paardrijden en overgewicht.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Renee1991

Berichten: 5980
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 11:09

Hoe was jullie kerst?
Ik heb wel genoten, 1e kerstdag ging qua eten eigenlijk goed, was gewoon een normale maaltijd.
Maar gister... Vijf gangen, zat eigenlijk voor het dessert al vol. Vanmorgen op de weegschaal 1 kg er bij.
Nu weer goed m'n best gaan doen.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 11:49

My fitnespall moet je toch betalen he?Ik zou graag iets hebben waar ik bij kan houden hoeveel ik eet.Ik vermoed dat ik qua voeding zwaar ondervoed geraakt en val niks af,of een paar honderd gram die er de volgende dag weer aanzitten.
Ik eet geen suikers ,snoep niet,eet geen vlees. drink water thee en koffie,mijn grote zondigen is een capuccino als we buitenhuis iets drinken.
Ik startte de dag altijd met jogurt en 25 gram musli,dat heb ik nu laten vallen.Eet nu eigenlijk maar 1 maaltijd per dag.Zelfs met de kerst ,vegetarische bami met boontjes in wat kokosmelk uitjes en een lepel pindasaus .Dat is het enige wat ik gegeten heb en een glas rode wijn gedronken en dan gewoon nog niks afvallen. Ik ben nu aan het opschrijven wat ik weeg en alles wat ik in mijn mond steek en dan nog eens langs de huisarts te gaan.
Ik ben in het buitenland eens in het ziekenhuis beland en daar zeggen ze dat mijn schildklier niet goed werkt(ik was er voor hartklachten) en ik kreeg een brief voor hier mijn huisarts,die heeft het wel laten testen maar zegt dat het goed is.Word er soms best hopeloos van.Vooral omdat wat ik nu eet volgens mij niet genoeg is om je vitamine's enzo uit te halen.

Renee1991

Berichten: 5980
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 11:53

Nee, my fitness pal is tot op zekere hoogte gratis.
1 maaltijd per dag is absoluut niet de goede weg.. Tuurlijk val je dan af, maar je lichaam schakelt dan over op een overlevingsmodus. Ga je dan tzt je gewone eetpatroon weer oppakken, dan zit het gewicht er zo weer aan.
Als ik jouw verhaal zo lees, dan zou ik eerder een diëtist in de arm nemen. Niet zozeer vanwege het afvallen, maar wel om te leren wat goed en gezond eten is (vitaminerijk), maar waar je wel mee kunt afvallen.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 12:11

ItsMe2 schreef:
ElviraKelan: Welkom! :wave:
Als je aankomt/moeilijk kan afvallen door medicijngebruik, is het misschien verstandig om de nadruk op gezond eten te leggen en niet specifiek op het afvallen?
Ik ben ook wel zeer benieuwd naar welk programma om af te vallen jullie volgen. Zou je hier wat meer over kunnen vertellen?

Ja klopt en gezond eten moet ik sowieso (eiwit en zout beperkend)

We beginnen met ons te wegen. Er wordt besproken of je bent afgevallen/aangekomen en wat je er voor hebt gedaan. Hierdoor krijg je inzicht. Wat werkt voor jou?
Beweging wordt besproken en bouwen we op.
We krijgen ook inzicht in calorieën en koolhydraten. Moeten dus ook recepten uitzoeken waarmee we gaan koken
Voor twee weken terug was het huiswerk bv dat we een fruitontbijt 1 keer aten. Met deze dagen val ik dus ook terug ‘s ochtends op smoothie met muesli of 250 gr fruit.
En water, minimaal 750 drinken per dag

Ik merk zelf dat mijn leefstijl nu anders wordt. Ben mij bewuster overal van.
Zakjes en pakjes koken deed ik zonder meer al niet maar in plaats van twee scheppen macaroni en 1 schep salade draai ik dit nu bv om.
In plaats van 4 boterhammen per dag eet ik er nu nog maar 1 en vul ik de rest aan met fruit en groente

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34649
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 12:42

Ik volg geen programma, ik ben eind 2016 gestopt met alcohol. Tijdje later gaan minderen met snoepen. En toen dat nog niet genoeg hielp ben ik alles in gaan voeren in een app. Dat doe ik (-19 kilo en onder mijn streefgewicht) nog steeds.

Prima kerst gehad. Heerlijk genoten van alle lekkere dingen. En een halve kilo lichter haha snap er niks van :') . Sinds ik met mijn knie liep en dus minder kon bewegen had ik wel mijn kcal naar beneden bijgeschroefd maar ik bleef 1 kg zitten boven wat ik woog voor ik van het paard af viel van de zomer. Nu weer bijna op het gewicht wat ik woog in augustus op 2 ons na.

