Gedumpte baby op straat geplet

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Gedumpte baby op straat geplet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 02:35

Iemand ooit de documentaire ''The Dying Rooms'' gezien? De beelden staan nog op m'n netvlies. Het is zo afgrijselijk, het valt eigenlijk niet te beschrijven...

Maanden geleden heb ik een artikel over dit ''meisjesprobleem'' geschreven. Voor degenen die geïnteresseerd zijn:


Citaat:
Erbarmelijke omstandigheden in Chinese weeshuizen

‘Er wordt hard aan gewerkt’

Door Danai Konstantakis

In Amsterdam vindt deze maand het China Festival plaats. Tijdens dit festival wordt Chinese kunst en cultuur in haar volle breedte gepresenteerd. Dit Aziatische land heeft echter ook een andere kant, een kant die op het festival niet belicht wordt. De mensenrechtensituatie in China is, volgens Amnesty International, de afgelopen tien jaar sterk verslechterd. Schendingen zijn wijdverspreid. De omstandigheden in weeshuizen zijn mensonterend. De kinderen worden letterlijk aan hun lot overgelaten. Ze krijgen geen eten, geen schone kleren, geen verzorging of aandacht. Hoewel de situatie in tehuizen de laatste jaren iets verbeterd is, moet er nog veel gebeuren aan dit inhumanitaire probleem.

De Chinese regering heeft de internationale conventie getekend die de rechten van kinderen moet waarborgen. Toch is er in veel weeshuizen sprake van erbarmelijke omstandigheden. Peuters worden op stoelen vastgebonden, zieke en zwakke kinderen worden in een aparte ruimte gelegd. Het personeel komt niet meer bij het kind tot het uiteindelijk overlijdt. Deze ruimtes zijn de zogenoemde ‘Dying Rooms’. In 1996 is hier een documentaire over gemaakt. In veertig landen zagen meer dan honderd miljoen mensen de verschrikkelijke beelden. “De documentaire heeft veel stof doen opwaaien”, zegt Maud Droogleever Fortuyn, beleidsmedewerker kinderrechten bij Unicef.

“Unicef heeft op verschillende manieren gereageerd. We zijn onder andere gaan samenwerken met de overheid om de situatie in weeshuizen te verbeteren. Sindsdien zijn de fysieke omstandigheden en de zorg in de tehuizen sterk verbeterd,” zegt Droogleever Fortuyn. Ze geeft toe dat het nog niet overal in orde is. “Zeker op het platteland is de situatie nog niet goed, maar er wordt hard aan gewerkt.” Unicef werkt, samen met de autoriteiten, aan het opzetten van een pleegzorgsysteem. Op die manier kunnen kinderen in gezinnen worden opgevangen, in plaats van in tehuizen. “Dat is voor de meeste kinderen een veel betere oplossing”, vertelt de kinderrechtendeskundige. In 2000 heeft China de adoptieregels veranderd. Getrouwde stellen die al een kind van zichzelf hebben, mogen nu wél een kind adopteren. “Het blijkt dat veel Chinese families heel graag een pleegkind opnemen. Ook als maatje voor hun kind, dat vaak alleen is door de eenkindpolitiek”, aldus Droogleever Fortuyn.

Eenkindpolitiek
Veel kinderen leven in armoede en zijn slachtoffer van geweld, misbruik en discriminatie. Chinezen beschouwen kinderen als waardevol, maar ze nemen wel een ondergeschikte plaats in binnen de familie. Dit betekent dat er niet echt geluisterd wordt naar hun ideeën, ervaringen en gevoelens. Door het eenkindbeleid van de overheid, willen Chinese families het liefst een zoon. Volgens de traditie zal een jongen voor hen werken als ze zelf te oud zijn. Een meisje gaat het huis uit als ze trouwt. Veel ouders staan daarom hun dochters af. Ze worden te vondeling gelegd, in prullenbakken gegooid of soms zelfs vermoord. Mede hierdoor vormen meisjes een extra kwetsbare groep. Afgelopen zomer zei de Chinese regering dat er maatregelen komen om meisjes te beschermen. Daarmee wil China voorkomen dat vrouwen abortus plegen als ze in verwachting zijn van een dochter, of dat pasgeboren meisjes in de steek worden gelaten. Men wil nu de ouders gaan voorlichten en hogere straffen geven aan ouders die op illegale wijze van hun dochter afwillen. Binnen nu en zes jaar moet de situatie sterk verbeterd zijn. Door middel van onderwijs en voorlichting moeten de mensen begrijpen dat een dochter net zo waardevol is als een zoon.

