Viruswaanzin

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ravellie

Berichten: 3075
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 15:10

ravellie schreef:
IMANDRA schreef:
Als ik het me goed herinner is de reden dat Nederland nog steeds groeit emigratie en immigratie. Als we andere landen goed zouden steunen in het welvarend worden (dus, ontwikkelingshulp) zou er minder immigratie zijn. En een welvarend land heeft, net als o.a. Mizora en Secricible al aangeven, gemiddeld minder kinderen per echtpaar waardoor de bevolkingsgroei af gaat nemen.

Als je écht met overbevolking in je maag zit Palmera, dan moet je in plaats van die extra steun aan ondernemers juist geld gaan pompen in derdewereldlanden. Dus ja, je bent vrij hypocriet bezig imo.
Maar goed, dat is weer een hele andere discussie.

Roepen dat we alles los moeten laten zodat die arme ondernemers weer geld kunnen verdienen ten koste van alle mensen die doodgaan of langdurig consequenties ervaren en (tijdelijk) arbeidsongeschikt raken is, zoals de titel al zegt, echt waanzin.


Helemaal geen onzin, de economie wordt om zeep geholpen.
En de regels die er nu zijn, zijn alleen maar dubbel.
Zo verdringen mensen zich rondom marktkramen in het weekend, en zijn de winkels er tegenover gesloten.
In mijn netwerk zijn zoveel ondernemers, ik vind het zo vreselijk om te zien hoe zij maar wanhopig proberen het hoofd boven water te houden.


Dus in plaats van de economie om zeep helpen moeten we maar de gezondheid van Nederland om zeep helpen?

Overigens mogen volgens mij alleen marktkramen met levensmiddelen en bloemenverkoop nu? Dus net als supermarkten 'mogen' zij gewoon open (al, toegegeven, snap ik bloemenverkoop niet maar dat zal te maken hebben met de bederfbaarheid zeker?).

Hoe zijn de regels dubbel dan? Kan je dat uitleggen?[/quote]





Ja hoor, dat kan ik prima uitleggen


De gezondheid van Nederland wordt idd al aardig om zeep geholpen door alle ellende en regels.
Maar gelukkig....de verkiezingen komen eraan...ik doe alvast een voorspelling:
De regels zullen binnenkort versoepelen.

Funshoppen op de markt vind ik net zo absurd als alle winkels dichthouden.
Wat is dan de zin? want het doel is zo min mogelijk menselijke beweging.

ravellie

Berichten: 3075
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 15:13

rien10 schreef:
Mijn klanten (ondernemers) hebben het zwaar, sommigen weten echt niet meer hoe ze het recht moeten breien. En toch zou ik niet zo snel weten wat we anders hadden moeten doen. Veel ondernemers worden helemaal niet geholpen, de regels zijn soms krom. Er worden harde lijnen getrokken (jij wel, hij niet). Dat snap ik wel, je kan niet alles en iedereen individueel bekijken. Maar dat neemt niet weg dat het zuur is voor sommige ondernemers.
Nu een beetje versoepelen lijkt me een goede zaak. Het einde van spaarpotten, incasseringsvermogens komt in zicht. "De rek is er uit" las ik ergens. Dat is wel goed verwoord.


Dat gevoel krijg ik ook een beetje...

En dan vind ik het dus hypocriet dat waarsch precies rond de verkiezingen versoepelingen gaan volgen.

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 15:14

Ik vind dat ongeveer net zo'n bijzondere redenatie als die mensen die ik in november hoorde zeggen 'dat na de verkiezingen in de USA de coronacrisis wel over zou zijn'. Alsof het allemaal alleen voor ons land gedaan wordt en er alleen in ons land maatregelen zijn.

Popstra
Berichten: 13762
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 15:15

Jullie hebben het bij code zwart er over dat accute eerste hulp zorg komt te vervallen maar code zwart is toch dat ze keuzes maken wie er aan de beademing komt en wie niet!?

verootjoo
Berichten: 35645
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 15:18

Popstra schreef:
Jullie hebben het bij code zwart er over dat accute eerste hulp zorg komt te vervallen maar code zwart is toch dat ze keuzes maken wie er aan de beademing komt en wie niet!?


