Wie houdt zijn slaap bij met een smartwatch?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Century

Berichten: 5964
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Wie houdt zijn slaap bij met een smartwatch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 00:12

Ritme is nog het beste, is mijn mening en ervaring :j
Ik slaap ook erg goed, zeker met een beter passend matras!

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-21 00:23

Ik heb verder al van alles wat ik thuis kon proberen wel getest, ritme, ander matras, ander beddengoed, raam openhouden etc. Ik heb hele intense dromen, slaap altijd heel licht en wordt dan moe wakker. Vandaar dat er nu gekeken wordt of ik nog door een slaapcentrum getest kan gaan worden. Ik heb dit overigens al jaren alleen kwam er steeds niks uit bij de arts, maar als ik vroeg om een test bij een slaapcentrum kreeg ik te horen dat het voor mensen met apneu is en dat heb ik niet, maar nu gaan ze er toch nog verder naar kijken.

Century

Berichten: 5964
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Wie houdt zijn slaap bij met een smartwatch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 00:31

Intense dromen en heel licht slapen; als dat bij mij gebeurt heb ik een verkeerde slaaphouding, slecht matras of ben ik gewoon veel te druk in mijn hoofd en ontspan ik te weinig overdag.
Ik begrijp dat problematiek veel breder/complexer kan zijn dan dit hoor! Maar misschien heb je er wat aan. Een slaapcentrum lijkt me helemaal niet verkeerd :) Slapen is zo belangrijk.

Tienn
Berichten: 3557
Geregistreerd: 04-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 22:55

Ik vind 45 minuten diepe slaap nog veel!
Bij mij is het altijd rond de 20 minuten, max een half uur! Lijkt me sterk dat dat klopt, maar geen idee.....
Ik heb een samsung galaxy active 2 watch.
De tijd dat ik ga slapen en wakker word, die klopt opzich altijd wel. Maar wat daar tussenin gebeurt als ik slaap, dat weet ik natuurlijk niet. Afbeelding

Century

Berichten: 5964
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Wie houdt zijn slaap bij met een smartwatch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 01:19

Lijkt me niet dat dat klopt, want met zo weinig uur diepe slaap ga je dat wel merken.

f4bjheu
Berichten: 987
Geregistreerd: 09-03-13
Woonplaats: op de aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 02:13

Ik heb polar vantage V waarmee ik dat doe.
Wat ik daarmee zie
- sleep structure; hoe lang je hoe laat in welke fase zit (incl interruptions)
- sleep score; hoe je stages zich verhoudt tot wat normaal is, uitgesplitst in hoeveelheid, solidity en regeneration.
- sleep amount; bruto slaap tijd
- solidity; long interruptions (incl hoeveel mins ongeveer), continuity & % of actual sleep
- regeneration; % REM, % Deep

Daarnaast heb je optie om te kiezen voor nightly recharge of recovery pro (trackt verschillende dingen). Zelf gekozen voor nightly recharge. Daarin zie ik het volgende;
- Sleep charge (zie bovenstaande)
- ANS charge (automatic nervous system)
ANS gaat over of je systeem ook echt uitrust etc en laat de volgende dingen zien
- avg heart rate (is ook goeie indicator voor herstel na training en stress)
- lowest heart rate in sleep
- beat to beat interval avg
- heart rate variability (incl vergelijking met wat voor jou normaal is)
- breathing rate (incl avg vergelijking)

Juist die nightly recharge is voor mij heel belangrijk. Dat onderscheid is een uitleg waardoor je 8u kan slapen maar dood moe wakker kan worden. Ook voor wanneer je systeem overbelast aan het raken is.
Ook wel leuk; geeft ook tips voor the day, dus geeft ook aan wanneer het beter is om even rustig aan te doen. Soms als ik al een tijdje wakker ben vraagt ie Already awake? maar als ik dan zeg van wel dan ziet ie wel ook dat ik niet zojuist pas wakker ben geworden. Meestal heeft ie t in de gaten voor dat ik dat daar actief naar kijk. Vind m ook niet vervelend zitten

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 07:56

stalxpaard schreef:
Volgens mijn Garmin zijn er nachten bij dat ik geen enkel minuut diepe slaap heb. Daarnaast word ik meestal 2 x per nacht wakker om beneden naar de wc te gaan en dat ziet hij ook niet als een wakker moment. Daarnaast faalt hij ook in het moment van inslapen en ontwaken. Ik kijk vaak nog even tv voor ik ga slapen. Die uurtjes telt hij al bij het slapen op.

