[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Swah

Berichten: 1862
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 18:52

Nee, alleen rondom menstruatie en eisprong. Vooral dat laatste is nieuw voor me om dat zo te voelen. Maar weinig echt last, nog steeds dolblij met de spiraal. Ik heb wel een koperspiraal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 21:32

Hoi, zijn er mensen die van de pil zijn overgestapt naar een anticonceptiestaafje? Hoe bevalt het en hoe was de overgang?

Zinzi_jewel

Berichten: 8843
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 22:12

Jaren geleden
Vondt t niks
Bleef vloeien...

Zertab

Berichten: 12321
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 23:13

Anticonceptie staafje? Is dat een implanon?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 08:12

brokjes schreef:
Hoi, zijn er mensen die van de pil zijn overgestapt naar een anticonceptiestaafje? Hoe bevalt het en hoe was de overgang?

Ik heb een implanon gehad en was voor mij echt een ramp. Ik ben het eerste half jaar niet ongesteld geweest en daarna een half jaar aan een stuk door. Nou moet ik daarbij zeggen dat ik PCOS heb en dat mijn hormonen zichzelf dus echt waardeloos regelen. Ik vond het verder ideaal want het is minder invasief dan een spiraal en het geeft minder hormonen af.

Wel even goed inlezen, er zitten best wat risico's aan. Ze gaan soms zwerven en het kan dan best wat moeite kosten om hem uit je arm te krijgen, en het is alleen progestrogeen (net als de prikpil) waardoor het best een grote verandering is in de hormonen die je binnenkrijgt. Het kan best zijn dat je lichaam daar de eerste periode flink op moet aanpassen.

Iris82

Berichten: 39858
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 08:15

En daarnaast heeft 60% van de vrouwen spotting en/of onregelmatig bloedverlies bij de Implanon.

Daar zit ik als Mirena gebruiker (nooit ongesteld) niet op te wachten. :+

Zinzi_jewel

Berichten: 8843
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 08:41

Nee precies Mirena is dan echt prettiger ...

Rare vraag
Zijn er moeders hier met puber dochters?
Op welke leeftijd is een lichte pil aanvaardbaar .
Vanwege reguleren menstruatie.
T wordt zomer en ze wil zwemmen etc
Tampons vindt ik ook een ding nu al
Pil eigenlijk ook
Maar mogelijk helpt t ervaringen van andere moeders of jonge meiden te lezen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 08:42

Zinzi_jewel schreef:
Nee precies Mirena is dan echt prettiger ...

Rare vraag
Zijn er moeders hier met puber dochters?
Op welke leeftijd is een lichte pil aanvaardbaar .
Vanwege reguleren menstruatie.
T wordt zomer en ze wil zwemmen etc
Tampons vindt ik ook een ding nu al
Pil eigenlijk ook
Maar mogelijk helpt t ervaringen van andere moeders of jonge meiden te lezen

Dat is echt een super persoonlijk iets. Mijn ouders hebben me aan de pil laten gaan toen ik daar zelf om vroeg, ook omdat ze het mijn eigen verantwoordelijkheid vonden en niet die van hen. Ik was heel onregelmatig (zelfs na twee jaar) en wilde dus graag aan de pil zodat ik niet uit het niets ongesteld zou worden. Ik was toen 14 of 15, en had ook een vriendje waarmee ik seks wilde.

smurffie

Berichten: 11132
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 08:50

Zinzi_jewel schreef:
Nee precies Mirena is dan echt prettiger ...

Rare vraag
Zijn er moeders hier met puber dochters?
Op welke leeftijd is een lichte pil aanvaardbaar .
Vanwege reguleren menstruatie.
T wordt zomer en ze wil zwemmen etc
Tampons vindt ik ook een ding nu al
Pil eigenlijk ook
Maar mogelijk helpt t ervaringen van andere moeders of jonge meiden te lezen

Mijn ouders hebben me aan de pil laten gaan zodra ik last kreeg van mijn menstruatie ( alsin er ziek van werd en niet naar school kon). Maar als ze er verder geen last van heeft is een menstruatiecup of tampons ook prima te doen misschien?
Ik had gelukkig zelf de regie en keuze hierin, daar ben ik mijn ouders heel dankbaar voor.

