claustrofobie

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ladigo14

Berichten: 686
Geregistreerd: 01-03-06
Woonplaats: zwolle

claustrofobie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-06 23:39

heeft iemand hier ook last van claustrofobie?
en hoe erg is het bij jouw .
moet bij jou altijd de wc deur open blijfen of durf je niet in een lift?

ik zelf heb dat ik me moet kunnen bewegen waneer ik dat wil.
dus in een kleine ruimte kan ik opzich wel een poosje maar als ik eruit wil dan moet ik er ook echt uit.
ook als iemand me vast houd en die wil me niet loslaten,
dan word ik ook beetje (gek) en word helemaal druk en krijg moeilijker adem.

hoe erg is het bij jullie ? en heb je er veel last van

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 00:25

Ik kan in principe overal wel ingaan, zolang ik weet dat ik er binnen een bepaalde periode weer uitkan. Een overvolle lift, tram of bus, daar krijg je me NIET in. Ik moet inderdaad ruimte hebben om te bewegen, en mag me zeker niet benouwd gaan voelen (wat tussen heel veel mensen wel het geval is). Ook bijvoorbeeld aanschuiven in een rij met heel veel mensen doe ik liever niet. Verder ben ik als de dood om grotten en andere ondergrondse dingen te bezoeken, hoe mooi en interessant ze ook kunnen zijn. Ik wil in elke ruimte ook absoluut rechtop kunnen staan (kelders met een laag plafond krijg je me NIET in.

ladigo14

Berichten: 686
Geregistreerd: 01-03-06
Woonplaats: zwolle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 17:40

in volle lift kan ik wel in .( ben dan eerder bang dat de lift vast komt te zitten) .. in grotten ook nog wel.
maar kan er echt niet tegen als iemand me vast houd en me niet meer los wil laten . krijg ik echt een paniekaanval.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 18:10

Zolang ik er niet over na ga denken gaat het goed, als ik dat wel doe raak ik in paniek.
Grotten of tunnels (die in de bergen) ofzo zou ik nooit van m'n leven in gaan. In liften ga ik sinds kort, maar ik vind het wel doodeng

Anne_Baukje

Berichten: 6659
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Enschede

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 18:52

Ik durf niet goed in liften.. maar dat omdat ik bang ben dat hij vast komt te zitten.
En grotten en tunnels idd, zoals hierboven ook al gezegd wordt.. vind ik ook doodeng.. en krijg je me echt niet in.
Als ik het op tv zie.. krijg ik het al benauwd..

Talishe

Berichten: 1258
Geregistreerd: 06-03-05
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 19:35

Ik kan wel in liften en grotten enzo. ik kan er alleen egt niet tegen als iemand me vasthoud of ik vast zit ergens tussen in. dan haal ik soms nog wel eens uit als reactie. iemand hield me bijv naar mijn gevoel te lang onder water en toen ik boven kwam was mijn eerste reactie dat ik degene een klap verkocht. Nu weten ze dus wel beter

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 20:14

Duiken zou ik ook nooit doen (met zo'n zuurstoffles dan hè)

Oamaru

Berichten: 10589
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Dubai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 20:36

Ik wordt helemaal gek als ik liften zit en in dingen waar ik niet rechtop kan staan, daar krijg je me dus echt niet onder. Ook kan ik niet onder een schuine wand ofzo slapen..

En ik hou ook idd niet van mensen om me heen, in een drukke winkelstraat of in een winkel, ik wordt compleet gek!

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 20:38

Ik kan ook niet tegen veel geluiden of harde of hoge geluiden. Weet niet of dat wat met claustrofobie te maken heeft.
Soms zetten m'n ouders de tv wat harder en dan word ik al helemaal gek

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 20:43

Ik vind niet alle kleine ruimtes eng, liften en wc's doen mijn niks..

Wc hokjes, zwembad hokjes dat wordt al meer een drama.. Voel me erg opgesloten. Grotten, smalle glijbanen.. Dood eng!

Smalle straten, tussen rotsplateaus, wat grotere ruimtes met heeel veel mensen, dingen waarin ik niet goed kan staan, op tenten na.

Ondergrondse dingen, smalle tunnels (zoals je in speeltuinen/pretparken etc heb) doe ik echt niet!!

xx_Merle

Berichten: 781
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Nijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 23:17

heyy ik heb het ook een beetje , een lift durf ik wel soms maar een kleine ruimte waar ik niet uit kan ohh dat vind ik zo eng.. ook met uitgaan wel ns als het zo druk is dat je niet weg kunt dan kan k echt panisch worden....
Keb t gelukkig niet zo heeel erg

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Re: claustrofobie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 00:03

ik heb het ook een beetje.
in bijv. atracties (ga ik dus niet in), donkere ruimtes die ik niet ken, liften, vliegtuig, tja en zo kan ik nog wel even verdergaan.
dan krijg ik het benauwd en ben ik bang dat ik niet meer kan ademen en dus flauw ga vallen.
gevolg: als ik alleen maaar denk dat ikin zo'n situatie terecht kan komen, dan wordt ik al duizelig en bang.....
erg vervelend dus.

