Eczeem: lotgenoten?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Eczeem: lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 23:35

Kan ook zijn dat de mascara een allergische reactie heeft getriggerd en je nu voor iets allergisch bent geworden, bijvoorbeeld garnalen of noten. Dat merk je vaak als eerste aan gezwollen en/of jeukende ogen.

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 23:42

Ik zit met mijn handen. Vooral pijnlijk, soms jeuk. Ze worden heel droog en er ontstaan dan wondjes en sneetjes, tot bloedens toe. Nu, in deze tijd van vaak handen wassen, is het niet leuk meer. Het heelt normaal best snel, maar nu krijgt het daar de kans niet voor.

Het is ontstaan direct nadat ik van mijn dochter ben bevallen. Ze lag op neonatologie en daar moest je je handen reinigen met alcohol. En daarna thuis veelvuldig handen wassen voor de baby. Het is niet meer overgegaan. Ook mijn astma openbaarde zich voor het eerst in die periode van mijn leven.

Ik ben altijd al een best gevoelige huid gehad, maar jaren geen klachten gehad. Het werd steeds minder en minder, tot de bevalling. Ik heb 2x een allergietest in mijn leven gehad. Allergisch voor een paar metalen, verschillende dieren, pollen en grassen, huisstofmijt en nog wat dingen. Daar valt goed mee te leven overigens. Ik gebruik alleen longpufjes.

Soms lijkt het alsof het misschien ook hormoon gerelateerd is, maar zeker weten doe ik het niet. In de winter is het erger. Handen wassen, schoonmaken met sop is zeker niet goed.

De huisarts noemt het een vochteczeem. Niks aan te doen, vette creme smeren. Ik weet niet of het echt eczeem is, het zijn geen bultjes maar wondjes door droogte. Als mijn handen in goede conditie zijn (komt ook voor), dan smeer ik graag met Eucerin Urea Plus. Ik krijg er een heerlijk zacht en soepele huid van. Helaas wel duur. En totdat het dus weer een keer flink misgaat. En waarom dat dan op dat moment is? Geen idee.

Als de boel kapot is, dan doen veel cremes pijn. Behalve vette uierzalf zonder citroen (ik moet er tegenwoordig echt naar op zoek). Dat gaat er tijdens het slapen op en handschoentjes aan. De volgende dag gaan de wondjes dan dicht en wordt de huid weer soepel. Als ik dan weer smeer met Eucerin kan ik het vaak goedhouden. Tot een volgende "aanval".

Maar nu helaas niet.

evelienn28

Berichten: 601
Geregistreerd: 19-07-11
Woonplaats: emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 12:21

Hier op het moment ook drama heb altijd al handeneczeem maar nu door het extra handen wassen/desinfecteren begint het erger te worden |(

Probeer het zo goed mogelijk vet te houden maar dan nog is het lastig.
Hoop dat het straks weer beetje beter gaat.

Anne.

Berichten: 5131
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 12:33

Hier ook eczeem! Hoewel ik het de afgelopen tijd aardig onder controle lijk te hebben. Ik heb zowel atopisch-, seborroisch-, deshydrotisch- als contacteczeem. Het hele pretpakket :P Af en toe steekt het nog de kop op, maar het is dan ook zo weer weg (nu ik dit typ krijg ik vast binnen een weer weer een uitbraak waar je u tegen zegt :P ). Bij mij ligt het vooral heel erg aan wasmiddel en wasverzachter. En ik mijd alles met parfum wat langer dan 5 minuten op mijn huid moet.

Omdat ik het ook vaak op mijn gezicht heb, wilde ik daar liever geen hormooncrime gebruiken omdat je huid daardoor weker en dunner wordt. Dit heb ik toen aangekaart bij mijn dermatoloog die mij ProTopic heeft voorgeschreven, daar zweer ik echt bij. Voor mij een wondermiddel!

Olle

Berichten: 2726
Geregistreerd: 30-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 13:03

Hier ook eczeem, maar helaas van de dermatoloog geen exacte diagnose mogen krijgen behalve dat ik Atopisch eczeem zal hebben en nikkelallergie.

Bij mij is het op komen zetten in een stressperiode nadat ik ongeveer 20 jaar eczeemvrij was :o en nu zit ik weer bijna een jaar te tobben hiermee.
Ik merk dat dreamcream van lush mij heel goed helpt om mijn huid rustig te houden. Als ik een uitbraakplekje heb dan moet ik met grover geschut komen.
Te heet douchen en te lang douchen is ook geen aanrader, maar af en toe gewoon heerlijk. Dus daarna extra dik smeren.

