Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Undefined
Berichten: 3766
Geregistreerd: 18-01-09

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 11:14

Ik heb gisteren even een vriendin gebeld die vertelde dat het bij haar en haar zus wel gecheckt is bij 20 weken zwangerschap, terwijl zij allebei nooit een lis excisie o.i.d. (nodig) hebben gehad. Wellicht verschilt dat per verloskundige? Iig goed om dat nu te weten, dan kan ik er allert op zijn als het hopelijk ooit zo ver is!

Urbanus mag ik vragen of jij dan een controle-uitstrijkje tijdens je zwangerschap hebt gekregen of kwam dat daarna?

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 11:22

Een vriendin van mij was zeker ook niet verminderd vruchtbaar na een lis, maar is wel gecheckt op lengte van de baarmoedermond tijdens haar 2 zwangerschappen en die was wel wat verkort.
Beide kindjes zijn wel te vroeg geboren, maar dat had te maken met zwangerschapsdiabetes en anders te groot worden voor geboortekanaal, niet met de verkorte baarmoedermond.

mariska_emke

Berichten: 327
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 11:45

Hier in april 2022 een lisexcisie gehad na pap 3a2 en cin3. Deze is me erg meegevallen. Daarna in juli 2022 zwanger geworden bij de eerste poging. Dit werd helaas een miskraam in augustus 2022.

Ik heb in november 2022 mijn controle uitstrijkje gehad en pap 1. In november ook weer zwanger bij de tweede poging en in juli bevallen van een zoon. Dit was weliswaar een maandje te vroeg, maar dit kwam door pre eclampsie.

Mijn verloskundige zei dat een vroeggeboorte kan na een lisexcisie, maar er kunnen natuurlijk ook andere redenen zijn voor een vroeggeboorte. De kans was volgens haar erg klein.

Als ik zwanger was geweest op het moment van het controle uitstrijkje, dan was deze uitgesteld tot na de zwangerschap.

Olle

Berichten: 2726
Geregistreerd: 30-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 12:08

@ Urbanus dat is het belangrijkste dat het goed is gekomen.

Valt me inderdaad wel op dat er meerdere na lis vroeggeboorte ervaren. Het is alleen zo lastig te bepalen of het echt daardoor zou komen.

Voor ons maken we er niet zo zorgen over, mochten we nog een kindje krijgen. De eerste (en enige) kwam met 42+1 en daar was bijna de hele medische molen voor nodig (net geen keizersnee).
Dus als er nog een tweede mag komen dan geen probleem als die iets eerder komt ;-)

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 12:30

Olle schreef:
Valt me inderdaad wel op dat er meerdere na lis vroeggeboorte ervaren. Het is alleen zo lastig te bepalen of het echt daardoor zou komen.


Ja, dat is echt zo, als is het dus niet wetenschappelijk aangetoond. Officieel is mijn vroeggeboorte ook gewoon 'pech'.

Mijn eerste zwangerschap is goed gegaan, daarna een uitstrijkje en toen dus een lis, daarna mijn 2e zwangerschap gehad.

Na mijn 2e zwangerschap weer gecheckt en pap1.

Het is ook zeker niet dat ik mensen bang wil maken of afschrikken want daarom zeg ik, als ik alles van te voren wist had ik precies dezelfde keus gemaakt.

Maar ik had dan wel mijn baarmoederhals laten checken, ik ben daar zelf ook niet alert op geweest.

Olle

Berichten: 2726
Geregistreerd: 30-03-05

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 13:12

Goed om alle informatie inderdaad te hebben.

Mijn keuze is er ook niet door beïnvloed. Ik wilde er liever gezond zijn en blijven voor mijn kleine meisje dan eventuele risico's lopen ;-).

Ellekebr
Berichten: 113
Geregistreerd: 30-06-22
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 16:02

Urbanus schreef:
Olle schreef:
Valt me inderdaad wel op dat er meerdere na lis vroeggeboorte ervaren. Het is alleen zo lastig te bepalen of het echt daardoor zou komen.


Ja, dat is echt zo, als is het dus niet wetenschappelijk aangetoond. Officieel is mijn vroeggeboorte ook gewoon 'pech'.