Zinzi_jewel

Berichten: 8843
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 08:53

T meisje is net 13 .
Vandaar de vraag
Ze vroeg zelf naar de oplossing op van de zomer gewoon te kunnen gaan zwemmen .
Tampons Vondt ze nog n dingetje.
Heb dat zelf ook nooit prettig gevonden overigens.

Jongens is ze totaal nog niet mee bezig
Pony is veel belangrijker :D

Anoniem

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 08:56

Je kan het altijd met haar overleggen, maar daarbij ook goed uitleggen wat voor bijwerkingen de pil soms heeft (vooral jonge pubermeiden kunnen er ineens vol van in de fysieke pubertijd komen, borsten gaan groeien etc). Als zij denkt dat dat een fijnere oplossing is dan een tampon leren gebruiken (en waarderen, want het is wel echt een uitkomst) prima toch?

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 09:12

Zinzi_jewel schreef:
Nee precies Mirena is dan echt prettiger ...

Rare vraag
Zijn er moeders hier met puber dochters?
Op welke leeftijd is een lichte pil aanvaardbaar .
Vanwege reguleren menstruatie.
T wordt zomer en ze wil zwemmen etc
Tampons vindt ik ook een ding nu al
Pil eigenlijk ook
Maar mogelijk helpt t ervaringen van andere moeders of jonge meiden te lezen


Ik heb een puberdochter. Die van mij vloeit hevig maar vraagt nog niet om de pil. Zo lang ze er niet om vraagt, laat ik het er ook bij. Ze kan nog lang genoeg hormonen slikken. Vanuit mijn werk zie ik de meeste meiden starten, zo tussen de 15 en 17 jaar. Snap overigens wel, dat tampons wel een dingetje is. Wel ideaal vond ik als je er eenmaal "doorheen" bent

Lynnepinny

Berichten: 2708
Geregistreerd: 14-03-10

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 10:23

Pil zou ik niet zomaar aan beginnen. Als het alleen is om in de zomer te kunnen zwemmen dan moet ze denk ik liever tampons proberen (je hebt ook van die hele kleine), of gewoon een paar dagen niet kunnen zwemmen (zo lang duurt een menstruatie meestal toch niet?). De mogelijke bijwerkingen kunnen lijkt mij niet opwegen tegen het kleine voordeel wat je er eruit kan halen. Zolang het niet écht nodig is, niet aan beginnen.

Zertab

Berichten: 12321
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 12:28

Ik mocht pas beginnen toen ik mijn eerste vriendje kreeg. Toen was ik 16. Ik wilde het al eerder om mijn menstruatie te regelen, maar mocht niet. :+

Anoniem

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 12:35

Misschien is een menstruatiecup iets. Scheelt tampons verwisselen in het zwembad

Zertab

Berichten: 12321
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 13:11

brokjes schreef:
Misschien is een menstruatiecup iets. Scheelt tampons verwisselen in het zwembad


Maar zo'n cup moet toch ook geleegd worden?

Sem_
Berichten: 7768
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 13:19

Een menstruatiecup mag je tot 12 uur dragen, dus afhankelijk van je menstruatie kan je die langer dragen dan een tampon. Voor een meisje wat tampons nog spannend vindt zou ik dan echter eerst maar eens naar gewoon tampons kijken. Je hebt ook mini tampons en tampons met inbrenghuls. Met een tampon kun je prima zwemmen!

