Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MuSLi

Berichten: 5242
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 21:23

Wauw, goed gedaan @Goof! Mooie tijd ook hoor!

Jij ook weer een lekker loop achter de rug @BB80. Je hebt ook wel flink de vaart erin altijd... Cadeautje al uitgezocht? ;)

Mooie foto's @poes. Heerlijk die blauwe lucht in combinatie met dat water. En flinke afstand ook weer! Waren jullie samen aan het lopen, of kwam je haar daar tegen? Samen lopen kan heel fijn zijn, maar sneller of langzamer lopen dan je eigen tempo kan soms ook heel vervelend zijn...

Hier net terug van een rondje van 6,5km. Even na het eten nog wat frisse lucht happen. Was er wel aan toe. Helemaal gesloopt van gisteren/vandaag. Zoontje is jarig vandaag, dus gisteren alles voorbereid en vandaag een klein feestje gevierd met visite en taart en snacks en pffff wat kost dat sociaal zijn toch altijd veel energie :') :Y)

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 21:25

Wauw poes, wat een afstand! Knap gedaan!

Dilan, die roofvogel, prachtig. Ik ben er met hardlopen altijd net wat bewuster mee bezig, ik zie er wel vaak eentje. Echt heerlijk.

Goof, heel knap! Met recht trots op jezelf *\o/*

BB80, lekker tempo ook! Cadeau is verdiend!

Hier een klein rondje bos gedaan. De benen waren nog stijf en ik ben nog steeds snotverkouden dus dat helpt niks. Na 2 km liep ik een stuk beter en ik had wel door willen lopen, maar ik was al bijna te laat om kind van de opvang te halen :D
M’n hond had er dan weer echt helemaal geen zin in en mocht ik na 1 km al op sleeptouw nemen, irritaaaaant. Dit weekend een lange trail in de duinen en dan maar onder gezelschap van een podcast. Ik vind alleen lopen zo saai!

Afbeelding

MuSLi

Berichten: 5242
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 21:36

Hier ook flink verkouden @Lisitano. Is toch altijd net even zwaarder dan hè...

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 21:44

MuSLi schreef:
Hier ook flink verkouden @Lisitano. Is toch altijd net even zwaarder dan hè...

Die ademhaling is dan even pittig. Zat me ook flink op te vreten dat mn hond niet mee liep in mijn tempo, hielp ook niet mee.
Deze week verder wel prima gelopen dus ik beschouw het maar als een ‘ben wel geweest’ :+

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 21:48

Hopelijk is de verkoudheid snel weer over! :(:) maakt het idd altijd een stuk moeilijker..

Hier gaat het echt goed, afgelopen weekend 8km gedaan en gisteren 4. Gisteren liep ik samen met een vriend van mij, die liep mij er altijd uit en nu is het andersom {:} ik geniet er maar van zolang het kan :Y)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 22:45

Musli: ze liep eerst een eind achter mij. Toen liep ik verkeerd en volgde ze. Een eind verder had ik door dat ik mis was en stond ik op mijn telefoon te kijken. Zij haalde me in en wist sowieso hoe we weer op het pad kwamen en zo begon het :D

MuSLi

Berichten: 5242
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 23:06

poes schreef:
Musli: ze liep eerst een eind achter mij. Toen liep ik verkeerd en volgde ze. Een eind verder had ik door dat ik mis was en stond ik op mijn telefoon te kijken. Zij haalde me in en wist sowieso hoe we weer op het pad kwamen en zo begon het :D

Aha, op die manier. Leuk!

Misschien heb ik me ingeschreven voor de Pre Run Zandvoort, 9km. En voor de Zandvoort Circuit Run, 10EM := ach, waarom ook niet...

gaucho

Berichten: 9524
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 07:43

Leuke evenementen MuSLi!

Lien_

Berichten: 2495
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 11:25

Leuk vooruitzicht Musli!

