Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22875
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 20:35

Pandora2 schreef:
En die ziekenhuizen en bevolkingsonderzoeken maar reclame maken en pushen voor mammo's... :x


Ik heb geen idee hoe het bij de Zuiderburen gaat.

Maar ik weet en merk zelf niets van pushen of reclames.
Ik krijg een brave, neutrale uitnodiging en dat is het dan.
... geen druk om per se te komen, geen ronkend gedoe - niets.

Als je wil, krijg je een gratis screening tegen een dodelijke ziekte.
(Accoord, een half uur tevoren slik ik een paracetamol.)

En toen ik 28 was (we schrijven 1988) en een knobbeltje voelde, kreeg ik geen 'pletterij', maar een scan.
Tot plm 35 jaar geeft dat een duidelijker beeld, aldus de radioloog.

pien_2010

Berichten: 43715
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 20:47

Citaat:
Accoord, een half uur tevoren slik ik een paracetamol.)
_O- ik pak er twee een uur van te voren. _O- ik ben blijkbaar niet de enige.

cocktailtime
Berichten: 1028
Geregistreerd: 28-04-09
Woonplaats: tegelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 21:14

Spenk schreef:
cocktailtime schreef:
Die thuistest is alleen om te kijken of je hpv
Positief of negatief bent.
In de meeste gevallen is 80-90% positief en moet je dus alsnog naar de huisarts
Als ik dit gelijk had geweten dan had ik die thuis test overgeslagen en was ik direct naar de huisarts gegaan. Je zit namelijk dubbel zo lang in onzekerheid. Je bent dus positief op hpv.. gaat naar de huisarts en wacht dan weer op de uitslag.

Terwijl je bij de huisarts 2 vliegen in 1 klap hebt.

Dat is helemaal niet waar. Dat percentage ligt een heel stuk lager. Ik geloof 1 op de 100. Wat jij bedoelt is dat 80-90% in haar leven een keer hpv krijgt.

Maar dat is heel wat anders dan dat 80-90% van de uitstrijkjes positief is op hpv. Verreweg de meesten zijn negatief omdat het lichaam het al opgeruim heeft.


Als je verder leest dan bedoel en zeg ik dat ook!

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 08:32

Ja precies, bij jongere vrouwen schijnt de pletter geen goed beeld te geven, omdat het weefsel dan steviger / dichter is. Daarom kreeg ik toen ook een echo na het pletten. Zag er goed uit en volgens mij lieten ze me zelf de keuze of ik voor de zekerheid het aangeprikt wilde hebben zodat ze het nog extra konden checken, want dat wilden ze wel graag.

In alles blijft dat de clou vind ik: overleg hoe ver de "patiënt" zelf wil gaan in elke situatie.
Op basis van eerlijke info. Dus niet overdreven bang maken maar ook niet achteloos wegwuiven wat wel degelijk een probleem kan zijn.

BeFunny

Berichten: 10816
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 09:36

Ik kreeg ook een echo maar daar was alleen een donkere plek te zien wat kon duiden op een ontsteking. Daar konden ze geen soep van maken. Dus hebben ze een punctie gedaan. Wel konden ze met de echo bepalen waar ze gingen aanprikken.

Bij mij was het ook dat met name de verpleegster het gebeuren nog heftiger maakte. Ik had de diagnose gehoord van de mammo chirurg. Dan begon de verpleegster met haar verhaal en vroeg ze of ik een laatste wens had :( en ze gaf aan dat het wel handig was om het met familie te hebben over wat ik wil in bepaalde situaties :( . Dan hoor je dus dat je kanker hebt en dan lijkt het erop of ze je al opgeven :( . Dat kan echt anders lijkt me. Maar gelukkig heb ik mezelf wel staande kunnen houden en heb ik ook nog goede keuzes gemaakt. En goede vragen gesteld. Want als ik alles had gedaan wat ze in begin voorstelden dan had ik er nu heel anders bij gezeten en had ik mogelijk de operatie ook nog niet gehad.

Eigenlijk heel jammer dat je als patiënt je zo staande moet houden.

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 10:37

Potverdikkie zeg, dáár zit je op te wachten in zo'n situatie :(:)

Zorgverleners zouden echt af moeten leren om zich te gedragen als paniekzaaiers....

Pandora2
Berichten: 19870
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 10:57

BeFunny daar valt een mens zijn mond toch van open... wat een trieste gang van zaken :x

pien_2010

Berichten: 43715
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 13:21

Jeetje wat heftig BeFunny. Gelukkig ben je sterk en nuchter en niet zo'n paniek vogel als ik. Ik vind alles van ziekenhuizen heel eng, en mijn vriendin zei ooit, dat dit wel eens een staartje trauma kan zijn van verlies kind in zkh. Zo had ik het nog nooit bekeken. Maar ik was toen extreem kalm en nuchter en zo goed tussen de oren en vreselijk dapper.
Maar het is net alsof ik naast mijn baby ook dat daar allemaal heb ik achtergelaten.
Maar BeFunny ik vind het eigenlijk niet kunnen dat iemand zo gelijk reageert.

