Vaccinaties

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 16299
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 23:52

Anoniem schreef:
kun jij aantonen dat je antistoffen van het vaccin hebt?

Uiteraard kan dat. Dat heet titeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 00:20

Avalanche81 schreef:
[naam] schreef:
kun jij aantonen dat je antistoffen van het vaccin hebt?

Uiteraard kan dat. Dat heet titeren.


Staat er dan bij de uitslag dat de antistoffen door vaccin zijn?
Want toen ik voor bof, mazelen en rode hond een titerbepaling liet doen kreeg ik alleen maar door dat ik voldoende antistoffen had om levenslang beschermd te zijn. Aangezien ik niet gevaccineerd was wist ik dat ik die antistoffen dus niet door een vaccin kon hebben ontwikkeld, maar hoe kom jij er dan bij dat je door titeren (laat Sizzle dat woord niet zien) kunt aantonen dat je door het vaccin antistoffen hebt en niet door de ziekte?
Dat zetten ze namelijk helemaal niet bij je uitslag.

gabyfedde

Berichten: 11900
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 00:41

Apple schreef:
paddraigh schreef:
Iemand toevalig/ervaring bekend met de fsme vaccinatie mbt tot besmette teken?


Wordt aangeraden als je in gebieden vertoeft waar teken dit bij zich dragen. In Duitsland en Zwitserland zit het standaard in het vaccinatiepakket voor kinderen.
In Nederland niet (maar daar komt het ook niet voor)

Globaal gezegd zou het zinnig kunnen zijn om deze vaccinatie te halen als je in de strook Oost-Europa, Rusland, Siberie, delen van Azie in aanraking denkt te komen met teken.


Het komt sinds 2016 in Nederland voor. En ook in Oostenrijk en Scandinavië.

Avalanche

Berichten: 16299
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Vaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 01:08

@ Repelsteel: als je het antwoord voor me in gaat vullen, vind ik dat prima, dat moet je zelf weten. Maar ik vind het dan niet meer nodig om op je te reageren.

CalipsoLover

Berichten: 5590
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 11:03

CalipsoLover schreef:
Ikzelf ben niet gevaccineerd, nergens tegen enkel de verplichte. Ben ik een anti vaxxer? Nee. Mijn ouders ook niet echt, maar eerste kind is ziek geworden door een vaccin en ook aangetoond. Waardoor je als dokter enkel kan aanraden om de rest van de kinderen als die er nog komen niet te vaccineren omdat je er gewoon niet tegen kan. Hou in je achterhoofd dat er altijd een risico is, ook al is die belachelijk klein. Je spuit de ziekte in een verzwakte vorm in, en als jij daar nou net niet tegen kan heb je pech.

Citaat:
Zoals ik al eerder schreef, ben ook ik er ziek van geweest.
Voor mij is dat een reden om juist wel te vaccineren, want als iemand al zo ziek wordt van een verzwakte vorm, wordt die persoon, heel, heel erg ziek van een niet verzwakte vorm.


Ja, zij heeft ze dus gehad en heeft er heel slecht op gereageerd. Ik niet, heb de kinderziektes doorgemaakt zonder problemen en ben nu ook nog altijd kerngezond. Als een dokter adviseert om de rest niet te laten inenten vanwege mijn zus haar reactie omdat het te veel risico inhoudt dan doe je dat niet als ouder. Logisch ook dat je het advies opvolgt van een deskundige en niet van piet snot van achter de hoek die denkt alles te weten.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23573
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 11:54

Gaby schreef:
Op dit moment mag een kinderopvang een kind dat geen vaccinaties heeft gehad, niet weigeren. Maar zijn kinderopvangverblijven wel verplicht om mede te delen hoeveel van hun kinderen zijn ingeent als daar naar wordt geinformeerd?
Ik kan me voorstellen dat iemand zorgt voor een kind jonger dan 14 maanden bij veel kinderdagverblijven informeert naar de vaccinatiegraad.


toch wel.
Hier in de regio is een (de grootste) kinderopvangorganisatie die na 1-7-19 ongevaccineerde kinderen gaat weigeren:
https://www.berendbotje.nl/over-ons/nie ... tiebeleid/

BigOne
Berichten: 38554
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 11:56

Anoniem schreef:
Avalanche81 schreef:
Ook polio en spinale meningitis? Want het lijkt me vrij sterk dat je daar geen problemen van hebt.


