Viruswaanzin

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 10:43

kimmie261 schreef:
corine1981 schreef:
De lucht op een OK is wel wat anders dan de normale buitenlucht ;) iets zuurstofrijker.


Hoe kom je daar nou weer bij, de lucht van een OK wordt gefilterd en via overdruk systemen random ververst, zodat het een steriele omgeving blijft, maar zuurstof gehalte is gewoon 100% hoor, net als buiten..


100% zuurstof in de lucht op de OK...stel je voor zeg. Dan zouden alle OK's al lang afgefikt zijn :D

mysa

Berichten: 10488
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 10:45

Ygritte schreef:
Ik denk ook dat het "ik wil zelf nadenken" een denkfout is. Natuurlijk is er niets verkeerd aan overheidsmaatregelen bediscussieren en nadenken over de gevolgen.

Maar het verschil hier is: een pandemie is geen simpele situatie, experts moeten jarenlang studeren om virologie en infectiemechanismen te snappen. Iemand die een paar uur 'onderzoek' doet door blogs te lezen en YouTube filmpjes te kijken heeft die kennis simpelweg niet.

Als iets een complex, specifiek probleem is (zoals een chip in je laptop die kapot is) ga je zelf ook niet sleutelen, maar vraag je aan een expert: wat kan ik het best doen? Dat doe je, omdat zo iemand er voor is opgeleid, en we in een complexe samenleving nou eenmaal niet allemaal alles kunnen doen of weten.

Hetzelfde is nu met een wereldwijde pandemie, een virus, en medische gezondheidszorg. Je vertrouwt dan op de expertise van mensen die er jarenlang onderzoek voor verricht hebben. Wetenschappelijke artikelen interpreteren en statistische effecten interpreteren is nog niet zo makkelijk, en het is vrij makkelijk om een niet-solide onderzoek (dat bijvoorbeeld niet door peer review gegaan is) voor waar aan te nemen als je de kennis en kunde uit dat specifieke vakgebied mist. Daarom heb je zulke experts nodig, en het duurt jaren om zo iemand op te leiden (Na de middelbare school 3 jaar een bachelor, dan 2 jaar een master, daarna 4 jaar een PhD en daarna vaak nog enkele post-doc projecten - allemaal tijd waarin zo iemand zich full time in het onderwerp verdiept heeft, bijvoorbeeld celbiologie, virussen, of pandemics).

(Ik denk dat dit "vertrouwen" hetgene is dat eng is voor veel mensen: hoe kan ik een expert vertrouwen, iemand die ik niet ken en die ook nog eens heel andere dingen weet dan ik?! Maar mijn wedervraag zou dan zijn: waarom vertrouw je blogs op internet van Miep79 dan wel? De samenleving staat of valt met elkaar vertrouwen, en dan geef ik mijn vertrouwen liever aan betrouwbare bronnen die zich jarenlang bewezen hebben (zoals wetenschappelijke instituten, wetenschappers, en experts) dan aan media-persoonlijkheden zoals Jensen en vloggers of influencers, die vaak nog eens een andere reden hebben om opruiiende meningen te verkondigen: ze krijgen veel aandacht en clicks.)


Ik quote hem even in zijn geheel, omdat ik echt hoop dat de 'critici' hier eens wat nader op in willen gaan.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 10:49

Sintara schreef:
c_alsemgeest schreef:
Weet je hoe het is voor een arts om, wanneer het aantal te groot wordt, de keuze te moeten maken wie je wel en wie je niet aan de beademing gaat hangen? Dus wie het wel en wie het niet gaat overleven?

Dit is natuurlijk niet waar, het is erger dan dit. Als je bedden vol liggen heb je bij binnenkomst van een nieuwe patiënt de misselijkmakende keuze om iemand die er al ligt los te koppelen. Of niet.


In NL is vanaf het begin gezegd dat we niemand gaan loskoppelen. Er wordt vooraf besloten of iemand beademd wordt of niet. Maar er worden geen mensen, die beademd worden, losgekoppeld zodat een ander daar kan liggen.

verootjoo
Berichten: 35645
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 10:50

Nou, Ygritte, dat echt precies ja. Probleem is ook dat mensen vaak onbewust onbekwaam zijn. Zelf zogenaamd onderzoek doen en dan precies denken het naadje van de kous te weten. Zo werkt het gewoon niet.

En dan beweren dat iemand lijdt aan een virale bacterie (hier in het topic gelezen), beweren dat roken niet zo slecht is omdat volwassen longen echt tegen de bacterien in een sigaret kunnen, beweren dat je DNA bewust veranderd kan worden door een vaccin... (beide ergens in de wandelgangen gehoord)
Tja, dan zet je jezelf gewoon zwaar voor schut met je eigen onderzoek.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 10:51

Ok dat wist ik niet. Dus het is dan wie het eerst komt wie het eerst maalt?

