Viruswaanzin

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 11:34

Heel veel mensen zijn bang dat de economie geschaad wordt door al die maatregelen. Voor die mensen heb ik goed nieuws. De geschiedenis heeft keer op keer bewezen dat landen of steden die strenge maatregelen nemen op de wat langere termijn de minste economische schade hebben, terwijl landen of steden die de economie te belangrijk vonden en dus minder maatregelen namen duidelijk veel langer de economische naweeën zien. Er zijn volop onderzoeken naar gedaan vanaf de pestepidemieën in de middeleeuwen tot aan de spaanse griep in 1918 en elke keer is hetzelfde patroon te zien, strenge maatregelen zorgen uiteindelijk voor de minste economische schade.

Dus ben je bang voor de effecten op onze economie, dan zou je juist voorstander van strenge maatregelen moeten zijn.

Cowboy55
Berichten: 8493
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 11:35

Sizzle schreef:
Cowboy, Ik zie geen nut in de vraag als je niet bewust besmet naar een feestje bent geweest. Wat heeft het voor zin om achteraf te gaan denken wie er dood is terwijl jij ook niet bewust je omgeving hebt zitten infecteren?
Misschien heb jij ook al Covid gehad maar weet je het gewoon niet en zijn er al 4 bejaarden dood daardoor.
Wie weet wie je allemaal vermoord hebt in je leven vanwege een verkoudheid, waterpokken, virusuitstoot van zaken waar je voor ingeent bent maar zelf niet ziek van wordt (mazelen bijvoorbeeld), door de productie van je telefoon of schoenen......
Leuke ethische vraag, dat wel. Ik vind het zelfs wel een eigen topic waard. Niet specifiek covid maar gewoon: hoeveel mensen zijn dood zodat jij je leven kunt leven zoals je doet. En dat gaat wellicht zelfs zover dat iemand dood is door het fijnstof van je auto.


Sizzle, ik ben niet besmet. Niet geweest ook. Wel bezig met het onderwerp omdat ik me afgelopen week heb moeten laten testen. En in de 24 uur tussen test en uitslag ga je je afvragen of je die aardige collega waar je mee naar het werk rijdt niet besmet hebt. Of haar moeder. Of haar partner. En dan wordt het ineens geen vaag geleuter over mazelen of etische vraagstelling of een voor dit item volstrekt irrelevant banketstaaf als fijnstof.

Wellicht mag je het binnenkort kort zelf eens meemaken. Kun je er een etisch topic over beginnen.

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 11:45

Karl66 schreef:
Heel veel mensen zijn bang dat de economie geschaad wordt door al die maatregelen. Voor die mensen heb ik goed nieuws. De geschiedenis heeft keer op keer bewezen dat landen of steden die strenge maatregelen nemen op de wat langere termijn de minste economische schade hebben, terwijl landen of steden die de economie te belangrijk vonden en dus minder maatregelen namen duidelijk veel langer de economische naweeën zien. Er zijn volop onderzoeken naar gedaan vanaf de pestepidemieën in de middeleeuwen tot aan de spaanse griep in 1918 en elke keer is hetzelfde patroon te zien, strenge maatregelen zorgen uiteindelijk voor de minste economische schade.

Dus ben je bang voor de effecten op onze economie, dan zou je juist voorstander van strenge maatregelen moeten zijn.

Dit is echt wel een conclusie die kort door de bocht is. Juist door ons zorgstelsel wat voor het grootste gedeelte door de overheid wordt betaald.

Sky_Britt

Berichten: 1173
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 11:57

lenaa_tje schreef:
Karl66 schreef:
Heel veel mensen zijn bang dat de economie geschaad wordt door al die maatregelen. Voor die mensen heb ik goed nieuws. De geschiedenis heeft keer op keer bewezen dat landen of steden die strenge maatregelen nemen op de wat langere termijn de minste economische schade hebben, terwijl landen of steden die de economie te belangrijk vonden en dus minder maatregelen namen duidelijk veel langer de economische naweeën zien. Er zijn volop onderzoeken naar gedaan vanaf de pestepidemieën in de middeleeuwen tot aan de spaanse griep in 1918 en elke keer is hetzelfde patroon te zien, strenge maatregelen zorgen uiteindelijk voor de minste economische schade.

Dus ben je bang voor de effecten op onze economie, dan zou je juist voorstander van strenge maatregelen moeten zijn.

Dit is echt wel een conclusie die kort door de bocht is. Juist door ons zorgstelsel wat voor het grootste gedeelte door de overheid wordt betaald.


