Frozen Shoulder, ervaringen gezocht

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Romyv

Berichten: 5423
Geregistreerd: 02-03-08

Frozen Shoulder, ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 15:15

Hi al!!

Ik heb een Frozen Shoulder (ontstoken capsel met als gevolg veel pijn en bewegingsbeperking), nu zijn de berichten niet heel erg rooskleurig want het gaat dus 18 maanden tot 3 jaar duren!? Bij mij is het gekomen door een ontwrichte schouder 2 maanden geleden, dit was een directe reactie erop.

Zijn er hier mensen die er ervaring hebben met deze blessure? Hoe snel ben je begonnen met fysio en sporten, hoelang heeft de pijn aangehouden, heb je er nog steeds last van jaren later ed!?

happyhorse

Berichten: 4387
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Gastel

Re: Frozen Shoulder, ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:18

Ik lees mee met het topic.
Mijn schouder is eind oktober uit de kom gegaan.
Mijn schouder zit op moment vast, en kan nog maar voor de helft bewegen.
24uur per dag heb ik er pijn aan, en volg op moment 3x per week fyshio.
Het ziekenhuis kan er verder nog niks aan doen.

Romyv

Berichten: 5423
Geregistreerd: 02-03-08

Re: Frozen Shoulder, ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 15:26

wanneer ben jij begonnen met fysio? Ben jij al uit die eerste ontstekingsfase dat je nog zoveel pijn hebt?

Ik ben nu begonnen met allerlei oefeningen (oa bikram yoga wat bij mij heel erg goed werkt!) waardooor ik met gestrekte arm mn hand al tot boven mn hoofd krijg! 2 weken terug kwam ik nog niet tot borsthoogte, dus werkt wel......

happyhorse

Berichten: 4387
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Gastel

Re: Frozen Shoulder, ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:39

Na ongeveer 4? weken ben denk begonnen met fyshio.
Ik heb oefeningen die zelf thuis moet doen. en de fyshio doet oefeningen bij mij als ik daar ben.
Mijn arm krijg pas op 90graden, als mijn fyshio mijn arm beweegt komt zei tot de 110 graden.
Ik kom al meer als 3 maanden niet hoger. Hierdoor moest terug naar ziekenhuis maar die zeggen alleen dat door moet blijven gaan met fyshio.

De pijn varieert heel erg, maar voel wel continu en ben ook erg moe hierdoor,
Heb jij daar ook last van? Dat je totaal geen energie heb.

Romyv

Berichten: 5423
Geregistreerd: 02-03-08

Re: Frozen Shoulder, ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 16:10

ja ik ben ook echt kapot de hele dag door.. (heb het ook in mn knie, dus wordt ook moe van het mank lopen en al die aangepaste bewegingen) Had vandaag diclofinac genomen tegen de pijn (vanacht weer een paar keer kramp gehad) dus nu ook kotsmisselijk en buikpijn erbij :s beetje jammer

hmzz bij jou schiet het dus echt niet op!? Waren Cortisone injecties geen opties om die onsteking te remmen?

Electra63

Berichten: 17966
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:13

Romyv schreef:
ja ik ben ook echt kapot de hele dag door.. (heb het ook in mn knie, dus wordt ook moe van het mank lopen en al die aangepaste bewegingen) Had vandaag diclofinac genomen tegen de pijn (vanacht weer een paar keer kramp gehad) dus nu ook kotsmisselijk en buikpijn erbij :s beetje jammer

hmzz bij jou schiet het dus echt niet op!? Waren Cortisone injecties geen opties om die onsteking te remmen?


Ik heb dit een aantal jaren geleden gehad. Cortisone-injecties hebben heel goed geholpen met fysio, al liepen de tranen af en toe over mijn gezicht tijdens de behandeling, het was erg pijnlijk.

Anne.

Berichten: 5133
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Frozen Shoulder, ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 20:11

Mijn moeder heeft het momenteel. Een jaar geleden is het bij haar begonnen. Eerst bezoekjes aan de HA, die vermoedde dat het een slijmbeursontsteking was, dat klopte ook.. Uiteindelijk is die Frozen Shoulder ontstaan. Ze heeft éenmaal die injecties gehad, die werkte prima :)
Sinds drie maanden (9 maanden na de eerste klachten) is ze begonnen met fysio :j Dat lijkt goed te helpen!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18057
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Frozen Shoulder, ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:29

Ga eens op zoek naar een stenderstherapeut. Binnen een paar maanden ben je van je frozen shoulder af, werkt vele malen beter en veel minder pijnlijk dan gewone fysiotherapie.
Ik heb een paar jaar terug een frozen shoulder gehad, ten gevolge van een bovenarmbreuk. Mijn fysio had toevallig de stendersopleiding gedaan en dat was echt wel een uitkomst!