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 10:54

Sintara schreef:
Ok dat wist ik niet. Dus het is dan wie het eerst komt wie het eerst maalt?


er wordt bij opname kritischer gekeken wie wel en wie niet om zo het aantal mensen te verlagen. Maar als je er eenmaal ligt word je behandeld tot het medisch gezien het punt is om te staken, niet omdat er mensen meer recht zouden hebben op jou plek. Dus dan zou je kunnen spreken van "wie het eerst komt wie het eerst maalt"

https://www.knmg.nl/actualiteit-opinie/ ... aarste.htm

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 10:57

MoniqueT schreef:
De verwende maatschappij van 2020. Hele generaties die nooit geleerd hebben dat het leven soms niet leuk is en dat je niet alles kan hebben wat je wil. Er is een oorlog gaande van een virus tegen de mensheid en helaas is het deze keer geen sciencefiction maar werkelijkheid. We zullen dat virus moeten verslaan of er mee leren leven. Accepteer het.

Hier in Nederland gaat het leven ook met corona nog aardig zijn gang. Geen strenge lockdown, hele volksstammen klussen en wandelen, lekker eten bestellen en laten bezorgen. Maar klagen! Nederlanders eigen, denk ik weleens.

En de regering heeft het altijd gedaan, want dat schopt zo lekker. Ik word er kotsmisselijk van, ook zonder mondkapje.

Daar ben ik het helemaal mee eens. We mogen echt blij zijn dat we in Nederland wonen. Er zijn maar weinig landen waar mensen nog zo vrij gelaten worden als hier, en waar de regering het zo netjes en serieus aanpakt dat mensen er vertrouwen in hebben en de maatregelen redelijk netjes opvolgen zonder te veel gezeur. Gelukkig zijn de meeste mensen slim genoeg om zich aan die 1,5 meter en de andere maatregelen te houden.

Wij hebben een tijdje geleden een oom verloren aan corona, die verder gewoon gezond was. Die had een gewone griep zeker wel overleefd.
Ik heb ouders en andere familie die níet gezond zijn. En ik vind de levens van familie en dierbaren toch wel iets belangrijker dan een handje mogen geven aan vreemden of zonder winkelwagentje de Hornbach in mogen :roll:

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 11:06

8nnemiek schreef:
Daar ben ik het helemaal mee eens. We mogen echt blij zijn dat we in Nederland wonen. Er zijn maar weinig landen waar mensen nog zo vrij gelaten worden als hier, en waar de regering het zo netjes en serieus aanpakt dat mensen er vertrouwen in hebben en de maatregelen redelijk netjes opvolgen zonder te veel gezeur. Gelukkig zijn de meeste mensen slim genoeg om zich aan die 1,5 meter en de andere maatregelen te houden.

Wij hebben een tijdje geleden een oom verloren aan corona, die verder gewoon gezond was. Die had een gewone griep zeker wel overleefd.
Ik heb ouders en andere familie die níet gezond zijn. En ik vind de levens van familie en dierbaren toch wel iets belangrijker dan een handje mogen geven aan vreemden of zonder winkelwagentje de Hornbach in mogen :roll:

Ook mee eens.
Een echte zware lockdown hebben we hier niet gehad.
Klagen over niet op een terras kunnen zitten vind ik ook verwende nesten uitspraken.
En inderdaad gezonde mensen zijn overleden of zullen chronische longklachten over houden.

Wel vind ik het raar dat berichten van (huis)artsen, maar ook groepen die er anders tegenaan kijken en dat op FB en YouTube plaatsen dat dit verwijderd word.
Ik vind dat iedereen zijn gedachte er over mag laten gaan.
En niet meteen in een hoekje geschoffeerd mag worden.
En dat meermaals verwijderen van die berichten werkt wel complottheorieen in de hand.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 11:10

Janinevv schreef:
Om daarvoor als gezond persoon nu een vaccin te nemen wat zo snel klaar is zet voor mij als persoon extreem veel vraag tekens!


Maar je zet als gezond persoon toch altijd het vaccin? Je zet toch een vaccin net omdat je wil vermijden dat een ziekte verkregen kan worden? Zoals Polio, Klem, Mazelen etc? Dus waarom zou je dan nu zeggen "nee ik ben niet ziek"?

Temeraire

Berichten: 3531
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 11:11

Janneke2 schreef:
Gewoon jezelf goed informeren.
"Het is geen Spaanse griep" - toen waren er 20 miljoen doden te betreuren. Dat kunnen we anno 2020 voorkomen.
Doen we niets (geen anderhalve meter, handen wassen, thuiswerken, etc etc) dan haalt covid - 19 dat makkelijk.

En dat het vaccin 'zo snel klaar is' is reden tot grote blijdschap.
Voor hiv/ aids is het er nog steeds niet.

Dit corona virus lijkt op SARS en MERS, en daar waren al vaccins voor.
(Bij aids duurde het drie of vier jaar voor het virus bekend was.)

