Viruswaanzin

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ann

Berichten: 13331
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 10:43

En het kabinet wat voor deze financiële buffer heeft gezorgd, wordt nu helemaal afgebrand op hun (corona) beleid...

Mizora

Berichten: 18124
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 10:44

Hebben jullie een linkje naar het aantal bedrijfsopheffingen. Ik krijg hem even niet uit statline gespuugd.

Wel zie ik in wat ik wel kan vinden dat we al jaren steeds meer 1-mansbedrijven oprichten en dat het aantal bedrijven dat beëindigd wordt ook steeds verder oploopt.
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2019/07 ... en-in-2018
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2020/06 ... en-in-2019

Er zijn dus onwijs veel kleine bedrijfjes opgezet met de gunstige economische situatie van de afgelopen jaren. Maar daar stond toen al tegenover dat er steeds meer bedrijven ook weer beëindigd werden.

168.000 oprichting en en 96.000 opheffingen in 2017
191.000 oprichtingen en 107.000 opheffingen in 2018
207.000 oprichtingen en 115.000 opheffingen in 2019
en wat ik kon vinden was de voorspelling voor 2020 136.000 opheffingen (hierbij werden de resultaten van de eerste drie kwartalen gebruikt om het vierde kwartaal te voorspellen).

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 10:48

Er is hier in ieder geval geld voor een buffer of een kleine tegemoetkoming..
dat is in andere landen volgens mij niet altijd zo. Als je daar je bedrijf verliest kan je gewoon lekker onder een brug gaan slapen met je hele handel... (daar waar ze ook geen bijstand of iets hebben)..

Ik ben nog steeds blij dat er in ieder geval geld achter de hand is voor steun hier en daar...
Inderdaad, aan de ene kant moeten ze meer uitgeven en aan de andere kant minder.. hoe dan ? :+

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 10:51

Palmera schreef:
En inmiddels is het verhaal zo verdraait dat de ondernemer die het niet redt daar zelf schuldig aan is, niet creatief genoeg is en maar geld had moeten investeren in een webshop. :roll:

Het is toch te zot voor worden dat ze moeten bijbetalen en alles uit de kast moeten trekken voor een minimaal bedrag. Het is waarschijnlijk niet eens omzet, het gaat direct in de pot voor vaste lasten. Eigenlijk is het gewoon werken voor niets! Ja, voor een ander: de huurbaas, het personeel, de elektravoorziening, etcetera.

Ze hadden nooit gedwongen moeten worden zo lang dicht te moeten zijn, dan hadden ze ook geen probleem gehad


Ach hou toch op met alles in te kleuren vanuit jouw negatieve beeld. We hebben het over hoe sommige ondernemers creatieve oplossingen hebben bedacht en anderen gewoon dicht blijven want 'Corona'. Er wordt meermaals gezegd dat zich dit niet leent voor alle type winkels, maar dat sommige toch best oké draaien gezien de situatie. NIEMAND zegt dat een ondernemer die het niet red daar zelf schuldig aan is, hoofdschuldige is nog altijd Corona, en het gaat voornamelijk over het inperken van eventuele rode cijfers. Dat sommige wél winst maken is natuurlijk prachtig, maar dat eist denk ik niemand van een (horeca of retail) bedrijf in de huidige tijd. En je kan er best een andere visie op hebben, maar als je zonder al te veel investering en extra kosten toch nog enigszins iets van geld binnen kan harken is dat toch geweldig en alleen maar positiever voor je bedrijf dan bij de pakken neer gaan zitten? Ik zeg ook al steeds dat het die investering (of dat nu geld, tijd, moeite of energiekosten bijv zijn) wel waard moet zijn en dat als dat het niet is ik het best snap dat je 'gewoon' dicht blijft.