Code zwart gaat niet per se over de beademing. Het is een term om aan te geven dat de ziekenhuizen overvol zijn.

Dan moeten er keuzes worden gemaakt. Dat kan gaan over wel/geen IC (als de IC’s vol liggen) maar ook over wel/geen acute zorg mogelijk (Als de SEH’s overvol stromen bv) of wel/geen opname (als de verpleegafdelingen overvol zijn)
Als de ziekenhuizen te vol zijn moeten er hoe dan ook keuzes worden gemaakt. Want als alle IC’s vol liggen, en jij krijgt op dat moment obv iets anders een respiratoire insufficiëntie is er dus geen plek om je te beademen.
Dat wordt bedoeld met dat er dan mogelijk geen acute zorg meer geleverd kan worden. Omdat er gewoonweg geen plek is.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 23-02-21 15:21, in het totaal 2 keer bewerkt

secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 15:19

Code zwart is dat de zorg overloopt.
Code zwart kan op de IC spelen, waarbij ze op de IC dus moeten kiezen wie daar mogen liggen en wie niet. Maar code zwart kan ook gelden op de reguliere afdelingen of in een verpleeghuis.

Als de ambulances uren in de rij staan voor de SEH zoals pas in UK speelde dan heb je dus een code zwart op de SEH en valt de eerste hulp grotendeels weg.

Edit: spuit 11

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 15:20

Popstra schreef:
Jullie hebben het bij code zwart er over dat accute eerste hulp zorg komt te vervallen maar code zwart is toch dat ze keuzes maken wie er aan de beademing komt en wie niet!?


Nee niet alleen, code zwart is breder en gaat niet alleen over corona-paienten maar de volledige acute zorg. kan op een IC, maar ook op een intensieve verpleeghuis unit. Door een ramp/oorlog oid kan het ook in code zwart terecht komen. Bij code zwart wordt de keuze gemaakt bij acute zorg wie er voor gaan wanneer er te veel zijn voor de capaciteit.
Het kan inderdaad zijn voor de mensen die aan de beademing moeten... maar als bijvoorbeeld al het personeel en alle SEH's vol liggen, zullen niet levensbedreigende gevallen zoals botbreuken e.d. inderdaad naar huis worden gestuurd om eerst de levensbedreigende situaties op te kunnen pakken.
Daarbij kijken ze naar de zorg naar de haalbaarheid en zullen ze mensen met een hogere levensverwachting eerder helpen dan een ander.
Deze keuzes worden dan per situatie gemaakt... wat mij vreselijk lijkt voor het personeel in de acute zorg.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37250
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 15:21

Code zwart is bot gezegd de meest gezonde mensen voor hun probleem worden geholpen. De voor die tijd minder gezonde of iets oudere mens heeft gewoon pech en mag mogelijk gewoon thuis creperen en sterven. Wat in italie vorig jaar gebeurde. Mensen die thuis gestikt zijn zonder zuurstof of andere verlichting.

Dus als je flink hard van je paard kwakt en je hebt een gebroken nek, kan het zo maar zijn dat de gebroken ribben wel geholpen worden en jij met je gebroken nek hebt pech. Want groter risico op blijvende schade of overlijden.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 15:33

karuna schreef:
Code zwart is bot gezegd de meest gezonde mensen voor hun probleem worden geholpen. De voor die tijd minder gezonde of iets oudere mens heeft gewoon pech en mag mogelijk gewoon thuis creperen en sterven. Wat in italie vorig jaar gebeurde. Mensen die thuis gestikt zijn zonder zuurstof of andere verlichting.

Dus als je flink hard van je paard kwakt en je hebt een gebroken nek, kan het zo maar zijn dat de gebroken ribben wel geholpen worden en jij met je gebroken nek hebt pech. Want groter risico op blijvende schade of overlijden.


Yep.

Buiten dat dit natuurlijk funest is voor de gezondheid van Nederland, kan je je vast ook voorstellen hoeveel extra druk werknemers in de gezondheidszorg krijgen, wat resulteert in burn-outs, meer ziektes en dus uitval, waardoor de druk weer meer oploopt en ...

ravellie schreef:
Ja hoor, dat kan ik prima uitleggen


De gezondheid van Nederland wordt idd al aardig om zeep geholpen door alle ellende en regels.
Maar gelukkig....de verkiezingen komen eraan...ik doe alvast een voorspelling:
De regels zullen binnenkort versoepelen.

