jonge friese meisjes

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: jonge friese meisjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 13:33

Fries is officieel een taal en geen dialect. Je kan er bijvoorbeeld eindexamen in doen op de middelbare school Lachen

Fries is moeilijk voor mensen die het nog nooit gehoord hebben. Mensen die Fries de hele dag horen en mensen die nooit Fries horen kan je eigenlijk niet met elkaar vergelijken. Ik bedoel, voor degene die het iedere dag hoort is het goed te doen, voor degene die het nooit hoort klinkt het echt als een een of andere buitenlandse taal! (ja heb er zelf ervaring mee, beide situaties)

Ik vind het ook vreemd dat mensen doen alsof Friesland een land op zich is... En waarschijnlijk voelen ze zich nu ook zo ontzettend aangevallen!

Sanneh14
Berichten: 1806
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: ---

Re: jonge friese meisjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 18:19

hahahahaha, ik zeg niet dat ALLE Friezen nuchter zijn.. Tong uitsteken

En Fries is een officieel erkende taal. Nergens wordt gedaan alsof Friesland een erkend land is..
In onze provincie is het gewoon zo, dat mensen heel veel dingen zelf regelen, zelf dorpsfeesten organiseren en eigen feesten..

Maarja, ik voel mij persoonlijk niet echt aangevallen..

en ja gelderland heeft ook zeker een eigen paardenras, maar daar staat Gelderland niet om bekend..
Het Fryske Hynder is een echt symbool voor Friesland..

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: jonge friese meisjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 18:37

Dorpsfeesten hebben ze in de rest van Nederland ook hoor, en ook die worden op dezelfde manier geregeld.

De Friese taal bestaat trouwens al veel langer dan de Nederlandse taal en heeft behalve duitse en Engelse ook scandinavische invloeden. Vroeger was Friesland ècht een appart land, net als België. In Noord België spreken ze nog steeds Nederlands. Friesland zou nu niet meer zelfstandig kunnen zijn, want dat is ecenomisch niet haalbaar en het heeft geen meerwaarde. Volgens mij zijn er bijna geen Friezen die Friesland weer los van Nederland willen zien hoor, maar het gevoel is er nog wel een beetje tussen de Friezen, dat we nog een beetje een 'eigen' landje zijn. Lachen

RinskeMargot

Berichten: 50
Geregistreerd: 08-07-06

Re: jonge friese meisjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 19:47

Ik vind dat "'het Fries zijn", helemaal los staat van de praktijken met jongens.

wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Re: jonge friese meisjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 22:27

Mandybrandt schreef:
Sorry( zal nu wel half friesland over me heen krijgen) ik kan me daar ontzettend aan irriteren dat friezen net doen of friesland een ander land is dan nederland!

Bij mij in de klas zaten op een gegeven moment ook twee friezen en het merendeel vond het ronduit associaal als die twee op sommige momenten opeens met zijn tween fries tegen elkaar begonnen te praten. Ik moet zelf zeggen dat ik mij daar opzich niet zo druk over kon maken. . maar ik begrijp het wel, als de rest het niet mag horen praten ze ineens weer fries weetjewel

maar sorry ga beetje erg offtopic geloof ik!


Sorry hoor maar dat is met alle dialecten zó! Groningers, limburgers enz..
En ik woon in Friesland maar beschouw het absoluut niet als een apart 'land'. En als ik bij mensen ben die geen Fries kunnen of kunnen verstaan praat ik dat ook niet.

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: jonge friese meisjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 11:20

@Wendely: Fries is een taal, geen dialect Haha!

En misschien niet iedere Fries voelt Friesland als een apart land, toch zijn er wel een paar Tong uitsteken

Maar het is net wat Rinske Margot zegt: het 'Fries zijn' staat los van praktijken met jongens Lachen

Sanneh14
Berichten: 1806
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: ---

Re: jonge friese meisjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 11:46

Tuurlijk zijn er altijd wel een paar die Friesland als land beschouwen (hier hoor ik niet bij Tong uitsteken )

en nee, het is idd geen dialect maar een taal.
en nee, ik praat het ook niet als ik weet dat mensen mij niet kunnen verstaan...

wat betreft de dorpsfeesten, ik dacht dat het echt iets "Fries" was Tong uitsteken

Ohja,, we hebben ook onze eigen sporten nog Knipoog

Fierljeppen,, Keatsen (kaatsen)

En ons eigen zinnetje (typen kan ik het niet maar dit is het ongeveer) : Buter Brea en Griene tsjiis, wa dat net seazen kin is gjin oprjochte Frys Haha! Tong uitsteken