Mijn eerste zwangerschap is goed gegaan, daarna een uitstrijkje en toen dus een lis, daarna mijn 2e zwangerschap gehad.

Na mijn 2e zwangerschap weer gecheckt en pap1.

Het is ook zeker niet dat ik mensen bang wil maken of afschrikken want daarom zeg ik, als ik alles van te voren wist had ik precies dezelfde keus gemaakt.

Maar ik had dan wel mijn baarmoederhals laten checken, ik ben daar zelf ook niet alert op geweest.


Dan moest je denk ik langer wachten op het uitstrijkje dan wanneer je niet zwanger zou zijn? Vond je dat spannend?

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 16:54

Ik heb het even nagezocht maar ik heb juli de lis gehad en in oktober een nieuw uitstrijkje, dat was toen al pap1 en een week later werd ik zwanger. Niet helemaal gepland dus, omdat ik dacht dat het niet zo snel zou gaan.

Maar goed, ik kreeg na de lis de uitslag dat de snijvlakken schoon waren en sindsdien heb ik me geen zorgen gemaakt.

Ellekebr
Berichten: 113
Geregistreerd: 30-06-22
Woonplaats: Deventer

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 20:17

Ah oké je had dus nog een controle uitstrijkje gehad! De gyn zei tegen mij dat we de uitslag van de colposcopie/ biopt af moesten wachten en dat daarna zwanger worden prima is. Nog even spannend dus!

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 21:22

Ik ga keihard voor je duimen!

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 22:37

Na lis kan het trouwens nog jaren duren voor je pap1 hebt. Soms heeft je lichaam langer nodig om het hpv virus op te ruimen. In mijn geval rond 3 jaar voor het helemaal okee was.

Ellekebr
Berichten: 113
Geregistreerd: 30-06-22
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 19:55

Urbanus schreef:
Ik ga keihard voor je duimen!


Dankjewel <3

Jildau

Berichten: 9409
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 13:59

Ik ben zojuist weer geweest. Vorig jaar december Pap3a1 en toen na de biopten CIN1 dus nu een controle. Ik heb de gyneacoloog naar het vaccin gevraagd en zij adviseert dat wel afhankelijk van de uitslag.

Hier mensen die het vaccin hebben genomen terwijl ze al HPV droegen?

Ellekebr
Berichten: 113
Geregistreerd: 30-06-22
Woonplaats: Deventer

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 14:51

Mij hebben ze hier niks over aangeraden, maar ik zou wel opletten dat je het vaccin krijgt dat voor meer varianten beschermt (Gardasil 9 is dat geloof ik) Ik was alleen gevaccineerd voor hpv16 en 18 en was alsnog de pineut.

Ik heb een paar weken geleden een lisexcisie gehad tijdens mijn afspraak voor de colposcopie. Ze gaven daarbij wel aan terughoudend te zijn voor vrouwen met een kinderwens (in tegenspraak met de andere gyn van hetzelfde ziekenhuis waar ik eerder een belafspraak mee had). Maar omdat ik had aangegeven bij CIN 2 ook behandeld te willen worden is het dus meteen weggehaald. Ik vond het statement in de folder dat de behandeling buiten de prikken om pijnloos is wel een beetje een leugen -O-

Anyway, ik ben gisteren gebeld dat het CIN 2 bleek te zijn, dat hoopte ik al want dan was het niet voor niks geweest. Erg blij dat het weg is nu. Hopelijk blijft dat zo.

Jildau

Berichten: 9409
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 12:57

Nou de uitslag is binnen. Ik heb opnieuw Pap3a1 met daarbij de melding dat ik over een jaar weer een uitstrijkje moet laten maken. Jullie al meegemaakt dat ze niks doen met deze uitslag? Voelt vreemd om met afwijkende cellen door te blijven lopen zonder onderzoek. Vorig jaar moesten er biopten worden genomen.