Inderdaad, dat is niet te vergelijken met de globale economie die we tegenwoordig hebben. Vroeger zullen inderdaad de regio's die de minste mensen levens verloren, het snelst weer de draad op kunnen pakken. Omdat de economie vooral lokaal georiënteerd was en gericht op het voorzien in 1e levensbehoefte, dat is iets anders als de kennis en handel economie waar we nu afhankelijk van zijn.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 12:13

lenaa_tje schreef:
Karl66 schreef:
Heel veel mensen zijn bang dat de economie geschaad wordt door al die maatregelen. Voor die mensen heb ik goed nieuws. De geschiedenis heeft keer op keer bewezen dat landen of steden die strenge maatregelen nemen op de wat langere termijn de minste economische schade hebben, terwijl landen of steden die de economie te belangrijk vonden en dus minder maatregelen namen duidelijk veel langer de economische naweeën zien. Er zijn volop onderzoeken naar gedaan vanaf de pestepidemieën in de middeleeuwen tot aan de spaanse griep in 1918 en elke keer is hetzelfde patroon te zien, strenge maatregelen zorgen uiteindelijk voor de minste economische schade.

Dus ben je bang voor de effecten op onze economie, dan zou je juist voorstander van strenge maatregelen moeten zijn.

Dit is echt wel een conclusie die kort door de bocht is. Juist door ons zorgstelsel wat voor het grootste gedeelte door de overheid wordt betaald.


En op welke manier heeft dat gevolgen voor slechter herstel van de economie?

Sky_Britt, sinds wanneer is bijvoorbeeld de zijderoute deel van een lokaal georiënteerde economie? Of havensteden in de middeleeuwen, waar schepen uit heel Europa kwamen en die door strenge maatregelen de uiteindelijke pijn verzachtten?

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 12:25

Cowboy, binnen ons huishouden is al 2x getest :j
Noem mij ongevoelig, maar als ik niet weet dat ik besmet was dan zie ik het niet als mijn schuld als ik geen rare en domme dingen gedaan heb. Wie zegt dat diegene die vervolgens sterft eigenlijk niet eerst mij ingeinfecteerd heeft ipv andersom?

Mijn dochter lag als baby aan de zuurstof vanwege een luchtweg virus en er werd al gesproken aan verplaatsen naar de IC. Had ik alle kleuters uit haar omgeving een complex moeten aanpraten :?

Sky_Britt

Berichten: 1173
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 12:27

Karl66 schreef:
Sky_Britt, sinds wanneer is bijvoorbeeld de zijderoute deel van een lokaal georiënteerde economie? Of havensteden in de middeleeuwen, waar schepen uit heel Europa kwamen en die door strenge maatregelen de uiteindelijke pijn verzachtten?


Ik dacht al dat aangehaald zou worden, maar ik doelde op de gemiddelde mens. Denk niet dat Jan van om de hoek heel erg afhankelijk was van de zijderoute in zijn dagelijks bestaan. Vandaag de dag voelen we het allemaal, ook al zouden er 0 maatregelen in Nederland zijn dan hebben die van de andere landen nog effect op ons.

En ik zeg ook absoluut niet dat dit betekend dat de maatregelen niet goed zijn. Maar die afweging is wel iets waar ik over na denk, en er is wat dat betreft niemand die de waarheid in pacht heeft want er is niet te voorspellen hoe het verder gaat lopen.

Rosebud

Berichten: 2008
Geregistreerd: 26-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 12:41

SinneJ schreef:
Is er eigenlijk een plek waar je mensen kan aangeven die openlijk de wetgeving breken rondom corona?


Wtf...dat vind ik serieus van je bericht. Zijn we nu in zo'n wereld beland, ga je de politie bellen als je 3 mensen te dicht op elkaar ziet staan? Ja je moet nu extra om je hygiêne en gezondheid denken. Maar dit soort dingen vind ik te ver gaan.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 12:42

Rosebud schreef:
SinneJ schreef:
Is er eigenlijk een plek waar je mensen kan aangeven die openlijk de wetgeving breken rondom corona?


Wtf...dat vind ik serieus van je bericht. Zijn we nu in zo'n wereld beland, ga je de politie bellen als je 3 mensen te dicht op elkaar ziet staan? Ja je moet nu extra om je hygiêne en gezondheid denken. Maar dit soort dingen vind ik te ver gaan.


En jij leidt uit dat bericht af dat ik mensen wil aangeven die gezellig even kletsen op straat? Knap van je :')

Rosebud

Berichten: 2008
Geregistreerd: 26-04-07

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 12:44

Waar dan voor?