En hier in Nederland (Wageningen of Utrecht, dat ben ik vergeten) hadden we een paar knappe koppen die precies dit virus bij vleermuizen bestudeerden. (Die mensen werden platgebeld uit de hele wereld...)

Mijn conclusie : de ramp covid-19 had vele malen erger gekund.
(Weer jaren zoeken naar de ziekteverwekker, geen vaccin in zicht - brrrr.)


Precies dit inderdaad. Dat vaccin is er niet 'ineens', het virus werd al bestudeerd.

Het was altijd al een probleem dat mensen zich niet voldoende laten informeren en hun mening op onjuiste informatie baseren, maar naar mijn idee is dit rondom corona en de maatregelen extra problematisch. Bizar wat voor conclusies sommige mensen trekken, met in een aantal gevallen het niet naleven van de maatregelen als gevolg :\

Morganlefay

Berichten: 8696
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 11:19

Hoe dom mensen kunnen reageren(en zijn) kwam ik laatst tegen in een docu op NG over Mount St Helens.
Daarin kwam naar voren dat mensen weg moesten blijven uit een bepaald vanwege gevaar( ~~}> )
Zegt een doos dat omdat ze belasting betaald heeft ze het recht op het gebied te betreden.
En ik weet het stamt uit mei 1980 maar toch.
Wel of geen goede of volledige info is erg dubbel.
Ga niet uitleggen waarom.

purny

Berichten: 27493
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 11:38

Gevaarlijk clubje... hebben vast een hele hoop geld aangezien ze tot 2 keer toe een kort geding hebben aangespannen...
Ze mogen ook van mij gerust gaan praten met ervaringsdeskundigen die in de corona crisis hebben gestaan of hierdoor zijn getroffen.

ruitje

Berichten: 12320
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 11:38

Ygritte schreef:
Ik denk ook dat het "ik wil zelf nadenken" een denkfout is. Natuurlijk is er niets verkeerd aan overheidsmaatregelen bediscussieren en nadenken over de gevolgen.

Maar het verschil hier is: een pandemie is geen simpele situatie, experts moeten jarenlang studeren om virologie en infectiemechanismen te snappen. Iemand die een paar uur 'onderzoek' doet door blogs te lezen en YouTube filmpjes te kijken heeft die kennis simpelweg niet.

Als iets een complex, specifiek probleem is (zoals een chip in je laptop die kapot is) ga je zelf ook niet sleutelen, maar vraag je aan een expert: wat kan ik het best doen? Dat doe je, omdat zo iemand er voor is opgeleid, en we in een complexe samenleving nou eenmaal niet allemaal alles kunnen doen of weten.

Hetzelfde is nu met een wereldwijde pandemie, een virus, en medische gezondheidszorg. Je vertrouwt dan op de expertise van mensen die er jarenlang onderzoek voor verricht hebben. Wetenschappelijke artikelen interpreteren en statistische effecten interpreteren is nog niet zo makkelijk, en het is vrij makkelijk om een niet-solide onderzoek (dat bijvoorbeeld niet door peer review gegaan is) voor waar aan te nemen als je de kennis en kunde uit dat specifieke vakgebied mist. Daarom heb je zulke experts nodig, en het duurt jaren om zo iemand op te leiden (Na de middelbare school 3 jaar een bachelor, dan 2 jaar een master, daarna 4 jaar een PhD en daarna vaak nog enkele post-doc projecten - allemaal tijd waarin zo iemand zich full time in het onderwerp verdiept heeft, bijvoorbeeld celbiologie, virussen, of pandemics).

(Ik denk dat dit "vertrouwen" hetgene is dat eng is voor veel mensen: hoe kan ik een expert vertrouwen, iemand die ik niet ken en die ook nog eens heel andere dingen weet dan ik?! Maar mijn wedervraag zou dan zijn: waarom vertrouw je blogs op internet van Miep79 dan wel? De samenleving staat of valt met elkaar vertrouwen, en dan geef ik mijn vertrouwen liever aan betrouwbare bronnen die zich jarenlang bewezen hebben (zoals wetenschappelijke instituten, wetenschappers, en experts) dan aan media-persoonlijkheden zoals Jensen en vloggers of influencers, die vaak nog eens een andere reden hebben om opruiiende meningen te verkondigen: ze krijgen veel aandacht en clicks.)


Boeiende post. Alhoewel ik geen antivaxxer e.d. ben vind ik het vanuit ' hoe moeten we de maatschappij overeind houden' wel interessant om hierin een tegengeluid te laten horen.

Ik heb ben docent geschiedenis geweest, mijn vakgebied ligt dus niet in het medische stuk. Het is echter te kort door de bocht om te zeggen ' ik vertrouw iemand die heeft gestudeerd op een ander gebied' , mijn studie heeft mij geleerd kritisch te kijken naar de politiek, naar de media, naar verbanden en oorzaken en gevolg.


