[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xxxJulia

Berichten: 737
Geregistreerd: 13-11-11
Woonplaats: In de buurt van Rotterdam

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 12:36

Ik weet het niet 100% zeker uit m'n hoofd (ben niet thuis nu), maar ik zit rond dag 15 inderdaad... Heb hem maar gewoon gehaald, better safe than sorry denk ik

MarliesV

Berichten: 15195
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 13:41

Dames, dilemma hier. Ben bijna 40, geen kids, staan ook niet op de 'planning'. Vaste relatie.

Heb de laatste jaren steeds vaker hoofdpijn, vaak te herleiden naar mijn cyclus. Slik al sinds mijn 16e de pil 3 weken/stopweek.

Zijn er mensen die opgeknapt zijn van geen hormonen?

En welke opties heb je dan? Koperspiraal, sterilisatie (vrouw of man)?

karijn

Berichten: 5405
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 22:36

Ik. Ik had last van migraine aanvallen. Gestopt met de pil en van de hoofdpijnen af. Maar ik bloedde wel meer, wat echt niet leuk was. Ik was altijd moe de eerste twee dagen. Tijdens mijn eerste zwangerschap werd geconstateerd dat ik een laag Hb heb. Dat in combinatie met het hevig bloedverlies heeft mij doen besluiten over te gaan op een spiraal, de Mirena. Ik ben vrij regelmatig ongesteld. Bloedverlies is zeer acceptabel. Maar jeetje...1-2 dagen vantevoren ben ik niet te genieten. Maar dat liever dan migraine.

MarliesV

Berichten: 15195
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 13:36

Zou fijn zijn dat het helpt tegen die hoofdpijn. Wordt er super chagrijnig van terwijl ik normaal heel goed gehumeurd ben haha.

Gisteren met manlief besproken. Ga stoppen, maand of wat knooien met condooms dan maar en dan kijken of het effect heeft en hoe we de voorbehoedsmiddelen dan vorm gaan geven.
Staan beide niet negatief tegenover sterilisatie van 1 van beide maar eerst maar eens kijken of ik opknap van het stoppen met de pil.

Anoniem

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 07:34

MarliesV, fijn dat je partner er ook open voor staat. Jammer genoeg is een maand in bijna alle gevallen niet genoeg om te merken of het echt effect heeft en of die effecten blijvend zijn. Vaak moet je dan meer denken aan 3-6 maanden.

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 12:46

Na ruim anderhalf jaar geen hormoonzooi meer te hebben gehad, vandaag op aanraden van een heul lief vriendinnetje toch een spiraal laten plaatsen. Nu al blij mee! Ben wel erg benieuwd of ik er verder iets van ga merken, ook al is het heel minimaal (Kyleena).
In ieder geval geen mini-me’s komende vijf jaar, hele opluchting.

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 19:27

Ik ben een beetje aan het rond zoeken naar ervaringen.

Ik heb voorheen 7 jaar een mirena gehad en inmiddels al 3 jaar helemaal geen anti conceptie meeer. Maar ik wil graag weer aan de anti conceptie, maar geen hormonen meer. Ik weet nog hoe vlak ik in mn emotie werd van de mirena.

Ik ben aan het kijken naar een koperspiraal. Maar ik wil geen T vormige spiraal, omdat ik ook nog weet dat ik hem altijd wel een beetje voelde.

Zo is mn oog op een ballerine of GyneFix gevallen. Wie heeft daar ervaring mee? Wat zijn de voor en/of nadelen van de twee verschillende koperspiralen?

Ik gebruik tijdens mijn menstruatie een cup btw. Dus ik wil ook wel een beetje zekerheid dat de spiraal goed blijft zitten.

Gevoelsmatig is dat een beetje "engig" met de gynefix, omdat het niet ergens aan blijft "hangen" zeg maar.

MarliesV

Berichten: 15195
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 22:33

Er gaat een wereld voor mij open hier haha. Wist niet eens dat er 2 soorten koper spiraal zijn.

Emma, maand of wat knooien, dus inderdaad een aantal maanden om te kijken of we verschil merken.
Heel fijn inderdaad dat hij er ook voor open staat.

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 07:09

MarliesV schreef:
Er gaat een wereld voor mij open hier haha. Wist niet eens dat er 2 soorten koper spiraal zijn.

Emma, maand of wat knooien, dus inderdaad een aantal maanden om te kijken of we verschil merken.
Heel fijn inderdaad dat hij er ook voor open staat.

Haha. Ik wist dat voorheen ook niet.

De Ballerine ken ik wel al een paar jaar. Het concept iig.

De gynefix kwam ik tegen door verder te onderzoeken wat er allemaal aan koperspiralen aangeboden worden.