Squawk

Berichten: 5692
Geregistreerd: 01-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:31

Mijn moeder is in 2010 geopereerd, nu dus bijna 2 jaar later kan ze nog niets met haar schouder. Een kop koffie vast houden kan al niet, te veel pijn. Andere kant moet eigenlijk ook geopereerd worden maar dat doet ze dus maar niet. Iemand anders op het werk is geopereerd, paar maanden later kon ze alles weer..

Cantheon

Berichten: 754
Geregistreerd: 08-05-06
Woonplaats: Beverwijk

Re: Frozen Shoulder, ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:21

Zelf ben ik fysiotherapeut en ik wil je toch even waarschuwen. Heel erg veel fysiotherapeuten houden er een foute behandeling op na en willen veel te veel aan die schouder lopen prutsen. Ik heb toevallig net mijn scriptie af over fysiotherapie bij de frozen shoulder en zoek alsjeblieft iemand die rustige oefentherapie en wat mobilisaties doet (bij voorkeur zelfs een manueel therapeut die mobilisaties met actieve oefentherapie combineert) en verder niet teveel. Zeker in het begin maak je het er alleen maar erger mee. Als je het interessant vindt, kan ik je wel een stuk info sturen met daarin ook de behandelvormen en hun bewijs daarvoor. Heel veel sterkte in ieder geval, het is een enorm rottige aandoening!

Romyv

Berichten: 5423
Geregistreerd: 02-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 11:01

Lalidan schreef:
Ga eens op zoek naar een stenderstherapeut. Binnen een paar maanden ben je van je frozen shoulder af, werkt vele malen beter en veel minder pijnlijk dan gewone fysiotherapie.
Ik heb een paar jaar terug een frozen shoulder gehad, ten gevolge van een bovenarmbreuk. Mijn fysio had toevallig de stendersopleiding gedaan en dat was echt wel een uitkomst!


wat is dat, stenderstherapie?? Klinkt wel heel erg veel belovend :D

Squawk schreef:
Mijn moeder is in 2010 geopereerd, nu dus bijna 2 jaar later kan ze nog niets met haar schouder. Een kop koffie vast houden kan al niet, te veel pijn. Andere kant moet eigenlijk ook geopereerd worden maar dat doet ze dus maar niet. Iemand anders op het werk is geopereerd, paar maanden later kon ze alles weer..


Wat een verschil dan he.... Mag ik vragen hoe oud je moeder is en heeft zij diabetes oid? (daar schijnt het ook nog wel eens mee samen te hangen als ik internet moet geloven :+)

Cantheon schreef:
Zelf ben ik fysiotherapeut en ik wil je toch even waarschuwen. Heel erg veel fysiotherapeuten houden er een foute behandeling op na en willen veel te veel aan die schouder lopen prutsen. Ik heb toevallig net mijn scriptie af over fysiotherapie bij de frozen shoulder en zoek alsjeblieft iemand die rustige oefentherapie en wat mobilisaties doet (bij voorkeur zelfs een manueel therapeut die mobilisaties met actieve oefentherapie combineert) en verder niet teveel. Zeker in het begin maak je het er alleen maar erger mee. Als je het interessant vindt, kan ik je wel een stuk info sturen met daarin ook de behandelvormen en hun bewijs daarvoor. Heel veel sterkte in ieder geval, het is een enorm rottige aandoening!


Ik ben eerlijk gezegd nog niet begonnen met fysio omdat 1. ik hele slechte ervaren heb daarmee (van geen resultaat tot juist meer klachten ipv verbetering, dus heb er een redelijk antipathie tegen opgebouwd..), 2. omdat ik nog te veel pijn had en eerst die pijn weg moet zijn naar mijn idee, al adviseerde de arts van de second opinion van mn knie het tegenovergestelde.... 3. zou graag een fysio willen die en mn schouder en knie (zelfde geval als schouder) kan behandelen!