Als we kijken naar het verleden, begint elke oorlog, elke ontwrichting van democratie met propoganda, met het uitsluiten van bepaalde denkwijzen, met het 'gaat u maar rustig slapen' .

Je kunt een paralel maken met heel veel regimes die zeggen: Wij hebben de experts in huis, wij weten hoe dit echt zit en jullie niet.

Voor jou valt of staat een samenleving met vertrouwen, voor mij valt of staat een samenleving met of je nog kritiek mag leveren op wat er gebeurt in een democratie en op de mainstream gedachtes. Als dat niet meer mag, leef je eigenlijk niet meer in een democratie :o

Dus alhoewel ik inhoudelijk het niet eens ben met de TS, maak ik mij grote zorgen over de drang naar censuur betreft dit onderwerp, omdat ik vanuit de geschiedenis weet dat het een opstap KAN( ik zeg niet dat dat nu zo is!) Naar een minder vrije samenleving :)

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 11:42

ruitje schreef:
Boeiende post. Alhoewel ik geen antivaxxer e.d. ben vind ik het vanuit ' hoe moeten we de maatschappij overeind houden' wel interessant om hierin een tegengeluid te laten horen.

Ik heb ben docent geschiedenis geweest, mijn vakgebied ligt dus niet in het medische stuk. Het is echter te kort door de bocht om te zeggen ' ik vertrouw iemand die heeft gestudeerd op een ander gebied' , mijn studie heeft mij geleerd kritisch te kijken naar de politiek, naar de media, naar verbanden en oorzaken en gevolg.


Als we kijken naar het verleden, begint elke oorlog, elke ontwrichting van democratie met propoganda, met het uitsluiten van bepaalde denkwijzen, met het 'gaat u maar rustig slapen' .

Je kunt een paralel maken met heel veel regimes die zeggen: Wij hebben de experts in huis, wij weten hoe dit echt zit en jullie niet.

Voor jou valt of staat een samenleving met vertrouwen, voor mij valt of staat een samenleving met of je nog kritiek mag leveren op wat er gebeurt in een democratie en op de mainstream gedachtes. Als dat niet meer mag, leef je eigenlijk niet meer in een democratie :o

Dus alhoewel ik inhoudelijk het niet eens ben met de TS, maak ik mij grote zorgen over de drang naar censuur betreft dit onderwerp, omdat ik vanuit de geschiedenis weet dat het een opstap KAN( ik zeg niet dat dat nu zo is!) Naar een minder vrije samenleving :)

Wat heb je dit goed omschreven :j

Citaat:
Wel vind ik het raar dat berichten van (huis)artsen, maar ook groepen die er anders tegenaan kijken en dat op FB en YouTube plaatsen dat dit verwijderd word.
Ik vind dat iedereen zijn gedachte er over mag laten gaan.
En niet meteen in een hoekje geschoffeerd mag worden.
En dat meermaals verwijderen van die berichten werkt wel complottheorieen in de hand.

Dit schreef ik eerder, maar dat dekt de lading niet echt.
Ik ben het echt zo eens met hoe jij het omschrijft.

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 12:05

ruitje schreef:
Ygritte schreef:
Ik denk ook dat het "ik wil zelf nadenken" een denkfout is. Natuurlijk is er niets verkeerd aan overheidsmaatregelen bediscussieren en nadenken over de gevolgen.

Maar het verschil hier is: een pandemie is geen simpele situatie, experts moeten jarenlang studeren om virologie en infectiemechanismen te snappen. Iemand die een paar uur 'onderzoek' doet door blogs te lezen en YouTube filmpjes te kijken heeft die kennis simpelweg niet.

Als iets een complex, specifiek probleem is (zoals een chip in je laptop die kapot is) ga je zelf ook niet sleutelen, maar vraag je aan een expert: wat kan ik het best doen? Dat doe je, omdat zo iemand er voor is opgeleid, en we in een complexe samenleving nou eenmaal niet allemaal alles kunnen doen of weten.

Hetzelfde is nu met een wereldwijde pandemie, een virus, en medische gezondheidszorg. Je vertrouwt dan op de expertise van mensen die er jarenlang onderzoek voor verricht hebben. Wetenschappelijke artikelen interpreteren en statistische effecten interpreteren is nog niet zo makkelijk, en het is vrij makkelijk om een niet-solide onderzoek (dat bijvoorbeeld niet door peer review gegaan is) voor waar aan te nemen als je de kennis en kunde uit dat specifieke vakgebied mist. Daarom heb je zulke experts nodig, en het duurt jaren om zo iemand op te leiden (Na de middelbare school 3 jaar een bachelor, dan 2 jaar een master, daarna 4 jaar een PhD en daarna vaak nog enkele post-doc projecten - allemaal tijd waarin zo iemand zich full time in het onderwerp verdiept heeft, bijvoorbeeld celbiologie, virussen, of pandemics).