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 07:07

jep *meld me*
ik ga een lift alleen maar in als ie ruim genoeg is en ik er met iemand in sta die ik vertrouw niet te gaan bewegen( dus echt doodstil staat) zodat ie niet blijft hangen. mensen moeten me ook echt niet vasthouden of voor de grap opsluiten, ik word dan echt knettergek. verder hou ik niet van grotten etc... geen ruimtes die klein zijn of de kans zijn dat je erin vast komt te zitten.
als ik op tv of in een boek ofzo van die sitiuaties tegenkom krijg ik het al benauwd, duikers diep in de zee.... brrr krijg het al benauwd en zweet breekt uit als ik daaraan denk, opgesloten in zo'n pak met zuurstof, zonder dat je snel weer weg kunt..brr

Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 09:34

Ik heb ook claustrofobie, durft wel in een lift (afhankelijk hoe groot) n kijk meteen altijd of er een uitgang is, bijv zo,n luik. Kan niet tegen kleine ruimtes. Als iemand mijn handen vasthoud terwijl ik onder de dekens lig ofzo wordt ik helemaal gek. Ik moet me kunnen bewegen.
Paar maanden terug gingen we naar VVV een uitwedstrijd, ik ging naar het toilet in de bus en een steward die ik kende vond het grappig de deur dicht te houden. Nou 3 minuten is het me gelukt in die kleine ruimte te blijven maar moest eruit. Dit ging niet want hij stond er voor. Dus ik met mijn rug tegen de muur en voeten tegen de deur want draaide helemaal door. Toen schopte ik en vloog de hele deur eruit, niet kapot hoor maar vloog uit het schanier. Hebben we later ook gewoon terug kunnen plaatsen maar hij schrok wel even.

Anoniem

Re: claustrofobie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 11:26

Ik vind wc's niet zo'n probleem. Dat wil zeggen dat ik dus niet in zo'n openbaar ding ga.

Liften vind ik VRE-SE-LIJK. banketstaaf als je op 17 hoog zit dagelijks.

ladigo14

Berichten: 686
Geregistreerd: 01-03-06
Woonplaats: zwolle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 18:26

meestal is het ook zo als er bij gaat denken word het alleen maar erger.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 19:13

Toen ik stage liep in het bejaardehuis moest ik steeds naar de 6e etage, soms moest je een aantal keer achter elkaar en soms wel 10 keer op een dag heen en weer. Ik ging mooi met de trap.
Alleen als ik met die bewoners ergens heen moest moest ik wel met de lift. Kan die mensen moeilijk de trap af laten gaan. Echt prettig was dat niet, ik vond het doodeng

Anoniem

Re: claustrofobie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 20:08

Weet je wat ook vreselijk is? Een MRI scanner...

Pfff ik heb van m'n leven niet zo liggen zweten als in dat ding.

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 20:12

Ik heb niet zo heel erg claustrofobie, mijn vader wel een beetje.
Gisteravond stond ik met 64.000 man dicht op elkaar gepakt voor de red hot chili peppers op pinkpop. We stonden precies in het midden en konden echt geen kant op. Dit besef vond ik wel een beetje overweldigend en ik kreeg een beetje zweverig/bijna-paniek moment, maar daarna gaf ik me er gewoon aan over en ging het een stuk beter. Gewoon lekker meegaan in de muziek en het springen enz. Als je je probeert te verzetten maak je jezelf alleen maar gek.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: claustrofobie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 21:13

Sorane schreef:
Weet je wat ook vreselijk is? Een MRI scanner...

Pfff ik heb van m'n leven niet zo liggen zweten als in dat ding.

Brrr, ik krijg het al benauwd als ik dat op tv zie

ladigo14

Berichten: 686
Geregistreerd: 01-03-06
Woonplaats: zwolle

Re: claustrofobie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 21:53

Sorane schreef:
Weet je wat ook vreselijk is? Een MRI scanner...

Pfff ik heb van m'n leven niet zo liggen zweten als in dat ding.



wat is dat een MRI scan .
is dat zon ding waar je in moet liggen bij de dokter en dan maken ze een foto van je hele lijf ofzo

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 21:54

Ja, zo'n tunnel waar je ingeschoven wordt

Anoniem

Re: claustrofobie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 22:00

Ja inderdaad. Ik heb er nu drie keer 1 gehad (voor botbreuken en knie problemen). Het is een ware ramp voor mij. Ik krijg van te voren ook rustgevende middelen omdat ik anders helemaal gek wordt. Gek in de zin van zweten, misselijk worden, duizelig etc

Ik ben eens bij een concert geweest in de ArenA. Ik stond vrij vooraan. Ik werd een bepaald moment helemaal naar en ben over m'n nek gegaan.

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 22:03

ik schijt idd ook peuken dat ik ooit in zo'n mri scan moet!! ik ben al niet de slankste:P dus das dubbel benauwd..brrr

mirl
Berichten: 211
Geregistreerd: 13-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 22:04

ik doe (thuis) nooit de deur van het toilet dicht en als ik er aan denk dat ik in een grot zit ofzo krijg ik het al benauwd bij de gedachte. Maar het gekke is als ik in een situatie ben gaat het goed. Ik zoek het alleen niet op