Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sall

Berichten: 6761
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 09:48

Morning! Dank voor alle succes wensen voor zondag
Het gaat zeker warm worden %)

Straks nog even een rustig rondje hier om het meer

Het werkt wel inspirerend als ik al die wandelroutes hoor, ik ga het ook eens wat verder weg opzoeken

Sall

Berichten: 6761
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 12:57

En weer terug! Ea uitgeprobeerd voor zondag qua kleding mbt de warmte.
Loop ging lekker, merk dat mijn rustige basis tempo hoger is geworden, terwijl ik denk dat ik net zo langzaam loop als eerder. Hartslag zat wel wat hoger in het rustige tempo, ik denk door de warmte
Op wat meer tempo geëindigd

Ging lekker *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

BeFunny

Berichten: 10828
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 18:23

Lekker gelopen Sall en fijn dat je ook vooruitgang merkt :j

Ik heb vanmorgen gewerkt (schoonmaak van 08:30 tot 13:00. Daarna in de tuin gerommeld en net nog even naar de fitness geweest.

Morgen burn en daarna als het goed is fietsen met mijn vriend. We hebben het plan om de fietsen in de bus te zetten (bestelbus) en v.a Noordwijk of Zandvoort een route te gaan fietsen. Niet al te ver en gewoon rustig aan.

Dan hoop ik zondag weer een loopje te doen.

Sherivey
Berichten: 8755
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-24 10:49

Ik ben vanochtend alweer op tijd op pad gegaan. Had al zware benen voor ik begon en was de afgelopen dagen niet op mn best.

Was net onderweg, toen ik een vrouw hoorde roepen. Ik ging er vanuit dat dr hond niet luisterde. En ja hoor, achter me hoorde ik keffen. Dus ik kijk om, komt er een blaffende chihuahua (of hoe je dat ook schrijft) achter me aan gerend, gevolgd door nog drie soortgenoten. Ik stop en draai me op. Die beestjes meteen in de ankers, op een rijtje staan keffen naar me. Ik kreeg er een beetje de slappe lach van. :+

Daarna door gelopen naar het strand. Was was hoger water dit keer, en compleet verlaten.
Dus prima kunnen lopen, ondanks dat het al een beetje drukkend begon te worden qua warmte.

Na een paar kilometer strand kwam ik wat mensen met honden tegen. Een van de honden kwam met grote, blije sprongen op me af. Dus daar even mee geknuffeld.
Na zo'n 6 km strand, kwam ik bij de duinopgang die ik wilde nemen. Stukje door zwaar zand en dan een trapje op naar het verharde wandelpad (dat ook flink omhoog liep). Eenmaal boven schoot de verzuring erin en zat ik even heel hoog in mn hartslag. Extra stukje gewandeld (heb vaste wandelstukken voor drink- en eetpauze). Daarna ging het even heel moeizaam en was ik eigenlijk bang dat het klaar was.
Toch mezelf moed in gesproken en rustig door gelopen. Toen ging het een hele poos wel weer.

Helaas nog wel een paar keer echt stuk gegaan (vooral tussen mn oren) maar ik heb de training af gemaakt. Mn eerste halve marathon weer in bijna een jaar. :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hier zie je hoe hoog het water staat ten opzichte van vorige week. Bovenste foto ligt die grote rots een stuk dichter bin de kust.
Afbeelding

Marije_jiplover

Berichten: 25368
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 10:53

Knap gedaan hoor, shevery!
Bekend stukje wel, ik heb daar woensdag nog gewandeld en heb er kilometers hoefafdrukken te paard liggen.

De rots is overigens geen rots, maar een overblijfsel van de Atlantikwall, oftewel, een bunker van de Duitsers, die inmiddels niet meer in de duinen maar in zee ligt.

Suliko

Berichten: 4352
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 12:41

Even een korte update vanaf hier, ik heb de eerste ren van de Koning van Spanje Trail overleefd! *\o/*

Het hoesten gaat de betere kant op, maar ik ben nog zeker niet fit zoals ik was. Hartslag heb ik losgelaten, die wilde toch niet omlaag. Dus gewoon lekker op gevoel gaan lopen, omhoog best wat stukken gewandeld, dat ging rennend toch niet sneller. :')

Het was heel warm, pittig én heel leuk, ondanks dat het zwaar was heb ik continu met een idiote lach op mijn gezicht gelopen, was zo blij dat het rennen lukte. :D
ik heb genoeg vertrouwen voor morgen, want ben gefinisht met het gevoel dat ik nog door kon, dat leek me een goede maatstaf.