(Ik denk dat dit "vertrouwen" hetgene is dat eng is voor veel mensen: hoe kan ik een expert vertrouwen, iemand die ik niet ken en die ook nog eens heel andere dingen weet dan ik?! Maar mijn wedervraag zou dan zijn: waarom vertrouw je blogs op internet van Miep79 dan wel? De samenleving staat of valt met elkaar vertrouwen, en dan geef ik mijn vertrouwen liever aan betrouwbare bronnen die zich jarenlang bewezen hebben (zoals wetenschappelijke instituten, wetenschappers, en experts) dan aan media-persoonlijkheden zoals Jensen en vloggers of influencers, die vaak nog eens een andere reden hebben om opruiiende meningen te verkondigen: ze krijgen veel aandacht en clicks.)


Boeiende post. Alhoewel ik geen antivaxxer e.d. ben vind ik het vanuit ' hoe moeten we de maatschappij overeind houden' wel interessant om hierin een tegengeluid te laten horen.

Ik heb ben docent geschiedenis geweest, mijn vakgebied ligt dus niet in het medische stuk. Het is echter te kort door de bocht om te zeggen ' ik vertrouw iemand die heeft gestudeerd op een ander gebied' , mijn studie heeft mij geleerd kritisch te kijken naar de politiek, naar de media, naar verbanden en oorzaken en gevolg.


Als we kijken naar het verleden, begint elke oorlog, elke ontwrichting van democratie met propoganda, met het uitsluiten van bepaalde denkwijzen, met het 'gaat u maar rustig slapen' .

Je kunt een paralel maken met heel veel regimes die zeggen: Wij hebben de experts in huis, wij weten hoe dit echt zit en jullie niet.

Voor jou valt of staat een samenleving met vertrouwen, voor mij valt of staat een samenleving met of je nog kritiek mag leveren op wat er gebeurt in een democratie en op de mainstream gedachtes. Als dat niet meer mag, leef je eigenlijk niet meer in een democratie :o

Dus alhoewel ik inhoudelijk het niet eens ben met de TS, maak ik mij grote zorgen over de drang naar censuur betreft dit onderwerp, omdat ik vanuit de geschiedenis weet dat het een opstap KAN( ik zeg niet dat dat nu zo is!) Naar een minder vrije samenleving :)


Ook ik heb gestudeerd op een humanistisch vakgebied, maar ook een opleiding in een technisch vakgebied afgerond. :j

Ik ben het met je eens dat we erg moeten uitkijken bij crises, bijv. omdat overheden in het verleden hebben laten zien dat een crisis en chaos kunnen leiden tot het toe-eigenen van "nood-verordeningen" die uiteindelijk permanent worden (zie: in Amerika nu, waar wetten gemaakt om terrorisme te bestrijden nu ingezet worden tegen eigen protesterende bevolking, iets wat we eerder zagen in dictaturen).

Wel denk ik dat er een cruciaal verschil zit tussen medische, wetenschappelijke experts en regeringsfunctionarissen, in elk geval in een functionerende democratie zoals wij die hebben. Het verschil is best cruciaal: een minister, politicus, of president heeft een belang (herkozen worden) dat niet altijd aan dezelfde zijde staat als waarheidsvinding, en waar waakhonden (pers, maar ook burgers en actiegroepen) op moeten letten zodat de belangen die de regering uitdraagt niet blijven hangen op eigenbelang of enkel dingen roepen om herkozen te worden, of om een groot 'expert' te lijken en geld te verdienen (zoals bijvoorbeeld Bolsonaro en Trump nu doen: een bepaald medicijn omroepen ondanks dat het door wetenschappelijke experts is afgewezen).

De pers en de burgers doen die laatste taak goed: de maatregelen die de regering neemt (bijvoorbeeld over een corona-app, die privacy gevoelig zou kunnen zijn) worden regelmatig tegen het licht gehouden en kritisch aangehaald in de media en in het publieke debat. Ik zie geen censuur: ik zie juist veel ruimte voor kritische noten, en zelfs ronduit radicale standpunten (de Volkskrant heeft de afgelopen weken bijvoorbeeld extreem anti-overheid en anti-main stream mensen geinterviewd, en uitgebreid aan het woord gelaten). Ik zie juist veel kritisch debat en veel burgers die zich in dit debat mengen, zonder dat zij het zwijgen worden opgelegd of in gevangenenkampen komen (zoals bijvoorbeeld in China aan de hand is). Dat wij in een "ga maar rustig slapen" dictatuur-achtige maatschappij leven is dus absoluut niet aan de orde.

Het verschil tussen het bekritiseren van een regeringsfunctionaris en hun maatregelen versus het bekritiseren van wetenschappers & medische experts en hun onderzoek is: medische expert hebben jarenlange expertise in hun vakgebied. Ze hebben geen belang herkozen te worden, populair gevonden te worden, of macht te behouden. Ze zijn niet in dienst van de overheid. Hun controle gebeurt dan ook niet door de reguliere bevolking, maar door andere experts onder peer review. De materie is dermate ingewikkeld dat als een gemiddelde burger kritiek gaat leveren op deze wetenschap, zoals bijv. een Jensen die geen enkele medische achtergrond heeft, deze persoon niet de juiste kennis beschikt na een paar avonden of weken YouTube filmpjes kijken.