Elvira: ik heb op het werk ook clienten die moeite hebben met afvallen. Wat bij 1 mevrouw heel goed helpt nu is een uitgeschreven dagmenu. Daar houdt ze zich aan, het geeft haar houvast. Ook zou je eens met je huisarts kunnen bespreken wat voor invloed de medicatie heeft. Je bent al heel goed bezig, je zou een deel van je brood ook kunnen vervangen door eiwitten bijvoorbeeld roerei, kwark of yoghurt, noten.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 13:27

Nou ik vindt dat ik me best redelijk gedragen heb. Ik zal ook die fitness app eens downloaden maar kan me niet goed voorstellen hoe je alles moet invullen ook qua beleg enz. Meten jullie echt alles af dan?
Daarnaast vindt ik dat ik best genoeg beweeg, wandel om de paar dagen zeker 4 km met mijn oude paardjes, daarnaast rij ik er 2 ongeveer 2 x per week en mest ik dagelijks vier erg vieze stallen en daarna alles nog opsteken op de mesthoop dus uit de kruiwagen omhoog steken. Ik heb dus echt geen puf om nog meer te bewegen. Heb ook fibromyalgie dus moet vaak me toch inhouden met dingen omdat ik anders echt dagen van slag ben en zelfs bijna flauwval en misselijk ben van vermoeidheid naast de dagelijkse pijn in mijn lijf.

Maar mijn voedingsconsulente zegt dat sowieso aankomen / afvallen 20 procent door beweging komt en 80 procent door voeding...
Maar dat is wel een probleempje, wordt vaak erg naar van te weinig eten...dus alles bij elkaar best een uitdaging.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34649
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 16:59

Ik werd daar ook naar van maar kan nu alleen nog kleine porties op het is echt een kwestie van wennen.

Ik weet niet heel precies af. Maar soms doe ik een check. Ik zit er zelden naast qua hoeveelheden.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 19:35

SusanH schreef:
Elvira: ik heb op het werk ook clienten die moeite hebben met afvallen. Wat bij 1 mevrouw heel goed helpt nu is een uitgeschreven dagmenu. Daar houdt ze zich aan, het geeft haar houvast. Ook zou je eens met je huisarts kunnen bespreken wat voor invloed de medicatie heeft. Je bent al heel goed bezig, je zou een deel van je brood ook kunnen vervangen door eiwitten bijvoorbeeld roerei, kwark of yoghurt, noten.

Bedankt voor de tips :)
Meer eiwitten is hier helaas geen optie ivm een eiwitbeperkend dieet (verminderde nierfunctie).
De medicijnen die hier echt invloed op hebben (gehad) zijn de antipsychotica en de orgametril (hormonen). Bij beide is stoppen helaas geen optie of bedoelde je het anders?
Dagmenu werk ik idd mee :) eigenlijk om dezelfde reden als je aangeeft; ik heb houvast waardoor het gemakkelijker wordt om mij er aan te houden.
Winegums is 1 van de weinige snoepsoorten die ik lust maar ook tegelijkertijd geen rem meer heb dus die eet ik koop ik niet meer :) koekjes etc neem ik ook al niet dus blijft lastig. Desondanks zet ik wel door *\o/*

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34649
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 19:38

Dat eiwit beperkend heb ik even gemist. Met de dokter bespreken bedoel ik mee hoe je met de medicijnen die je moet gebruiken toch aan je gewicht kan werken. Top trouwens dat jullie er al begeleiding bij krijgen. Nemen die je medicatie gebruik ook mee in het hele plaatje?

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 19:41

barbaras schreef:
Nou ik vindt dat ik me best redelijk gedragen heb. Ik zal ook die fitness app eens downloaden maar kan me niet goed voorstellen hoe je alles moet invullen ook qua beleg enz. Meten jullie echt alles af dan?
Daarnaast vindt ik dat ik best genoeg beweeg, wandel om de paar dagen zeker 4 km met mijn oude paardjes, daarnaast rij ik er 2 ongeveer 2 x per week en mest ik dagelijks vier erg vieze stallen en daarna alles nog opsteken op de mesthoop dus uit de kruiwagen omhoog steken. Ik heb dus echt geen puf om nog meer te bewegen. Heb ook fibromyalgie dus moet vaak me toch inhouden met dingen omdat ik anders echt dagen van slag ben en zelfs bijna flauwval en misselijk ben van vermoeidheid naast de dagelijkse pijn in mijn lijf.

