Uitheemse giftige spinnen rukken op

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Helderder

Berichten: 10128
Geregistreerd: 13-06-04

Uitheemse giftige spinnen rukken op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 18:13

Uitheemse giftige spinnen rukken op
door Timoteus Waarsenburg
DELFT - De extreem giftige en zelfs dodelijke Australische roodrugspin en de Amerikaanse zwarte weduwe duiken steeds vaker op in Nederland.

Volgens Walter Getreuer, directeur van reptielendierentuin en -opvangcentrum Serpo in Delft, zullen de beide gevreesde spinnen over niet al te lange tijd tot de inheemse dieren van ons land behoren.

De levensgevaarlijke spinnen zijn zwart van kleur en niet groter dan 1,5 cm. De roodrugspin is herkenbaar aan een rode streep op het lijf, de zwarte weduwe aan een rode diabolo op de rug.

"Door alle strenge milieueisen, worden er steeds mildere bestrijdingsmiddelen gebruikt bij geïmporteerde goederen uit verre landen. Daardoor overleven steeds meer spinnen en andere dieren die met partijen planten of tuinmeubelen hier terechtkomen. Bovendien kunnen deze spinnen zich in ons klimaat in leven houden en zelfs voortplanten", aldus Getreuer.

Vanaf dat moment gaat de verspreiding vrij vlot. "De jongen van de roodrugspin en de verwante zwarte weduwe laten zich op dunne spinragdraden door de wind verplaatsen. Zo kunnen zij tot 250 kilometer van hun geboortestek terechtkomen.

" Serpo krijgt per jaar tientallen exotische spinnen binnen die in en rond het huis gevangen worden. Daaronder zitten steeds vaker zwarte weduwen en roodrugspinnen. "Wij hebben getest of die spinnen zich in ons klimaat kunnen voortplanten. En dat lukt. We kregen in een niet verwarmd terrarium van één bevruchte zwarte weduwe maar liefst veertien cocons. Uit elke cocon komen tussen de 100 en 400 jonge spinnetjes."

De zwarte weduwe en de roodrugspin zijn extreem giftig. De beet is zeer pijnlijk en geeft een ziektebeeld dat lijkt op die van een acute blindedarmontsteking. Volgens Serpo is het slachtoffer van een spinnenbeet door verstarring van onder andere de gelaatsspieren niet in staat te vertellen wat er gebeurd is.

Getreuer: "Als zo'n spin je bijt, moet je direct 112 bellen. Doe je dat niet, dan kan de beet dodelijk zijn. Ongeveer 1 procent van de slachtoffers overlijdt dan. Overigens neemt de giftigheid van deze spinnen wel af naarmate ze in kouder gebied leven." Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu heeft geen cijfers over gifspinnen in ons land. " We weten eigenlijk heel weinig over giftige spinnen, omdat ze hier van nature niet voorkomen."

bron; http://www.telegraaf.nl/binnenland/4615 ... en_op.html


Brrr.. ik wás nooit bang voor spinnen Scheve mond

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Uitheemse giftige spinnen rukken op

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 18:15

Yuk, ik BEN al als de dood voor spinnen maar dat kon ik er nog redelijk onder houden met het idee dat hier niks zwaar giftigs zit. ZAT dus... Scheve mond

Maris89

Berichten: 6592
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Uitheemse giftige spinnen rukken op

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 18:19

Ik hou ook niet écht van spinnen, zeker niet nu ik dit heb gelezen. Hoop niet dat ze hier in de buurt komen Scheve mond

gekketeckel

Berichten: 2237
Geregistreerd: 24-06-06
Woonplaats: op mijn bureaustoel

Re: Uitheemse giftige spinnen rukken op

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 18:20

ik krijg meteen overal de kriebels
ik ben als de dood voor spinnen en nu komen die giftige engerds ook nog naar hier brrrr...
groetjes madrieka

tanya89Jarig

Berichten: 3092
Geregistreerd: 06-05-05

Re: Uitheemse giftige spinnen rukken op

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 18:32

Ieuww ieuww ga weg :| ik vind ze ennggg

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Re: Uitheemse giftige spinnen rukken op

