[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amethyst_

Berichten: 3112
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 10:43

Hoi! Na me even goed ingelezen te hebben in dit topic, kruip ik toch maar in de digitale pen.

Op dit moment slik ik de pil, zo'n heel standaard pil met ethinylestradiol en levonorgestel, maar ben de naam even kwijt. Diezelfde soort pil slik ik nu al bijna 10 jaar en eigenlijk slik hem ook heel vaak door, met ongeveer 2x per jaar een stopweek 'omdat het toch maar even moet'.
De laatste tijd zit ik mentaal niet zo lekker en daar ga ik uiteraard hulp bij zoeken. Maar ik kwam met een vriendin gesprek die van de pil zo vreselijk in de emotie kon schieten dat ze is gestopt en dat was haar 'redding'. Dat heeft mij aan het denken gezet want zodra ik ineens een bult stress op me af krijg zit ik direct te janken.

Ik lees in het topic verschillende ervaringen over de implanon en daar ben ik wel nieuwsgierig naar. Zoals ik begrijp is het een beetje een gok wat het met mijn bloedingen gaat doen en is er een kans op zwerven. Weet iemand of daar percentages van bekend zijn, hoe vaak dat zwerven voorkomt? Of is dat heel sporadisch.

Een spiraal durf ik niet goed, ik doe het heel slecht op de welbekende krampen dus als ik die enigszins kan vermijden ben ik blij. Ook de verhalen over flauwvallen bij het inbrengen jagen me nogal schrik aan.

Zijn er andere hormoonvrije methodes of met lagere/geleidelijke dosering hormonen die ik zou kunnen onderzoeken?

Bedankt voor de informatie tot dusver en wat ik eventueel als antwoord ga krijgen!

Zinzi_jewel

Berichten: 8863
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 11:06

Implanon werkt of werkt niet
Nadeel is ook dat ze je minstens 3 maand mee laten zitten.

Spiraal zetten is niet fijn maar ook niet onoverkomelijk.
Heb vrijdag mijn 3e laten zetten , wel rottig gevoel tijdens t zetten en de handelingen. Maar t is 5 minuten vervelend tegen over 4/5 jaar geen maandelijkse bloedingen.
En geen wisselende hormoon huishouding.
Voor mij niets anders meer tot ik geen anticonceptie meer nodig heb .

Amethyst_

Berichten: 3112
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 11:07

Zinzi_jewel schreef:
Implanon werkt of werkt niet
Nadeel is ook dat ze je minstens 3 maand mee laten zitten.

Spiraal zetten is niet fijn maar ook niet onoverkomelijk.
Heb vrijdag mijn 3e laten zetten , wel rottig gevoel tijdens t zetten en de handelingen. Maar t is 5 minuten vervelend tegen over 4/5 jaar geen maandelijkse bloedingen.
En geen wisselende hormoon huishouding.
Voor mij niets anders meer tot ik geen anticonceptie meer nodig heb .


Welke spiraal heb jij als ik vragen mag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 11:09

Zinzi_jewel schreef:
Implanon werkt of werkt niet
Nadeel is ook dat ze je minstens 3 maand mee laten zitten.

Spiraal zetten is niet fijn maar ook niet onoverkomelijk.
Heb vrijdag mijn 3e laten zetten , wel rottig gevoel tijdens t zetten en de handelingen. Maar t is 5 minuten vervelend tegen over 4/5 jaar geen maandelijkse bloedingen.
En geen wisselende hormoon huishouding.
Voor mij niets anders meer tot ik geen anticonceptie meer nodig heb .

Ben jij niet bang voor een spiraaltje wat toch niet goed zit?

MISTRAL94

Berichten: 14259
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 11:16

Ik heb al bij meerdere patiënten gezien dat ze behoorlijk zwaarder geworden zijn van de implanon. Meestal kapselen ze gewoon in. Het verwijderen kan daardoor wel even wat werk zijn maar dat verdoven ze dus dat komt vaak wel goed.

Als je weinig hormonen wilt is een spiraal een betere optie. Minder hormonen en geeft af op de plek waar het nodig is. Ik heb mijn 2e spiraal. Moet wel zeggen dat ik over de eerste zeer tevreden was. Geen bloedingen ed. Bij de 2e begint het na 2 jaar te rommelen met tussentijd bloedverlies. Niet zo heftig als de menstruatie maar het is er wel.