11,65 kilometer met 323 hoogtemeters in 1 uur en 23 minuten gelopen
Afbeelding

Sherivey
Berichten: 8755
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-24 13:23

Marije_jiplover schreef:
Knap gedaan hoor, shevery!
Bekend stukje wel, ik heb daar woensdag nog gewandeld en heb er kilometers hoefafdrukken te paard liggen.

De rots is overigens geen rots, maar een overblijfsel van de Atlantikwall, oftewel, een bunker van de Duitsers, die inmiddels niet meer in de duinen maar in zee ligt.

Ik zag je story op insta idd :j
Heerlijk wandelen daar!

Ohh, dat wist ik niet. Weer wat geleerd :D

Suliko, goed bezig! :D
Altijd leuk he, die vlaai op de finish :9

Goof

Berichten: 28955
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 13:24

Wow allebei, wat goed gelopen vandaag.
Suliko, wat fijn dat het gelukt is. Flinke hoogtemeters zeg.
Sherivey, mooi daar, je loopt echt in een mooi stuk, ik heb daar laatst gewandeld. Lijkt me pittig in de duinen, maar wel een uitdaging. Echt goed gedaan.

Ik heb vanmorgen op en rondom de Ermelosche heide gelopen. Veel mul zand en heuveltje op en af. En dat in de zon, dat vond ik wel pittig. Maar ik mag mezelf ook wel iets meer uitdagen, dus dat was prima. Ik heb uiteindelijk echt heerlijk gelopen en heel constant.
En na een paar weken niet lopen en daarna wat rondjes van 5/6/7 km ook weer de 10km aangetikt.

Ik startte vanaf een heuveltje.

Afbeelding

En in de bossen was het prachtig.

Afbeelding


Afbeelding

Supervixen

Berichten: 12931
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 13:41

Goed gedaan Suliko! En lekkere vlaai.

Goof ook lekker gelopen!

Marije_jiplover

Berichten: 25368
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 14:53

Goed gedaan, Suliko!

En Goof ook lekker gelopen, toppers hoor, met dit warme weer!

Sherivey
Berichten: 8755
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-24 15:05

Goof, Ermelo is ook prachtig om te lopen :j

Supervixen

Berichten: 12931
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 15:45

Ik deed net even een korte intervaltraining van 6km, met 4x200m en 4x150m sprint.
Was flink zweten, maar prima resultaat.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

BeFunny

Berichten: 10828
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 17:54

Sherivey (sorry je naam was verkeerd gegaan in mijn vorige bericht :+ ). Maar heel goed gelopen en die wafs wafs (Chihuahuas) daar kan ik me bij voorstellen dat je daar de slappe lach van krijgt.

Suliko wat goed gedaan en hele leuke foto, Vlaai dik verdiend hoor :j

Goof ook lekker gelopen.

Sv een interval.

Ik heb gefietst samen met mijn vriend en de hondjes achterop uiteindelijk bij de Kennemerduinen. Wat een weer. Vanmorgen eerst Burn gedaan dat was zweten.

Ninus
Berichten: 1742
Geregistreerd: 10-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 17:59

Wat een feestje was het vandaag qua weer *\o/*
Heerlijk gelopen, Garmin is het er niet mee eens omdat ik bar slecht slaap, maar dat negeer ik gewoon :D

We hebben heerlijk rustig aan gedaan en daarna aan het strand geluncht, mogen niet klagen :))

Afbeelding

BeFunny

Berichten: 10828
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 18:02

Ziet er ook heel mooi uit Ninus <3
Garmin is ook niet blij met mijn, hrv blijft hoog ondanks korter slapen en ook status overbelast. Ik heb zo iets van zo lang ik me zelf gewoon goed voel zal het wel goed gaan :j

Afbeelding
Afbeelding

Dit was van tijdens het fietsen wilden ook even op het strand zitten maar was voor èèn van onze hondjes echt al te warm dus snel weer weg gegaan.

Myka

Berichten: 714
Geregistreerd: 15-06-18
Woonplaats: Nederland

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 18:55

Bokt

Mooi stuk gelopen Sherivey! Knap door de duinen

Goed gedaan Suliko! *\o/* Die vlaai heb je wel verdiend.