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 12:46

Hier zaten pas toeristen voor de deur, die zo onhygiënisch om zich heen aan het hoesten waren dat de vraag van SinneJ ook door mijn hoofd ging. Natuurlijk kunnen het ook mensen zijn met chronische hoest, maar dan zou je tegenwoordig wel verwachten dat er op een goede manier mee omgegaan wordt.
Heb niemand aangegeven hoor (en praatje met ze aanknopen wilde ik sowieso niet vanwege eigen veiligheid), ben gewoon heel ver bij ze uit de buurt gebleven.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 12:47

Rosebud schreef:
Waar dan voor?


Om te beginnen; vooral jouw bericht is nogal aanvallen op een gewone vraag, dus graag een beetje normaler doen. Stel een vraag als het niet duidelijk is.

Ik ben voorlopig helemaal niet van plan iemand aan te geven, ik vraag me gewoon af of België en/of Nederland daar iets apart voor voorzien heeft, deels uit interesse... ik zou pas iemand aangeven als ze me opzettelijk in gevaar brengen, denk aan op iemand spuwen ofzo, blijkbaar is dat tegenwoordig een sport.

En mijn bericht was dus in reactie op Keona die roept zich absoluut niet aan de 1,5m te houden en dat iedereen pech heeft. Dus dan vraag ik me af of je iets kan ondernemen als die persoon in je buurt woont en je lastigvalt.

Dat is alles. Geen burgerwachtplannen hier ofzo hoor.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 12:53

bigone schreef:
Dus Keona, je moeder werkt in een Corona hotel en jij houd je nergens aan?? En de rest van de familie ook niet??

Laat maar zitten. Het is niet zo zwart wit zo als jullie stellen. Ik weet zelf genoeg en trek lekker mijn eigen plan.
Verder veel succes met volgen van de belachelijke regels die heel nl kapot gemaakt hebben

Rosebud

Berichten: 2008
Geregistreerd: 26-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 12:54

SinneJ schreef:
Rosebud schreef:
Waar dan voor?


Om te beginnen; vooral jouw bericht is nogal aanvallen op een gewone vraag, dus graag een beetje normaler doen. Stel een vraag als het niet duidelijk is.

Ik ben voorlopig helemaal niet van plan iemand aan te geven, ik vraag me gewoon af of België en/of Nederland daar iets apart voor voorzien heeft, deels uit interesse... ik zou pas iemand aangeven als ze me opzettelijk in gevaar brengen, denk aan op iemand spuwen ofzo, blijkbaar is dat tegenwoordig een sport.

En mijn bericht was dus in reactie op Keona die roept zich absoluut niet aan de 1,5m te houden en dat iedereen pech heeft. Dus dan vraag ik me af of je iets kan ondernemen als die persoon in je buurt woont en je lastigvalt.

Dat is alles. Geen burgerwachtplannen hier ofzo hoor.


Ik ben het met je eens dat mijn bericht wat raar overkwam, sorry. Denk ik wat een druppel.. niet terecht het op jou af te reageren. Ik vind dat mensen wat doordraaien. Als bellen omdat er een groepje in het park staat en bellen omdat iemand geen mondkapje draagt. Het voelt gewoon raar, in wat voor wereld zijn we beland denk ik dan, dat je zo op je mede mens gaat letten als ze iets verkeerds doen (wat niet op crimineel niveau is). Maar wat jij noemt, daar kan ik mij wel in vinden.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 13:02

Geen probleem Rosebud! Ik snap het hoor, het zit me soms ook hoog en er komt veel spanning bij kijken.

Ik denk er vaak het mijne van omdat ik wel erg voorzichtig ben. Mijn vriend is brandweerman die covid patiënten vervoert en zowel mijn vader als zus hebben kanker (gevonden tijdens de crisis) en zijn dus risicopatiënten. Daarnaast zijn ook mijn grootouders langs beide kanten nog in leven en een zorg op zich... Ik ben daar zeker niet alleen in. Het is gewoon erg moeilijk om mensen zonder die zorgen voortdurend te horen klagen en regels te zien breken omdat ik die luxe niet heb en zelfs niet wil hebben, want ik heb heel andere prioriteiten.

Mijn felle reacties zijn dan ook vaak meer op mensen die ofwel zelf aangeven dat ze bewust de regels breken of niet willen volgen of mensen die doen alsof ze als enige in alles geraakt zijn. Maar mensen die hun best doen en af en toe onbedoeld een foutje maken, zou ik zeker niet gaan aangeven of aanspreken.