Ziekteverschijnselen
Meestal (90-95%) verloopt een infectie met het poliovirus zonder verschijnselen. In de andere gevallen begint het vaak met griepachtige verschijnselen. Deze verdwijnen meestal spontaan.


https://www.rivm.nl/polio

95% krijgt er geen problemen van dus waarom zou ze dat niet asymptomatisch doorgemaakt kunnen hebben? Geldt ook voor jezelf trouwens want kun jij aantonen dat je antistoffen van het vaccin hebt?
Wie weet was één van je griepjes helemaal geen griepje.

Maar wanneer ze bij die 5 % zat mag ze de handen dichtknijpen dat ze wel gevaccineerd is.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 12:45

Polly schreef:
Gaby schreef:
Op dit moment mag een kinderopvang een kind dat geen vaccinaties heeft gehad, niet weigeren. Maar zijn kinderopvangverblijven wel verplicht om mede te delen hoeveel van hun kinderen zijn ingeent als daar naar wordt geinformeerd?
Ik kan me voorstellen dat iemand zorgt voor een kind jonger dan 14 maanden bij veel kinderdagverblijven informeert naar de vaccinatiegraad.


toch wel.
Hier in de regio is een (de grootste) kinderopvangorganisatie die na 1-7-19 ongevaccineerde kinderen gaat weigeren:
https://www.berendbotje.nl/over-ons/nie ... tiebeleid/

Het mag nog steeds niet. Dit kan bij de rechter aangevochten worden als ouders dat willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 12:59

bigone schreef:
[naam] schreef:

Ziekteverschijnselen
Meestal (90-95%) verloopt een infectie met het poliovirus zonder verschijnselen. In de andere gevallen begint het vaak met griepachtige verschijnselen. Deze verdwijnen meestal spontaan.


https://www.rivm.nl/polio

95% krijgt er geen problemen van dus waarom zou ze dat niet asymptomatisch doorgemaakt kunnen hebben? Geldt ook voor jezelf trouwens want kun jij aantonen dat je antistoffen van het vaccin hebt?
Wie weet was één van je griepjes helemaal geen griepje.

Maar wanneer ze bij die 5 % zat mag ze de handen dichtknijpen dat ze wel gevaccineerd is.


Nee joh, van die 5 % raakt 1 tot 1/2 % verlamd.
Van die 1 tot 1/2 % overlijdt 2 tot 10 % en bij ongeveer 20-30% van de mensen met een verlamming kan jaren na de infectie opnieuw spierzwakte, spierpijn, vermindering van spierweefsel en moeheid ontstaan.
Dus dat is bij lange na geen 5 % van de 100 %.
Maar als je foutief denkt dat 100% van de polio geïnfecteerden verlamd raakt, of zelf 5%, dan praat je jezelf wel een behoorlijke onterechte angst aan.
De kans dat je iemand dood rijdt in het verkeer is per provincie per 1000 inwoners groter dan dat je dood gaat van polio, Ga je nu ook het verkeer niet meer in om de kans dat je iemand dood rijdt te vermijden, of om zelf niet doodgereden te worden?
Of is dat minder erg dan polio, iemand doodrijden?

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 13:16

In het verkeer zorg je dat je op let om op die manier er zo goed mogelijk voor te zorgen dat je geen ongelukken maakt. Om mezelf te beschermen rijd ik in een auto met airbags en draag ik een gordel. Hetgeen ik er aan kan doen om de kans op ongelukken en eventueel letsel te verkleinen, dat doe ik.

Om te voorkomen dat ik onnodig besmet raak met een infectieziekte uit het Rijksvaccinatieprogramma, laat ik me daarom vaccineren en mijn kinderen ook.

Je hebt gelijk hoor dat polio vaak mild verloopt, maar toch is daar die 1-2% die wel zeer ernstige complicaties krijgen en mogelijk overlijden. Nu is polio uit Nederland verdwenen, mede door de vaccinaties.
Ik wil daar zelf graag aan bijdragen dat het ook uit Nederland blijft en daarom vind ik vaccineren zo belangrijk.
Ook vind ik zelf het risico op ernstige complicaties na het, in mijn ogen onnodig, doormaken van een infectieziekte velen malen groter dan het risico op een bijwerking van de vaccinatie zelf.

mariettek

Berichten: 1703
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Re: Vaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 13:40

Polio volgens RIVM:
Bij 1 op de 100-200 personen met een polio infectie treedt een verlamming op, meestal aan de benen of armen, omdat de zenuwen die de bewegingen van deze lichaamsdelen aansturen beschadigd raken. Ongeveer 2-10% van de patiënten met verlammingen overlijdt omdat de zenuwen van slik- of ademhalingsspieren worden aangetast. De overige patiënten houden blijvende verlammingen en herstellen vaak maar gedeeltelijk door intensieve fysiotherapie. In ongeveer 20-30% van de mensen met een verlamming kan jaren na de infectie opnieuw spierzwakte, spierpijn, vermindering van spierweefsel en moeheid ontstaan. Dit wordt ook wel het ‘post-poliosyndroom’ genoemd.