BeFunny

Berichten: 10816
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 13:49

Ook Pien dat wist ik niet.
Dat je daar een trauma aan over kan houden dat lijkt me eigenlijk helemaal geen gek iets hoor.
Dat is iets wat iemand als ik die geen kinderen heeft ook niet goed kan begrijpen denk ik alleen maar inbeelden.

Mars

Berichten: 33288
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 00:33

Wat ellendig BeFunny dat dat zo ging… Begrijpelijk dat je dan even niet meer weet hoe of wat. Juist van zorgmedewerkers zou je bepaalde empathie verwachten om zoiets anders aan te pakken…

BeFunny

Berichten: 10816
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 12:02

Ach het is de mammo afdeling. Na mij kwam er weer een patiënt die mogelijk dezelfde of soort gelijke diagnose kreeg. En ja dan wordt het een standaard riedeltje denk ik.

Maar ze hadden dat hele stuk over laatste wens weg kunnen laten. Iemand die hoort dat hij/zij K heeft moet dat echt even laten bezinken. Maar ik moest daarna gelijk over op dat stuk en na denken over dat en ook praten over of het in mijn familie voorkwam etc. Maar dat had ook in een later gesprek gekunt. Ik vond dat echt raar.

Maar uiteindel is alles wel snel gegaan omdat ze ook zo snel hebben gehandeld. Dus dat is dan wel weer fijn.

cocktailtime
Berichten: 1028
Geregistreerd: 28-04-09
Woonplaats: tegelen

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 15:19

Zojuist in het ziekenhuis geweest en ze hebben een biopt genomen. Er was een klein stukje wat ze niet vertrouwde, dus ik hoop stiekem dat t allemaal mee gaat vallen.
Ben vooral nu moe, hoofdpijn en wat buikkrampen. Waarschijnlijk ook de spanning die eruit komt.

Olle

Berichten: 2727
Geregistreerd: 30-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 15:20

Goedzo cocktailtime!

Zal grotendeels de spanning zijn, in principe is een biopt niet zoveel.
Hebben ze ook aangegeven wanneer je de uitslag krijgt, nog voor je vakantie?
Laatst bijgewerkt door Olle op 19-09-23 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

loez

Berichten: 11078
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 15:20

cocktailtime schreef:
Zojuist in het ziekenhuis geweest en ze hebben een biopt genomen. Er was een klein stukje wat ze niet vertrouwde, dus ik hoop stiekem dat t allemaal mee gaat vallen.
Ben vooral nu moe, hoofdpijn en wat buikkrampen. Waarschijnlijk ook de spanning die eruit komt.


Beter het zekere voor het onzekere! Viel het mee?
Rustig aan hoor en gewoon doen wat fijn voelt voor je! Is ook wel spannend natuurlijk

cocktailtime
Berichten: 1028
Geregistreerd: 28-04-09
Woonplaats: tegelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 15:40

Olle schreef:
Goedzo cocktailtime!

Zal grotendeels de spanning zijn, in principe is een biopt niet zoveel.
Hebben ze ook aangegeven wanneer je de uitslag krijgt, nog voor je vakantie?


Ik had aangegeven dat ik niet gebeld wilde worden op vakantie. Ik ga namelijk alleen en of het nu goed of slecht is, ik wil op vakantie even alles vergeten en als het blijkt dat het toch niet goed is dan wik ik niet daar achter zitten met geen bekend om me heen. Ik heb dus afgesproken dat ik 6 oktober gebeld ga worden
Mocht de uitslag er eerder zijn dan wordt ik 28 september gebeld. Maar ik ga uit van het eerste.. heb geen idee hoe snel dit normaal gaat.
Maar het kwam er op neer dat de uitslag er zou zijn ergens in mijn vakantie

Olle

Berichten: 2727
Geregistreerd: 30-03-05

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 15:57

Ja dat is fijn, niet in je vakantie.

Dat had ik met mijn eerste uitstrijkje, dan kan je toch niet echt meer genieten.

Bij mij duurde het maximaal 10 dagen voordat ik de uitslag binnen had, dus echt megasnel.

BeFunny

Berichten: 10816
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 17:27

cocktailtime schreef:
Olle schreef:
Goedzo cocktailtime!

Zal grotendeels de spanning zijn, in principe is een biopt niet zoveel.
Hebben ze ook aangegeven wanneer je de uitslag krijgt, nog voor je vakantie?