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die er ervaring mee hebben.

Eydis

Berichten: 4885
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 07:44

Ik heb 6 weken terug de ballerine laten zetten door de verloskundige omdat ik geen hormonen wilde. nooit een spiraal gehad. Plaatsing viel mee, was zo gepiept. Verder alleen wat bloedverlies en kramp daarna. Menstruatie valt mee. Dus al met al positief.

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 10:57

Peelie schreef:
Ik ben een beetje aan het rond zoeken naar ervaringen.

Ik heb voorheen 7 jaar een mirena gehad en inmiddels al 3 jaar helemaal geen anti conceptie meeer. Maar ik wil graag weer aan de anti conceptie, maar geen hormonen meer. Ik weet nog hoe vlak ik in mn emotie werd van de mirena.

Ik ben aan het kijken naar een koperspiraal. Maar ik wil geen T vormige spiraal, omdat ik ook nog weet dat ik hem altijd wel een beetje voelde.

Zo is mn oog op een ballerine of GyneFix gevallen. Wie heeft daar ervaring mee? Wat zijn de voor en/of nadelen van de twee verschillende koperspiralen?

Ik gebruik tijdens mijn menstruatie een cup btw. Dus ik wil ook wel een beetje zekerheid dat de spiraal goed blijft zitten.

Gevoelsmatig is dat een beetje "engig" met de gynefix, omdat het niet ergens aan blijft "hangen" zeg maar.

Niemand verder?

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 11:00

Dat schijnt met de cup dus echt een dingetje te zijn... Wees daar voorzichtig mee, één keertje iets meer vacuum dan gebruikelijk en spiraal kan verschuiven.

Ik snap wel heel goed waarom je geem T-vormige wilt, ik voelde dat kreng nog prikken als ik op mijn buik een boek lag te lezen :roll:

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 11:07

Ik ben na ruim een jaar cupgebruik wel handig geworden ermee.

Gezien de vorm is de gynefix dan misschien minder verstandig t.o.v. de ballerine?

Lous

Berichten: 24247
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 16:26

MarliesV schreef:
Er gaat een wereld voor mij open hier haha. Wist niet eens dat er 2 soorten koper spiraal zijn.

Emma, maand of wat knooien, dus inderdaad een aantal maanden om te kijken of we verschil merken.
Heel fijn inderdaad dat hij er ook voor open staat.


Nou er zijn er nog veel meer dan 2. ;)
Ik heb er eentje die 10 jaar blijft zitten. Wel T-vormig. De T-Safe.

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 14:58

Zijn hier mensen die ook depressief worden na het stoppen van de pil?

Ik lees heel veel dingen over dat de pil depressie veroorzaakt, maar omgekeerd niet echt. Ik weet ook niet of het toeval is of niet, maar het lijkt dat mijn depressieve perioden vooral voorkomen van zodra ik stop met slikken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 17:35

Kaatastrof schreef:
Zijn hier mensen die ook depressief worden na het stoppen van de pil?

Ik lees heel veel dingen over dat de pil depressie veroorzaakt, maar omgekeerd niet echt. Ik weet ook niet of het toeval is of niet, maar het lijkt dat mijn depressieve perioden vooral voorkomen van zodra ik stop met slikken.

Ik heb PCOS en mijn volledige lichaam slaat echt op hol zonder hormonale anticonceptie (en dan specifiek de pil). Mijn hormoonhuishouding wordt dan zo'n ongelofelijke paasei dat ik inderdaad depressief word, maar ook enorme pijn krijg omdat zonder de pil er cystes groeien op mijn eierstokken.

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 19:30

Emmaa_ schreef:
Kaatastrof schreef:
Zijn hier mensen die ook depressief worden na het stoppen van de pil?

Ik lees heel veel dingen over dat de pil depressie veroorzaakt, maar omgekeerd niet echt. Ik weet ook niet of het toeval is of niet, maar het lijkt dat mijn depressieve perioden vooral voorkomen van zodra ik stop met slikken.

Ik heb PCOS en mijn volledige lichaam slaat echt op hol zonder hormonale anticonceptie (en dan specifiek de pil). Mijn hormoonhuishouding wordt dan zo'n ongelofelijke paasei dat ik inderdaad depressief word, maar ook enorme pijn krijg omdat zonder de pil er cystes groeien op mijn eierstokken.

Jeetje wat rot voor je zeg, Emma :knuffel: Daar herken ik mijzelf wel niet in. Ik ben qua mentale gezondheid ook (nog) niet gediagnosticeerd met iets. Ik ben wel bezig met in het circuit te geraken en hulp te zoeken stilletjes aan.