Ik ben heeeel erg benieuwd naar je informatie!!!! Het is zo lastig omdat alle verhalen zo tegenstrijdig zijn :s pijn vind ik niet erg, als ik er maar zo snel mogelijk weer vanaf ben!!

Cantheon

Berichten: 754
Geregistreerd: 08-05-06
Woonplaats: Beverwijk

Re: Frozen Shoulder, ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:06

Ik weet niet waar je woont, maar ken in de buurt van Haarlem een verschrikkelijk goede manueel therapeut. Ik zal de info even per pb sturen (is puur fysiotherapeutisch, ben dus niet ingegaan op andere behandelmogelijkheden)

kainda

Berichten: 2734
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:08

Cantheon schreef:
Zelf ben ik fysiotherapeut en ik wil je toch even waarschuwen. Heel erg veel fysiotherapeuten houden er een foute behandeling op na en willen veel te veel aan die schouder lopen prutsen. Ik heb toevallig net mijn scriptie af over fysiotherapie bij de frozen shoulder en zoek alsjeblieft iemand die rustige oefentherapie en wat mobilisaties doet (bij voorkeur zelfs een manueel therapeut die mobilisaties met actieve oefentherapie combineert) en verder niet teveel. Zeker in het begin maak je het er alleen maar erger mee. Als je het interessant vindt, kan ik je wel een stuk info sturen met daarin ook de behandelvormen en hun bewijs daarvoor. Heel veel sterkte in ieder geval, het is een enorm rottige aandoening!



Ik ben erg benieuwd naar de behandel methode :)

Ik heb jarenlang met een slijmbeursontsteking gelopen in mn schouder.
Heb een aantal spuiten gehad en drie behandelingen met dollor claps.
Twee keer geopereert. En helaas voor mij een niet fanatieke fysio gehad :(
Uiteindelijk een behoorlijke frozen shoulder aan over gehouden.

In nov. 2011 heb ik via rontgen een injectie gehad rechtstreeks in mn gewricht.
Heb een hele fijne (cesar) therapeute gehad.
De behandelingen zijn nu voorbij. De pijn is een stuk minder, maar nog altijd veel pijn.

Sterkte :(:)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18057
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:13

Sorry, heb een tikfout gemaakt, het moet Stenvers zijn. Hier een linkje naar een PDF:http://www.nsastenvers.nl/Patienteninformatie.pdf

Squawk

Berichten: 5692
Geregistreerd: 01-08-03

Re: Frozen Shoulder, ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:14

Ik kon al niets vinden :+

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18057
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Frozen Shoulder, ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:16


linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:19

Mijn frozen shoulder is behandeld door Allert Pol, de fysio die ook veel voetballers behandelt. Binnen driekwart jaar was ik weer volkomen pijnvrij en kan nu mijn arm weer volledig strekken.

Loetie84

Berichten: 4326
Geregistreerd: 15-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:21

Ik heb na mijn tweede operatie aan mijn schouder (vanwege het feit dat hij steeds uit de kom ging) ook een frozen shoulder gehad. Ik ben toen twee keer in de week naar het zwembad gegaan voor fysiotherapie. Dat heeft bij mij erg goed geholpen, maar idd, 18 maanden komt wel in de buurt!
Ik ben nu helemaal 'genezen' gelukkig, maar het duurde erg lang en koste veel pijn en moeite. Ik wens je erg veel succes met het herstel... Hopelijk kom je er helemaal vanaf!

Squawk

Berichten: 5692
Geregistreerd: 01-08-03

Re: Frozen Shoulder, ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:49

@ Romyv: mijn moeder heeft geen diabetes. Ze wordt trouwens volgende maand 53

Sammert
Berichten: 421
Geregistreerd: 20-07-06
Woonplaats: Avenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:58

Ik heb geen frozen shoulder. Maar ik heb wel een beperking. 4 jaar geleden ben ik van het paard gekletterd en heb mijn val opgevangen met mijn schouder. Er was niets aan de hand , alleen 2 dagen later kon ik mijn arm helemaal niet meer bewegen. Dokter zei gekneust - rust . Heb daarna nog 2 vallen gehad met dezelfde schouder. Ondertussen had ik een MRI scan gehad, orthopedie , fysio , mensendieck , Echo , Foto's. Ik bleef fysio volgen uiteindelijk was ik pijn vrij. Dag later kreeg ik een auto ongeluk 12 oktober 2012. Sindsdien zit ik in de ziektewet met een whiplash en weer hetzelfde verhaal als me schouder. Zit aan de morfine om te pijn te onderdrukken. Krijg nu dryneedling wat goed aanslaat , en weer fysio maar die is ook manueel therapeut. Doe dat nu ondertussen al 4 jaar. :) Ik kan mijn arm dus niet omhoog doen een heel klein gedeelte en heb geen kracht.. dus laat ook wel eens mijn sleutels uit mijn handen vallen. Ze zeggen nu dat mijn spieren zijn ''verkrampt'' .