Ze worden gedwongen om zo lang dicht te blijven omdat anders de zorg wordt overbelast. Als de zorg word overbelast zijn er weer andere risico's die uiteindelijk óók funest zijn voor de economie (althans, dat is de verwachting want we hebben –gelukkig!– nog geen code zwart hoeven meemaken). De situatie is gewoon hartstikke ruk en we doen wat we kunnen, ondernemers, overheid, iedereen. De overheid zal er écht niet inzitten van 'wat zullen we deze maand gaan doen om ondernemers te pesten', het is nota bene een VVD overheid :'). Die gaan echt niks doen wat onnodig de economie om zeep helpt, die vinden ze heilig :')

mysa

Berichten: 10545
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 10:53

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... regelingen

Er zijn heel veel tegemoetkomingen, gelukkig. Gevolg is wel dat bedrijven die toch al nauwelijks levensvatbaar waren vóór de crisis, die tot nu toe overleefd hebben dankzij de maatregelen. Dat zie je ook aan het feit dat er in 2020 heel weinig faillissementen waren, het laagste aantal in twintig jaar.

Swah

Berichten: 1862
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 10:55

De golf komt nog. Dankzij regelingen, leningen en mn ook uitstel van betalingen (Belastingdienst) zijn de schulden torenhoog, maar nee nog geen faillissementen.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 11:03

Ik vraag me af.. er zijn toch meer landen waar winkels al heel lang gesloten zijn?
Hoe gaat het daar dan met failissementen enzo? Wat moeten de kappers en de winkeliers daar?

mysa

Berichten: 10545
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 11:05

Ik weet het niet precies maar ik gok dat je nu zeker niet slecht zit in Nederland.
En ja, er zullen bedrijven over de kop gaan maar dat is de 'schuld' van het virus, niet van het Nederlandse beleid.

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 11:09

Swah schreef:
De golf komt nog. Dankzij regelingen, leningen en mn ook uitstel van betalingen (Belastingdienst) zijn de schulden torenhoog, maar nee nog geen faillissementen.


Zeker :j. De meeste banken, juridische bedrijven etc. verwachten dat er een grote golf aan faillissementen en reorganisaties gaan komen, en zijn zich daar ook op voor aan het bereiden.

Ik ontken dat ook niet dat het nu gewoon super lastig is en het is ontzettend zonde als iemand moet stoppen met zijn passie/levenswerk/bedrijf. Gelukkig hebben we vergoedingen (al is het een beetje) zodat bedrijven het ietsjes langer uithouden en een sociaal vangnet zodat diegene niet letterlijk (zomaar) op straat komt te staan, daar mogen we best blij mee zijn. En daarmee zeg ik níét dat de ondernemer die failliet gaat / stopt dan maar blij moet zijn dat we dat hebben :'). Maar het is wel fíj́n dat je, ondanks alle oliebol die je nu hebt, ondanks dat je moet stoppen, toch iets hebt om op terug te vallen. Basically: het is ruk. Maar het is ieeeeeeeeeeeeetsjepietsje minder ruk omdat je het geluk hebt in Nederland te wonen en je situatie niet nóg poedersuiker wordt door verlies van inkomsten.

Het is voor nu gewoon geen oplossing om alles maar open te gooien onder het mom van 'dan hebben we meer inkomsten'. Ik hoop écht de overheid/OMT samen iets bedenken waarmee we wellicht een andere set maatregelen hebben maar ondernemers toch net weer wat makkelijker door kunnen, zonder dat de besmettingen omhoog gaan. Maar die check op de besmettingen moet er voorlopig wel zijn.

secricible

Berichten: 25709
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 11:09

Ik denk ook dat we het in NL bovengemiddeld goed doen in de ondersteuning. Zowel qua steunpakketten nu, alsook de berichten hoe NL waarschijnlijk het beste is opgewassen tegen deze crisis financieel.

Zebrastreep

Berichten: 9835
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 11:16

Dat is wel zo doordat Nederland overal potjes met geld voor heeft kunnen we mensen nu in ieder geval ondersteunen. Al die miljoenen moeten toch ergens wegkomen.

Ik vraag mij ook wel af hoe het in andere landen gaat. Ik denk met name in arme landen dat het 'normale' leven daar gewoon doorgaat om te overleven.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 11:19

Nou dat denk ik dus ook..
In andere landen is die steun er niet, maar ja, daar zijn de belastingafdrachten ook lager... Dus wat je niet aan belasting hoeft te betalen moet je dan gebruiken om ergens zekerheid in te bouwen..