Prachtig Goof! Leuk weer een afstand van 10 km. :j

Supervixen een effectieve interval.

Ninus ook al zo’n mooie omgeving! :D

Kan me voorstellen dat het daar warm was BeFunny, zo in de volle zon.

Lopen jullie nou trouwens met ‘gewone’ schoenen langs het strand, of met trailschoenen?
Ik loop morgen de kwartmarathon in Leiden, maar twijfel nog een beetje over een heleboel dingen. Start is als ik me niet vergis om 14.30, dat zal best een warm moment van de dag worden. Ik heb nog geen trail vest, heb vandaag wel twee flasks van 250ml gekocht, maar heb alleen zo'n heup...ding, dus heb het ook nog niet echt getest. := Met een petje op heb ik vaker gelopen, maar vind het zo'n nadeel dat dat randje zo gaat zweten. Iemand nog tips voor een goede zonnebril? Al heb ik daar voor morgen niks meer aan. :P

BeFunny

Berichten: 10828
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 19:24

Morgen in Leiden is iig wel warm.
Jullie lopen een deel door de Polder. De 40 loopt helemaal veel door de Polder trouwens. O wacht je loopt de 8km denk dat is niet echt door de polder

Ik heb een zweet cap die rand neemt zweet op. Ik heb zelf gewoon een Ray-Ban op sterkte. Maar een sport bril op sterkte zal vast beter zijn.

Op het strand kun je zeker op het vlakke stuk dicht bij zee prima met gewone schoenen lopen, door de duinen vind ik trailschoenen wel fijner ivm boomwortels die glad kunnen zijn enz.

germie

Berichten: 26074
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 19:37

Hier vandaag een run meegedaan. 10 km in deze hitte. En dan was het ook nog vals plat, daar had ik niet op gerekend. Maar ik heb mezelf weer behoorlijk over de kop gelopen, en uiteindelijk toch 3 nieuwe pr's gelopen: snelste km in 6.27, snelste 5km in 37.32 en snelste 10km in 1.17:59. Er waren stukken in de volle zon uit de wind, dat was echt warm vond ik.

Dus een medaille verdiend en nog een hardloopshirt gewonnen (moet maat doorgeven, dan krijg ik de juiste toegestuurd).

Het was echt warm, al binnen de eerste km bleef m'n tong gewoon aan het gehemelte plakken. Pffff. Ze hadden wel 3 verzorgingsposten gelukkig. Dat was echt nodig. Na de finish hadden ze water, dubbelfris en cola, ik heb gewoon 4 bekers cola opgedronken, dus de extra calorieën zijn ook weer binnen ;) Maar het was dus goed geregeld. Ik heb mijn rugzak nog niet getest om zelf water mee te nemen, en het leek me op 10km niet nodig met verzorgingsposten. Heb ook maar een paar lopers gezien die wel wat waterflesjes meenamen.

Maandag zal ik de Garmin coach weer aanzetten. Heb net even gespiekt, maar dan vindt Garmin dat ik morgen even 14.5km moet doen. Nou, dat gaan mijn spiertjes niet aan kunnen. Die krijgen morgen rust en daarna totdat ik denk dat het weer kan.
De nieuwe schoenen zijn dus meteen met 10km ingewijd (was zelfde model als de oude, voelen ook niet anders). :D

Afbeelding
Afbeelding

Goof

Berichten: 28955
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 19:49

Goed gedaan Germie. Vond je het leuk om te doen ook?

Jeetje Myka, wat een rottijd om te starten joh. Geen tips, maar ik wens je veel plezier en succes.
Ik ben ook nog op zoek naar een goede tip vwb zonnebril. Ik houd niet zo van zonnebrillen en ben gewoon bang dat ze noet lekker zitten of toch gaan schuive zodra je gaat zweten. Ik loop altijd zonder dus, maar knijpen met je ogen is ook irritant.

Sherivey
Berichten: 8755
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-24 20:20

Mooie foto's komen er voorbij!

Myka, ahhh dat is geen fijne tijd om te moeten starten :=

Germie, goed gedaan!

