Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jorissie
Berichten: 224
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 23:19

Kay_Kim schreef:
Ik heb vorige week maandag een uitstrijkje en biopsies gehad… biopsies duiden op CIN 3… het was toch schrikken, resultaat van het uitstrijkje heb ik nog niet, maandag moet ik terug naar de gynaecoloog voor de resultaten te bespreken.

Iemand ervaring met CIN 3?

De rede waarom ik terug ben gegaan naar gynaecoloog is dat ik heftig bloedverlies heb gehad het weekend ervoor… en eigenlijk al sinds augustus last had van bloedverlies maar op die tijd ben ik ook 3 keer bij hem geweest en bij de huisarts… tijdens deze controles was alles in orde en werd het bloedverlies aan het spiraal gekoppeld. Nu was al snel duidelijk dat tijdens het onderzoek mijn baarmoederhals er niet goed uit zag en direct al terug hevig begon te bloeden…

Maandag hoop ik meer te weten…


Hier al 2 keer een CIN3 gehad en hier beide keren een lisexcisie voor gehad.

Bij mij zat er tussen beide behandelingen 3 jaar waarbij ik tussendoor elk half jaar voor een controle uitstrijkje moest komen, welke dus helaas steeds slechter werd.

Laatste keer is eind januari geweest, maar vanwege klachten die ik nu heb maandag naar de huisarts en weer een verwijzing naar de gynaecoloog halen en eerder dan de afgesproken 6 maanden terug helaas.

BritHittepit

Berichten: 2615
Geregistreerd: 05-09-09
Woonplaats: Mol

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 23:35

Mijn huisarts had me opgebeld met het resultaat en zei dat ik een operatie nodig had, waarschijnlijk een conisatie…

Ik ben oprecht een beetje bang van het resultaat van het uitstrijkje…

Ik heb geen idee van de verdere behandeling en wat de impact is in het dagelijkse leven… zo gaan we normaal binnen 4 weken op vakantie naar een zonbestemming… hoop dat deze kan doorgaan en dat ik ook kan genieten van het weer, zon, zee, strand, zwembad maar als ik zo lees heb je toch nog enkele weken bloedverlies na zo’n operatie…

Jorissie
Berichten: 224
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 00:03

Wat vervelend dat de huisarts je zo'n bericht doorgeeft en niet afwacht wat de gynaecoloog te zeggen heeft. Hopelijk heb je maandag meer duidelijkheid.

Misschien werkt het in België anders aangezien ik net zag dat je daar vandaan kwam maar bij mij is het als volgt gegaan.

Mijn eerste uitstrijkje was in januari 2019 en gelijk een pap3b en CIN3. Hierdoor dus onder behandeling van de gynaecoloog gekomen en geholpen met een lisexcisie onder plaatselijke verdoving.

Het leek een tijdje rustig maar helaas tijdens de controle eind 2021 weer dezelfde uitslag.
Aangezien de plaatselijke verdoving zo was tegen gevallen, ben in januari 2022 geholpen met een ruggenprik. Ik heb hierna ongeveer 2 weken licht wond/bloedverlies gehad. Had na de ingreep een weekje vrij en ben daarna weer aan het werk gegaan, werk in de zorg dus vond het zelf wel prettig een aantal dagen bij te kunnen komen.

Mijn ervaring is dat alles wel bespreekbaar is met de gynaecoloog, zo heb ik gevraagd of ze niet gewoon mijn gehele baarmoederhals konden verwijderen aangezien wij geen kinderen meer willen. Dankzij de uitleg die ik toen kreeg toch besloten om de gynaecoloog haar plan te volgen en dit niet te doen.
Zelfde als met de ruggenprik, dat was echt mijn eigen keus waar hun in mee gingen zonder problemen.

Wie weet kan je dus ook zoiets bespreken over je vakantie, afhankelijk van de precieze uitslag natuurlijk.

Verder heeft het weinig tot geen invloed op mijn dagelijks leven, natuurlijk is het elke keer weer spannend en hoop ik op een goede uitslag. Ooit gaat dat vast lukken hier.