Funshoppen op de markt vind ik net zo absurd als alle winkels dichthouden.
Wat is dan de zin? want het doel is zo min mogelijk menselijke beweging.

Wacht.. Jij denkt dat de gezondheid van Nederland (en dan heb ik het over fysiologische gezondheid, niet economische) om zeep wordt geholpen door o.a. de regels? En dat die gezondheid op wonderbaarlijke manier na de verkiezingen ineens beter is?

secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 15:40

Ik vraag me vooral af hoe mensen kunnen denken dat de gezondheid van mensen beter is onder overgelopen zorg met de winkels en horeca open, dan met beschikbare zorg en de winkels en horeca open. Hoe dan?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37250
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 15:43

Zolang je niks gaat mankeren en je familie en geliefden gezond blijven merk je niks van code zwart toch? :+ alleen tsja als er toch iets gebeurd dan merk je pas wat je ik mag weer los in de horeca voor gevolgen heeft, het kan letterlijk mensenlevens kosten. Los van de geuwelijke keuzes die ze in de zorg moeten maken, een eed gezworen mensen te helpen en dan moeten zeggen sorry maar uw te zieke kindje gaan we niet helpen. Of uw vader is toch een jaartje te oud. :(:)

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 16:06

Het zwart/wit beeld wat hier wordt geschetst stuit mij wel tegen het borst moet ik zeggen. Er zijn hier uitspraken gedaan die extreem egoïstisch zijn en waar volgens mij niemand achter staat. Maar het is niet per se of/of. Er moet op den duur ruimte zijn om te kijken naar wat wel kan, terrassen op 1.5 meter bijvoorbeeld net zoals van de zomer of winkelen met een maximaal aantal bezoekers in het pand.
De ziekenhuizen springen dan echt niet meteen op code zwart, vooral niet in de zomer wanneer de kans op besmettingen gewoon aanzienlijk kleiner is en er een stuk meer mensen zijn gevaccineerd.
Natuurlijk met een scherp toezicht op het aantal besmettingen want de taferelen met 10.000 besmettingen per dag moeten verleden tijd zijn. Maar dat zullen ze ook zijn als er wat meer mensen zijn gevaccineerd.
Je kan niet 2 jaar lang een winkel dichtgooien dat gaat gewoon niet, de buffer hier gaat op en mensen kunnen zichzelf niet meer voorzien in eerste levensbehoeftes. Er zijn niet voor niets protesten op het moment, wat zeker niet slim is imo maar het geeft wel iets aan.
Wat ik gemeen vind is dat de mensen in dit topic die alleen maar roepen dat de ondernemers 'tevreden mogen zijn met wat ze hebben' zelf geen flauw benul hebben van deze kant in de samenleving. Dat jullie inkomen heel de corona periode doorgaat is heel erg fijn maar absoluut niet vanzelfsprekend.

Maar inleven in elkaars situatie blijft lastig en iedereen gaat eronder gebukt, al ben ik van mening dat sommige mensen wel harder getroffen zijn dan andere ja. Mensen die thuis een kantoor hebben kunnen inrichten en vanuit daar hun werk kunnen doen hebben het gewoon minder zwaar dan zij die zelf voor hun brood moeten zorgen.

secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 16:10

Natuurlijk hoeft de boel geen 2 jaar dicht te blijven. Dat zegt niemand hier. We zijn vlakbij de grenzen rondom vaccineren en goed weer en dan kan er meer en na de zomer is de ellende waarschijnlijk grotendeels klaar.

Het gaat om nu, de aankomende 8-10 weken ofzo. Precies genoeg tijd om de boel nog volledig te laten ontsporen als winkeliers nu tegen het advies open gaan en de horeca ook opening forceert.
We zitten nu op een kritiek punt, vlak voor het einde van deze crisis.

ravellie

Berichten: 3075
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 16:12

IMANDRA schreef:
karuna schreef:
Code zwart is bot gezegd de meest gezonde mensen voor hun probleem worden geholpen. De voor die tijd minder gezonde of iets oudere mens heeft gewoon pech en mag mogelijk gewoon thuis creperen en sterven. Wat in italie vorig jaar gebeurde. Mensen die thuis gestikt zijn zonder zuurstof of andere verlichting.