Ik had aangegeven dat ik niet gebeld wilde worden op vakantie. Ik ga namelijk alleen en of het nu goed of slecht is, ik wil op vakantie even alles vergeten en als het blijkt dat het toch niet goed is dan wik ik niet daar achter zitten met geen bekend om me heen. Ik heb dus afgesproken dat ik 6 oktober gebeld ga worden
Mocht de uitslag er eerder zijn dan wordt ik 28 september gebeld. Maar ik ga uit van het eerste.. heb geen idee hoe snel dit normaal gaat.
Maar het kwam er op neer dat de uitslag er zou zijn ergens in mijn vakantie


Het is Iig goed dat je even lekker weg gaat.
Want of het nou goed of slecht is het biopt afnemen enz kan al heel stressvol zijn. Dus dat je dan even jezelf de rust gunt is echt goed hoor :j

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14491
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 15:15

Bah jongens, ik kom even binnenvallen. Leuk cadeautje als je 30 wordt natuurlijk, dus over een uurtje ben ik aan de beurt. Schijt echt 7 kleuren in m'n broek. Zie er zo tegenop. :+ aantal jaar geleden met menstruatie problemen bij de gynaecoloog geweest o.a. gekeken voor poliepen en toen vond ik het al geen pretje, die eendenbek. Deed me echt zeer. Tranen liepen over m'n wangen. Iemand nog tips om te ontspannen, jeetje het is voor een goed doel, het is voor een goed doel, het is voor een goed doel.. :')

Olle

Berichten: 2727
Geregistreerd: 30-03-05

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 15:25

Wat goed dat je toch gaat Cynn,

Gewoon aangeven dat het de vorige keer met een eendenbek pijn deed..
Maar jeetje ontspannen vond ik ook altijd lastig. Maar gewoon blijven praten. Je kan lastiger je spieren aanspannen als je lekker aan het kletsen bent.

Jildau

Berichten: 9426
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 18:56

Hoop dat het meegevallen is.. Ik heb toen aangegeven dat het erg pijn deed en toen kwam hij met een kleiner formaat eendenbek. Maakte voor mij veel verschil!

Janneke2

Berichten: 22875
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 20:05

Heftige pijn kan wijzen op een 'subtiele' ontsteking - eentje waar je normaliter niets van voelt, maar waarbij je slijmvliezen gemeen zeer doen bij aanraking.
(Zo ja: niet wanhopen, het is vaak relatief makkelijk op te lossen.)

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14491
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 20:32

Janneke2 schreef:
Heftige pijn kan wijzen op een 'subtiele' ontsteking - eentje waar je normaliter niets van voelt, maar waarbij je slijmvliezen gemeen zeer doen bij aanraking.
(Zo ja: niet wanhopen, het is vaak relatief makkelijk op te lossen.)



Oh echt joh? Wist niet eens dat, dat bestond! := Nou het viel vergeleken met de bezoeken aan de gynaecoloog mee. Het deed nog steeds zeer maar ik verging niet meer van de pijn. Dus ik heb het overleefd. Wel wat nabloeding maar begreep dat het wel vaker voorkomt.
Nu 2-3 weken wachten op de uitslag

Mars

Berichten: 33288
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 20:42

Ah balen dat je toch pijn had Cynn, prettig vind ik t ook nooit maar echt veel pijn heb ik nooit gehad gelukkig. En idd bestaan er kleinere eendenbekken dan de 'standaard' wellicht is dat de volgende keer een optie voor je.
Nabloeden kan idd, hoeft niks te betekenen. Ff een dikke duim en pluim voor jou dat je toch gegaan bent, wees trots op jezelf!

loez

Berichten: 11078
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 11:09

Ontspannen is idd grotendeels het toverwoord denk ik. Een beetje gynaecoloog praat je er ook wel
Goed doorheen . Tenminste, bij mij hadden zij en haar assistent echt training gehad om de patiënt hierdoor af te kunnen leiden. Door leuke simpele gesprekjes/vragen.

Ik ga duimen voor een goede uitslag!

cocktailtime
Berichten: 1028
Geregistreerd: 28-04-09
Woonplaats: tegelen

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 18:04

Wat vervelend voor je cynn, hopelijk is het vandaag meegevallen.
Ik was ook best bang omdat ik veel horror verhalen heb gehoord maar ik vond het eigenlijk helemaal geen pijn doen.

Ik vond het stukje van de biopt wel wat gevoeliger, had wat buikkrampen die nu gelukkig wel weg zijn. Ik heb geen idee hoelang de afscheiding die je daarna hebt gemiddeld duurt.
Maar ben er nu al klaar mee haha.