Je hebt de pil al die jaren zonder problemen gebruikt? Spelen er op emotioneel vlak geen andere dingen wat de oorzaak is? Vaak worden problemen op de anticonceptie gegooid maar vaak zie je ook dat er onderliggende problemen zijn.

Zinzi_jewel

Berichten: 8863
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 11:31

Ik heb de Mirena.

En nee ben niet bang dat t niet goed zit . Gelukkig ook nog niet meegemaakt.
Enkel t zetten is even vervelend . Maar een goede arts is er zo mee klaar . Dan is die 5 minuten niks ten opzichte van alle voordeel .

Josien_

Berichten: 9049
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:43

Ik heb zelf de Kyleena spiraal bijna een half jaar geleden laten zetten en heb eigenlijk spijt dat ik het niet jaren eerder heb gedaan.
Veel fijner dan de pil tot nu toe :) .

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 19:14

Wie kan ik vragen stellen over betrouwbaarheid van pil in pb?

Betreft verkeerd geslikt

Zertab

Berichten: 12383
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 20:50

Janinevv schreef:
Wie kan ik vragen stellen over betrouwbaarheid van pil in pb?

Betreft verkeerd geslikt


Bijsluiter al geraadpleegd?

Rennie89
Berichten: 37296
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 01:11

Ik heb nu 3 jaar de mirena. Hebben dames met de mirena spiraal wel eens last van bloedingen na de “daad”?

MISTRAL94

Berichten: 14259
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 10:02

lifaya schreef:
Ik heb nu 3 jaar de mirena. Hebben dames met de mirena spiraal wel eens last van bloedingen na de “daad”?


Dat kan zeker, door formaat of ontstaan van een klein wondje oid. Maar contactbloedingen is wel een reden om contact met de huisarts over op te nemen.

ikheetesmee

Berichten: 1195
Geregistreerd: 04-08-13

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 11:51

Ik heb een vraag over tussentijdse bloedingen.

Ik slik de pil, echt al sinds ik vrij jong ben omdat ik echt heel erg ziek word zodra ik ongesteld word. Ik kan 2/3 dagen niet bewegen van de pijn zegmaar.

Daarom afgesproken met de huisarts maar eens in de 3 maanden een stopweek te doen.

Nu heb ik last van een tussentijdse bloeding. Dit heb ik wel eens eerder gehad maar dit hield toen met een dag of 2 wel weer op.

Nu duurt het echter al wel wat langer dan dat en zijn er andere bijkomstigheden waardoor ik twijfel.

Hoe lang mag zo’n bloeding duren en wanneer zouden jullie aan de bel trekken bij de huisarts?

Zertab

Berichten: 12383
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 11:53

ikheetesmee schreef:
Ik heb een vraag over tussentijdse bloedingen.

Ik slik de pil, echt al sinds ik vrij jong ben omdat ik echt heel erg ziek word zodra ik ongesteld word. Ik kan 2/3 dagen niet bewegen van de pijn zegmaar.

Daarom afgesproken met de huisarts maar eens in de 3 maanden een stopweek te doen.

Nu heb ik last van een tussentijdse bloeding. Dit heb ik wel eens eerder gehad maar dit hield toen met een dag of 2 wel weer op.

Nu duurt het echter al wel wat langer dan dat en zijn er andere bijkomstigheden waardoor ik twijfel.

Hoe lang mag zo’n bloeding duren en wanneer zouden jullie aan de bel trekken bij de huisarts?


Zo'n bloeding gaat volgens mij pas weg als je een stopweek inlast. Tenminste, dat is bij mij zo.

ikheetesmee

Berichten: 1195
Geregistreerd: 04-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 12:11

Zertab schreef:
ikheetesmee schreef:
Ik heb een vraag over tussentijdse bloedingen.

Ik slik de pil, echt al sinds ik vrij jong ben omdat ik echt heel erg ziek word zodra ik ongesteld word. Ik kan 2/3 dagen niet bewegen van de pijn zegmaar.

Daarom afgesproken met de huisarts maar eens in de 3 maanden een stopweek te doen.