Dus als je flink hard van je paard kwakt en je hebt een gebroken nek, kan het zo maar zijn dat de gebroken ribben wel geholpen worden en jij met je gebroken nek hebt pech. Want groter risico op blijvende schade of overlijden.


Yep.

Buiten dat dit natuurlijk funest is voor de gezondheid van Nederland, kan je je vast ook voorstellen hoeveel extra druk werknemers in de gezondheidszorg krijgen, wat resulteert in burn-outs, meer ziektes en dus uitval, waardoor de druk weer meer oploopt en ...

ravellie schreef:
Ja hoor, dat kan ik prima uitleggen


De gezondheid van Nederland wordt idd al aardig om zeep geholpen door alle ellende en regels.
Maar gelukkig....de verkiezingen komen eraan...ik doe alvast een voorspelling:
De regels zullen binnenkort versoepelen.

Funshoppen op de markt vind ik net zo absurd als alle winkels dichthouden.
Wat is dan de zin? want het doel is zo min mogelijk menselijke beweging.

Wacht.. Jij denkt dat de gezondheid van Nederland (en dan heb ik het over fysiologische gezondheid, niet economische) om zeep wordt geholpen door o.a. de regels? En dat die gezondheid op wonderbaarlijke manier na de verkiezingen ineens beter is?



Ik denk idd niet dat het de gezondheid ten goede komt.
Zoveel mensen in een depressie, jongeren niet naar school of studie en weinig zicht op 'normaal'.
Wonderbaarlijk? waar lees je dat?
Ik denk idd wel mogelijk dat er versoepelingen kunnen komen rondom verkiezingen, wat niet gaat inhouden dat de situatie dan 'wonderbaarlijk-jouw woord' anders is.

Ik gun het vooral iedereen zover als mogelijk is het leven weer op te kunnen pakken.
Waaronder heel veel ondernemers.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 16:13

Het einde zou ik het niet noemen, we zijn er nog lang niet. Dat hoor je Rutte ook telkens zeggen tijdens de persco's. Mensen hebben er wel genoeg van en dat snap ik, al moet het forceren niet goedgekeurd worden natuurlijk.

Tja, ik vind het toch heel lastig oordelen als je zelf geen eigen zaak hebt.

secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 16:18

Ik geloof wel dat we begonnen zijn aan het einde. Het goede weer gaat straks helpen de R-waarde te laten dalen waardoor er versoepeld kan worden en voor het einde van de zomer zijn er voldoende mensen gevaccineerd om niet meer terug te hoeven in lockdown.

Niet dat ik denk dat we in mei weer met elkaar staan te knuffelen en in volle disco's spontaan kunnen binnenlopen, maar een maatregelenpakket zoals nu is niet meer nodig als het goede weer straks intreedt. Met het goede weer versoepelen we en daarna wordt het alleen nog maar beter.
Juist de resultaten die uit Israël en UK binnen komen zijn daarin heel hoopvol.

Ik denk een zomer die vergelijkbaar is met vorige zomer en daarna niet meer terug naar dit.

vienna1987
Berichten: 647
Geregistreerd: 18-02-11
Woonplaats: leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 16:59

Ik vrees met de houding van ons dat we nog heel lang bezig zijn. Zolang er mensen die in quarantaine moeten daar gewoon niet aanhouden. Met de opkomst van nieuwe varianten zie ik het niet goed komen. Kunnen er fijn nieuwe varianten ontstaan. Het gaat straks gigantisch mis. Fijn is overigens spottend bedoeld.
Cijfers gaan helemaal niet naar beneden. Wel de houding om er wat aan te doen. Ook dat begrijp ik, maar niet in quarantaine gaan vind ik rond uit niet sociaal.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 17:10

ravellie schreef:
Ik denk idd niet dat het de gezondheid ten goede komt.
Zoveel mensen in een depressie, jongeren niet naar school of studie en weinig zicht op 'normaal'.
Wonderbaarlijk? waar lees je dat?
Ik denk idd wel mogelijk dat er versoepelingen kunnen komen rondom verkiezingen, wat niet gaat inhouden dat de situatie dan 'wonderbaarlijk-jouw woord' anders is.

