis niet uit!!!!!
_-:( _-:( _-:( _-:( _-:( _-:( _-:( _-:( _-:( _-:( _-:( _-:( _-:( _-:( _-:( _-:(

In het kader van ik moet mijn boosheid uiten, dat doe ik met alle liefde even hier. :') Eigenlijk ben ik ontzettend boos omdat ik 2 paardeneigenaren moet duperen dat ik niet kan komen rijden maar ik kan het niet uiten naar mn vriend, ik ben toch geneigd om het dan lachend op te lossen maar dat moet ik niet doen. Dan ben ik bang dat mijn boosheid ongegrond is, terwijl ik af en toe best wel effe boos mag zijn toch? :') En het feit dat ik het niet durf te uiten frustreert me weer meer. Voel me alleen zoooo schuldig naar de eigenaren toe, terwijl ik vanavond gewoon alsnog heen ga. Ben zo bang om het fout te doen... Bah!

Manfredie, wel fijn om iemand te hebben om zou nu en dan tegen aan te ouwehoeren.
diddeltje dat klinkt idd wel handig. :j

belle_boef

Berichten: 10770
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:52

Als je vanavond heen gaat is er toch geen probleem ;)
Heb je geen reserve huissleutel? Of een sleutel in de buurt die je op kan halen?

Anoniem

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:56

Nee geen reserve, ja die heeft mijn schoonmoeder maar ik weet dat die het druk heeft vandaag en ik wil haar niet met ons probleem opzadelen. Dan ben ik er ook meteen helemaal klaar mee :') Maar toch, als t niet gaat zoals ik het wil, dan raak ik heel snel gefrustreerd :P

belle_boef

Berichten: 10770
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:57

Haha, dat ken ik :P Woont ze niet in de buurt? Als ze toevallig thuis is kun je er wellicht langsfietsen/lopen? Neemt nog gene 5 minuten van haar tijd in.