Nu heb ik last van een tussentijdse bloeding. Dit heb ik wel eens eerder gehad maar dit hield toen met een dag of 2 wel weer op.

Nu duurt het echter al wel wat langer dan dat en zijn er andere bijkomstigheden waardoor ik twijfel.

Hoe lang mag zo’n bloeding duren en wanneer zouden jullie aan de bel trekken bij de huisarts?


Zo'n bloeding gaat volgens mij pas weg als je een stopweek inlast. Tenminste, dat is bij mij zo.


Oh Hmm oké. Ik las namelijk op thuisarts.nl dat ik gewoon door moest blijven slikken dus dat heb ik ook gedaan..
Het komt me ook echt totaal niet uit om nu te stoppen, ik begin deze week met een nieuwe baan.. maargoed als dat de enige oplossing blijkt dan moet het maar!

Zertab

Berichten: 12383
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 12:15

@ikheetesmee: je moet even kijken wat je nu beter kan volhouden. De doorbraakbloeding of dadelijk het ongesteld worden? Als je nu midden in de strip stopt, verander je ook weer de begindag en laatste dag van het slikken van de pil. Misschien is telefonisch overleg met de doktersassistente handig?

Ik heb altijd maar zeer lichte doorbraakbloedingen dus ik maak altijd de strip af en las dan een stopweek in.

Memories

Berichten: 2637
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 12:54

ikheetesmee schreef:
Oh Hmm oké. Ik las namelijk op thuisarts.nl dat ik gewoon door moest blijven slikken dus dat heb ik ook gedaan..
Het komt me ook echt totaal niet uit om nu te stoppen, ik begin deze week met een nieuwe baan.. maargoed als dat de enige oplossing blijkt dan moet het maar!


Als ik een doorbraakbloeding krijg 'moet' ik ook gewoon stoppen, dat blijft bij mij net zo lang duren tot ik een stopweek inlas. Kan gewoon weken zo door blijven gaan. Doorbraakbloeding die niet vanzelf weer stopt is dus niet perse op zichzelf iets verontrustends. Wat wel opvallend is is dat jij het nu voor het eerst ineens hebt ondanks dat je dus al tijden dezelfde pil op dezelfde wijze slikt? Weet ook niet wat de andere bijkomstigheden zijn maar huisarts kan je altijd bellen natuurlijk als het je niet lekker zit. Het kan natuurlijk iets heel onschuldigs zijn, gezien je een nieuwe baan noemt neem ik maar zo even aan dat stress wellicht een rol speelt? Zou idd even bedenken wat je erger vind, nu een stopweek en er dan waarschijnlijk gelijk vanaf zijn of even vol blijven houden met het risico dat je dan ook door blijft gaan.

Zertab

Berichten: 12383
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 13:20

Ach, soms heb je dat gewoon. Slik al jaren dezelfde pil en soms heb ik ook ineens wat bruine afscheiding na twee weken. Heb ik drie maanden gehad en ineens was het weer weg. Is niet meteen iets om je zorgen over te maken.

ikheetesmee

Berichten: 1195
Geregistreerd: 04-08-13

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 15:33

Ik denk dat mijn zorgen vooral zijn ontstaan door mijn voorgeschiedenis.
Ik ben op mijn 9de ongesteld geworden, vanaf mijn 12e werd ik zo vreselijk ziek elke keer dat ik dus 2/3 dagen niks kon. Omdat er geen andere optie was is er gekozen om toen al te starten met de pil. Ik ben op het moment van schrijven 20 dus ik slik het al eventjes, ook op deze manier.
Stress is voor mij eerder nooit een factor geweest en ik voel me op dit moment ook niet echt gestresst, maar het kan natuurlijk een meespelende factor zijn!

Deze bloeding is nu al 1,5 week aan de gang, het was constant eigenlijk heel oud bloed (heel dik en zwart) sinds vandaag is het ineens meer geworden en lijkt het gewoon net alsof ik ongesteld ben alleen dan zonder de andere factoren die ik normaal ervaar, enkel het bloeden.

Ik weet niet of het iets is waar ik me zorgen over moet maken maar ik denk dat ik toch voor de zekerheid even de huisarts bel.

deksel

Berichten: 3810
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 15:48

Zertab schreef:
ikheetesmee schreef:
Ik heb een vraag over tussentijdse bloedingen.