Je zegt dat je zelf tampons niet fijn vindt. Heeft je dochter het al eens geprobeerd? Misschien vindt ze het spannend omdat ze dit van jou heeft gehoord, maar past het bij haar wel goed. :) Dertien is een prima leeftijd voor tampons imo. Dat zou ik eerder aanraden dan de pil als ze verder niet seksueel actief is.

Zertab

Berichten: 12321
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 13:24

Een cup lijkt me inderdaad ''enger'' dan een tampon. Misschien is het op de zwaarste dag proberen een mini tampon met inbrenghuls in te brengen?

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 15:02

alleen aan de pil gaan om te kunnen gaan zwemmen, vind ik nu persoonlijk geen goede reden en 13j best jong. Moest je dochter erg onregelmatig zijn en hierdoor voor verrassingen komen te staan of heel hevige bloedingen krijgen, dan is dat een andere zaak.
Ze zal nog lang genoeg aan de pil moeten (tenzij ze later en heel groot gezin wil :+ )

xSannee

Berichten: 4366
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 15:06

Ik zou toch ook kijken of ze kan wennen aan tampons, dat deed ik zelf op die leeftijd ook.
Gewoon "oefenen" en beginnen met een mini, eventueel met zo'n inbrenghuls.

Ook iets om rekening mee te houden: ik kon toen ik net begon met de pil niet doorslikken (uitstellen.)
Als ik een 2e strip wilde slikken dan kreeg ik elke keer een doorbaakbloeding.
En ik was helemaal niet heftig ongesteld! Dus ik weet niet precies waar dat aan lag.
Pas na een jaar of 6/7 kan ik probleemloos doorslikken.

Zinzi_jewel

Berichten: 8843
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 16:04

Dank je voor jullie feedback.

Daar kan ik wat mee

Heb overigens niet over mijn anti tampon gesproken met haar nog .
Vindt idd 13 erg jong voor hormonen zooi vandaar de vraag ook

smurffie

Berichten: 11132
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 20:22

Die cup is oprecht makkelijker en voelt ook fijner aan dan een tampon. Inbrengen en uithalen is ook makkelijker omdat het altijd kan en niet alleen als hij vol is. Je hebt er verschillende maten van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 20:27

smurffie schreef:
Die cup is oprecht makkelijker en voelt ook fijner aan dan een tampon. Inbrengen en uithalen is ook makkelijker omdat het altijd kan en niet alleen als hij vol is. Je hebt er verschillende maten van.

Ja en een tampon moet je als je uit het water komt telkens verwisselen. Omdat hij zich vult met water en dat is onhygiënisch.

Bedankt nog trouwens over de info over de implanon! Lijkt me toch niet zo fijn. Misschien in de toekomst een spiraal, maar ik vind het vervelend dat je geen zicht hebt of dat het spiraaltje goed zit. Teveel verhalen gehoord over spiraalbabys :+
De pil kan je elke dag heel bewust innemen en gaat dus sowieso goed. Maar zou wel graag minder hormonen willen. Niet dat ik er last van heb, maar lijkt me wellicht gezonder.

Anoniem

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 06:05

Implanon is echt zo'n ding dat als het werkt voor je, is het echt een top anticonceptie. Ik heb er ook echt veel super tevreden verhalen over gehoord uit mijn omgeving. Maar als het niet werkt is het ook gelijk een draak.

Sem_
Berichten: 7768
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 08:35

smurffie schreef:
Die cup is oprecht makkelijker en voelt ook fijner aan dan een tampon. Inbrengen en uithalen is ook makkelijker omdat het altijd kan en niet alleen als hij vol is. Je hebt er verschillende maten van.

Hm die ervaring heb ik zelf niet en ik hoor ook vaak dat het in het begin kan lekken als je 'de slag' nog niet helemaal te pakken hebt van het inbrengen. Ik kan me ook voorstellen dat het er groter en 'enger' uitziet dan een tampon om mee te beginnen. Maar zo blijkt maar dat het voor iedereen anders is! Als ze van de opties afweet kan ze zelf proberen/kiezen. :)