Het uitdragen dat vaccins gevaarlijk zijn, of dat corona een hoax is, is dan iets heel anders dan de regering op maatregelen aan de tand voelen: het is bewust misinformatie de wereld in verspreiden, die heel gevaarlijk kan zijn omdat het de samenleving kan ontwrichten en omdat op social media zulke filmpjes als zij vaak gedeeld kunnen worden, geloofwaardig gevonden kunnen worden - vooral door mensen die (helaas) lager opgeleid zijn of moeite hebben social media en techniek te snappen. Ik snap dus best dat social media zoals Twitter en Facebook dit soort filmpjes niet op hun platforms willen hebben, omdat zij daadwerkelijk tot dood en ernstig letsel kunnen leiden als ook maar een klein percentage kijkers gaat geloven dat corona nep is en vaccins een gevaarlijke uitvinding van de new world order. Net zoals dat je van Facebook geen filmpjes mag delen die geweld of verkrachting verheerlijken.

Of de overheid deze filmpjes mag verbieden? Ik weet niet of ik dáár zo voor ben, maar ik denk wel dat de overheid en ook wetenschappers meer moeite kan doen om uit te leggen waar maatregelen en de wetenschappelijke ideeën op gestoeld zijn, zodat ze makkelijker te begrijpen zijn en mensen niet meteen een conspiracy bedenken omdat die inzichtelijker en makkelijker is dan de (helaas) complexe, lastige werkelijkheid: dat we leven in een ongekend complexe samenleving met een complex probleem: een pandemie waarvan we de R-waarde laag moeten houden om ervoor te zorgen dat de ziekenhuizen niet overbelast raken en er niet onnodig veel mensen sterven. :j

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 12:16

Gemiddeld heb ik absoluut geen begrip voor mensen die problemen hebben met maatregelen tegen corona, mondkapjes e.d.

Waarom pleit men niet voor betere gezondheidzorg?
Onvoldoende bedden en personeel.
Het is belachelijk als ook verpleegkundigen door beroep besmet raken met corona.
Zelf heb Ik gewerkt als technisch man maar ik bezit een certificaat dat ik kan werken in een omgeving met bijvoorbeeld virus, kans op besmetting door corona tijdens werkuren (geen afstand, anderen wel besmet) vrijwel onmogelijk.
Laatst bijgewerkt door Nico12 op 29-07-20 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo
Berichten: 35645
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 12:17

Dimphyl schreef:
Ik ken mensen die in de zorg werken, die van dichtbij het hebben meegemaakt, incl overlijdens.
En eigenlijk allemaal zeggen ze hetzelfde, zonder onderliggend lijden waren de personen die zij hebben zien doodgaan, niet overleden. (Een wat heftigere griep had deze mensen ook laten overlijden zegmaar) - ik wil hier niemand mee kwetsen, nogmaals, dit hoor ik van mensen om mij heen.


Hier wil ik nog wel even op inhaken. Ik werk niet in het ziekenhuis, maar in de revalidatie en wij zijn nu erg druk met de covid revalidatie. We liggen vol met mensen met blanco voorgeschiedenis die enorm geïnvalideerd zijn na COVID-19. Sommigen hebben een half jaar ervoor nog een marathon gelopen, sommigen waren enorm fit en liepen wekelijks 40km van het Pieterpad.
Ze zijn dan wel niet overleden, maar hun fitheidsniveau zullen ze niet meer gaan bereiken. We moeten ze opnieuw opbouwen van volledige bedlegerigheid, ze kunnen niet op de benen staan, ze kunnen hun benen en armen amper bewegen.
Er zit maanden aan revalidatie in om ze weer op de been te krijgen en een stukje van 150mtr te laten lopen achter een rollator.
Ze zijn dan wel niet overleden, maar soms weet je niet wat beter is.

En daarnaast; blijkbaar zijn de meeste mensen overleden omdat ze al onderliggend lijden hadden (is overigens lang niet altijd zo) maar dan nog; waarom is dat minder erg? Omdat jij wel helemaal gezond bent? Waarom is het minder erg als iemand herstellende van kanker COVID krijgt en overlijdt? Gewoon dikke pech en doei doei want je was toch al zwak?

Denk je niet dat de mensen in ziekenhuizen dit ook zeggen voor hun eigen zelfbescherming? Omdat ze er anders zelf ook aan onderdoorgaan? Het is niet makkelijk om dagelijks mensen te moeten zien overlijden, zeker niet als het leeftijdsgenoten van je zijn.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 12:24

Ygritte, punt is ook dat Twitter en Facebook geen overheden zijn, maar bedrijven die een bepaalde service beschikbaar stellen. De censuur waarnaar in deze discussie vanuit historisch perspectief wordt gerefereerd, betreft altijd censuur door de staat/machthebber.
Pas als dit soort bedrijven verlengstukken vormen van die staat kun je spreken van een vergelijkbare vorm van censuur.