Ik heb dit juist met mijn fitbit :+ Kijk ik hoelaat het is op mijn fitbit (door op het knopje te drukken!!) en lig ik nog een uur wakker dan vind hij dat ik lekker verder heb geslapen. Zodra ik in bed ga liggen, rekent hij dat direct als slaap. Terwijl ik vaak nog even op mijn telefoon zit te scrollen. Ik sta ook standaard om 06.38 op volgens dat ding maar de wekker gaat toch echt al om 06.30...

Snippergroen

Berichten: 6681
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Re: Wie houdt zijn slaap bij met een smartwatch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 08:46

Dit is voor mij wel wen gemiddelde nacht. Beginnen in een diepe slaap, veel remslaap en vooral veel onderbrekingen. Daar merk ik zelf niks van, maar gebeurt elke nacht. Ik haal ook altijd maar een minimale score op continuiteit. Het ligt niet aan het horloge want als ik eens een glas alcohol drink s avonds, dan lig ik veel stiller :)

Afbeelding

Ik heb bijna dezelfde opties als f4bjheu :)

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wie houdt zijn slaap bij met een smartwatch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 08:56

Afbeelding
Afbeelding

Dit zijn mijn plaatjes van de Polar. Ik had hiervoor eentje die veel minder specifiek was.

Enige is dat ik meestal wakker ben en mijn horloge dat niet helemaal goed detecteerd. Dat komt ook denk ik omdat ik een lage hartskag in rust heb.

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 09:01

Die hierboven ziet er volgens mij goed stabiel uit, wel wat keren wakker.
Ik had vannacht weer een hele intense droom, ik zie vooral elke dag dat mijn continuïteit van de diepe slaap heel onregelmatig is.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 26-01-21 09:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Snippergroen

Berichten: 6681
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 09:04

Sakura789 schreef:
[ [url=m/a7iPDb.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/G8QGBU.png]Afbeelding[/url] ]

Dit zijn mijn plaatjes van de Polar. Ik had hiervoor eentje die veel minder specifiek was.

Enige is dat ik meestal wakker ben en mijn horloge dat niet helemaal goed detecteerd. Dat komt ook denk ik omdat ik een lage hartskag in rust heb.


Deze resultaten blijven voor mij een droom :D ik slaap veel te wild.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 09:06

Mijn scores zijn een combi van die van Sakura, heb meer dan 2 uur REM slaap per nacht maar ben ook tussen de 30-45 minuten wakker. Dat klopt ook wel, ga iig elke nacht een keer naar toilet en weet ook dat ik tussendoor soms wakker ben.

Heb ook een Polar trouwens, maar dan de Ignite.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 09:29

Ik ben een heel rustige en diepe slaper. Als baby kreeg mijn moeder in het begin vaak een bijna hartstilstand omdat ze dacht dat ik niet meer in leven was :')

Ik heb ook een Ignite.

Naast bovenstaande heeft de ignite ook andere inzichten nog:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En in de laptopversie wellicht nog meer. Alleen ik richt me hier niet zo heel veel op. Kijk meer hoe ik me echt voel na het wakker worden.

Snippergroen

Berichten: 6681
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 10:23

Sakura789 schreef:
Ik ben een heel rustige en diepe slaper. Als baby kreeg mijn moeder in het begin vaak een bijna hartstilstand omdat ze dacht dat ik niet meer in leven was :')

Ik heb ook een Ignite.

Naast bovenstaande heeft de ignite ook andere inzichten nog:

[ [url=m/r58Sji.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Ws4VQY.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/SaeRcW.png]Afbeelding[/url] ]

En in de laptopversie wellicht nog meer. Alleen ik richt me hier niet zo heel veel op. Kijk meer hoe ik me echt voel na het wakker worden.



Die resultaten heeft mijn Polar Vantage M inderdaad ook :j Mijn continuiteit is altijd maar 1 en 'echte slaap' max 82% :')

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Wie houdt zijn slaap bij met een smartwatch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 10:27

Ik heb nu een Garmin Venu, en vroeger een Fitbit Versa. De Versa was veel nauwkeuriger in het bijhouden wanneer ik sliep, ook als ik overdag bv kleine dutjes deed. De Garmin is niet in staat om idd te tracken wanneer ik slaap of wakker ben (soms kijk ik naar een film en denkt hij bv ook al dat ik slaap :') ). Op dat vlak heeft garmin nog wat te leren

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33795
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 10:29

Ik heb een Garmin maar heb het idee dat mijn vorige Fitbit beter de boel door had.