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 18:38

Ohja zie je wel...spinnen zijn eng en moorddadig Bloos Ik schijt serieus in mn broek voor die beesten. In Amerika had je ze die een heel eind konden springen, gatver. Als er ooit iemand bij mij op het spreekuur komt met zo'n ding adviseer ik hem/haar dringend een andere dierenarts te zoeken Nagelbijten / Gniffelen

wizewo

Berichten: 2603
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: regio Antwerpen

Re: Uitheemse giftige spinnen rukken op

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 18:43

AAAh...*rent hard weg van dit topic*

Dit hoefde ik nou net niet te weten,... was net niet zo bang meer van spinnen.IEUW!

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Uitheemse giftige spinnen rukken op

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 18:50

Ellebel schreef:
Ohja zie je wel...spinnen zijn eng en moorddadig Bloos Ik schijt serieus in mn broek voor die beesten. In Amerika had je ze die een heel eind konden springen, gatver. Als er ooit iemand bij mij op het spreekuur komt met zo'n ding adviseer ik hem/haar dringend een andere dierenarts te zoeken Nagelbijten / Gniffelen


Als je nu gewoon zegt dat het dier een ernstige pijnlijke ziekte heeft en dat je geen andere mogelijkheid ziet dan helaas, een spuitje? Vork

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Re: Uitheemse giftige spinnen rukken op

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 18:54

Wij hadden vorige week een spin met iets roods op z'n rug in de badkamer Nagelbijten / Gniffelen . Ik ben doodsbang voor spinnen en heb hem dood laten meppen door mijn broertje

Anoniem

Re: Uitheemse giftige spinnen rukken op

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 19:00

Ik was al niet zo dol op spinnen en dan kom ik dit topic tegen. Leuk

Urielle, een spuitje klinkt leuk, maar: hoe, waar en vooral wie? Schoenzool gaat ook hoor Haha!

marloe

Berichten: 4836
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Cuijk

Re: Uitheemse giftige spinnen rukken op

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 19:02

Mijn moeder zet spinnen altijd buiten. Scheve mond Heb haar maar even gezegt dat ze die niet op moet pakken.

Ik vind die beesten zowieso al eng. Scheve mond
Laatst bijgewerkt door marloe op 10-07-06 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

black_kelpie

Berichten: 7856
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Re: Uitheemse giftige spinnen rukken op

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 19:03

Dit zeggen ze eens in de zoveel jaar.. dikke bullshait Lachen

wizewo

Berichten: 2603
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: regio Antwerpen

Re: Uitheemse giftige spinnen rukken op

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 19:05

Dat hoop ik echt van harte...

linny2

Berichten: 652
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: broek op langedijk/noord holland

Re: Uitheemse giftige spinnen rukken op

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 19:06

Uhll..
Eightlegged schreef:
Dit zeggen ze eens in de zoveel jaar.. dikke bullshait Lachen

Ik hoop het Knipoog Maar jij houdt zeker van spinnen Clown *ja avatar Knipoog

black_kelpie

Berichten: 7856
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Re: Uitheemse giftige spinnen rukken op

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 19:08

linny2 schreef:
Uhll..
Eightlegged schreef:
Dit zeggen ze eens in de zoveel jaar.. dikke bullshait Lachen

Ik hoop het Knipoog Maar jij houdt zeker van spinnen Clown *ja avatar Knipoog


Ik heb thuis zo'n 100 vogelspinnen ja Knipoog
Het valt allemaal hartstikke mee hoor, die beesten overleven de winter hier never nooit!

