[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 16:43

Vragen om een uitstrijkje en een soa-test. Kan je beide meteen uitsluiten. Hoe onwaarschijnlijk misschien ook.

Balou_k

Berichten: 14069
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 21:46

Ik ga morgen weer de huisarts bellen voor een nieuwe verwijzing naar de Gyn.

Info:
29 jaar, PCOS, altijd een erg onregelmatige menstruatie, vaak meerdere weken heftig tot normaal bloedverlies, enkele dagen niet en weer wel. Gemiddeld 300 dagen bloedingen per jaar.

Bevallen december 2018, vanaf dan een erg regelmatige cyclus, tot enkele maanden geleden. Wederom 4 weken een bloeding, 3 weken niet en momenteel weer 2 weken wel.

Eigenlijk anticonceptie afgezworen, jaren de prikpil gebruikt, maar op een gegeven moment werd deze om de 1,5 maand geplaatst. Microgynon 30 en 50 hadden geen effect op de menstruatie, ook de nuvaring had geen effect.

Ik wil dit bespreken met de gynaecoloog, ik zit absoluut niet te wachten op weer de onregelmatigheid. Ten tijde van de vruchtbaarheidsbehandelingen had ik een prachtige cyclus, maar om nu clomid te slikken lijkt mij wat bijzonder. :+

smurffie

Berichten: 11132
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 06:37

Voelde je je daardoor wel beter en stabieler? Want anders zou t nog niet eens helemaal gek zijn.

petitparis

Berichten: 15991
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 08:48

dalena schreef:
Ik ben de eerste bedpartner van mijn vriend en hij die van mij, dus lijkt me sterk.

Bacteriele vaginose werd inderdaad gedacht voor een andere huisarts. Maar niks heeft daarvoor geholpen


Candida infectie (gist en geen bacterie, dus antibiotica helpt niet) kan ook zonder sexueel contact voorkomen. Een stressvolle situatie of weerstandsdip kan voldoende zijn om de balans te verstoren.
Ik vind alle kleuren afscheiding die jij opnoemt toch reden om het te laten nachecken dmv een uitstrijkje...

Hier sinds januari ook mijn 2de Mirena, maar helaas, nog steeds klein beetje doorbraakbloeding/spotting. Hoop dat dit nog wegtrekt, want ik heb het ook echt niet gemist de voorbije 4.5 jaar (heeft initieel ook wel +/- 6maand geduurd totdat alles uit bleef)

Balou_k

Berichten: 14069
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 09:47

smurffie schreef:
Voelde je je daardoor wel beter en stabieler? Want anders zou t nog niet eens helemaal gek zijn.


Nee, ik voel me zonder hormonen stabiel, schommelt iets gedurende de cyclus, maar eigenlijk prima.

Hormonen maken mij toch wat kriebelig en nerveus. Op de clomid ging ik redelijk, maar het is te lang geleden om het mij goed te herinneren.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 09:55

ik zelf heb voor morgen een afspraak bij care for women. Sinds ik geen spiraal gebruik heb ik giga last van pms klachten.. Vooral psygisch.. Het is gewoon niet leuk meer.

Ben bij de HA geweest maar jeetje wat een Piep mens wat dat,ik moest maar weer aan de spiraal of de pil dat was de optie!! Ik gaf aan dat ik juist dan ook klachten krijg, zoals aankomen en vocht vast houden. Volgens HAAR kon dat niet door de pil komen. Ja pil kan zorgen dat je meer trek krijg en daardoor aankomt. In mijn optie kom je dan aan door de pil.. En angst stoorenis stond niet in de beschrijving.. Jeetje ik heb me nog nooit zo NIET GEHOORD gevoelt bij een huisarts. Nu was dit een vervangende arts

Het is dat ik verhuisd ben anders had ik gewoon mijn mannelijke dokter (die nog meer lijkt te begrijpen dan die vrouw) gebleven. Die man kent mij al vanaf kinds af... Had echt de neiging om die te bellen haha.

Dus maar hef in eigen handen genomen en kijken of care for women mij kan helpen.