Lekker bezig Sintara, leuk is dat :D

Lisitano goed gedaan hoor ondanks verkoudheid. Knappe hond ook <3

Imay fiets shoppen is een prima excuus toch :D Ik ben jaloers, wil ook heel graag weer fietsen

Poes wat knap en wat een mooie foto’s! Heerlijk zo’n heldere lucht <3

Supervixen fijn dat je zo snel herstelt :)

Proficiat goof met je eerste 5k *\o/*

Ik ga vandaag weer een rondje lopen, hopelijk niet zoveel last meer van m’n blauwe plekken :+ skiën en hardlopen is geen goede combinatie voor mij

IMAY1990

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 14:09

Goof gefeliciteerd met je 1e 5k, hopelijk de eerste van velen.

MusLi die Zandvoort Circuit run heb ik ook naar gekeken maar die is voor mij op dit moment echt nog wat te zwaar. Veel plezier wel en laat weten of het de hype waard is, dan kan ik hem voor volgend jaar overwegen :+

Ik heb vanochtend mijn intervallen gelopen. 10 minuten wamup joggen op tempo iets trager nog dan mijn long run pace, daarna 6×5min hard met 2 min pauze en tot slot de traagste 10 minuten uitjoggen known to man _O-

Afbeelding

Afbeelding

Ik voel met intervallen wel echt dat de spieren in mijn benen meer afvalstoffen aanmaken dan ze kunnen afvoeren. Bij de laatste voelen mijn benen echt zwaarder dan bij de eerste. Wel redelijk constant tempo weten te houden deze keer, 4e en 5e interval had ik wind tegen en stukjes dead zones gps.

MuSLi

Berichten: 5242
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 14:26

IMAY1990 schreef:
Goof gefeliciteerd met je 1e 5k, hopelijk de eerste van velen.

MusLi die Zandvoort Circuit run heb ik ook naar gekeken maar die is voor mij op dit moment echt nog wat te zwaar. Veel plezier wel en laat weten of het de hype waard is, dan kan ik hem voor volgend jaar overwegen :+

Ik heb vanochtend mijn intervallen gelopen. 10 minuten wamup joggen op tempo iets trager nog dan mijn long run pace, daarna 6×5min hard met 2 min pauze en tot slot de traagste 10 minuten uitjoggen known to man _O-

[ [url=m/uRV1GK.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/CWQd0x.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik voel met intervallen wel echt dat de spieren in mijn benen meer afvalstoffen aanmaken dan ze kunnen afvoeren. Bij de laatste voelen mijn benen echt zwaarder dan bij de eerste. Wel redelijk constant tempo weten te houden deze keer, 4e en 5e interval had ik wind tegen en stukjes dead zones gps.

Ik heb een paar jaar terug de 12km gelopen en toen zei ik: nooit, nooit, nooit meer :') moest toen de km's over het strand zo ongeveer door de zee vanwege de hoogte van het water. Echt verschrikkelijk was dat. Maar we gaan zien hoe het er dit jaar voor staat. Haha...

Kylan

Berichten: 4201
Geregistreerd: 15-12-04
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 14:26

Mooie prestatie poes en heerlijk die foto's met een blauwe lucht! Dan lijkt het toch alsof het voorjaar er aan zit te komen :) fijn dat je met iemand samen kon lopen, dan gaan de kilometers lekker snel.

Musli fijn dat je nog even hebt gelopen en nog gefeliciteerd met je zoontje!

Lisitano fijn dat je lekker een rondje bos hebt kunnen doen en wat een mooie hond! Jammer dat die er niet zo'n zin in had.... Verkoudheid kan inderdaad flink dwarsliggen met hardlopen, altijd lastig om de ademhaling dan onder controle te houden.

Sinatra heerlijk om je vriend er zo uit te kunnen lopen! Dat is echt een fijn teken van vooruitgang ;)

Imay mooie intervallen!! Behoorlijk stabiel tempo inderdaad nu over je intervallen heen. En dat je de laatste wel voelt lijkt me precies de bedoeling. Fiets shoppen is erg leuk en een goed excuus om niet te gaan lopen. Heb je een mooie fiets kunnen vinden?