Nu met het extra handen wassen ook extra vaak je handen insmeren. Als je geen hormonen creme gebruikt kan je dit natuurlijk vrij vaak doen.

CharlotteBM

Berichten: 221
Geregistreerd: 08-12-12
Woonplaats: Barneveld

Re: Eczeem: lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 13:25

Yep, hier ook eczeem. Is altijd met vlagen erger en minder erg.
Nu het toevallig weer sinds mijn verjaardag (21 dec) echt helemaal ontploft. Het zit op heel veel plekken maar het vervelendste zijn mijn handen. Elke vinger is gigantisch pijnlijk en dik en ontstoken, het zit zelfs onder mijn nagels, vingertoppen en polsen...
Sinds een tijdje weer Calmurid voorgeschreven gekregen. Eindelijk een creme welke mijn huid écht goed hydrateerde en soepel maakte. Weer terug naar de apotheek voor een nieuwe tube en wat denk je? UIT DE HANDEL _-:(
Nu 1 tube uit Lissabon gehaald maar hier gaat alles er ook uit. Ben best wel radeloos..
Paarden maakt het niet beter maar dat ga ik niet opgeven voor mijn eczeem.

Joanne1997

Berichten: 444
Geregistreerd: 16-05-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 14:49

evelienn28 schreef:
Hier op het moment ook drama heb altijd al handeneczeem maar nu door het extra handen wassen/desinfecteren begint het erger te worden |(

Probeer het zo goed mogelijk vet te houden maar dan nog is het lastig.
Hoop dat het straks weer beetje beter gaat.


Precies dit -O- ik heb mn handen helemaal open liggen en diepe kloven..
Wat helpt bij jullie echt om te smeren om het goed vet te houden? Hier lijkt niks meer te helpen door het vele wassen en desinfecteren.

Iolanthe

Berichten: 4078
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Antwerpen (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 15:45

Joanne1997 schreef:
Precies dit -O- ik heb mn handen helemaal open liggen en diepe kloven..
Wat helpt bij jullie echt om te smeren om het goed vet te houden? Hier lijkt niks meer te helpen door het vele wassen en desinfecteren.


Ik ben nu uitzonderlijk wel terug cortisone-zalf aan het smeren omdat het echt heel erg werd, maar daarnaast was ik nu altijd met zeep die ik in de apotheel heb gehaald (speciaal voor eczeem-gevoelige huid) en smeer daarnaast doorheen de dag Dexeryl (hydraterende creme zonder parfum of andere extra's die je er niet in wil, aangeraden door de dermatoloog en werkt heel goed, zou niet meer zonder kunnen) :)

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Re: Eczeem: lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 16:06

Hier ook contact gehad met de assistsent van de huisarts om een recept te krijgen voor cortisone zalf. Is al jaren sinds ik die gesmeerd heb en doe het liever niet, maar hier is het op een paar weken tijd ook echt uit de hand gelopen. Ik heb zo'n jeuk en pijn ook omdat ik het zoveel open gekrabd heb weer :( Verspreid zich ook ontzettend snel op het moment en zit op zulke rotte plekken en gaat echt snel van kwaad tot erger :(

Ik ga ook even kijken naar die producten wat jij nog noemt Iolanthe
Die klinken erg fijn om te gebruiken!

Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 16:09

Dit topic eerder helemaal gemist. Ik lees even mee voor mijn dochtertje van 2. Ze heeft regelmatig last van eczeem; elleboog en knieholtes, schouders/nek en ik vind haar gezicht/achter de oren er ook vaak droog en onrustig uitzien maar daar lijkt ze niet echt last van te hebben.
Tot nu toe nog niet dé crème gevonden, het lijkt telkens wat beter te gaan maar dan vlamt het na een poosje toch weer op. Als het echt te erg is grijpen we terug naar de hydrocortison, soms kunnen we een tijdje zonder en soms is het ineens heel heftig.
Douchen doen we heel minimaal, eten heb ik nog geen patroon in kunnen ontdekken.

Ik lees goede resultaten met de lipikar dus die ga ik van de week halen.