@Repelsteel:
Dus: 1/2 tot 1 procent van alle polio besmettingen krijgt te maken met verlammingen. Dat vind jij een aanvaardbaar risico en vergelijkbaar met autorijden???

Karl66

Berichten: 29779
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Vaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 13:47

Het "grappige" is dat vaccinaties in tegenstelling tot polio wel als een probleem worden gezien. Alleen zijn de kansen op ernstige onomkeerbare bijwerkingen bij vaccinaties veel kleiner dan bij polio. Dus als je het over een onterechte angst hebt...

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 13:54

Karl66 schreef:
Het "grappige" is dat vaccinaties in tegenstelling tot polio wel als een probleem worden gezien. Alleen zijn de kansen op ernstige onomkeerbare bijwerkingen bij vaccinaties veel kleiner dan bij polio. Dus als je het over een onterechte angst hebt...


Nou, daar heb je inderdaad een heel goed punt!

mariettek

Berichten: 1703
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 13:58

Karl66 schreef:
Het "grappige" is dat vaccinaties in tegenstelling tot polio wel als een probleem worden gezien. Alleen zijn de kansen op ernstige onomkeerbare bijwerkingen bij vaccinaties veel kleiner dan bij polio. Dus als je het over een onterechte angst hebt...


Juist. Dat is inderdaad precies het punt.

En daarnaast is er door een lage vaccinatiegraad ook extra risico voor mensen/kinderen die niet gevaccineerd kunnen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 19:52

Ik zeg nergens dat IK het een aanvaardbaar risico vind wat polio betreft.
Het is best apart om hier op bokt te zien dat mensen die niet vaccineren als moordenaars (karl zijn mening) worden weggezet, worden aangevallen dat ze zich schuldig maken aan ik weet niet wat omdat de kans bestaat dat ze andermans kind besmetten met iets waar men doodsbang voor is, maar aan de andere kant vindt iedereen het de normaalste zaak van de wereld dat iedereen dagelijks in de auto stapt met het risico iemand dood te rijden. Dat mag, want je kijkt wel goed uit.
Dat deed iedereen die per ongeluk iemand dood reed. Zo ongeveer niemand staat op met de gedachte... Laat ik eens iemand doodrijden vandaag.
Maar dat risico is een geaccepteerd risico, dat van niet vaccineren echter niet.
Terwijl je kind bij de geboorte via de placenta van moeder allerlei antistoffen mee krijgt en beschermd is én je het zelfs vanaf 6 weken al kunt vaccineren en daarmee beschermen, dus hoe groot is de kans nou eigenlijk dat een kind dat het RVP in gaat besmet raakt terwijl het eigenlijk continue antistoffen heeft?
Waarschijnlijk kleiner dan de kans dat je net even dat kind van een ander over het hoofd ziet vanuit de auto... Maar dat telt niet, want daar kon je dan zeker niets aan doen..

Karl66

Berichten: 29779
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Vaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 21:58

Daarom hebben we een wegenverkeerswet, om de risico's op ongelukken en doden te verkleinen. En dat kan je dus prima vergelijken met vaccineren wat we doen om de risico's op handicaps en doden te verkleinen.

In jouw voorbeeld over het verkeer, kan je antivaxers vergelijken met mensen die het prima vinden om met drank op te gaan rijden. Dat is volgens die mensen heel logisch, want in het verkeer vallen de meeste doden door chauffeurs die niet gedronken hebben. En trouwens, ze kennen niemand die met drank op iemand doodgereden heeft, dus het is onzin dat je niet mag rijden met drank op. En dat daar wetten tegen zijn is alleen maar om via boetes geld van onschuldige burgers te vangen.

Supervixen

Berichten: 12978
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Vaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 22:00

Mooie vergelijking!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15951
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 22:15

Karl66 schreef:
Daarom hebben we een wegenverkeerswet, om de risico's op ongelukken en doden te verkleinen. En dat kan je dus prima vergelijken met vaccineren wat we doen om de risico's op handicaps en doden te verkleinen.