Dit los van de vraag of het wenselijk is dat Twitter en Facebook de betreffende filmpjes/posts verwijderen. Dat lijkt me persoonlijk niet, maar dan is de vraag eerder of dit soort bedrijven niet sowieso veel te veel macht hebben op dit moment.

ruitje

Berichten: 12320
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 12:33

Boeiend Yrgitte, ik ga daar even nadenken. Vooral de scheiding overheid--Bedrijven--wetenschappers die jij zo benoemd. Daarvan weet ik even niet of we die zo kunnen zien op dit moment? Ik denk er even over :)

_enna_

Berichten: 587
Geregistreerd: 20-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 12:37

Oke ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik word echt zo moe van al die zogenaamde viruswaarzinstrijders. Haal je kop uit je achterste en denk even na! Wat denken jullie wat er zin de wereld zou gebeuren als alles maar los zou worden gelaten en iedereen lekker z'n dingen zou doen zoals voor het coronatijdperk? Dat corona dan ook een ver van je bed show zou blijven voor het grootste deel van de mensheid? Dat mensen als Tisjeboy een podium krijgen (of beter gezegd nemen) om recalcitrant gedrag te stimuleren is echt heel triest. Helder licht is bij deze mensen ver te zoeken. Leuk dat sommigen denken onaantastbaar en onsterfelijk te zijn, maar ga dan lekker samen op een eiland zitten of zo en laat de mensen die zich wel zoveel mogelijk aan de richtlijnen houden om alles zo goed mogelijk door te laten lopen er in elk geval buiten. Uit eigen ervaring in mijn directe omgeving kan ik in zeggen dat het een zéér naar virus is en mensen (ja, ook zonder onderliggende klachten) er doodziek van kunnen worden. Ik kan het niemand aanbevelen om je naasten hier doorheen te laten gaan en zelf wekenlang in twijfel te zitten over de afloop van de ziekte. Niemand heeft de wijsheid in pacht, er moet nog heel veel worden onderzocht, maar laten we in vredesnaam ons gezond verstand blijven gebruiken. Zo moeilijk is het niet om je een beetje aan te passen aan anderhalve meter en op je hygiëne te letten. Ik wens de viruswaanzinstrijders veel wijsheid.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 12:40

Het is toch geen enkel probleem om kritisch te zijn of vragen te stellen? Het probleem met mensen in de complottheorieënhoek is dat ze denken heek kritisch te zijn, maar vergeten om kritisch naar zichzelf te kijken en vragen over zichzelf te stellen. En dan heb ik het er nog niet eens over als ze weer een nieuwe theorie op internet tegenkomen, daar zijn ze al helemaal niet kritisch over en die wordt met volle overtuiging omarmd. Ik denk dat je als historicus niet zoveel succes hebt, als je de ene helft van je bronnen al bij voorbaat afschrijft, omdat ze niet in je straatje passen en de andere helft van de bronnen, zonder kritisch na te denken omarmt, omdat ze in je straatje passen. En dat is nou precies wat complotdenkers, ook de corona-complotdenkers, doen.

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 12:48

ruitje schreef:
Boeiend Yrgitte, ik ga daar even nadenken. Vooral de scheiding overheid--Bedrijven--wetenschappers die jij zo benoemd. Daarvan weet ik even niet of we die zo kunnen zien op dit moment? Ik denk er even over :)


Ik zie die vrij duidelijk. :j Het zijn drie heel verschillende groepen met verschillende belangen, niet alleen in de huidige situatie maar altijd. Door sommige invalshoeken worden ze allemaal bij elkaar gesmeerd als 'de elite', maar dat klopt helemaal niet want ze hebben wel degelijk een ander belang, andere invalshoek, en andere taak.

Het OMT, het team dat de overheid adviseert, bestaat uit expert zoals wetenschappers. Die mensen zijn niet gekozen, en wat zij zeggen hoeft niet per se gedaan te worden: de overheid (de gekozen volksvertegenwoordigers, zoals de Tweede Kamer en regering) kan besluiten dit advies naast zich neer te leggen, of juist niet. Deze wetenschappers hebben als belang waarheidsvinding: als zij iets zeggen wat niet klopt, verliezen ze bovendien een boel prestige en carrière mogelijkheden in de wetenschap. Er is dus een groot belang om de wetenschap goed uit te leggen en uit te dragen.