Iolanthe

Berichten: 4078
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Antwerpen (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 16:18

cursebreaker schreef:
Ik ga ook even kijken naar die producten wat jij nog noemt Iolanthe
Die klinken erg fijn om te gebruiken!


Zijn ze ook! Niet de goedkoopste, maar de enige die het niet erger maken en zelfs verbeteren zonder cortisone-zalf. In niet-stress periodes kan ik het daarmee goed onder controle houden :)

De zeep (gebruik ik nu voor handen wassen) is deze: https://www.laroche-posay.be/nl/verzorg ... 21629.aspx

En in de douche: https://www.laroche-posay.be/nl/verzorg ... 25294.aspx

Idd de Lipikar die Bjarni ook noemt :)
Ik kan trouwens wel elke dag douchen (wel korte, koude douche, hoogstens lauw beginnen), dat doet erg deugd als mijn huid zo jeukerig is (warm douchen maakt het dan echt nog erger) en haalt stress naar beneden, dus dubbel win :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 17:20

Bij mij ging het begin van de maand goed en daarna opeens niet meer. Vreselijk nu met dat extra vaak handen wassen. Ga nu toch maar een eetdagboekje bij houden en vrees dat gluten vooral een boosdoener zijn. Van het weekend had ik lekkere kaneelbroodjes van de Ikea maar een paar uur later had ik ontzettend last van mn buik. Met witte afbakbroodjes hetzelfde verhaal. Bruine bolletjes daarin tegen heb ik dan weer geen last van.

Joanne1997

Berichten: 444
Geregistreerd: 16-05-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 17:27

Iolanthe, ontzettend bedankt!! Ik ga het eens bekijken :D

[***] schreef:
Bij mij ging het begin van de maand goed en daarna opeens niet meer. Vreselijk nu met dat extra vaak handen wassen. Ga nu toch maar een eetdagboekje bij houden en vrees dat gluten vooral een boosdoener zijn. Van het weekend had ik lekkere kaneelbroodjes van de Ikea maar een paar uur later had ik ontzettend last van mn buik. Met witte afbakbroodjes hetzelfde verhaal. Bruine bolletjes daarin tegen heb ik dan weer geen last van.


Vervelend zeg :( ik merk het ook altijd heel erg bij chocolade :x

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 00:01

Ik haal dit topic even omhoog als het mag.
Ik heb sinds een jaar eczeem op een van mijn vingers. Met vlagen wel eens last van gehad, maar niet extreem. Was altijd kortdurend en ik kon er goed afblijven zegmaar.

Echter sinds enkele weken is het flink op aan het vlammen. Het begon met krentenbaard er overheen. Ben toen bij de huisarts geweest en met behulp van antibioticazalf is dat verdwenen. Heb toen ook corticosteroïdenzalf meegekregen voor de eczeem. Dat wilde ik in eerste instantie niet smeren, omdat hormoonzalf me tegen staat. Echter kreeg ik op een gegeven moment zo'n last van jeuk dat ik toch maar ben gaan smeren en dat hielp. Eerst 2x per dag, toen het verbeterde 1x per dag en vervolgens om de dag. Nu bij het om de dag smeren vlamt het echter weer gigantisch op. Het is ook weer ontstoken, komt allemaal troep uit :( Het is nu zo erg dat ik er 's nachts wakker van wordt en onmogelijk weer in slaap kom. Ik word echt gek van de jeuk. Ik ben nu weer begonnen met iedere dag corticosteroïdenzalf, maar dat helpt niet, het blijft ontstoken.
Al verschillende (natuurlijke) dingen geprobeerd: homeopatische druppels, groene leem, calendulazalf, aloë vera..

Ben nu een beetje ten einde raad. Ik moet me echt beheersen om niet te gaan krabben. Jullie zijn inmiddels alweer een jaar verder en ik ben benieuwd naar positieve ervaringen waar ik mogelijk ook wat aan kan hebben.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 00:22

Hier zelf geen eczeem, maar mijn (ex)schoonzusje had het heel erg.
Zijn heeft 2 jaar geleden meegedaan met een testmedicijn als ik het goed heb onthouden via het ziekenhuis.
Dit waren injecties die ze zelf moest toedienen met een naaldje in de buik.
Dit heeft haar echt fantastisch geholpen.
Ik spreek haar niet meer dus ik kan niet navragen hoe het heette, maar misschien heeft iemand hier iets aan om naar te informeren.