BritHittepit

Berichten: 2615
Geregistreerd: 05-09-09
Woonplaats: Mol

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 09:12

Ik ben wel blij dat ze me opbelde want de gynaecoloog deed al heel raar mrt het nemen van de stalen waardoor er alarmbellen gingen rinkelen en hij belde me donderdag al op dat er 1 resultaat was en of ik maandag of dinsdag kon langskomen… zonder enige informatie maar daardoor wist ik al dat het niet goed was aangezien ik normaal pas maandag gewoon telefonisch contact moest opnemen… dan weet ik liever waar ik aantoe ben dan nog een heel weekend scenario’s in men hoofd te halen die NOG erger zijn…

Jorissie
Berichten: 224
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 09:30

Kan ik me inderdaad helemaal voorstellen. Vind het eerlijk gezegd ook niet netjes dat ze het zo hebben aangepakt maar goed jij zit er mooi mee nu.

Hopelijk weet je morgen snel een plan van aanpak en kunnen ze je snel helpen!

Mars

Berichten: 33298
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 20:11

Dit is idd wel erg vervelend qua communicatie!

Qua vakantie: ik moest echt een week of 6 wachten tot ze plek hadden voor mijn lisexcisie. Weet niet hoe de wachttijden zijn in België?

Wat betreft zwemmen dat mocht minimaal een paar weken niet. In ieder geval niet zolang er bloedverlies was ivm infectiegevaar, tampons mochten ook niet. Maar daar zal je arts je vast alle informatie over geven. Veel sterkte!

jen

Berichten: 3217
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 20:26

Vervelend zeg dat de huisarts je zo geïnformeerd heeft. Zit jij helemaal in de spanning.

Ik kreeg dinsdags de uitslag van de poli gynaecologie en moest vrijdags meteen terug voor de lisexicie. Gelukkig had ik een hele lieve assistente aan de telefoon die me alles heeft uitgelegd en me wat gerust heeft gesteld.

Heel veel succes en sterkte morgen :(:)

genja
Berichten: 3946
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 22:05

[/quote]

Hier al 2 keer een CIN3 gehad en hier beide keren een lisexcisie voor gehad.

Bij mij zat er tussen beide behandelingen 3 jaar waarbij ik tussendoor elk half jaar voor een controle uitstrijkje moest komen, welke dus helaas steeds slechter werd.

Laatste keer is eind januari geweest, maar vanwege klachten die ik nu heb maandag naar de huisarts en weer een verwijzing naar de gynaecoloog halen en eerder dan de afgesproken 6 maanden terug helaas.[/quote]


Als je al bij de gynaecoloog loopt heb je dan wel een nieuwe verwijzing nodig ? Hier Kanye dan via de poli of app van het ziekenhuis de afspraak vervroegen

Jorissie
Berichten: 224
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 22:48

@ Genja
Helaas wel, had contact gehad met het ziekenhuis en die gaven aan dat ik verwijzing van de huisarts moest hebben. Dus morgenochtend maar weer daarheen en dan kan ik hopelijk snel terecht.

jen

Berichten: 3217
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 07:06

Jorissie schreef:
@ Genja
Helaas wel, had contact gehad met het ziekenhuis en die gaven aan dat ik verwijzing van de huisarts moest hebben. Dus morgenochtend maar weer daarheen en dan kan ik hopelijk snel terecht.


Ik ben laatst niet zo vriendelijk geweest aan de telefoon. Ze wimpelde me af naar de huisarts maar wilde perse de gynaecoloog zien. Na wat gemopper kon ik uiteindelijk toch wel terecht bij de gyn. Hoop dat je snel terecht kan.

Valerie93

Berichten: 3138
Geregistreerd: 10-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 10:17

Hier weer de afspraak gemaakt voor half jaarlijkse controle helaas geen goed gevoel erbij dit keer, maar afwachten is enige wat ik kan doen voor nu

Prairy
Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 10:23

Mijn uitslag, die ik pas na 5 weken had, was gelukkig weer goed, vorige keer ook al, na de lisexcisie (?) van pap3a. Blij dat het niet terug gekomen is. Ik mag nu verder in het programma van het bevolkingsonderzoek.

BritHittepit

Berichten: 2615
Geregistreerd: 05-09-09
Woonplaats: Mol

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 12:50

Ik word donderdag geopereerd en adhv die operatie wordt verder gekeken of het effectief BMHK is…

Prairy
Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 13:02

Veel sterkte!