Ik slik de pil, echt al sinds ik vrij jong ben omdat ik echt heel erg ziek word zodra ik ongesteld word. Ik kan 2/3 dagen niet bewegen van de pijn zegmaar.

Daarom afgesproken met de huisarts maar eens in de 3 maanden een stopweek te doen.

Nu heb ik last van een tussentijdse bloeding. Dit heb ik wel eens eerder gehad maar dit hield toen met een dag of 2 wel weer op.

Nu duurt het echter al wel wat langer dan dat en zijn er andere bijkomstigheden waardoor ik twijfel.

Hoe lang mag zo’n bloeding duren en wanneer zouden jullie aan de bel trekken bij de huisarts?


Zo'n bloeding gaat volgens mij pas weg als je een stopweek inlast. Tenminste, dat is bij mij zo.

Toen ik nog de pil slikte had ik hier ook af en toe last van, dan slikte ik gewoon door en dan na een dag of 2 (of dezelfde dag nog) was het weer verdwenen. De laatste doorbraakbloeding duurde een maand, supervervelend. Toen maar eens langs de HA geweest en een zwaardere / andere dosering gekregen.

Even de HA bellen voor advies kan geen kwaad.

petitparis

Berichten: 15998
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 17:04

In de tijd van pilgebruik, had ik ook wel eens spotting tussendoor, bloeding was het niet te noemen al zaten er soms wel wat stolsels bij. Maar dit ging meestal pas over als ik een stopweek inlaste...

Als de doorbraakbloeding steeds feller wordt, zou ik toch de HA contacteren. Dat het oud bloed is ergens normaal bij doorslikken, want het baarmoederslijmvlies is aangemaakt tijdens je eerste pilstrip en nooit afgescheiden gezien je meerdere strips na elkaar genomen hebt.

ikheetesmee

Berichten: 1195
Geregistreerd: 04-08-13

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 18:42

Ik heb vanmiddag even gebeld. Ik moet nu idd stoppen en dan kijken of ik gewoon normaal ongesteld word. Mocht ik anders ongesteld zijn dan normaal of klachten krijgen moet ik weer even contact opnemen

Angeliquee18

Berichten: 2593
Geregistreerd: 17-11-10
Woonplaats: alphen aan den rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 17:31

lifaya schreef:
Ik heb nu 3 jaar de mirena. Hebben dames met de mirena spiraal wel eens last van bloedingen na de “daad”?

Ik heb precies het zelfde!
Alleen dan met de koper spiraal, 4 jaar lang nergens last van gehad.
Nu sinds zondag bloedingen, terwijl mijn menstruatie 2 weken terug was.

Hoe is het bij jou afgelopen?
Zou het kunnen zijn dat het spiraaltje verschoven is ofzo iets?

Captain

Berichten: 21422
Geregistreerd: 15-10-08

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 10:51

Kan het zijn dat je na wat 'langer' pilgebruik amper nog ongesteld wordt in de stopweek?
Ik slik de pil nu ruim een jaar voor anticonceptie.

Toen ik begon moest ik echt wel elke 3 weken een stopweek inlassen omdat ik anders spotting kreeg. Langzaam ben ik dat op gaan bouwen en kan nu makkelijk 2/3 maanden doorslikken. Voor mijn eigen gevoel (weet ook niet waarom) doe ik dan af en toe nog een stopweek maar dat is 3 druppels bloed (vaak ook oud) en dat is het wel... Kan dat? Ik ben niet zwanger, doe regelmatig een test.

xSannee

Berichten: 4374
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 11:10

Hier hetzelfde captain, slik de pil al langer dan jij, maar slik ook veel door.
En daar wordt m'n stopweek echt minimaal van.

En hierboven: als ik een tussentijdse bloeding had (tegenwoordig gebeurd het niet meer) moest ik wel een stopweek doen, als ik dat niet deed dan bleef het gewoon heel minimaal doorgaan.

Zertab

Berichten: 12383
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 19:46

Nee dat heb ik nog nooit gehad. Slik de pil al 7 jaar en altijd een normale hoeveelheid bloed tijdens mijn stopweek. Ik denk dat dat per persoon verschilt en zolang je zeker weet niet zwanger te zijn, lijkt me het ook geen probeem.