Het is niet dat ik helemaal geen spiraal meer wilt. Maar pas als laatste middel als rest niet werk.

smurffie

Berichten: 11132
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 10:58

Ik zou je oude huisarts bellen als die zoveel fijner voor je voelt. Misschien heeft die tips of kan hij je verder helpen. Telefonisch consult kan nooit kwaad

dalena

Berichten: 3124
Geregistreerd: 28-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 11:55

Ik heb gisteren per ongeluk de minipil genomen in plaats van mijn andere medicatie. Terwijl ik de minipil normaal 's avonds om 22:00 neem. Gisteren dus rond 12:00. Moet ik dan vandaag ook de pil nemen om 12?

CalipsoLover

Berichten: 5569
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 15:22

dalena schreef:
Ik heb gisteren per ongeluk de minipil genomen in plaats van mijn andere medicatie. Terwijl ik de minipil normaal 's avonds om 22:00 neem. Gisteren dus rond 12:00. Moet ik dan vandaag ook de pil nemen om 12?


De minipil mag je maximum 12 uur te laat innemen. Ik zou de pil dus gewoon terug op 22u innemen en zorgen dat je minstens 7 dagen seks hebt met condoom.

Suliko

Berichten: 4323
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 21:29

Ik meld me hier ook even. Ik was een jaar gestopt met de pil toen ik een relatie met mijn huidige vriend kreeg. Ik merkte weinig verschil toen ik gestopt was, behalve dat ik me levendiger en meer open voelde, maar ik weet niet in hoeverre dat beïnvloed werd omdat ik weer single was na best wel onder de plak te hebben gezeten bij mijn ex. :')
Met mijn vriend heb ik een tijdje voor het zingen de kerk uit gedaan (foei, ik weet het) omdat we beide een hekel hebben aan het condoom. Ik wilde liever niet aan de hormonen dus toen heb ik een koperspiraal genomen en dat was helaas een hele nare ervaring.
Ik heb het 6 maanden de tijd gegeven maar al vlak na het zetten had ik veel pijnklachten en algauw was de hele boel ontstoken. Twee maal gecontroleerd of het goed zat, tweemaal er een antibiotica kuur tegen aan gegooid omdat er volgens de huisarts een bacterie zou zitten. Ik kon niet meer een sprongetje in de lucht maken, dat deed te veel pijn. De menstruaties waren niet eens het ergst, terwijl ik 14 dagen lang aan het bloeden was en dan een weekje niet tot het weer begon. Ik had enorm veel last van krampen, zat niet meer lekker in mijn vel en ook mentaal raakte ik van de wap en uiteindelijk begon het ook te stinken van onder -O- Elke beweging deed pijn en s*ks was helemaal niet meer mogelijk. Het eruithalen was zo'n opluchting!

Vervolgens ben ik weer aan de pil gegaan en daar zit ik nu alweer 4,5 jaar aan. Eigenlijk wil ik helemaal geen hormonen slikken. Ik ben bang dat het me toch te veel beïnvloed mentaal, maar misschien hecht ik te veel waarde aan het terugblikken op een zomer zonder de pil dat ik zó goed in mijn vel zat en heb ik dat vooral in mijn hoofd erg groot gemaakt. Maar ondertussen lees en hoor je ook allerlei negatieve ervaringen om me heen en ik ben meer aan de pil geweest dan niet sinds ik ongesteld ben geworden dus een goede referentie hoe ik ben zonder de pil, heb ik niet en dat vind ik best erg. Ik zou graag weer een normale cyclus willen en niet (on)bewust elke dag een enorme piek aan hormonen binnen krijgen.

Een vriendin van mij opperde de kyleena spiraal. Wel hormonen, maar minder dan de mirena en ondanks dat het bloeden mogelijk uitblijft, heb je wel een natuurlijke cyclus. Daarnaast is hij een heel stuk kleiner dan zowel de koper als de mirena spiraal. Bij de koperspiraal was het duidelijk dat mijn baarmoeder het niet accepteerde, ik weet niet waar dit aan lag, mogelijk het koper, mogelijk de grootte of simpelweg een vreemd niet natuurlijk object. Dit zorgt ervoor dat ik best wel angstig ben om weer een spiraal te proberen, maar ik zie geen betere optie momenteel. Hebben er hier mensen ervaring met de kyleena spiraal?