De overheid en regering, de mensen die de burgers verkozen hebben, zijn diegenen die het beleid bepalen. Burgers kunnen hier kritiek op hebben, en de overheid is hier gevoelig voor want één van hun belangen is herkozen worden. Als je het land slecht door een pandemie leidt, of te veel impopulaire beleidsvoorstellen doet, kun je niet herkozen worden. Zo werkt ons democratische systeem: we gaan ervan uit dat regeringen op deze manier rekening houden met onze belangen, omdat wij ze ter verantwoording kunnen roepen. De burgers kunnen echter ook zeggen: "Hee, ik wil dat het beleid van mijn regering meer gaat luisteren naar wetenschappers!", dus deze mening is helemaal niet altijd kritisch op wetenschappers en/of huidige beleid, maar kan ook steun uitspreken.

De derde groep die je noemt, de bedrijven en vooral grote tech bedrijven, hebben hele andere belangen: geld verdienen en vooral: geen geld verliezen. Zij zijn momenteel de groep die filmpjes met geweld maar ook met virus-hoax claims verbiedt. Waarom doen zij dit? Om diezelfde reden dat zij filmpjes die verkrachting of geweld verheerlijken niet willen verspreiden: dan kan het platform verantwoordelijkheid gehouden worden, een slechte naam krijgen, of zelfs aangeklaagd worden voor de dood van bijv. Piet die lusterde naar een hoax video op hun platform. Zij hebben echter ook een tegengesteld belang: videos die opruiiende meningen verkondigen leveren het platform veel clicks en hits op, en dus geld. Voor deze bedrijven is het dus een balanceer-act en een weddenschap: wat levert het mij op? Deze bedrijven hebben momenteel verkozen dat het te risicovol is om dit soort filmpjes te blijven verspreiden, maar er zijn altijd andere platformen waar je wel extreme meningen of filmpjes kunt verspreiden. Daarom spreken we niet van censuur: de overheid heeft geen verbod.

Het zijn dus drie duidelijk verschillende groepen die je noemt, die allemaal een andere rol spelen en waar je allemaal andersoortige kritiek op zou kunnen hebben in deze situatie. :j Het zou bijvoorbeeld niet eerlijk zijn een arts-onderzoeker verantwoordelijk te houden voor het overheidsbeleid, want dat is simpelweg niet zijn verantwoordelijkheid, noch is het eerlijk om tegen Twitter te zeggen dat ze censuur plegen zoals China dat doet op haar burgers: het censuur van Facebook of Twitter is niet gestoeld op machthebbers in de macht houden en een bepaalde lezing van de geschiedenis behouden (zoals de CCCP in China dat graag ziet), maar op een risico-analyse, bedrijfs-imago en winst.

Ik vind zelf bijvoorbeeld dat de wetenschappers en experts niet echt goed zijn in uitleg geven aan de bevolking die begrijpelijk is. Dat waren ze nooit (wetenschappers schrijven vaak enkel voor andere wetenschappers) maar ten tijde van een pandemie is dat wel heel belangrijk.
Laatst bijgewerkt door Ygritte op 29-07-20 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 12:50

safina schreef:
kimmie261 schreef:

Hoe kom je daar nou weer bij, de lucht van een OK wordt gefilterd en via overdruk systemen random ververst, zodat het een steriele omgeving blijft, maar zuurstof gehalte is gewoon 100% hoor, net als buiten..


100% zuurstof in de lucht op de OK...stel je voor zeg. Dan zouden alle OK's al lang afgefikt zijn :D


Buiten is de O2 ook geen 100% gelukkig...

Tiggs

Berichten: 7527
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 13:00

Askja schreef:
Het grote probleem met deze corona-epidemie is dat het voor veel mensen toch iets abstracts blijft zolang ze het niet zelf direct aan den lijve ondervinden, of in hun directe omgeving de gevolgen zien. Dat merk ik zelf ook, ik woon in een regio waar nauwelijks problemen zijn geweest. En dat maakt dat het gevoel van urgentie wat betreft de maatregelen geleidelijk vermindert. Voor mij persoonlijk voelt het overigens meer alsof we in het oog van de orkaan zitten.


Dat abstracte is eigenlijk wel een interessant punt. Zouden mensen die gewend zijn abstract te denken, door bijvoorbeeld werk of opleiding, over het algemeen meer begrip hebben voor de maatregelen?

Janneke2

Berichten: 22750
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 13:09

Sintara schreef:
c_alsemgeest schreef:
Weet je hoe het is voor een arts om, wanneer het aantal te groot wordt, de keuze te moeten maken wie je wel en wie je niet aan de beademing gaat hangen? Dus wie het wel en wie het niet gaat overleven?

Dit is natuurlijk niet waar, het is erger dan dit. Als je bedden vol liggen heb je bij binnenkomst van een nieuwe patiënt de misselijkmakende keuze om iemand die er al ligt los te koppelen. Of niet.


Voor alle duidelijkheid: in Nederland is dit NIET aan de orde geweest.

We waren zo vlak na carnaval op het nippertje, maar zo ver als in Italië kwam het niet, dank zij de maatregelen.
('Lang leve de maatregelen...!' Leuk is wellicht anders, maar "safe and sound" is veel waard.)