In jouw voorbeeld over het verkeer, kan je antivaxers vergelijken met mensen die het prima vinden om met drank op te gaan rijden. Dat is volgens die mensen heel logisch, want in het verkeer vallen de meeste doden door chauffeurs die niet gedronken hebben. En trouwens, ze kennen niemand die met drank op iemand doodgereden heeft, dus het is onzin dat je niet mag rijden met drank op. En dat daar wetten tegen zijn is alleen maar om via boetes geld van onschuldige burgers te vangen.

+1

Avalanche

Berichten: 16299
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Vaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 22:17

Heel goede vergelijking

mariettek

Berichten: 1703
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 22:57

Anoniem schreef:
Maar dat risico is een geaccepteerd risico, dat van niet vaccineren echter niet.
Terwijl je kind bij de geboorte via de placenta van moeder allerlei antistoffen mee krijgt en beschermd is én je het zelfs vanaf 6 weken al kunt vaccineren en daarmee beschermen, dus hoe groot is de kans nou eigenlijk dat een kind dat het RVP in gaat besmet raakt terwijl het eigenlijk continue antistoffen heeft?
Waarschijnlijk kleiner dan de kans dat je net even dat kind van een ander over het hoofd ziet vanuit de auto... Maar dat telt niet, want daar kon je dan zeker niets aan doen..


Helaas gebeurt dit wel degelijk.
https://www.mamaplaats.nl/blog/kinkhoes ... moordenaar

Enige wat daar tegen helpt is een hoge vaccinatiegraad of het laten enten van een moeder tijdens de zwangerschap.

@Karl: sterke vergelijking.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 23:55

oomens schreef:
KPet schreef:
Probleem is dat statistisch gezien (!) het risico op bijwerkingen en het risico dat die bijwerkingen inhoudelijk vormen vele malen kleiner is dan het risico dat niet enten oplevert.

Dat geldt alleen in een omgeving waar men de ziekteverwekker in kwestie ook daadwerkelijk kan tegenkomen.
Zolang de omgeving een vaccinatiegraad heeft van bijna 100% en de ziekte niet in een ander reservoir voorkomt dan de menselijke patiënten, kan het zo zijn dat het voor een individu waarschijnlijker is om nadelen te ondervinden van de enting dan van de ziekte waartegen geënt wordt, omdat die laatste toch (vrijwel) niet meer rondwaart. Probleem daarbij is dat dat voor ieder individu geldt in die situatie, maar dat de vaccinatiegraad nooit in de buurt van 100% blijft wanneer iedereen de voor zichzelf beste (=minst nadelige) keus maakt.
Conclusie: je moet mensen daarom helemaal niet zelf die keuzemogelijkheid geven.


In je redenatie moet je er denk ik vanuit gaan dat groepsimmuniteit niet bestaat, omdat als iedereen zo redeneert het ook inderdaad niet meer bestaat. Op dit moment gaan we ook echt tegen die grens aanlopen. Je redenatie is natuurlijk in de praktijk voor een individu logisch, maar als individu MOET je de redenatie van anderen meenemen.

Het is voor mij hetzelfde idee als er vanuit gaan dat je veilig bent in de auto omdat JIJ goed kan rijden. Je deelt de weg echter met anderen en je moet er rekening mee houden dat anderen niet goed kunnen rijden. Als je in je gedrag rekening houdt met dat van anderen maak je het uiteindelijk veiliger voor jezelf.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 06:37

KPet schreef:
In je redenatie moet je er denk ik vanuit gaan dat groepsimmuniteit niet bestaat, omdat als iedereen zo redeneert het ook inderdaad niet meer bestaat. Op dit moment gaan we ook echt tegen die grens aanlopen. Je redenatie is natuurlijk in de praktijk voor een individu logisch, maar als individu MOET je de redenatie van anderen meenemen.

Het is voor mij hetzelfde idee als er vanuit gaan dat je veilig bent in de auto omdat JIJ goed kan rijden. Je deelt de weg echter met anderen en je moet er rekening mee houden dat anderen niet goed kunnen rijden. Als je in je gedrag rekening houdt met dat van anderen maak je het uiteindelijk veiliger voor jezelf.

We hebben jarenlang de situatie gehad dat op de meeste plaatsen in Nederland vrijwel iedereen netjes ingeënt was. In die situatie kan het voor een individu gunstiger zijn om niet te enten, en dat is precies waarom individuele antivaxxers de laatste jaren veilig en ongestraft hun gang konden gaan. De rest ent toch wel, dus dan kun je veilig niet-enten, zo de kans op bijwerkingen tot nul reduceren, en toch vrijwel geen hoger risico op de ziekte hebben. Bij de traditionele zwartekousen-niet-enters ligt dat iets anders, want die klitten nogal samen in specifieke regio's, waar de groepsimmuniteit al jaren dusdanig laag is dat er af en toe wat de kop op steekt.

