Even gekopieerd van site van rijksoverheid
Citaat:
Niet alle winkels zijn tijdens de lockdown open voor winkelen en boodschappen doen. Het is niet toegestaan om uw assortiment verder te verbreden. Niet-essentiele winkels zijn dicht tijdens de lockdown. Vanaf 10 februari is het wel mogelijk om producten te bestellen en af te halen bij een winkel.
Citaat:
Bestellen en afhalen
De winkelier is verplicht om het afhalen te organiseren. Dit dient gespreid over de dag te zijn, in tijdvakken van maximaal één uur en zonder dat er een oploop van publiek ontstaat. De voorwaarden zijn:
Klanten mogen de winkel niet betreden, het afhaalpunt is aan de deur van de winkel of op het parkeerterrein;
Er zit minimaal een dagdeel (4 uur) tussen het bestellen en ophalen van de bestelling;
Het is aan de winkelier hoe om te gaan met online bestellen;
De winkelier is verplicht om het ophalen te organiseren:
gespreid over de dag;
in tijdvakken van maximaal één uur;
waarbij de afhaallocatie sober wordt ingericht.
De winkelier voorkomt dat er een oploop van publiek ontstaat;
Waarbij de klant wordt verzocht het bestelde individueel af te halen;
De winkel mag slechts de voor afgifte van bestellingen hoognodige bezetting aanwezig hebben;
Klanten zijn verplicht in de openbare ruimte 1,5m afstand van anderen te houden en geen groepen te vormen (reeds bestaande verplichting).
Citaat:
Postpakket en reparatie/onderhoud
Voor reparatie/onderhoud en voor het brengen en halen van postpakketten mag de klant de winkel binnen, zoals dat tot nu toe al ging. Als er een combinatie is van postpakketten/reparatie en onderhoud én het afhalen van gekochte spullen, dan geldt dat de gekochte spullen buiten bij de deur worden afgehaald. Afgifte van bestelde producten vindt aan de deur plaats en de andere service mag binnen. Het advies aan winkeliers is om alles zoveel mogelijk aan de deur te regelen. Als dat voor postdienstverlening en reparatie niet mogelijk is, moet hiervoor in de winkel een duidelijke looproute zijn
‘Sobere’ uitstraling
Een sobere uitstraling betekent bij het afhalen bij de winkeldeur geen aanleiding is om langer te blijven dan nodig is. Denk bijvoorbeeld aan het aanbieden van consumpties, het testen van producten of het laten horen van muziek.