Ondanks die mogelijke 'bijwerking' (al denk ik eerder dat het gewoon toeval is), wil ik wel stoppen met de pil. Vooral qua libido merk ik een enorm verschil en dat heeft mijn vorige relaties dus kapot gemaakt (aka ik had bijna nooit zin). Ik ben dus aan het kijken naar alternatieven en tot nu toe lijkt de koperspiraal de beste optie. Maar je leest ook zo veel positiefs en negatiefs dat je eeuwig zou blijven twijfelen. Ik bloed namelijk al vrij heftig en ik hoorde dat na het inbrengen ervan vrouwen heftiger bloeden. Ik weet niet wat ik mij dan moet voorstellen qua bloedverlies := De ingreep ben ik niet zo bang van, is niet fijn maar als ik het goed versta is het zo gepiept. Ik zou dan meteen ook uitstrijkje en bloed laten nemen om ook o.a. op soa's te testen (ik ga niet graag naar de dokter dus als we dan toch bezig zijn :') ) Ik denk dat ik wel het liefst bij een gyneacologe zou gaan dan maar moet eens kijken welke me ligt, want comfort met de persoon vind ik, zeker voor zo'n zaken wel echt belangrijk.

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 19:58

Kimmie25501 schreef:
Hoi, ik vroeg me af of mensen hier misschien wat met me mee zouden kunnen denken.
Ik zal maar meteen het hele verhaal vertellen, dan is als het goed is alles duidelijk. Ik ben op mijn 10e ongesteld geworden, meteen heel heftig en algauw ontwikkelde mijn cyclus zich tot twee weken wel en twee weken niet ongesteld. Ook werd ik enorm ziek van ongesteld zijn. Daarom ben ik na een tijdje naar de huisarts gegaan (ik denk dat ik toen elf was) en die heeft me de pil aangeraden. Gewoon de basic pil. Maar helaas kreeg ik op een gegeven moment weer dezelfde klachten in mijn stopweek die ik eerder ook al had gehad. Hierdoor kon ik niet meer lopen van de pijn en lag ik vooral in mijn bed. Het belemmerde mijn functioneren dus enorm.

Daarom ging ik weer naar de huisarts en die raadde me aan om de pil door te gaan slikken. Dit is gelukkig ook weer een tijd goed gegaan. Totdat ik iedere keer van merk moest wisselen door de zorgverzekering. Hier reageerde mijn lijf niet goed op. Op een gegeven moment was het zelfs zo erg dat ik iedere maand ongesteld werd, het maakte niet uit of ik de pil doorslikte of niet. Daarom hebben we een tijd een vast merk geprobeerd, om te kijken of dat was zou uithalen, maar helaas niet.

Toen kwam mijn oplossing: de Zoely. Ik deed het daar ontzettend goed op: ik kon hem lang doorslikken zonder ongesteld te worden en ik had amper klachten of bloedverlies in mijn stopweek. Helaas is de Zoely uit de handel gehaald en is er niks vergelijkbaars beschikbaar.

Daarom ben ik weer teruggegaan naar het ene vaste merk van de basic pil en dat ging weer een tijdje goed. Helaas zit ik nu ook weer op een punt waar het niet goed gaat. Ik heb vaak last van doorbraakbloedingen. Daarvoor ben ik naar de huisarts gegaan. Zij raadde me aan om de pil maximaal drie maanden achter elkaar door te slikken en als dat niet goed werkt, over te stappen naar de Yasmin. Een spiraaltje zou voor mij afvallen vanwege verkrampte bekkenbodemspieren (onmogelijk dus om in te brengen) net zoals een nuvaring. Verder raadde zij me ook de prikpil af, omdat je hier vaak nog wel bloedingen bij hebt, maar bovenal omdat het meestal langer dan een jaar duurt om je vruchtbaarheid weer terug te krijgen en omdat je verder ook nog eens nare bijwerkingen hebt.

Nu zijn we exact een maand verder sinds mijn afspraak met de huisarts en ben ik alweer ongesteld geworden. Ik zit nu echt met mijn handen in het haar. Ik las namelijk op internet dat je de Yasmin niet mag slikken als je last hebt van aura migraine. Helaas heb ik daar soms wel last van.

Misschien zouden mensen hier mee kunnen denken wat voor oplossingen er nog zijn voor mij. Ik ben op zoek naar iets waardoor ik niet iedere maand ongesteld hoef te zijn (ik word er namelijk nog steeds heel ziek van) en waardoor ik niet superveel bloedverlies heb. Ik heb zelf het idee dat er geen oplossingen voor me zijn helaas, maar misschien weet iemand hier nog iets goeds? Alvast bedankt!