Hier net ook weer terug van de interval. Deze week heb ik vrijdag als zondag geen voldoende tijd om de trainingen te doen dus even geschoven naar zaterdag en maandag. De training was dit keer naast het in- en uitlopen een 12*800m op 5:30 met tussendoor steeds 3 minuten wandelen.
Tot nu toe was het steeds 10*....
Ik vond het pittig, zeker het eerste deel tegen de stevige wind in door de polder. Daarna werd het beter en kon ik het goed afmaken :) netjes de snelheid kunnen blijven volhouden. Volgende week wordt de snelheid training alweer opgehoogd naar 14*800m ipv 12*!

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 17:38

Supervixen schreef:
Dit was (ultra)marathon nummer 11 en ik moet zeggen dat je steeds beter kunt inschatten hoe je zo'n afstand moet lopen. Dan heb ik het over het inschatten van welk tempo je kunt aanhouden, wat je moet eten/drinken onderweg om geen trek te krijgen, wat je van tevoren moet eten, wanneer er ongeveer een zwaar moment zal komen.

Mag ik hier nog eens op terugkomen ?
Probeer jij dan om constant hetzelfde tempo te lopen over 42 km, of begin je bijvoorbeeld wat rustiger om dan geleidelijk aan wat op te trekken ?

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 17:49

Ik heb een goedkoop hartslag horloge ding, maar de helft van de tijd pikt jij de gps van mijn telefoon niet op, en dan klopt de afstand niet. Heel irritant. Wat is een tip om aan te schaffen, wat ook met Strava koppelt.

MuSLi

Berichten: 5242
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 18:14

Ik heb een Garmin Venu SQ en ben daar heel tevreden over, maar er zijn natuurlijk tal van opties. Dus ik denk dat het dan afhangt van waar je voorkeur ligt qua uitstraling ;)

Sherivey
Berichten: 8626
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-22 19:08

Imay, pittige interval gehad zo te zien :j

Kylan, ook aan de interval.
Met die wind is het idd wel zwaar.

Zelf niet hardgelopen vandaag. Vanochtend eerst 8,5 km met meegelopen met mijn vriend die te paard zat.
En vanmiddag nog 12,5 km gewandeld samen met mijn vriend. Dus beweging heb ik wel gehad vandaag :+

BB80

Berichten: 897
Geregistreerd: 11-07-13
Woonplaats: ligt in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 19:41

Wat een wind vandaan zeg, waaide haast weg!
Ik heb ook gewandeld vandaag 8,5 km, spaar mijn krachten voor morgen.

@fokfanaat: Apple Watch is heel gemakkelijk ism IPhone. Hij kan heel veel activiteiten tracken en geeft gps en hartslag (en heel veel andere gegevens) goed weer.
Toch kijk ik ook nu naar een Garmin.
Weet nog niet of er veel verschillen zullen zijn en of ik het het geld waard vind.
Maar ik vind het ook gewoon mooie horloges en ben zo benieuwd naar trainer Jeff <3
Hahahaha...

Goed rondje IMAY! Ga interval bijna leuk vinden. Ik heb een podcast gevonden waarin ze wekelijks schema’s delen en inspreken. Oersaaie mannenstem maar ik haal er wel inspiratie uit.
Alleen maar tempo loopjes, elke afstand op het zelfde tempo gaat mij niet verbeteren.
Maandag begin ik! O:)

Kylan

Berichten: 4201
Geregistreerd: 15-12-04
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 19:44

Genoeg gewandeld inderdaad Dilan, ook heerlijk toch :)

Fokfanaat: Ik heb een Garmin Venu 2s waar ik heel blij mee ben. Werkt makkelijk en de batterij gaat ook behoorlijk lang mee. Ik ben Garmin fan, maar er zijn vele opties die allemaal wat anders kunnen. Op Coolblue en zulke soort sites kun je goed vergelijken en aanvinken welke dingen voor jou belangrijk zijn dat ie moet kunnen. Wil je bijvoorbeeld ook routes kunnen importeren of alleen jouw ronde vastleggen? Hoeveel smart functionaliteiten wil je en welke zijn dan belangrijk? Dat zijn dingen om over na te denken. Ik luister bijvoorbeeld nooit muziek oid tijdens het lopen, dus heb geen functionaliteit daarvoor nodig. Al kan mijn horloge geloof ik wel iets met Spotify maar dat heb ik zelf dus nooit uitgeprobeerd :+