Wat ik wel suf vind is dat eenmansbedrijfjes (vanuit huis) die een soort 'bijverdienste' genereren nu ook zitten te piepen dat ze geen steun krijgen... waar is dát voor nodig dan?
En ik meen gelezen te hebben (of zelfs gehoord tijdens een persco) dat bedrijven een tegemoetkoming kregen bij gederfde inkomsten die het verlies verving.. Maar als ze daarnaast dus nevenactiviteiten gingen opstarten en geen 100% verlies meer draaiden, maar wel gecompenseerd werden ze dus uiteindelijk in de plus konden eindigen... Dat lijkt me dan ook niet helemaal de bedoeling?

CharleyT
Berichten: 4010
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 11:22

secricible schreef:
Dus enerzijds geven ze teveel geld uit palmera en anderzijds zouden ze meer uit moeten geven...


:D Jij schrijft het, ik dacht het. Een bijzondere reactie van Palmera.

Karl66

Berichten: 29765
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 11:55

Het idee dat je als retailer tegenwoordig nog zonder internet kan is echt belachelijk. Het verschilt hoe je je aanwezigheid op internet het beste kan inrichten, maar zonder internet red je het niet meer. Het kan zijn dat je een webshop erbij opent, dat je actief een community aan je bindt op facebook met allerlei bijbehorende speciale acties, het kan zijn dat je gaat samenwerken met webshop, die er ondertussen achterkomen dat aanwezigheid in de winkelstraat ook best wel handig is naar aanwezigheid op internet. Maar zonder internet red je het echt niet meer. Die winkelier die hier een tijdje geleden aangehaald werd, die niks met internet deed omdat je dan toch op prijs wordt doodgeconcurreerd, die is sowieso op weg naar een faillissement. Deze pandemie zal dat versnellen, maar zonder corona zou dat ook gebeurd zijn.

Het andere punt is dat het echt geen zin heeft om nu in februari als protest open te gaan. Als retailer verdien je je geld niet in februari, sterker nog, ik denk dat voor heel veel retailers de steunmaatregelen wel eens meer kunnen opleveren dan een februari-omzet. Het probleem is dat ze hun december omzet niet hebben kunnen draaien en dat is de omzet die je nodig hebt om je jaar winstgevend af te kunnen sluiten. En die omzet compenseer je niet met de steunmaatregelen. De meeste retailers draaien het hele jaar rode cijfers tot oktober, november en in de laatste drie maanden zorgen dat je uiteindelijk toch een winstgevend jaar hebt. Als dan december wegvalt en je moet het met de inkomsten van de steunmaatregelen doen, dan heb je het afgelopen jaar dus verlies gedraaid. Maar dat ga je dus niet in februari compenseren, dan is de omzet er gewoon niet om het te compenseren.

Als je als retailer in april/mei weer open kan, dan kan je dit jaar gewoon een goed jaar draaien, waarbij vooral mei belangrijk is vanwege het vakantiegeld. Het grote probleem is dat je op de een of andere manier vorig jaar gecompenseerd moet gaan zien te krijgen, maar daar ben je nou al te laat mee, die verkoopperiode is weg en komt niet meer terug.

Palmera

Berichten: 9487
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 11:55

Ik heb nooit gezegd dat ze teveel uitgeven. Ik sta 100% aan de kant van de ondernemer en heb altijd gezegd dat de steun veel te weinig is.

Wêl heb ik tegelijkertijd nog meer medelijden met die ondernemer die er straks veel harder aan zal moeten trekken voor nog minder, door premieverhogingen e.d.

De oplossing en m.i dus alles opengooien en mensen laten werken voor hun eigen boterham en niet voor een gekregen droog korstje thuis laten zitten.

Electra63

Berichten: 17896
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 11:58

Palmera schreef:
Ik heb nooit gezegd dat ze teveel uitgeven. Ik sta 100% aan de kant van de ondernemer en heb altijd gezegd dat de steun veel te weinig is.

Wêl heb ik tegelijkertijd nog meer medelijden met die ondernemer die er straks veel harder aan zal moeten trekken voor nog minder, door premieverhogingen e.d.