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Re: Uitheemse giftige spinnen rukken op

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 19:11

Nu heeft zelfs emigreren geen nut meer Scheve mond

Anoniem

Re: Uitheemse giftige spinnen rukken op

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 19:13

Eightlegged schreef:
Dit zeggen ze eens in de zoveel jaar.. dikke bullshait Lachen

Wat denk jij, als spinnenkenner, over de bewering dat deze spinnen zich in ons klimaat kunnen voortplanten? En over de mate van giftigheid in ons klimaat?
Ik heb hier vier kinderen rondlopen die regelmatig in het bos spelen. Als ik zo'n bericht lees maak ik mij daar zorgen over. Wij hebben altijd gezegd dat spinnen geen kwaad kunnen en hoogstens een jeukend bultje veroorzaken. Kunnen wij dat blijven zeggen?

black_kelpie

Berichten: 7856
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Re: Uitheemse giftige spinnen rukken op

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 19:13


fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Uitheemse giftige spinnen rukken op

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 19:14

Eightlegged schreef:
Dit zeggen ze eens in de zoveel jaar.. dikke bullshait Lachen


Dikke kans dat het wel erger wordt. Kijk eens naar de verandering van ons klimaat.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Re: Uitheemse giftige spinnen rukken op

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 19:15

Eightlegged schreef:
Het valt allemaal hartstikke mee hoor, die beesten overleven de winter hier never nooit!

Vergeet je niet dat de winters hier zachter worden en dat al steeds meer insecten hier de winter overleven?

wizewo

Berichten: 2603
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: regio Antwerpen

Re: Uitheemse giftige spinnen rukken op

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 19:16

Citaat:
Ik heb thuis zo'n 100 vogelspinnen ja Knipoog
Het valt allemaal hartstikke mee hoor, die beesten overleven de winter hier never nooit!


Maar tot die tijd zitten we er dan wel mee?

black_kelpie

Berichten: 7856
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Re: Uitheemse giftige spinnen rukken op

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 19:16

Marreke schreef:
Kunnen wij dat blijven zeggen?


Ja, voorlopig zeker!
De aarde warmt zich op, en uiteindelijk zal het hier ook warm genoeg worden voor dergelijke soorten maar dat duurt nog heeeeeel lang Knipoog
Zoals ik al zei, eens in de zoveel jaar duikt dit bericht weer op door een of andere grapjas die het nodig vind mensen de stuipen op het lijf te jagen. Bovendien zijn Latrodectus soorten absoluut NIET agressief!

wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Re: Uitheemse giftige spinnen rukken op

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 19:16

Wat onwijs enge spinnen zijn dat zeg Ziek
Ik hoop maar dat het bullshit is.. Bah ik heb al zo'n gigantische rothekel aan spinnen!
Nog fijner als ik deze tegenkom als ik ze te pakken krijg rooster ik ze stuk voor stuk met de elektrische vliegmepper Clown

Tellie

Berichten: 16943
Geregistreerd: 07-11-04

Re: Uitheemse giftige spinnen rukken op

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 19:30

Eightlegged schreef:
Ja, voorlopig zeker!
De aarde warmt zich op, en uiteindelijk zal het hier ook warm genoeg worden voor dergelijke soorten maar dat duurt nog heeeeeel lang Knipoog
Zoals ik al zei, eens in de zoveel jaar duikt dit bericht weer op door een of andere grapjas die het nodig vind mensen de stuipen op het lijf te jagen. Bovendien zijn Latrodectus soorten absoluut NIET agressief!


Maar wel dodelijk als ze je bijten? Clown
En ook al overleven ze niet. Dan kunnen ze alsnog bijten. [Als ze nog leven hea. Staat er een beetje dom. Sigaar ]

black_kelpie

Berichten: 7856
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Re: Uitheemse giftige spinnen rukken op

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 19:31

Ik zou zeggen, maak je druk om het verkeer... minstens 10000000x meer kans op een verkeersongeluk dan een beet van zo'n spin Haha!
Laatst bijgewerkt door black_kelpie op 10-07-06 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt