Wat is jullie ergste paardrijblessure?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Getup

Berichten: 8368
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 22:11

Poeh...

Eigenlijk t zelfde verhaal als bij TS. Alleen hoorde ik mn linkerknie al kraken tijdens het vliegen. De landing was ok.

Die van mij sprong ook ineens de lucht in toen ik op wilde stappen en vloog met gestrekt linkerbeen naar achter. Kruisbanden stuk en miniscus ook. Was n lang verhaal en knie is echt raar flexibel , vooral zijwaarts.

Monte_Cristo

Berichten: 236
Geregistreerd: 05-08-14

Re: Wat is jullie ergste paardrijblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 22:16

Rug gebroken
Knie gebroken
Pees in de vinger gescheurd
Enkel gebroken
Dit allemaal met hetzelfde paard. Was duidelijk niet het paard voor mij haha.

Ik heb sowieso zwakke enkelbanden. Zo ben ik ook wel eens met het lichtrijden door mijn enkel gegaan haha.

RosaZorro
Berichten: 119
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 22:23

Door een 180 graden schrikreactie gevallen. Ik stond gelijk op omdat het paard in paniek door de bak rende. Ik zat er nog niet eens een minuut op :+ Uiteindelijk kon ik niet op mijn ene been staan van de pijn en had heel veel hoofdpijn, maar ik ben wel weer opgestapt. Heb ik mn les van een uur uitgereden en daarna huilend van de pijn op de bank gaan liggen. Kon heel slecht bewegen en niet op mn ene been staan, maar ging 3 dagen later op paardenrijvakantie dus alleen naar fysio geweest van een kennis. Daarna op vakantie de 1ste rit een bokkend paard en uitgegleden in het zwembad. Toen kon ik echt nog amper bewegen in mn rug en met dat been.
Nu is de erge pijn wel weg maar heb nog regelmatig last van dat stuk in mn rug. Soms lijkt het wel of er iets niet goed zit en heb ik die erge pijn weer. Mss toch nog eens naar laten kijken, maar ik weet niet of dat nog nut heeft na 10 maanden :D

black_kelpie

Berichten: 7878
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 22:32

Als kind een gebroken arm na een val van een manegepony. Mijn ouders dachten dat het daarna wel gedaan was met de paardenliefde :+

Mijn vorige bijrijdpaard heb ik met grote regelmaat naast gelegen. We waren dan meestal een heel eind van huis dus ik klom er altijd wel weer op.
De laatste keer dat hij me oncharmant liet afstijgen ben ik op mijn stuitje geland en daar heb ik 2,5 jaar na dato nog steeds veel last van. Ik heb hem een paar jaar gereden maar na dat geintje was het wel afgelopen, er hoefde niet nog meer kapot.

Er zit nog wel ergens een restje angst om te vallen door dat paard. Mijn huidige bijrijdpaard zou in een hoekje gaan staan huilen als ik eraf zou vallen denk ik, dus met hem rijden is geen probleem <3

MarjanB

Berichten: 16604
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 22:37

RosaZorro schreef:
Door een 180 graden schrikreactie gevallen. Ik stond gelijk op omdat het paard in paniek door de bak rende. Ik zat er nog niet eens een minuut op :+ Uiteindelijk kon ik niet op mijn ene been staan van de pijn en had heel veel hoofdpijn, maar ik ben wel weer opgestapt. Heb ik mn les van een uur uitgereden en daarna huilend van de pijn op de bank gaan liggen. Kon heel slecht bewegen en niet op mn ene been staan, maar ging 3 dagen later op paardenrijvakantie dus alleen naar fysio geweest van een kennis. Daarna op vakantie de 1ste rit een bokkend paard en uitgegleden in het zwembad. Toen kon ik echt nog amper bewegen in mn rug en met dat been.
Nu is de erge pijn wel weg maar heb nog regelmatig last van dat stuk in mn rug. Soms lijkt het wel of er iets niet goed zit en heb ik die erge pijn weer. Mss toch nog eens naar laten kijken, maar ik weet niet of dat nog nut heeft na 10 maanden :D


Ja altijd doen, ik ben een jaar geleden nog voor een second opinion gegaan en daarna eindelijk pijnvrij.

_Tristan

Berichten: 1357
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 22:41

Gebroken arm .. Gebeurde op de manege toen ik een jaar of 11 was.
Ik verloor mijn evenwicht, de merrie waar ik op reed ging heel lief stil staan en toch viel ik.
Had het zelf helemaal niet door dus klom er gewoon weer op.. Toch vreemd dat ik niet echt meer op die arm kon steunen. S'nachts verging ik van de pijn dus om 2 uur in de nacht naar het ziekenhuis en ja hoor, gebroken. Het ergste vond ik dat ik 6 weken niet mocht paardrijden -O-

axel_1997

Berichten: 1803
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 22:46

RosaZorro schreef:
Door een 180 graden schrikreactie gevallen. Ik stond gelijk op omdat het paard in paniek door de bak rende. Ik zat er nog niet eens een minuut op :+ Uiteindelijk kon ik niet op mijn ene been staan van de pijn en had heel veel hoofdpijn, maar ik ben wel weer opgestapt. Heb ik mn les van een uur uitgereden en daarna huilend van de pijn op de bank gaan liggen. Kon heel slecht bewegen en niet op mn ene been staan, maar ging 3 dagen later op paardenrijvakantie dus alleen naar fysio geweest van een kennis. Daarna op vakantie de 1ste rit een bokkend paard en uitgegleden in het zwembad. Toen kon ik echt nog amper bewegen in mn rug en met dat been.
Nu is de erge pijn wel weg maar heb nog regelmatig last van dat stuk in mn rug. Soms lijkt het wel of er iets niet goed zit en heb ik die erge pijn weer. Mss toch nog eens naar laten kijken, maar ik weet niet of dat nog nut heeft na 10 maanden :D


Jeez, ik stap ook altijd wel weer op na een val. Maar je mag gerust even controleren of al je ledenmaten er nog aan zitten. En zo niet, niet meer opstappen.

Ineke2

Berichten: 33171
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 22:56

O ik was nog een gekneusde kaak vergeten...
Ik kwam met een landing tegen een boom aan.

Ben wel weer opgestapt rondje bos afgemaakt en terug naar stal. 2 uur later op stal aangekomen kon ik uiteraard niet meer praten en ben ik naar de HAP gegaan ( was weekend..) en van daaruit naar de SEH om foto’s te laten maken.

Gelukkig niet gebroken, maar heb toch zeker 1,5 week alleen vloeibaar kunnen eten. #)

Bluebontje

Berichten: 2654
Geregistreerd: 18-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 23:05

3 jaar geleden ben ik tijdens het opstappen, gekiept met een krukje. Gevolg, enkel uit de kom en diverse botbreuken en kapotte banden in m'n voet/ enkel. Inmiddels is er artrose in m'n enkel en heb ik iedere dag pijn, wat me belemmerd in m'n dagelijkse leven. Maar hé! Ik zit wel weer op m'n paard!

ivy_power89

Berichten: 5869
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 23:06

Ik ben nog herstellende van mijn crash,
Laten vallen van een rennend paard, werd wakker toen de ambulance er was. Weet van de dag vrijwel niets meer.
Mn onderrug pimpelpaars, en momenteel kamp ik met tijdelijk niet aangeboren hersenletsel. Kan geen prikkels verdragen...

Heb ook meerdere kneuzingen en verrekte banden in het verleden gehad.

Leuk he paardrijden :D

Mirre1415

Berichten: 341
Geregistreerd: 17-10-19
Woonplaats: Somewhere only we know

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 23:08

Hier toch mn sleutelbeen. Helaas een mooi plaatje in die er nog uit moet. Helaas door angst lekker voor je uitschuiven toch?

Na een klein sprongetje (lees: 20 cm) struikelt het paard voorover. We maken samen een koprol en ik land zo op mijn schouder. Ik weet nog dat ik mijn vader en moeder niet kon bereiken, ze namen de telefoon niet op. Toen mijn voormalige oppas gebeld (waar ik nog veel contact mee heb) en die is naar mij toe gereden. Ik zei nog ja het is gebroken. Ik voelde het. Ook tijdens het autorijden voelde ik de stukjes over elkaar heen schuiven. Ze waren bang dat ik een klaplong zou hebben, maar dat was niet het geval. Na 1 week geopereerd. Toen we in de auto naar huis zaten voelde ik gelijk dat het beter was. Helaas beginnen de zenuwen nu eindelijk (na 3 jaar) volledig te herstellen, maar de plaat moet er dus nog uit.

Maar verder ben ik niet vaker gevallen :') . Toch wel een heel avontuur zo :D

Juut

Berichten: 6909
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: Wat is jullie ergste paardrijblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 23:21

Wauw...
Ik klop het heel hard af, maar ondanks zeer vele onvrijwillige wijzen van afstappen vooral blauw geweest, het een en ander gekneusd wat ik nu bij weeromslagen nog voel (de rest van mn leven herinnering aan die ene mislukte sprong midden in het bos met mn inmiddes overleden haffie...), vooral gedeukte ego's. :')

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Re: Wat is jullie ergste paardrijblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 23:23

Stuitje gekneusd. Dat heeft lang pijn gedaan :=

Hutcherson

Berichten: 7473
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 00:37

Gebroken stuit door lancering direct na een sprong van een kasteel van n knol.
Was de eerste keer ooit dat ik na n val even bleef liggen.

Daarna van mn eigen paard afgevallen op mn heup. Echt op de heupkop en been begon te tintelen. Dacht even dat de kop gebroken zou zijn. Paard ging aan de kletter (buitenrit)...
Zat ik daar in een open vlakte. Per toeval was mn vriend in de buurt die mn paard zag rennen zonder mij erop.
Mn rijmaatje is mn beest gaan halen toen. Ik kon inmiddels weer staan maar heb echt 3 maanden met een donker zwarte (ja, donker zwart) plek ter grote van een bord. Er zat diagonaal een witte streep door waar wss mn bindweefsel is gescheurd. Was net een schilderij van een vallende ster :').
Echt heel lang last van gehad.

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 02:12

Als 13-jarige samen met mijn pony gevallen en al mijn middenvoetsbeentjes verbrijzeld van mijn linkse voet (pony viel op mijn voet). 2,5 week ziekenhuis en daarna nog 2 jaar zoet mee geweest.

25 jaar later probeerde ik een jonge Paint uit voor een vriendin die de Paint wilde kopen. Paard begon in galop te bokken en sprong in een bok ineens de andere kant op. Mijn voet kwam niet snel genoeg uit de beugel tijdens de val en mijn enkel ging uit de kom en brak. Ook brak ik een rib. Enkel is nooit meer helemaal goed gekomen (is inmiddels 14 jaar geleden, zit bijna geen kraakbeen meer in het enkelgewricht).

Verder ben ik vaker gevallen met paard en al en heb daarbij een keer mijn bovenbeen zwaar gekneusd en een keer een voet zwaar gekneusd. Diezelfde voet heb ik nog een keer gekneusd nadat mijn paard erop sprong (met ijzers) toen ze schrok. De voet is blijvend gezwollen (vocht), heb sindsdien een grotere schoenmaat.

Ook een keer een trap tegen mijn hoofd gehad (zonder cap) toen ik viel na een koprol achterover van het paard, wat ik regelmatig deed voor de fun (toen was ik 15 :')).

Verder mijn scheenbeen zwaar gekneusd van een trap van een ander (losgebroken) paard terwijl ik op mijn paard zat (met een buitenrit).

En twee jaar geleden de buitenste knieband gescheurd en de meniscus beschadigd met m'n paard uit de trailer laden. Is gelukkig zonder operatie herstelt na een half jaar fysio.

Ik denk dat ik beter een andere hobby kan gaan zoeken. :D Alhoewel mijn ergste letsel veroorzaakt is door een auto ongeluk.

MyWishMax

Berichten: 25526
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 08:52

Monte_Cristo schreef:
Ik heb sowieso zwakke enkelbanden. Zo ben ik ook wel eens met het lichtrijden door mijn enkel gegaan haha.


Oh, dat kan ik ook! Ben kk gelukkig niet de enige haha. Wel de reden waarom ik altijd met laarzen rijd :+

ravellie

Berichten: 3079
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 09:01

Ik heb een gebroken rug gehad.
Paardje was overigens onschuldig.
Had sochtends les en wilde nog even mesten.
Het was glad en toen ben ik met de kruiwagen achterover gevallen, plat op mijn rug.

Ook een keer met mijn beugel ergens blijven hangen, paardje schrok en nam een sprong.
Toen was mijn voet opeens 3 keer zo groot, zware kneuzing

merel_gomez
Berichten: 10041
Geregistreerd: 14-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 14:35

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 08:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Wat is jullie ergste paardrijblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 14:47

Wow, wat een verhalen en verwondingen allemaal! :wow: :oo

Door dit topic besef ik echt hoeveel geluk ik de afgelopen 41 jaar heb gehad. Ik heb alleen maar wat kneuzingen en blauwe plekken overgehouden aan mijn valpartijen en andere paard gerelateerde ongevalletjes.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34812
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 14:48

SVRL schreef:
Wow, wat een verhalen en verwondingen allemaal! :wow: :oo

Door dit topic besef ik echt hoeveel geluk ik de afgelopen 41 jaar heb gehad. Ik heb alleen maar wat kneuzingen en blauwe plekken overgehouden aan mijn valpartijen en andere paard gerelateerde ongevalletjes.


Gelijk afkloppen! Toen ik ooit zei dat ik al heel lang niet gevallen was viel ik er juist die dag af :=

Earth

Berichten: 7988
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 14:49

SVRL schreef:
Wow, wat een verhalen en verwondingen allemaal! :wow: :oo

Door dit topic besef ik echt hoeveel geluk ik de afgelopen 41 jaar heb gehad. Ik heb alleen maar wat kneuzingen en blauwe plekken overgehouden aan mijn valpartijen en andere paard gerelateerde ongevalletjes.

Nou dat heb ik ook en in ben vaak, heel vaak van het paard gestuiterd. Ook een stuk of 5 keer met paard en al gevallen, maar daarbij heb ik ook altijd onwijs veel geluk gehad. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 14:49

SusanH schreef:
SVRL schreef:
Wow, wat een verhalen en verwondingen allemaal! :wow: :oo

Door dit topic besef ik echt hoeveel geluk ik de afgelopen 41 jaar heb gehad. Ik heb alleen maar wat kneuzingen en blauwe plekken overgehouden aan mijn valpartijen en andere paard gerelateerde ongevalletjes.


Gelijk afkloppen! Toen ik ooit zei dat ik al heel lang niet gevallen was viel ik er juist die dag af :=


Toeval wil dat mijn jonkie in de lappenmand zit en voorlopig niet gereden kan worden, loop dus enkel gevaar op de grond. :Y)

Morrie

Berichten: 22344
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 14:56

jeetje wat een blessures en ongelukken hebben jullie gehad zeg, ik heb 55 jaar paard gereden en paarden verzorgd en ben er toch redelijk vanaf gekomen.
Ontelbare keren gevallen, al dan niet met paard en al, bont en blauw, sleutelbeen diverse keren gebroken, nooit geopereerd hieraan. Geplette tenen en voeten, in m'n arm gebeten door een hengst en maanden een bijna zwarte arm gehad.
Toppunt was wel dat ik in een rustig drafje op een bospaadje reed en er vanuit het niets een hond op mijn paar af vloog, paard springt naar rechts, ik ging niet mee en belandde op mijn gezicht op de grond, mijn duim IN de grond, die moest ik, toen ik weer bijgekomen was, uitgraven. Paard bleef bij me en voorbijganger mochten mij niet benaderen van hem.
Uiteindelijk bijgekomen, opgestaan en bloedend als een rund (gezicht en handen) er weer opgeklommen en mijn paard bracht me keurig terug op stal, wel de korte weg, dwars door het bos.
Ik had toen de verantwoording over een stuk of 6 paarden, die ik moest verzorgen, dus een dokter was geen optie,
Wekenlang een blauw oog gehad, die blauwe plek zakte af, vreselijk zag ik eruit. Op mijn werk vroegen ze niet hoe dat was gekomen, maar wie dat had gedaan, ze dachten dat ik in elkaar geslagen was.

Het ergste vond ik dat mijn dure bril, die ik net een dag had, aan gort was.

Ik heb ook nog een keer door een ram op de horens genomen, er lag een schaap op haar rug en die zou ik wel even omdraaien. Komt die ram op me af en ik vloog met m'n 100 kilo zo door de lucht, pimpelpaarse enkel en bovenbenen. Ik heb het schaap laten liggen en ben de wei uit gekropen. Hen eerst een uur in de auto zitten janken en flippen voor ik verder kon rijden. Nu durf ik niet eens meer naar schapen te kijken, bang dat er 1 op z'n rug ligt en ik ga beslist zo'n wei niet meer in!

PerleB
Berichten: 341
Geregistreerd: 15-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 14:58

Rijden van een jonge merrie die steigerde. Ik nam haar vast rond haar hals omdat ik het gevoel had dat ze ging vallen. Gelukkig deed ze dat niet . Maar daarna lanceerde ze me wel kei hard. Ben toen plat op mijn rug gevallen, mét bodyprotector en heb mijn onderste ruggenwervel van boven naar beneden gebroken. Deed ontzettend zeer, kon amper wandelen. Gaat nu gelukkig weer veel beter, ben het rijden alweer wat aan het opnemen maar doe nog heel voorzichtig.

Barbabientje

Berichten: 8206
Geregistreerd: 12-09-08

Re: Wat is jullie ergste paardrijblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 15:01

4 wervels die niet meer helemaal eruit zien zoals ze zouden moeten _O-
Hierdoor nog steeds dagelijks last van mijn rug -O-