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: jonge friese meisjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 11:48

Haha ja dat zinnetje ken ik ook *LOL*

Dorpsfeesten heb je ook wel in Brabant, is gewoon iets algemeens Lachen

Maar goed, het ging hier eigenlijk om die meisjes in Friesland die dus zoenen voor een drankje Schijnheilig

Sanneh14
Berichten: 1806
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: ---

Re: jonge friese meisjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 11:52

eigenlijk wel ja Knipoog

maar goed, dat doe ik niet Schijnheilig Tong uitsteken

anke2002

Berichten: 810
Geregistreerd: 01-11-02
Woonplaats: Sneek city

Re: jonge friese meisjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 12:54

Ik heb nog nooit gezoend voor een drankje. Tong uitsteken Ik denk dat er best meisjes in Friesland zijn die wel voor een drankje zoenen, maar in andere provincies van Nederland gebeurt dat vast ook wel.

Faelivrin

Berichten: 15454
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: Rijnsburg

Re: jonge friese meisjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 13:15

Sanneh14 schreef:
hahahahaha, ik zeg niet dat ALLE Friezen nuchter zijn.. Tong uitsteken

En Fries is een officieel erkende taal. Nergens wordt gedaan alsof Friesland een erkend land is..
In onze provincie is het gewoon zo, dat mensen heel veel dingen zelf regelen, zelf dorpsfeesten organiseren en eigen feesten..

Maarja, ik voel mij persoonlijk niet echt aangevallen..

en ja gelderland heeft ook zeker een eigen paardenras, maar daar staat Gelderland niet om bekend..
Het Fryske Hynder is een echt symbool voor Friesland..


Amen. Haha!

Ook ik heb nog nooit gehoort van het bericht van de TS.
En waarom Friesland zo benadrukt word snap ik ook niet. Lachen

Sanneh14
Berichten: 1806
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: ---

Re: jonge friese meisjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 13:43

Faelivrin schreef:
Sanneh14 schreef:
hahahahaha, ik zeg niet dat ALLE Friezen nuchter zijn.. Tong uitsteken

En Fries is een officieel erkende taal. Nergens wordt gedaan alsof Friesland een erkend land is..
In onze provincie is het gewoon zo, dat mensen heel veel dingen zelf regelen, zelf dorpsfeesten organiseren en eigen feesten..

Maarja, ik voel mij persoonlijk niet echt aangevallen..

en ja gelderland heeft ook zeker een eigen paardenras, maar daar staat Gelderland niet om bekend..
Het Fryske Hynder is een echt symbool voor Friesland..


Amen. Haha!

Ook ik heb nog nooit gehoort van het bericht van de TS.
En waarom Friesland zo benadrukt word snap ik ook niet. Lachen



Schijnheilig

joel

Berichten: 1026
Geregistreerd: 05-02-06
Woonplaats: Dessel (B)

Re: jonge friese meisjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 15:25

Faelivrin schreef:
Amen. Haha!

Ook ik heb nog nooit gehoort van het bericht van de TS.
En waarom Friesland zo benadrukt word snap ik ook niet. Lachen

heel simpel, omdat het daar voor het eerst iemand is opgevallen die het dan doorspeeld aan de media.
heeft niets met friesland zelf te maken zoals hier al vaker is gezegd maarjah..

als ik iets een afknapper vind, dan zijn het wel zulke dames die om aandacht vragen, how low can you go

Mandybrandt
Berichten: 317
Geregistreerd: 08-07-05
Woonplaats: Barneveld

Re: jonge friese meisjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 19:18

Sanneh14 schreef:
hahahahaha, ik zeg niet dat ALLE Friezen nuchter zijn.. Tong uitsteken

En Fries is een officieel erkende taal. Nergens wordt gedaan alsof Friesland een erkend land is..
In onze provincie is het gewoon zo, dat mensen heel veel dingen zelf regelen, zelf dorpsfeesten organiseren en eigen feesten..

Maarja, ik voel mij persoonlijk niet echt aangevallen..

en ja gelderland heeft ook zeker een eigen paardenras, maar daar staat Gelderland niet om bekend..
Het Fryske Hynder is een echt symbool voor Friesland..



ja maar wij hebben ook onze eigen dorpsfeesten dus dat vind ik geen argument...Lachen

Sanneh14
Berichten: 1806
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: ---

Re: jonge friese meisjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 11:42

Ik heb al gezegd, dat ik dacht de het iets typisch Fries was, maar goed.. Ik kan me toch ook vergissen? Schijnheilig