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 19:59

Wat fijn dat jullie het over horloges hebben en vooral ook het type noemen dat ik mooi vind. (Garmin Venu en iets met active). Na 7 jaar een foei lelijke TomTom runner3 mag ik weleens een mooie die ik dan elke dag kan dragen en niet alleen tijdens sporten. Ik ben alleen zo streng dat ik pas mag als ie stuk is :D Spotify, Googlepay, fijne parameters voor hardlopen en fitness en de
kleur rosegoud zijn mijn belangen. Goed om jullie ervaringen te lezen. Mooie timing!

Ik heb afgelopen week 1* gelopen wat niet zo goed ging. Ik kreeg de laatste tijd met steeds meer pijn te kampen in de regio enkels en schenen en achillespees, dus was sober gesteld maar mijn werkschoenen bleken de boosdoener, en niet het hardlopen. En ik maar smeren met diclofenaczalf en de moed bijna laten zakken.

Vandaag hardloopschoenen gedragen op werk zodat ze wat losser worden, dus snel weer gaan proberen. Vanavond lukt niet meer vrees ik.

Supervixen

Berichten: 12835
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 20:05

BigBen schreef:
Supervixen schreef:
Dit was (ultra)marathon nummer 11 en ik moet zeggen dat je steeds beter kunt inschatten hoe je zo'n afstand moet lopen. Dan heb ik het over het inschatten van welk tempo je kunt aanhouden, wat je moet eten/drinken onderweg om geen trek te krijgen, wat je van tevoren moet eten, wanneer er ongeveer een zwaar moment zal komen.

Mag ik hier nog eens op terugkomen ?
Probeer jij dan om constant hetzelfde tempo te lopen over 42 km, of begin je bijvoorbeeld wat rustiger om dan geleidelijk aan wat op te trekken ?


Dit heb ik ongeveer in een constant tempo gelopen. Er zaten ook heuvels in, dus heuvelop gaat het dan wat langzamer en heuvelaf wat sneller.
Bijna alle kilometers zaten zo ongeveer tussen 5.35 en 6.00 min/km.

Fokfanaat ik heb een garmin forerunner 645 en ben op zich tevreden. Ik denk alleen dat ik in de zomer een garmin fenix ga aanschaffen, want voor mijn doel wordt de batterijduur te kort.

Ik heb me net namelijk ingeschreven voor de indian summer ultra trail van 75km in oktober *\o/* *\o/*
Ik ga er gewoon voor!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 20:07

fokfanaat schreef:
Ik heb een goedkoop hartslag horloge ding, maar de helft van de tijd pikt jij de gps van mijn telefoon niet op, en dan klopt de afstand niet. Heel irritant. Wat is een tip om aan te schaffen, wat ook met Strava koppelt.


Garmin.

Ik heb de Venu. Zo mooi en top ding.
Erna mss de fenix maar die is wel duur. Om mee te beginnen volstaan veel andere modellen.

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 20:11

Supervixen schreef:
Ik heb me net namelijk ingeschreven voor de indian summer ultra trail van 75km in oktober *\o/* *\o/*
Ik ga er gewoon voor!

:oo holy... Hoe werkt dat, is dat in blokken van 2 dagen?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 20:13

F_Orumster schreef:
Supervixen schreef:
Ik heb me net namelijk ingeschreven voor de indian summer ultra trail van 75km in oktober *\o/* *\o/*
Ik ga er gewoon voor!

:oo holy... Hoe werkt dat, is dat in blokken van 2 dagen?


_/-\o_ :D

Nee ik denk in 1 dag.

In België heb je de dodentocht (100km wandelen) en veel mensen lopen die. Echt zotjes.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 20:14

Thanks voor de tips

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 20:19

Whooo sv! Mooi doel hoor :D maar jij liever dan ik