Mijn zoon heeft wel eczeem (niet heel ernstig) en bij hem smeren we het in met Zudaifu.
Komt uit China en zou op basis van natuurlijke kruiden moeten zijn.
Werkt bij hem heel erg goed.

chanicha

Berichten: 12156
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 05:53

Ik heb zodra het warmer wordt eczeem in mijn handen.
Na een tip ben ik Aloe Vera Propoliscreme gaan gebruiken en daardoor is het heel snel weer weg en zijn mijn handen weer ‘zacht’.

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 08:13

ClaudiaHS schreef:
Hier zelf geen eczeem, maar mijn (ex)schoonzusje had het heel erg.
Zijn heeft 2 jaar geleden meegedaan met een testmedicijn als ik het goed heb onthouden via het ziekenhuis.
Dit waren injecties die ze zelf moest toedienen met een naaldje in de buik.
Dit heeft haar echt fantastisch geholpen.
Ik spreek haar niet meer dus ik kan niet navragen hoe het heette, maar misschien heeft iemand hier iets aan om naar te informeren.
.


Ik verwacht dat dit Dupixent(=dupilumab) is!

Marie111
Berichten: 4671
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 08:35

Ingrid_92 schreef:
Ik haal dit topic even omhoog als het mag.
Ik heb sinds een jaar eczeem op een van mijn vingers. Met vlagen wel eens last van gehad, maar niet extreem. Was altijd kortdurend en ik kon er goed afblijven zegmaar.

Echter sinds enkele weken is het flink op aan het vlammen. Het begon met krentenbaard er overheen. Ben toen bij de huisarts geweest en met behulp van antibioticazalf is dat verdwenen. Heb toen ook corticosteroïdenzalf meegekregen voor de eczeem. Dat wilde ik in eerste instantie niet smeren, omdat hormoonzalf me tegen staat. Echter kreeg ik op een gegeven moment zo'n last van jeuk dat ik toch maar ben gaan smeren en dat hielp. Eerst 2x per dag, toen het verbeterde 1x per dag en vervolgens om de dag. Nu bij het om de dag smeren vlamt het echter weer gigantisch op. Het is ook weer ontstoken, komt allemaal troep uit :( Het is nu zo erg dat ik er 's nachts wakker van wordt en onmogelijk weer in slaap kom. Ik word echt gek van de jeuk. Ik ben nu weer begonnen met iedere dag corticosteroïdenzalf, maar dat helpt niet, het blijft ontstoken.
Al verschillende (natuurlijke) dingen geprobeerd: homeopatische druppels, groene leem, calendulazalf, aloë vera..

Ben nu een beetje ten einde raad. Ik moet me echt beheersen om niet te gaan krabben. Jullie zijn inmiddels alweer een jaar verder en ik ben benieuwd naar positieve ervaringen waar ik mogelijk ook wat aan kan hebben.


Doorverwijzing vragen naar een dermatoloog

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 11:06

Amalarab schreef:
ClaudiaHS schreef:
Hier zelf geen eczeem, maar mijn (ex)schoonzusje had het heel erg.
Zijn heeft 2 jaar geleden meegedaan met een testmedicijn als ik het goed heb onthouden via het ziekenhuis.
Dit waren injecties die ze zelf moest toedienen met een naaldje in de buik.
Dit heeft haar echt fantastisch geholpen.
Ik spreek haar niet meer dus ik kan niet navragen hoe het heette, maar misschien heeft iemand hier iets aan om naar te informeren.
.


Ik verwacht dat dit Dupixent(=dupilumab) is!


Ik weet het echt niet, maar zij had hele erge eczeem en na het gebruik van de injecties verdween het helemaal

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 12:00

Ik kreeg van de huisarts een vette zalf op basis van vaselinium ? Neem aan dat dat vaseline is om vet te houden en soms inderdaad een zalf met werkzame stoffen.
Met al dat handenwassen van de laatste tijd kreeg ik weer klachten op m’n handen.Nu was ik mijn handen tegenwoordig met sunlight zeep dat gaat het beste.Daar zit blijkbaar geen stof in waar ik erg op reageer.