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 13:12

Jildau schreef:
Nou de uitslag is binnen. Ik heb opnieuw Pap3a1 met daarbij de melding dat ik over een jaar weer een uitstrijkje moet laten maken. Jullie al meegemaakt dat ze niks doen met deze uitslag? Voelt vreemd om met afwijkende cellen door te blijven lopen zonder onderzoek. Vorig jaar moesten er biopten worden genomen.


Jup.
3a uitslag in 2017, vervolgens behandeld met lisexcisie, een half jaar later nog steeds pap3a. Biopten genomen: CIN1.
Een jaar later, nog steeds 3a, advies om gewoon weer een jaar te wachten en toen was ik ook boos/verdrietig/angstig dat ze me zo lieten tobben met deze uitslag.
Het duurde uiteindelijk bijna 3 jaar voor ik een normale uitslag had. Mijn lichaam had veel tijd nodig om het virus te bestrijden.

Jildau

Berichten: 9409
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 14:01

Oke goed om een ervaring van een ander te lezen. Wel normaal dus dat ze niks doen. Ik ben nu aan het informeren om me alsnog te laten vaccineren.

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 14:04

Er is ook heel weinig wat ze verder kunnen doen. Als je pap niet hoger wordt is nogmaals behandelen met lisecxisie vrij heftig om te doen. Zeker bij CIN 1. Regelmatig monitoren is dan beter, sommige mensen hebben gewoon meer tijd nodig voor het lichaam t virus de baas is.

Jildau

Berichten: 9409
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 14:07

Ik heb geen lisexcisie gehad. Vorige keer biopten genomen en daar kwam CIN1 uit. Nouja dan wachten we maar weer rustig af.

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 16:41

Net resultaat van de zelftest binnen. HPV.kan dus alsnog naar de dokter. Hopelijk niet meer dan dit.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 17:14

Balen zeg. :(
Hoop ook dat t daar bij blijft.

cocktailtime
Berichten: 1028
Geregistreerd: 28-04-09
Woonplaats: tegelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 23:59

Ik moet denk ik ook bijna weer
Heb in september een pap 3a2-b uitslag gehad + biopt
+ cin 2 met uitbreidingen.

In maart moet ik weer terug.
Moet wel zeggen dat ik een halfjaar lang nu al erg onzeker ben over de situatie.

Jildau

Berichten: 9409
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 08:13

cocktailtime schreef:
Ik moet denk ik ook bijna weer
Heb in september een pap 3a2-b uitslag gehad + biopt
+ cin 2 met uitbreidingen.

In maart moet ik weer terug.
Moet wel zeggen dat ik een halfjaar lang nu al erg onzeker ben over de situatie.


Logisch dat je onzeker bent.. Maar ze houden je nu goed onder controle.

Ik heb maandag de eerste vaccinatie gehad. Heel benieuwd wat dit gaat doen en of het het geld waard is.

Galeobdolon

Berichten: 1090
Geregistreerd: 27-06-07

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 12:03

Spannend cocktailtime… het is inderdaad vervelend om in onzekerheid te zitten. Ik vond het telkens zo vervelend dat ze de uitnodiging pas na 6 maanden verstuurden in plaats van dat ze de afspraak op 6 maanden later zetten. Hoe vaak ik wel niet gebeld heb met de mededeling dat het weer tijd was en ze konden reageren met; we hebben net de uitnodiging verstuurd!

Proactief kun je altijd informeren naar de vaccinatie. Ik krijg over een maand mijn 3e en ben na pap3a2 en Cin2 ineens binnen een half jaar volledig hpv vrij verklaard. Of het de lis of vaccinatie was zal ik nooit weten, maar ik ben erg blij dat ik er voor gegaan ben.

Jildau

Berichten: 9409
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 12:19

Galeobdolon schreef:
Proactief kun je altijd informeren naar de vaccinatie. Ik krijg over een maand mijn 3e en ben na pap3a2 en Cin2 ineens binnen een half jaar volledig hpv vrij verklaard. Of het de lis of vaccinatie was zal ik nooit weten, maar ik ben erg blij dat ik er voor gegaan ben.


Goed om te horen zeg! Tegen mij hebben ze 2 keer vaccineren gezegd. Ik moet over een halfjaar de tweede en dan is het klaar. Weet jij waarom dat verschilt?