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 13:18

8nnemiek schreef:
verootjoo schreef:
Ik ben ook helemaal niet bang, hoe kom je daarbij :? Ik zie gewoon de noodzaak.
Ik zie meer angst bij viruswaanzin mensen, angst dat ‘ze’ grip willen krijgen op ze, dat ‘ze’ onze vrijheid afnemen. Dat is angst. Ik heb geen angst voor een virus.

Dat dus. Zo veel viruswaarzin-volgers die anderen bange schaapjes noemen terwijl ze zelf zonder nadenken achter mafketels als Jensen aan hobbelen en alleen maar klagen over hun angst voor de overheid en hun vrijheid en weet ik waar ze verder nog bang voor zijn 8)7

Kritisch zijn is prima, niks mis mee, maar geloven dat de overheid geheime plannen heeft om mensen hun vrijheid af te pakken, of erger nog, dat Bill Gates het virus heeft bedacht, ik vraag me werkelijk af hoe mensen erop komen :=


Genoeg beelden over dat hij over vaccins praat op een negatieve manier.

Maar ons anders denkende dom noemen of bang? Ik denk dat de meeste mensen die nog denken dat dit hele gebeuren “even” moet en dat straks alles goed komt, juist eerder vaag is.

Ik geloof wel in een nieuwe wereld orde en mensen die zeggen nee joh waarom zouden ze dan zo hun best doen voor ons, nou omdat ze natuurlijk niet zomaar in eens alles om gaan gooien.

Dit is gewoon een heel raar plan waar ze mee bezig zijn, ik weet niet wat het is maar het is raar.

BigOne
Berichten: 38269
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 13:42

keona schreef:
bigone schreef:
Dus Keona, je moeder werkt in een Corona hotel en jij houd je nergens aan?? En de rest van de familie ook niet??

Laat maar zitten. Het is niet zo zwart wit zo als jullie stellen. Ik weet zelf genoeg en trek lekker mijn eigen plan.
Verder veel succes met volgen van de belachelijke regels die heel nl kapot gemaakt hebben

Niks laat maar zitten, je banjert het topic binnen, walst over alle mensen die een dode of ernstig zieke in de familie hebben of zelf nog met de gevolgen van een infectie worstelen en dan kom jij met je grote mond even duidelijk maken dat het allemaal onzin is!
Er is inderdaad wel wat kapot in onze maatschappij namelijk dat er blijkbaar zulke kortzichtige ontkennende mensen bestaan die geen flikker om iemand anders geven . En wanneer ze er op aangesproken worden is het : Laat maar.

verootjoo
Berichten: 35645
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 13:44

Janinevv schreef:
8nnemiek schreef:
Dat dus. Zo veel viruswaarzin-volgers die anderen bange schaapjes noemen terwijl ze zelf zonder nadenken achter mafketels als Jensen aan hobbelen en alleen maar klagen over hun angst voor de overheid en hun vrijheid en weet ik waar ze verder nog bang voor zijn 8)7

Kritisch zijn is prima, niks mis mee, maar geloven dat de overheid geheime plannen heeft om mensen hun vrijheid af te pakken, of erger nog, dat Bill Gates het virus heeft bedacht, ik vraag me werkelijk af hoe mensen erop komen :=


Genoeg beelden over dat hij over vaccins praat op een negatieve manier.

Maar ons anders denkende dom noemen of bang? Ik denk dat de meeste mensen die nog denken dat dit hele gebeuren “even” moet en dat straks alles goed komt, juist eerder vaag is.

Ik geloof wel in een nieuwe wereld orde en mensen die zeggen nee joh waarom zouden ze dan zo hun best doen voor ons, nou omdat ze natuurlijk niet zomaar in eens alles om gaan gooien.

Dit is gewoon een heel raar plan waar ze mee bezig zijn, ik weet niet wat het is maar het is raar.


Wie zijn daar dan mee bezig met dat plan? Wie is ‘ze’?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 13:47

Ik vroeg keona ook al wie 'ze' zijn, maar daar kwam geen reactie op. Terwijl ik dat wel belangrijk vind, wie zijn dat dan?

Tiggs

Berichten: 7527
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 13:51

Grappig hoe de ontkenners steeds hetzelfde patroon volgen; ze weten zelf genoeg en anderen moeten maar op internet zoeken.

Argumenten? Nee, daar doen ze niet aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 13:54

keona schreef:
bigone schreef:
Dus Keona, je moeder werkt in een Corona hotel en jij houd je nergens aan?? En de rest van de familie ook niet??