Ik gun het vooral iedereen zover als mogelijk is het leven weer op te kunnen pakken.
Waaronder heel veel ondernemers.


Maar dat is wat anders.
Natuurlijk zijn de maatregelen en regels niet optimaal voor de gezondheid. Maar het alternatief, alles opengooien waarna de besmettingen en cijfers weer flink stijgen is nóg slechter.

Ik gun het vooral iedereen om gezond te blijven. In welke situatie je ook zit. En dat je financiële situatie daarbij ook goed blijft.

Ik ga met secricible mee wbt goede weer en vaccinaties. Maar maatregelen blijven voor nu nog wel even nodig.
Hoop wel dat er straks inderdaad wat versoepeld kan worden zodat ondernemers weer vooruit kunnen, zeker, maar op een verantwoorde manier die rekening houdt met besmettingen.

Electra63

Berichten: 17843
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 17:41

ravellie schreef:
rien10 schreef:
Mijn klanten (ondernemers) hebben het zwaar, sommigen weten echt niet meer hoe ze het recht moeten breien. En toch zou ik niet zo snel weten wat we anders hadden moeten doen. Veel ondernemers worden helemaal niet geholpen, de regels zijn soms krom. Er worden harde lijnen getrokken (jij wel, hij niet). Dat snap ik wel, je kan niet alles en iedereen individueel bekijken. Maar dat neemt niet weg dat het zuur is voor sommige ondernemers.
Nu een beetje versoepelen lijkt me een goede zaak. Het einde van spaarpotten, incasseringsvermogens komt in zicht. "De rek is er uit" las ik ergens. Dat is wel goed verwoord.


Dat gevoel krijg ik ook een beetje...

En dan vind ik het dus hypocriet dat waarsch precies rond de verkiezingen versoepelingen gaan volgen.


Jij werkt toch in de zorg?
Apart dat je de economie (bijna) boven de gezondheidszorg stelt ;)

ravellie

Berichten: 3075
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 18:28

Ja? en dus? wat probeer je nu te suggereren?
Dat als je in de zorg werkt, je verder niet meer naar de moeizaam draaiende wereld om je heen kijkt?
Er komen ook echt wel andere onderwerpen voorbij tijdens de spaarzame pauze momenten.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 19:20

Een pandemie is slecht voor de economie, maar je kan moeilijk de pandemie uitzetten. Een crisis is klote voor ondernemers, maar dat los je niet op door te doen alsof er geen pandemie is.

secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 19:46

Ondertussen blijkt er ook al misbruik van de steunmaatregelen

Citaat:
FNV waarschuwt voor 'coronacorvee'
Sommige grote winkelketens laten hun medewerkers tijdens de huidige lockdown min-uren maken die ze later in het jaar moeten inhalen zonder daar extra voor betaald te krijgen. Volgens vakbond FNV maken de ketens daarmee misbruik van de loonsteun die ze via de NOW-regeling van de overheid ontvangen. De vakbond zegt hierover klachten te hebben gehad van medewerkers van Wibra, Blokker, Intratuin, Hema (franchise) en Bristol.


Rotte appels zijn werkelijk overal.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 19:58

Maar is dat misbruik of is zijn dat de gewone minuren van februari/maart? Dat is echt standaard praktijk in de retail, dat je in deze periode uren bespaart, om die in de drukke periode in te kunnen zetten.

secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 20:02

Karl66 schreef:
Maar is dat misbruik of is zijn dat de gewone minuren van februari/maart? Dat is echt standaard praktijk in de retail, dat je in deze periode uren bespaart, om die in de drukke periode in te kunnen zetten.



Als ze in die tijd ook NOW-steun hebben aangevraagd voor diezelfde minuren is dat toch niet relevant?
Als dat normale minuren zijn zou daar geen NOW voor aangevraagd moeten worden.
Maar én minuren later laten compenseren door ze te werken, en ze als steun laten compenseren is dubbelop.

BigOne
Berichten: 38276
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 20:04

Nee Karl want ze krijgen steun op basis van personeelskosten die ze standaard hebben. En straks voor die loonkosten mensen extra laten werken. Wanneer je geen steun ontvangt kan dit in overleg met je personeel maar niet van twee walletjes eten.