Edit: sinds ik de spiraal heb gehad is mijn baarmoeder(mond) ook gevoeliger, na de daad heb ik wel eens krampen en we moeten oppassen dat het niet te diep gaat in bepaalde houdingen. Nu ben ik zelf best wel klein en mijn vriend vrij groot geschapen :Y) Maar dit zorgt er ook voor dat ik twijfel om weer een spiraal te nemen, ondanks dat de kyleena echt een stuk kleiner is. Ergens vraag ik mij ook af of de koperspiraal niet iets beschadigd heeft wat ervoor zorgt dat het gevoeliger is. Misschien dat iemand dit herkent?
Laatst bijgewerkt door Suliko op 17-05-22 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89
Berichten: 37258
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 21:35

De huisarts kon mijn spiraal niet vinden toen ik het wou verwijderen. Nu naar de gyn doorverwezen. Heb echt last van m’n onderrug, steken in m’n onderbuik enzo. Meer hier met deze ervaringen?

petitparis

Berichten: 15991
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 21:40

@suliko: ik heb zelf nu mijn 2de mirena en ben er erg tevreden over. Maar na het lezen van jouw verhaal vraag ik me af of een nuvaring geen betere optie is voor jou...

deksel

Berichten: 3789
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 07:27

Rennie89 schreef:
De huisarts kon mijn spiraal niet vinden toen ik het wou verwijderen. Nu naar de gyn doorverwezen. Heb echt last van m’n onderrug, steken in m’n onderbuik enzo. Meer hier met deze ervaringen?

Nee, maar als het echt teveel pijn doet zou ik de gynaecoloog bellen, wellicht kan je eerder terecht (of in overleg met je huisarts, die kan dan een spoed verwijzing maken).

Houd trouwens rekening met je eigen risico, weet niet hoe je zit met je verzekering maar goed om in je achterhoofd te houden.

Rennie89
Berichten: 37258
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 19:59

Vandaag in de kliniek geweest, spiraal zat inderdaad niet op zijn plek, heel ergens anders dan waar die zou moeten zitten maar nu wel zichtbaar. De gynaecoloog had het binnen een paar minuten er uit, vond het wel echt vreselijk, maar ja het moest gebeuren. Waarschijnlijk ging mijn spiraal gewoon de hele tijd aan de wandel wat de steken ook verklaard en mijn onregelmatige en aanhoudende bloedingen ook. Ben heel blij dat die er uit is nu! Komt voorlopig niks meer in m’n lijf :') heb nu nog wel krampen enzo alsof ik ongesteld ben.

Eigen risico betaal ik elk jaar al af :Y) Ben een duur geval voor de verzekering

Rennie89
Berichten: 37258
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 17:54

Ik ben echt strontchagerijnig, niet te genieten, moe etc, meer mensen dit als bijwerking gehad van het verwijderen van de spiraal?

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 09:13

Rennie89: ja mijn pms klachten zijn heel erg terug gekomen… ik loop nu bij care for women en slik nu suplimenten. Nog te kort om er wat van te zeggen.

Josien_

Berichten: 9027
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 13:40

Weet iemand of je een check van een spiraaltje zomaar kan aanvragen?
Ik voel de touwtjes niet meer en heb af en toe wat spotting. De Kyleena spiraal zit er al ruim 2 jaar in en eigenlijk nooit klachten gehad. Sinds een half jaar ongeveer eigenlijk niet meer "ongesteld".
Ik maak me op zich niet veel zorgen, maar zou het graag eens checken. Hij is geplaatst door de huisarts, maar deze is er inmiddels niet meer werkzaam.

MarliesV

Berichten: 15203
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 15:14

Josien, bij de huisarts kan je dat zeker zo aanvragen. Of wil je gelijk naar de gyn?

Plutolover, merk je al verbetering met de suplementen?