De oplossing en m.i dus alles opengooien en mensen laten werken voor hun eigen boterham en niet voor een gekregen droog korstje thuis laten zitten.



Maar wat doe je dan als de zorg op code zwart gaat en je bij wijze van spreken niet eens aan een gebroken been kan worden geholpen?

secricible

Berichten: 25709
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 11:59

En schijt hebben aan de zorgmedewerkers die dan met code zwart moeten dealen en alle andere gevolgen die daar bij horen. Ja, zoiets begreep ik ondertussen uit je berichten.

Palmera

Berichten: 9487
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 12:01

Tot nu toe heeft men schijt aan die andere groep die niets mag verdienen wn ook te weinig hulp krijgt.

Femke_Tweety

Berichten: 12018
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 12:02

Maar Palmera, jij blijft schoppen tegen het Nederlandse beleid, maar jouw eigen bedrijfje was toch überhaupt niet in Nl gevestigd?

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 12:03

Electra63 schreef:
Palmera schreef:
Ik heb nooit gezegd dat ze teveel uitgeven. Ik sta 100% aan de kant van de ondernemer en heb altijd gezegd dat de steun veel te weinig is.

Wêl heb ik tegelijkertijd nog meer medelijden met die ondernemer die er straks veel harder aan zal moeten trekken voor nog minder, door premieverhogingen e.d.

De oplossing en m.i dus alles opengooien en mensen laten werken voor hun eigen boterham en niet voor een gekregen droog korstje thuis laten zitten.



Maar wat doe je dan als de zorg op code zwart gaat en je bij wijze van spreken niet eens aan een gebroken been kan worden geholpen?


Daar ben ik ook wel heel benieuwd naar..

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 12:03

De vraag is of die premieverhogingen er komen en hoe hoog dat dan wordt..

Maar ik denk dat de oplossing van alles opengooien en mensen laten werken voor hun boterham prima werkt als iedereen die een risico is, dus inderdaad thuis blijft. En iedereen die geen risico is in eerste instantie en toch een risico neemt en dan ziek wordt, even goed moet bedenken hoe en waar die behandeld wil worden.. zoiets?

En hoeveel hulp is te weinig hulp?
Want als het te weinig is dan stem ik voor helemaal geen hulp en dat dat geld dan naar andere groepen gaat ...

verootjoo
Berichten: 35670
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 12:04

Alles opengooien is nu gewoon geen optie. Alle ziekenhuizen maken zich klaar voor de derde golf die eraan komt, er wordt weer druk opgeschaald.
Nu alles open gaat zeker niet gebeuren. Er is gebleken dat op de langere termijn de economische schade bij niet ingrijpen veel erger wordt dan nu bij de maatregelen.

Palmera

Berichten: 9487
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 12:06

Femke_Tweety schreef:
Maar Palmera, jij blijft schoppen tegen het Nederlandse beleid, maar jouw eigen bedrijfje was toch überhaupt niet in Nl gevestigd?

En dus mag ik niks zeggen? Mag alleen een ondernemer in NL een mening hebben?


Ik schop overigens ook tegen het spaanse aan, want ze laten allebei de ondernemer net zo hard vallen.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 12:07

Oh, krijgen bedrijven in Spanje wel een tegemoetkoming dan? Ik dacht van niet? Maar t zou kunnen hoor :j

mysa

Berichten: 10545
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 12:08

Ik ben er niet heel erg in thuis maar mijn werkgever heeft van alle steunmaatregelen gebruik mogen maken en is ondertussen overgeschakeld op online. Geen retail, trouwens. We staan er helemaal niet beroerd voor dankzij het steunpakket. Mijn man en ik hebben ook een bedrijf dat gelukkig door kon draaien. Maar toen tijdens de vorige crisis na 2008,opeens onze producten spotgoedkoop in China en Oost Europa werden gemaakt, dankzij de EU en handelsverdragen, hebben we ook maar net het hoofd boven water kunnen houden en op spaargeld geleefd. Gelukkig een niche gevonden en nu gaat het al weer een paar jaar goed. Maar zoals wij waren er veel meer. En van enige overheidssteun was geen sprake.