Vannacht steeds enorme nachtmerries gehad. Maar heel weinig diepe slaap. En dit is nog een relatief goede nacht. Slaap alleen beter als vriendje naast me ligt. :o

Als ik wakker ben dan denkt hij alleen dat ik direct weer slaap helaas

Afbeelding

Loei

Berichten: 1308
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 10:32

Ik heb zelf de Xiao Mi Band 5. Die heb ik hier nog niet langs zien komen. Ook ik heb een mega korte diepe slaap, vannacht was mijn langste ever.

Normaal zit ik rond de 45/60 minuten.

Afbeelding

Loei

Berichten: 1308
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 10:34

MarlindeRooz schreef:
Ik heb een Garmin maar heb het idee dat mijn vorige Fitbit beter de boel door had.

Vannacht steeds enorme nachtmerries gehad. Maar heel weinig diepe slaap. En dit is nog een relatief goede nacht. Slaap alleen beter als vriendje naast me ligt. :o

Als ik wakker ben dan denkt hij alleen dat ik direct weer slaap helaas


Wow 9 min! Ik denk dat je dan wel flink moe bent aan het einde van de dag, niet?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33795
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 10:35

Loei schreef:
MarlindeRooz schreef:
Ik heb een Garmin maar heb het idee dat mijn vorige Fitbit beter de boel door had.

Vannacht steeds enorme nachtmerries gehad. Maar heel weinig diepe slaap. En dit is nog een relatief goede nacht. Slaap alleen beter als vriendje naast me ligt. :o

Als ik wakker ben dan denkt hij alleen dat ik direct weer slaap helaas


Wow 9 min! Ik denk dat je dan wel flink moe bent aan het einde van de dag, niet?

Ik heb mijn hele leven al nachtmerries dus ik ben het “gewend” onrustig te slapen. Normaal gesproken functioneel ik prima hierop. Maar heb helaas pcs (na een hersenschudding) dus moe ben ik sowieso wel. :7

Edit, dit zijn normalere nachten bij mijn vriend.

Afbeelding

Afbeelding

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 10:47

Ik heb een Galaxy wear en ik haal eigenlijk nooit meer dan 30min diepe slaap volgens mijn horloge. Hij zegt trouwens ook rustig dat ik slaap als ik een tijdje stil zit dus denk niet dat t heel accuraat is. Dus voor slaap tracken kan ik de Samsung smartwatch niet direct aanraden.

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 10:51

@marlinde maar de dromen vinden juist plaats in je remslaap(misschien wist je het al en interpreteer ik je tekst net niet goed :o) maar 9 minuten diepe slaap en nog heftig dromen in je Remslaap, dan heb je inderdaad weinig uitgerust.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33795
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 10:53

moonsparkle schreef:
@marlinde maar de dromen vinden juist plaats in je remslaap(misschien wist je het al en interpreteer ik je tekst net niet goed :o) maar 9 minuten diepe slaap en nog heftig dromen in je Remslaap, dan heb je inderdaad weinig uitgerust.

Ja dat weet ik! Klopt ook want werd vanuit een nachtmerrie wakker haha.

olga

Berichten: 1759
Geregistreerd: 28-08-01
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 10:58

Interessant topic! Ik heb sinds een paar dagen de Xiao Mi Band 5. Ik heb ook weinig diepe slaap, al viel afgelopen nacht nog mee. Mijn vriend denkt dat ik slaapapneu heb, ik ben benieuwd of ik dat hierin terug ga zien.


Afbeelding

linoleum

Berichten: 6462
Geregistreerd: 01-03-12

Re: Wie houdt zijn slaap bij met een smartwatch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 11:09

Ik zie hier gigantisch veel mensen zeggen dat ze weinig diepe slaap hebben, maar vervolgens zie ik bij de meesten hele normale periodes/percentages voorbij komen.

Diepe slaap is maar klein deel van je gehele slaap. Zo’n 1-2 uur als je 7-8 uur slaapt. Oftewel 13-23 procent.

DemiSisa

Berichten: 1027
Geregistreerd: 10-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 11:14

Hier ook een Garmin smartwatch (Venu Sq), maar die houdt mijn slaap ook niet goed bij. Zodra ik ga liggen registreert hij het als slapen, net zo lang tot ik de volgende ochtend uit bed stap. Dit is van afgelopen nacht (wel begintijd en eindtijd gewijzigd).

Afbeelding

Of het verder helemaal klopt durf ik niet te zeggen, ik denk het wel. Al zal het aan het eind/begin wat minder kloppen. :)