Chanen

Berichten: 1706
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Leiden

Re: Eczeem: lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 12:17

Van een droge huid heb ik altijd al last gehad, maar sinds een jaar of zes heb ik dyshidrotisch eczeem aan mijn handen. Tot nu toe heb ik daar eigenlijk alleen in de zomer last van, maar in slechte periodes liggen mijn handen tot bloedenstoe open. Op die momenten smeer ik tweemaal per dag met een corticosteroïde crème, maximaal twee weken achtereen. Gelukkig kan ik tot nu toe met de lichtste klasse toe. Verder kan ik smeren met vette of vochtinbrengende crèmes zoveel ik wil, ik heb niet het idee dat het iets uithaalt. Zeker met al dat handenwassen en ontsmeten is het dweilen met de kraan open.

Ik zal de tips in dit topic eens nalezen. Wie weet dat ik daar mijn voordeel nog mee kan doen.

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 10:54

Chanen schreef:
Van een droge huid heb ik altijd al last gehad, maar sinds een jaar of zes heb ik dyshidrotisch eczeem aan mijn handen. Tot nu toe heb ik daar eigenlijk alleen in de zomer last van, maar in slechte periodes liggen mijn handen tot bloedenstoe open. Op die momenten smeer ik tweemaal per dag met een corticosteroïde crème, maximaal twee weken achtereen. Gelukkig kan ik tot nu toe met de lichtste klasse toe. Verder kan ik smeren met vette of vochtinbrengende crèmes zoveel ik wil, ik heb niet het idee dat het iets uithaalt. Zeker met al dat handenwassen en ontsmeten is het dweilen met de kraan open.

Ik zal de tips in dit topic eens nalezen. Wie weet dat ik daar mijn voordeel nog mee kan doen.


Dit heb ik ook.
En ik wordt echt draaierig van de adviezen die worden gegeven.
Holistisch therapeut, Chinese geneeskunde, homeopaat, NAET therapie, dermatoloog, allergoloog. Daarnaast nog producten als zinkzalf, Aloe Vera, Gladskin, magnesiumpoeder, etc. etc.
Ik heb het gevoel dat ik aan 1000 mensen mijn geld wel kwijt kan, maar ik geen honderden euro's uitgeven aan iets waarvan ik niet zeker ben of het werkt.. |(

Op het moment is het eczeem op mijn handen echt vreselijk erg, en ben ik weer begonnen met smeren met hormoonzalf, hoewel ik dat eigenlijk niet meer wilde doen. Mijn huid wordt er zó vreselijk dun van.
Maar ik ga over 2,5 week op vakantie en dan wil ik het niet zo erg meer hebben als nu.

Ik hoop dat zeewater helpt, dat ga ik sowieso proberen.

Morganlefay

Berichten: 8696
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Eczeem: lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 11:21

Zoveel mensen, zoveel soorten eczeem en zoveel soorten behandeling.

loveslimpie

Berichten: 1725
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Eczeem: lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 12:47

@Monchou, het is ook heel lastig. Sommige dingen leken in het begin hier best aardig te werken en uiteindelijk werkten ze enorm averechts en leverde het uiteindelijk meer problemen op...

Ik heb heel lang gezocht naar het patroon. Wanneer heb ik last? Wat doe ik nu anders? En uiteindelijk heeft het best een tijd geduurd voordat ik erachter was, maar sindsdien kan ik het onder controle houden. Maar mijn zusje, die vergelijkbare eczeem heeft, heeft die balans (nog) niet gevonden want wat voor mij werkt, werkt niet voor haar..

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 14:17

Vooral voor de mensen met handeczeem: vraag eens aan de dermatoloog of het een ide-reactie kan zijn.

Ik heb een paar jaar geleden verschrikkelijk eczeem aan m’n handen gehad. Continu nieuwe cremes van de huisarts, niets hielp. Leek soms zelfs alsof de cortico cremes averechts werkten. Ik kon echt de vellen van m’n handen trekken :( Ik deed inderdaad op een gegeven moment de hele tijd handschoentjes aan met vette creme erin etc.
Uiteindelijk, na veel drammen, toch naar de dermatoloog . Die wist binnen twee seconden wat het was :D Blijkbaar kan je eczeem krijgen door een immuunreactie op een (vrijwel onzichtbare) schimmelinfectie op je voeten. Er was alleen een miniscuul rood streepje te zien tussen m’n tenen.
Wrs ook de reden waarom het eczeem zo extreem veel erger werd in de zomer.

Een week smeren met schimmelcreme tussen tenen en cortico’s op de handen en het was vrijwel weg *\o/*