Supervixen

Berichten: 12931
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 20:43

Ik heb wel een zonnebril tip: goodr. Die blijven heel goed zitten tijdens het lopen, schuiven niet.
Zelf draag ik zelden een zonnebril tijdens het hardlopen, maar wij hebben een aantal verschillende goodr zonnebrillen. Ik heb ze op tijdens het fietsen, autorijden en suppen. Mijn vriend ook tijdens het hardlopen.

Ik heb ooit een julbo zonnebril gewonnen via insta, die is niet zo mooi qua model, maar wel superfijn tijdens het hardlopen en fietsen. Die heeft meekleurende glazen, dus in de schaduw worden de glazen lichter en in de zon donkerder. De prijs is er wel naar, die was 180 euro.

Goed gedaan Germie.

BeFunny ook weer goed bezig geweest.

Myka tijdens mijn ultrarondjes had ik steeds een 250ml softflask in een hand, dat zou je ook kunnen doen. Dan hoef je geen rugzak of gordel om.

germie

Berichten: 26074
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 20:48

Goof schreef:
Goed gedaan Germie. Vond je het leuk om te doen ook?

Ik zag er wel enorm tegenop. Maar de sfeer was goed. En hoewel ik dus wel een stuk run-walk-run heb moeten toepassen lijkt het idee van die Jeff Galloway wel waar te zijn, je hoeft niet langzamer te eindigen, maar je loopt jezelf minder kapot.
Het is voor mij een extra stimulans om door te gaan. En hoewel ik er niemand kende was het wel gezellig en raakte je zo met allerlei mensen aan de praat. Er deed zelfs een man van 75 mee en die liep flink harder dan ik op de 10km. :+ Ook was er bijvoorbeeld ook een run voor kinderen op een loopfiets en er deed ook iemand mee op een loopfiets bij de 5km. Dat vind ik dan wel weer heel mooi om te zien dat dat ook kan. Het maakte hier niet uit of je snel of langzaam was.
En nu ben ik zeker blij dat ik gegaan ben, dus wie weet komt er nog een run bij. Ik wil ze wel een beetje uitzoeken op wat goed voelt voor mij. Dus nu heb ik ook eerst weer rust nodig denk ik. Maar heel langzaam hoop ik nu toch voorbij die 10km te komen.

Ik draag een gewone bril. Dus geen zonnebril. Heb wel een zonnebril op sterkte, maar ik vind dan het in de schaduw weer meteen erg donker. Wel merk ik dat de brillenpootjes na zo'n run iets drukken, dat is wel zo weer over, maar heeft denk ik toch te maken met warmte en zweten.

Myka

Berichten: 714
Geregistreerd: 15-06-18
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 21:24

BeFunny schreef:
Morgen in Leiden is iig wel warm.
Jullie lopen een deel door de Polder. De 40 loopt helemaal veel door de Polder trouwens. O wacht je loopt de 8km denk dat is niet echt door de polder

Ik heb een zweet cap die rand neemt zweet op. Ik heb zelf gewoon een Ray-Ban op sterkte. Maar een sport bril op sterkte zal vast beter zijn.

Op het strand kun je zeker op het vlakke stuk dicht bij zee prima met gewone schoenen lopen, door de duinen vind ik trailschoenen wel fijner ivm boomwortels die glad kunnen zijn enz. :D

Nee, als ik het parcours kijk lijkt het inderdaad vooral door de stad te gaan, misschien scheelt in elk geval zon in m’n gezicht misschien.

Goed gedaan Germie, mooie medaille!

Bedankt Goof! Ik heb inderdaad hetzelfde met zonnebrillen, ook geen zin in eentje die de hele tijd op het puntje van je neus staat.. :o

Bedankt voor de tips SV! Ga naar allebei de tips even kijken! :D

lies_sparkle

Berichten: 6135
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 00:46

Wat leuk germie, jullie kwamen langs mijn huis vandaag :D

Mooie loopjes komen er voorbij, ik kijk lekker toe met mijn voet omhoog. Nog even wachten tot de afspraak in het ziekenhuis

germie

Berichten: 26074
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 06:27

lies_sparkle schreef:
Wat leuk germie, jullie kwamen langs mijn huis vandaag :D

Mooie loopjes komen er voorbij, ik kijk lekker toe met mijn voet omhoog. Nog even wachten tot de afspraak in het ziekenhuis

Ik heb je niet gezien, haha. Maar weet ook niet waar het was en hoe je er uit ziet.
Wel balen van je voet.