Laat maar zitten. Het is niet zo zwart wit zo als jullie stellen. Ik weet zelf genoeg en trek lekker mijn eigen plan.
Verder veel succes met volgen van de belachelijke regels die heel nl kapot gemaakt hebben


Je komt het topic binnen, gaat er vol met de botte bijl in, mensen reageren daarop en dan smeer je hem? Da's toch geen manier van discussie voeren?

Mocht je verder willen discussiëren, dan ben ik wel benieuwd wat je bedoelt met "heel Nederland kapot." Want als je ons vergelijkt met wat je in andere landen ziet gebeuren, vind ik eigenlijk dat we nog verdomd veel overeind houden met zn allen hier. Ben blij dat ik niet in de VS woon, om maar wat te noemen. Laat staan in een derdewereldland. We hebben winkels open, mensen zitten op terrassen en vieren vakantie. We gaan naar ons werk. Er is veel stuk, maar nog veel meer niet.

verootjoo
Berichten: 35645
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 13:56

Trouwens eerdere pandemieën zijn ook weer uitgedoofd, waarom zou er achter deze mensen zitten die een ‘heel raar plan’ willen uitvoeren :?
En waarom doen er zo enorm veel mensen mee met het plan en is er nog niks uitgelekt?
Want als ik het zo hoor, zit bijna de hele medische wereld in het complot? En Bill Gates, en alle overheden, en alle elitaire mensen?
Dus die miljoenen mensen samen willen de wereldmacht overnemen, en hebben daarvoor een complot gesmeed, en in al die jaren is het nog nooit uitgelekt en een groot schandaal geworden?
Hoe dan?

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 14:00

verootjoo schreef:
8nnemiek schreef:
Dat dus. Zo veel viruswaarzin-volgers die anderen bange schaapjes noemen terwijl ze zelf zonder nadenken achter mafketels als Jensen aan hobbelen en alleen maar klagen over hun angst voor de overheid en hun vrijheid en weet ik waar ze verder nog bang voor zijn 8)7

Kritisch zijn is prima, niks mis mee, maar geloven dat de overheid geheime plannen heeft om mensen hun vrijheid af te pakken, of erger nog, dat Bill Gates het virus heeft bedacht, ik vraag me werkelijk af hoe mensen erop komen :=


Genoeg beelden over dat hij over vaccins praat op een negatieve manier.

Maar ons anders denkende dom noemen of bang? Ik denk dat de meeste mensen die nog denken dat dit hele gebeuren “even” moet en dat straks alles goed komt, juist eerder vaag is.

Ik geloof wel in een nieuwe wereld orde en mensen die zeggen nee joh waarom zouden ze dan zo hun best doen voor ons, nou omdat ze natuurlijk niet zomaar in eens alles om gaan gooien.

Dit is gewoon een heel raar plan waar ze mee bezig zijn, ik weet niet wat het is maar het is raar.


Wie zijn daar dan mee bezig met dat plan? Wie is ‘ze’?[/quote]


Alle landen, het is niet vreemd dat iedereen het zelfde moet denken. En als je dus twijfels eraan hebt je dus je mond moet houden.

Genoeg artsen al ontslagen omdat ze anders denken, why?

En ik ben ook gelovig dus ja, ik denk ook hierover anders maar er zijn ook veel ongelovigen die hun vraagtekens hierbij zetten.

Ook in Duitsland kinderen uit huis gehaald omdat hun juffrouw Corona had, zodat ze hun gezin niet kunnen besmetten.

Waar gaat dit over? Zijn ze gek geworden.. bah

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 14:02

verootjoo schreef:
Trouwens eerdere pandemieën zijn ook weer uitgedoofd, waarom zou er achter deze mensen zitten die een ‘heel raar plan’ willen uitvoeren :?
En waarom doen er zo enorm veel mensen mee met het plan en is er nog niks uitgelekt?
Want als ik het zo hoor, zit bijna de hele medische wereld in het complot? En Bill Gates, en alle overheden, en alle elitaire mensen?
Dus die miljoenen mensen samen willen de wereldmacht overnemen, en hebben daarvoor een complot gesmeed, en in al die jaren is het nog nooit uitgelekt en een groot schandaal geworden?
Hoe dan?


Jaa je moet wel mee doen anders verlies je gewoon je baan als anders denkende arts of wat dan ook.

En mensen worden ook steeds meer “wakker” zoals ik het dan zie. En nee geen wereld macht maar een nieuwe wereld orde.. maar dat kan niet zomaar opeens pats boem. Daar hebben ze heel wat jaren voor nodig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 14:05

Janinevv schreef:
Waar gaat dit over? Zijn ze gek geworden.. bah


Maar wie zijn nou "ze"?