Even mezelf quoten, voor als mensen er misschien iets aan hebben. Ondertussen is mijn bloed getest op stolling, maar daar kwam niks uit.
Daarom ben ik doorgestuurd naar de gynaecoloog. Zij heeft een gesprek met mij gehad en een echo gemaakt. Daaruit kwam dat er te veel hormonen in mijn lijf zaten. Doordat ik de pil al zo lang slik (ondertussen acht jaar) en er heel vroeg mee begonnen ben (op mijn elfde) zag ze dat ik geen baarmoederslijmvlies meer aanmaak. Ook waren mijn eierstokken zo klein dat ze bijna niet te vinden waren (ook door onderdrukking van de pil). Het bloed wat iedere maand uit mij komt, is dus geen ongesteldheid, maar puur oppervlakkig bloed door irritatie. Nu moet ik eerst mijn strip afmaken en daarna stoppen met de pil. Als ik weer een keer uit mezelf ongesteld word (wat lang kan duren), moet ik weer contact opnemen met de gynaecoloog.
Dus dit vooral voor mensen die hier ook mee worstelen, dit gebeurde bij mij en ik ben heel benieuwd hoe dit verder zal gaan. Ik ben hier wel een beetje van geschrokken, want dit geeft toch wel aan dat de pil schadelijker voor mij was dan ik had gedacht.

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 23:49

Oei. Ik herken jou klachten heel erg maar heb niet zolang geleden een spiraal laten plaatsen ( voor de tweede keer, de eerste keer zakte uit). Mocht het hierop weer niet goed gaan ga ik zeker een verwijzing vragen voor beter onderzoek.

Sterkte! Betekend dit ook iets voor je mogelijke vruchtbaarheid of heb je daar sowieso geen wensen in? (Mijn excuus als dit een hele persoonlijke vraag is).

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 08:13

Volgens mij betekent het niks voor mijn vruchtbaarheid, maar eerlijk gezegd hoef ik op dit moment ook echt nog geen kinderen. Of dat later wel het geval is, gaan we zien, maar de gynaecoloog heeft er niks over gezegd, dus ik ga er vanuit dat ik nog wel vruchtbaar ben :D

Lynnepinny

Berichten: 2706
Geregistreerd: 14-03-10

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 08:43

:wow: Ik vind het best heftig dat dat allemaal door de pil komt. 11 is ook zo vroeg om daarmee te beginnen, dan ben je nog volop in de groei, en soms nog niet eens echt in de puberteit..
Sterkte, ik hoop dat het allemaal gewoon goed komt!

Esmee_RS

Berichten: 4880
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 12:48

Ik heb ook een vraag over de ballerine. Ook ik ben erg blij met mijn menstruatiecup. Maar ik verbreek echt niet altijd het vacuüm (denk ik). Hij zit vaak gewoon hoog, ik kan er dan echt niet goed langs met mijn vinger. Het doet echter absoluut geen pijn.
Nu kan een "normaal" spiraal niet bewegen in de baarmoeder en is het niet wenselijk dat het verschuift door een eventueel vacuüm getrokken cup. Maar de ballerine kan natuurlijk min of meer "vrij" bewegen in de baarmoeder.

Omdat de ballerine kan bewegen lijkt het mij dat het daarmee niet erg is als hij iets beweegt door een eventueel niet helemaal goed vacuüm getrokken cup. Klopt dit of denk ik helemaal verkeerd?

karijn

Berichten: 5405
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 12:50

Kimmie25501 schreef:
Volgens mij betekent het niks voor mijn vruchtbaarheid, maar eerlijk gezegd hoef ik op dit moment ook echt nog geen kinderen. Of dat later wel het geval is, gaan we zien, maar de gynaecoloog heeft er niks over gezegd, dus ik ga er vanuit dat ik nog wel vruchtbaar ben :D


Trek niet te snel conclusies. Kijk eerst eens hoe je cyclus zich gaat ontwikkelen zonder de pil.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 15:43

Heb sinds vanochtend een 'doorbraakbloeding', tussen haakjes omdat het meer spotting is. Ik heb al 7 jaar de prikpil en heb af en toe wel iets van spotting, 1/2x in het jaar, maar dat is echt maar een uurtje en dan is het klaar. Nu duurt het dus al een aantal uren. Misschien een rare vraag, maar heeft (ruige) seks, stress of een mindere weerstand daar ook invloed op?

Toevallig bij de huisarts deze week een zwangerschapstest gedaan, omdat ik niet lekker in mijn vel zit, snel huilerig ben en mam me bang aan het maken was dat ik misschien wel zwanger ben. Maar die test was negatief dus dat is het sowieso niet :+

karijn

Berichten: 5405
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 16:39

Jazeker. Hormonale disbalans, stress en sex kan invloed hebben erop.