Hoe dan ook, je kunt alleen maar veilig egoïstisch niet-enten als je omgeving het allemaal braaf wel doet, maar niet als iedereen om je heen net zo moeilijk doet. Zoals het land ook prima blijft functioneren als jij als enige geen belasting betaalt, of als enige wel je afval in de rivier dumpt, maar niet als we dat allemaal doen. Daarom is belasting betalen dus ook verplicht, en is afval dumpen verboden.
Dat zouden ze met vaccineren net zo moeten doen.

nps
Berichten: 2003
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 07:02

janderegelaa schreef:
Karl66 schreef:
Daarom hebben we een wegenverkeerswet, om de risico's op ongelukken en doden te verkleinen. En dat kan je dus prima vergelijken met vaccineren wat we doen om de risico's op handicaps en doden te verkleinen.

In jouw voorbeeld over het verkeer, kan je antivaxers vergelijken met mensen die het prima vinden om met drank op te gaan rijden. Dat is volgens die mensen heel logisch, want in het verkeer vallen de meeste doden door chauffeurs die niet gedronken hebben. En trouwens, ze kennen niemand die met drank op iemand doodgereden heeft, dus het is onzin dat je niet mag rijden met drank op. En dat daar wetten tegen zijn is alleen maar om via boetes geld van onschuldige burgers te vangen.

+1


+2, hele sterke vergelijking.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 10:19

oomens schreef:
KPet schreef:
In je redenatie moet je er denk ik vanuit gaan dat groepsimmuniteit niet bestaat, omdat als iedereen zo redeneert het ook inderdaad niet meer bestaat. Op dit moment gaan we ook echt tegen die grens aanlopen. Je redenatie is natuurlijk in de praktijk voor een individu logisch, maar als individu MOET je de redenatie van anderen meenemen.

Het is voor mij hetzelfde idee als er vanuit gaan dat je veilig bent in de auto omdat JIJ goed kan rijden. Je deelt de weg echter met anderen en je moet er rekening mee houden dat anderen niet goed kunnen rijden. Als je in je gedrag rekening houdt met dat van anderen maak je het uiteindelijk veiliger voor jezelf.

We hebben jarenlang de situatie gehad dat op de meeste plaatsen in Nederland vrijwel iedereen netjes ingeënt was. In die situatie kan het voor een individu gunstiger zijn om niet te enten, en dat is precies waarom individuele antivaxxers de laatste jaren veilig en ongestraft hun gang konden gaan. De rest ent toch wel, dus dan kun je veilig niet-enten, zo de kans op bijwerkingen tot nul reduceren, en toch vrijwel geen hoger risico op de ziekte hebben. Bij de traditionele zwartekousen-niet-enters ligt dat iets anders, want die klitten nogal samen in specifieke regio's, waar de groepsimmuniteit al jaren dusdanig laag is dat er af en toe wat de kop op steekt.

Hoe dan ook, je kunt alleen maar veilig egoïstisch niet-enten als je omgeving het allemaal braaf wel doet, maar niet als iedereen om je heen net zo moeilijk doet. Zoals het land ook prima blijft functioneren als jij als enige geen belasting betaalt, of als enige wel je afval in de rivier dumpt, maar niet als we dat allemaal doen. Daarom is belasting betalen dus ook verplicht, en is afval dumpen verboden.
Dat zouden ze met vaccineren net zo moeten doen.


Precies wat ik probeerde te zeggen. Ik vind alleen dat er beter/menselijker omgegaan moet worden met het bijwerkingenverhaal. Duidelijkheid, eerlijkheid en transparantie nemen irrationele angsten weg.

Ik heb het idee dat ik overkom als iemand die problemen heeft met vaccinaties. Integendeel. Maar ik denk wel dat we van het wijzende vingertje afmoeten. Met alleen "vaccinaties zijn veilig, dus niet zo zeuren" komen we er denk ik niet. Maakt niet uit wat waar is. Voor die kritische/angstige groep is dat niet genoeg.

Karl66

Berichten: 29779
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Vaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 11:01

Duidelijkheid, eerlijkheid en transparantie neemt die irrationele angsten niet weg. Het verhaal vanuit de wetenschap is dat namelijk. Het probleem is dat mensen denken dat de "massa wijsheid" van facebook veel meer waarde heeft dan het verhaal van de wetenschappers en op facebook wordt juist op die irrationele angst ingespeeld.