Maar mijn voedingsconsulente zegt dat sowieso aankomen / afvallen 20 procent door beweging komt en 80 procent door voeding...
Maar dat is wel een probleempje, wordt vaak erg naar van te weinig eten...dus alles bij elkaar best een uitdaging.

Het naar worden herken ik van in het begin van mijn medisch dieet. Heel soms nog wel eens last van. Je lichaam moet ook wennen aan je veranderde levensstijl.
Ik meet niet meer alles precies af maar let op als ik boodschappen doe.
Stel nu dat we morgenavond macaroni eten dan weet ik hoeveel vega gehakt in de tomatensaus gaat, ongeveer hoeveel eiwitten in mijn geval dat zijn. Koop ik er een klein zakje roerbakgroente bij en 1 opscheplepel macaroni.
Je leert dus met de loop der tijd hoeveel je van iets mag eten.
In het begin, vorig jaar, woog ik alles exact af

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 19:43

SusanH schreef:
Dat eiwit beperkend heb ik even gemist. Met de dokter bespreken bedoel ik mee hoe je met de medicijnen die je moet gebruiken toch aan je gewicht kan werken. Top trouwens dat jullie er al begeleiding bij krijgen. Nemen die je medicatie gebruik ook mee in het hele plaatje?

Geeft niet, kan best zijn dat ik het zelf niet heb gezegd.
Ja klopt dus mijn afval doel per week is lager ingeschat al om teleurstellingen te voorkomen.
Merk nu alleen bv met de kerstdagen dat ik toch meer heb gegeten en dus ben aangekomen grom terwijl het doel was stabiel blijven

ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 20:01

Es_ther: ik volg momenteel geen dieet, programma of iets in die trant. Ik ben kcal aan het tellen en vermijd tarwe/gluten omdat ik daar gevoelig op reageer. Als het revalidatie-traject van start gaat, zal ik van daaruit wel begeleiding krijgen van een voedingsdeskundige. Maar hoe dat er uit gaat zien, durf ik niet te zeggen.

Renee1991: Ik heb een heerlijk rustige kerst gehad :). Houd er rekening mee dat die +1kg (meestal) vocht is. De komende dagen weer normaal eten en dan is die kilo er zo weer af.

Beatje: MyFitnessPal is inderdaad ook gratis te gebruiken. Wat ik verder zo uit je berichtje lees, is dat je nu inderdaad erg weinig eet. MFP is daar een handig hulpmiddel bij om een goed inzicht te krijgen. Ik krijg er echt goed inzicht in welke producten eigenlijk totaal niet vullen, maar wel mega veel kcal bevatten. Het helpt mij om het lichaam te voeden (gezonde keuzes te maken) i.p.v. te vullen. Als MFP niet fijn vind, is er ook nog de app Food. Die vond ik zelf wat betreft invoeren en keuze uit de database met voedingsmiddelen beter, maar deze app is helaas niet te koppelen aan mijn activity-tracker. Mocht je het zelf erg lastig vinden, of weet je niet wat gezond en en ongezond voedsel is, raad ik je aan (net zoals Renee1991) om eens bij een diëtiste langs te gaan.

ElviraKelan: Dat klinkt als goede ondersteuning, fijn! En door al niet uit pakjes en zakjes te koken, is heel goed. Daardoor krijg je al veel minder zout en andere chemische troep binnen!

SusanH: ik vind het zo knap dat jij het zo goed vol houd!

Barbaras: ik weeg het vaak wel af. Als ik de gewichten ga schatten, eet ik of veel te weinig, of veel te veel. MyFitnessPal heeft ook een barcode scanner. Als je de barcode op de verpakking scant, zoekt ie het product vanzelf op in de database (de foodapp heeft deze functie ook). Als je eenmaal een product hebt ingevoerd, kan je het ook vrij gemakkelijk terug vinden. Ik zou zeggen: probeer het gewoon eens :D

Vandaag ging het weer best goed. Ik heb veel meer bewogen dan gepland. Aan de ene kant goed, maar ben bang dat ik mij dit morgen wel moet bezuren. Dus ik schat in dat morgen een dag met weinig beweging word.
Zojuist heb ik heerlijk genoten van een patatje en een glutenvrij kroketje (past prima in mij kcal doel)
Vanavond heb ik dan nog verjaardag. Omdat ik echt veel beweging heb gehad, heb ik met mij zelf afgesproken dat ik geen taart eet, geen chips/zoutjes maar wel 3 hapjes mag pakken. Uiteraard wel een kopje koffie (met koffiemelk) maar geen frisdrank. In frisdrank zitten zoveel kcal.. dat tikt zo hard aan..

ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 23:59

Het is mij gelukt om op de verjaardag alle lekkere dingen te weerstaan :)
Het laatste halfjaar heb ik nergens meer op gelet, dus ik was wel een beetje trots op mezelf :o.

SusanH: Even een vraagje voor jou. Hoe heb jij het gedaan als er een verjaardag op de planning stond?
Ik weet bijna nooit wat voor taart/zoutjes/hapjes iemand heeft, omdat dit enorm verschilt iedere keer. Dan is het zo lastig vooruit plannen. Heb je daar nog tips voor? :o

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34649
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 10:43

Zorgen dat je ruimte overhoudt in je planning :j . En ik kan niet tegen suiker, dat scheelt heel erg. Ik weet welke mensen daar wel en niet rekening mee houden. Als er geen taart is scheelt een hoop. Als er wel taart is hebben mensen dat speciaal voor mij geregeld en kan ik geen nee zeggen. Dan neem ik weinig/geen zoutjes :j . En 1 keer er een beetje overheen gaan is niet erg. Dan kun je gewoon de dagen erna zorgen dat je een stukje onder je doel van die dag blijft.

Mira283

Berichten: 3526
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 12:04

Feestdagen zijn echt moeilijk voor mij. Maar een meevaller er is wel 5 kilo af al. Dus ben trots op mijzelf en ga vooral zo verder met alles! Handige tips komen er ook voorbij heel fijn

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 12:43

Nja hier gaat het maar lastig. Maak ik lig letterlijk stil de hele dag. Omdat ik van paard afgevallen ben mag ik nu niks en ik moet over drie weken op controle bij het ziekenhuis. 73,8 kilo zat ik vanochtend op. Dus dat vind ik nog te doen gezien ik niks aan beweging heb nu.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 13:12

Jeetje Absolem, wat is er gebeurd dan joh dat je zon smakker hebt gemaakt?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34649
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 13:35

O jakkes...zo zat/lag/hing ik in augustus op de bank met mijn knie en hij is nog steeds lang geen 100%. Balen zeg wat is er gebeurd?

Mira283

Berichten: 3526
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 13:52

Balen absolom, beterschap!

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 14:49

barbaras schreef:
Jeetje Absolem, wat is er gebeurd dan joh dat je zon smakker hebt gemaakt?



Titus kreeg het op z'n heupen. Het het regende zadel was glad dus ik had al weinig grip. Stappen ging prima naja toen ik aandraafde ging ik rodeo rijden. Dus ik stuur m richting het hek normaal stopte ie dan wel met rennen. Maar nu maakt hij een haakse Bocht naar links en ik vloog recht door en belande met m'n ribbenkast boven op het hek. Bovenst plank die brak onder mijn gewicht.

Gekneusde ribben en een scheur aan de binnen kant van mijn lever. Afgevoerd met de ambulance en ik moest een nacht blijven ter observatie. En nu zit ik met een berg morfine pillen thuis op bank. Guitar hero te spelen. En mag ik vier weken lang niet sporten.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 15:43

Zo dan! dat is dan een flinke klapper geweest zeg! Beterschap hoor. Stout paard!

Wel grappig want mijn kat heet ook Titus, hoor je niet zo vaak he

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34649
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 15:52

Auw :(:) beterschap.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 16:46

Zo dan! Beste smak.
Beterschap :(:)

ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 17:10

Absolem: Beterschap!!

SusanH: bedankt voor je antwoord! Het zal voor mij voorlopig nog wel een lastig punt blijven, omdat ik álles lekker vind. Maar door ruimte over te houden in de planning en vooraf zelf afspraken maken met mijzelf te maken, moet het goed komen.

ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 21:58

Ik zit nu lekker te genieten van een blikje Finley Mojito en een afgewogen portie Barbecue Ham chippies. En dat terwijl de grote schaal met chips voor mn neus op tafel staat..(uiteraard past dit in mijn kcal doel, had het ingepland :) )
Op zo’n moment merk ik écht dat het draait om keuzes maken en niet zomaar domweg pakken waar ik zin in heb.

En waar ik vandaag tijdens de lunch achter kwam: echt goed kauwen helpt ook om sneller een vol gevoel te hebben. Ik ben blijkbaar nogal van ‘hap, slik, weg’.
Twee ‘bewustwording’ momentjes vandaag :o