Ik stond op het punt om naar de huisarts te gaan omdat ik de laatste maanden telkens heftige pijn heb, waardoor ik niet eens op de fiets kan zitten tijdens mijn menstruatie. En eigenlijk ook geen doen is om naar het werk te gaan (lang leve thuis werken) maar je raad het al: sinds ik dacht, de volgende keer dat het gebeurd ga ik! Heb ik geen van dit meer gehad, was mijn menstruatie weer keurig uit het boekje, natuurlijk heb ik buikpijn, maar niet die krampen, kan rustig op de fiets enz.
Duimen dat het zo blijft!

Petrichor

Berichten: 10538
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 22:00

Och wat is het ook wat, sinds een halfjaar gebruik ik de Ornibel ring (ongeveer het zelfde als de Nuvaring). Dit is de enige anticonceptie waarbij ik gewoon echt mijzelf ben en blijf. Echter ervaar ik met paardrijden een vervelend probleempje. De ring zit bij mij sowieso niet zo diep en kan ook niet dieper, het is net alsof hij met paardrijden wat omlaag komt waardoor het schuurt bij de ingang. Na het paardrijden heb daar dus echt last van.

Nu snap ik dat dit waarschijnlijk niet op te lossen valt, maar ik vraag mij wel af of meer mensen dit probleem ervaren? Ik weet dat de ring 2 uur uit mag, maar ik vind het onhygiënisch om daar op stal mee te klooien bovendien ben ik soms langer weg dan 2 uurtjes.

Petrichor

Berichten: 10538
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 19:51

En nog een vraagje: ik had vanmorgen mijn Orbinbel ring moeten vervangen, dit ben ik vergeten en heb ik dus zojuist gedaan een halve dag te laat dus. Normaal als je een ring langer dan 3 uur niet in hebt bent je niet meer beschermt, hoe zit dit als je te laat bent met verwisselen en je oude ring dus te lang hebt door gedragen?

Voor de duidelijkheid: ik ring deze maand door en hou dus geen stopweek.

smurffie

Berichten: 11132
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 19:58


Petrichor

Berichten: 10538
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 20:03


smurffie

Berichten: 11132
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 21:32

Iets verder lezen, week 3? Doe dan nieuwe in en laat die 3 weken in, je bent dan nog goed beschermd.

Petrichor

Berichten: 10538
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 21:55

smurffie schreef:
Iets verder lezen, week 3? Doe dan nieuwe in en laat die 3 weken in, je bent dan nog goed beschermd.

Ja dat had ik gezien! :)

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 22:29

MarliesV schreef:
Josien, bij de huisarts kan je dat zeker zo aanvragen. Of wil je gelijk naar de gyn?

Plutolover, merk je al verbetering met de suplementen?

Ik stond op het punt om naar de huisarts te gaan omdat ik de laatste maanden telkens heftige pijn heb, waardoor ik niet eens op de fiets kan zitten tijdens mijn menstruatie. En eigenlijk ook geen doen is om naar het werk te gaan (lang leve thuis werken) maar je raad het al: sinds ik dacht, de volgende keer dat het gebeurd ga ik! Heb ik geen van dit meer gehad, was mijn menstruatie weer keurig uit het boekje, natuurlijk heb ik buikpijn, maar niet die krampen, kan rustig op de fiets enz.
Duimen dat het zo blijft!


Ik slik ze nu ongv 4 weken en 1x ongesteld geweest mijn pms klachten waren stuk minder heftig (kan ook zijn dat dit keer gwn minder was , het wisseld bij mij) wel heb ik meer energie en ben ik vrolijker. 1 van de suplimenten is vitamine D. Ik moest 3 weken lang, 3 tabletten slikken en daarna over op 3 weken 2 tabletten. Nu heb ik daarvan 1 week met 2 tabletten genomen maar merkte dat ik weer moe, en ‘depri’ werdt.

Vandaag diegene gemaild en nu mag ik gwn weer naar 3 tabletten 4 weken, en daarna weer terug naar 2.

Nu kan ook zijn dat ik weer druk ben met fotografie. Dus de vitamine D doen mij wel goed.