Romyv

Berichten: 5423
Geregistreerd: 02-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 13:44

-O- ik hoopte eigenlijk op verhalen van mensen die er in 3 maanden vanaf waren -O-

Loetie84

Berichten: 4326
Geregistreerd: 15-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 13:50

Romyv schreef:
-O- ik hoopte eigenlijk op verhalen van mensen die er in 3 maanden vanaf waren -O-

Sorry :(:) De schouder is nou eenmaal een heel lastig gewricht (dat is wat ze mij vertelden). Beetje positief er in proberen te staan en niet te veel in een keer willen. Geef het tijd :j Ik dacht na 2 maanden zittend slapen ook dat ik gek zou worden en er nooit meer af zou komen. Belangrijk is de hoop niet op te geven...

moonfish13
Berichten: 18257
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 13:51

Kan je je schouder zelf niet deels fixen?

Ik heb twee schouders uit de kom gehad, eerst rechts en daarna links.
Heel lang heb ik daar triggerpoint therapie op toegepast wat me heel erg geholpen heeft.
Ik heb veeeel te lang doorgelopen zonder fysio na de eerste keer, wat niet handig was.

Triggerpoint therapie is min of meer afvalstoffen wegwerken uit je spieren waardoor de boel weer kan ontspannen. Met één keer losmaken in de week door de fysio kwam ik er niet..
Als er dan iets achter blijft in die spier stapelt het zich weer net zo hard op waardoor je in een vicieuze cirkel beland.
Doormiddel van triggerpoint therapie behandel je het rustig 5 keer per dag, waardoor als álles weg is als het goed is de kwaal opgelost moet zijn.

Ik heb het boek, en ik kan mijn hele lijf zo'n beetje los maken.
Ben overigens ook degene in huis die eerste hulp verleent wbt spiertroubles. :')
Het is een soort fysiotherapie voor dummy's als je het mij vraagt. :Y)

Verder werk ik voor mezelf met bach bloesem therapie met huidzones.
Dat werkt bij mij helemaal fantastisch. Je achterkant van je schouder staat in verband met je dunne darm, de voorkant met je longen en nog iets.
Ik had klachten die niet weg te krijgen waren, in o.a. mijn nek en onderrug en die ik hiermee binnen twee dagen weg had.
Ben nu 2.5 maand verder en heb er nooit meer last van gehad.
Als je wat meer wil weten PB maar. :)

Als voorbeeld, mijn moeder heeft erg last van haar onderarmen en handen.
Gisteravond gekeken, een deel van de onderarm staat in verband met je longen.
Laat ze nou flinke luchtwegproblemen hebben..
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 04-04-12 13:57, in het totaal 3 keer bewerkt

Romyv

Berichten: 5423
Geregistreerd: 02-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 13:53

Loetie84 schreef:
Romyv schreef:
-O- ik hoopte eigenlijk op verhalen van mensen die er in 3 maanden vanaf waren -O-

Sorry :(:) De schouder is nou eenmaal een heel lastig gewricht (dat is wat ze mij vertelden). Beetje positief er in proberen te staan en niet te veel in een keer willen. Geef het tijd :j Ik dacht na 2 maanden zittend slapen ook dat ik gek zou worden en er nooit meer af zou komen. Belangrijk is de hoop niet op te geven...



ahhh thnx!!! :)

Ik heb wel heel veel hoop, zeker omdat ik bv gister zonder hulp van mn andere arm bijna de deurpost met gestrekte arm kon aanraken (met hulp lukte me het helemaal *\o/* ), maar vandaag krijg ik mn hand niet eens op schouderhoogte dus dan wordt ik er alweer neidig door hahaha

moonfish13
Berichten: 18257
Geregistreerd: 20-08-07

Re: Frozen Shoulder, ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 14:01