Ania

Berichten: 6110
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 15:06

Kay_Kim schreef:
Mijn huisarts had me opgebeld met het resultaat en zei dat ik een operatie nodig had, waarschijnlijk een conisatie…

Ik ben oprecht een beetje bang van het resultaat van het uitstrijkje…

Ik heb geen idee van de verdere behandeling en wat de impact is in het dagelijkse leven… zo gaan we normaal binnen 4 weken op vakantie naar een zonbestemming… hoop dat deze kan doorgaan en dat ik ook kan genieten van het weer, zon, zee, strand, zwembad maar als ik zo lees heb je toch nog enkele weken bloedverlies na zo’n operatie…


Huisartsen moeten leren hun mond te houden. Ik werd ook gebeld door mijn HA met de mededeling dat ik rekening moest houden met een baarmoeder verwijdering.
Had Pap5 CIN3. Is een kleine lisexcisie geworden met half jaarlijkse controle.

Ania

Berichten: 6110
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 15:08

Kay_Kim schreef:
Ik word donderdag geopereerd en adhv die operatie wordt verder gekeken of het effectief BMHK is…


Ooi, dit even gemist. Sterkte!!

CalipsoLover

Berichten: 5588
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 16:27

Kay_Kim schreef:
Ik word donderdag geopereerd en adhv die operatie wordt verder gekeken of het effectief BMHK is…

:(:)

Hier weer over een jaar controle. Nog steeds HPV maar geen idee in welk stadium, dat zeggen ze hier nooit.

BritHittepit

Berichten: 2615
Geregistreerd: 05-09-09
Woonplaats: Mol

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 18:19

Bedankt allemaal, morgen zijn de pre-operatieve onderzoeken. Ik hoop nog altijd dat het ‘goed’ nieuws is maar ik moet maandag waarschijnlijk al naar de oncoloog… onze vakantie moeten we helaas ook annuleren, ik mag niet zwemmen ivm infectiegevaar… dus onze vakantie valt ook in het water…

Jorissie
Berichten: 224
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 08:37

Kay_Kim schreef:
Ik word donderdag geopereerd en adhv die operatie wordt verder gekeken of het effectief BMHK is…


Heel veel sterkte komende tijd!

mvdbijl

Berichten: 3684
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 12:47

Kay_Kim schreef:
Bedankt allemaal, morgen zijn de pre-operatieve onderzoeken. Ik hoop nog altijd dat het ‘goed’ nieuws is maar ik moet maandag waarschijnlijk al naar de oncoloog… onze vakantie moeten we helaas ook annuleren, ik mag niet zwemmen ivm infectiegevaar… dus onze vakantie valt ook in het water…


Wat een verdrietig nieuws, ik ben dit traject 2 jaar terug helemaal doorgegaan, begonnen met dezelfde uitslag. Als je wat ervaringen wilt uitwisselen of van je af wilt praten, mijn inbox staat open..

BritHittepit

Berichten: 2615
Geregistreerd: 05-09-09
Woonplaats: Mol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 12:58

mvdbijl schreef:
Kay_Kim schreef:
Bedankt allemaal, morgen zijn de pre-operatieve onderzoeken. Ik hoop nog altijd dat het ‘goed’ nieuws is maar ik moet maandag waarschijnlijk al naar de oncoloog… onze vakantie moeten we helaas ook annuleren, ik mag niet zwemmen ivm infectiegevaar… dus onze vakantie valt ook in het water…


Wat een verdrietig nieuws, ik ben dit traject 2 jaar terug helemaal doorgegaan, begonnen met dezelfde uitslag. Als je wat ervaringen wilt uitwisselen of van je af wilt praten, mijn inbox staat open..


Dank je wel, ik ben nu in het ziekenhuis voor pre operatief onderzoek…

CalipsoLover

Berichten: 5588
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 15:33

Veel succes en sterkte Kim!

Josien_

Berichten: 9053
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 15:50

Ik heb dit jaar mijn eerste oproep gehad. Mij leek het wel fijn om rustig met een thuistest te beginnen, is dit een aanrader volgens jullie of raden jullie het maken van een afspraak echt aan?

Prairy
Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 16:52

Ik heb zelf de thuis test gedaan. Ik vond dat prima. Daarna helaas alsnog moeten gaan maar elke keer dat ik niet met mijn benen wijd in die stoel hoef te liggen is er eentje...

Mars

Berichten: 33298
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 21:15

Die thuistest is alleen een HPV test toch? Die stelt geen afwijkende cellen vast of heb ik dat mis?

Tevens mis je dan natuurlijk ook een visuele check van een professional. Ieder moet de afweging voor zich maken natuurlijk. Zelf heb ik echt geen problemen met een uitstrijkje maken, t is binnen een minuut gepiept.