Country Program
“Unicef is nu nog op diverse terreinen actief in China,” vertelt Droogleever Fortuyn. Onderwijs, gezondheidszorg en de bescherming van kinderen, zijn verschillende aspecten waar de kinderrechtenorganisatie zich mee bezig houdt. “We werken altijd samen met regeringen, dus ook in China. In samenwerking met de autoriteiten, wordt een ‘Country Program’ opgesteld en uitgevoerd. Hierbij wordt ook de lokale bevolking betrokken”, aldus de kinderrechtendeskundige. Unicef werkt er op deze manier aan dat wereldwijd het Verdrag voor de Rechten van het Kind verwezenlijkt wordt. China leert langzaam de hulp van organisaties te accepteren. De situatie in kindertehuizen is iets verbeterd, maar er is nog altijd genoeg te doen. Van de ongeveer 100.000 weeshuizen, heeft slechts een klein percentage een radicale verandering ondergaan. Meisjes worden nog steeds in de steek gelaten, de vooruitgang is langzaam. Droogleever Fortuyn: “Het is de bedoeling dat alle kinderen veilig kunnen opgroeien, zich kunnen ontwikkelen en later volwaardig deel kunnen nemen aan de samenleving.”

-----------------------------kader 1------------------
China
China telt 1,3 miljard inwoners en ongeveer 100.000 weeshuizen. Het afgelopen jaar groeide de Chinese economie met meer dan tien procent. Van deze enorme groei profiteren vooral de bewoners van de stedelijke gebieden in het oosten van het land. De meeste families op het platteland leven nog altijd in schrijnende armoede.

Bron: Plan Nederland en COCOA, Care of China’s Orphaned and Abandoned

-----------------------------kader 2------------------
Feiten en cijfers

• Jaarlijks worden er 30 miljoen baby’s geboren in China.

• Ten tijde van de documentaire ‘The Dying Rooms’, stierf per weeshuis gemiddeld 80% van de kinderen. In sommige gevallen was dat zelfs 100%. Per jaar stierven er in China miljoenen baby’s.

• In 2004 hebben Nederlandse gezinnen 1.368 kinderen geadopteerd. China is het belangrijkste adoptieland. Bijna 60 procent van de buitenlandse kinderen komt daar vandaan. De uit China geadopteerde kinderen zijn voornamelijk meisjes, namelijk 87 procent.

Bron: Care of China’s Orphaned and Abandoned (COCOA) en Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS)


Dit meisje, dat zo aan haar einde moest komen... ze is één van de velen. Het is gewoon afschuwelijk... Verdrietig

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Gedumpte baby op straat geplet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 12:39

En dan vergelijken ze dit met Nederland.....

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Gedumpte baby op straat geplet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 12:54

Gadverdamme, ik word al misselijk bij de gedachte.

solitude
Berichten: 3
Geregistreerd: 11-07-06

Re: Gedumpte baby op straat geplet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 16:42

ik werd er idd ook misselijk van, jézus, hoe kan je in godsnaam zo harteloos en hard zijn dat je ( je eigen?! ) kind zo iets verschrikkelijks aandoet!!! ik zal het echt NOOIT begrijpen..

Tellie

Berichten: 16943
Geregistreerd: 07-11-04

Re: Gedumpte baby op straat geplet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 17:00

Ok. Ik kom terug op m'n weeshuis. Dan is dit kind er inderdaad nog makkelijk vanaf gekomen. In plaats van een langzame dood in een weeshuis. Scheve mond

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Gedumpte baby op straat geplet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 20:48

Vrienden vna mijn ouders hebben een meisje uit China geadopteerd dit jaar, die had het wél goed getroffen. Ze was een pleegkindje bij een rijke familie en ook errug verwend, ze heeft het nu ook super getroffen gelukkig, hopelijk krijgt een ander meisje nu de kans om bij dat pleeggezin te komen China!
Andere vrienden van vrienden van mijn ouders (ja snappie? Tong uitsteken ) hebben zelfs een Chinees jongentje geadopteerd! Ik vond het wel apart omdat je hier eigenlijk nooit van hoort.

Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Re: Gedumpte baby op straat geplet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 21:06

Jeetje.. Dat arme, arme kindje.. Ach gut
Verschrikkelijk..

September

Berichten: 2828
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: Amersfoort

Re: Gedumpte baby op straat geplet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 21:09

OMG wat erg Verdrietig arm kindje.. zoiets doe je toch niet? Wie dumpt nou zijn kindje midden op straat Huilen Boos!

Marye78

Berichten: 5025
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Grave

Re: Gedumpte baby op straat geplet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 17:04

Desiree schreef:
En dan vergelijken ze dit met Nederland.....


Ik neem aan dat je hiermee mijn bericht bedoeld, sorry. Ik wist echt niet dat het zo erg was in China, dat dat iets van vroeger was. Ik neem mijn bericht terug.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Gedumpte baby op straat geplet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 17:34

Marye78 schreef:
Desiree schreef:
En dan vergelijken ze dit met Nederland.....


Ik neem aan dat je hiermee mijn bericht bedoeld, sorry. Ik wist echt niet dat het zo erg was in China, dat dat iets van vroeger was. Ik neem mijn bericht terug.

Dat klopt. Ik ben blij dat je ziet hoe erg het daar is, en dat gelukkig hier waar wij leven het het niet ZO erg is. De mentaliteit in China is zo hard en ronduit wreed. Zowel voor mensen als voor dieren. Ook met dieren gebeuren er de vreselijkste dingen en daar kraait ook geen haan naar. En daar waar men slecht is voor dieren, is men meestal ook niet goed voor mensen.

Men geeft de een kind per echtpaar politiek de schuld. Maar het ligt aan de historie en de cultuur. Er is in China een tijd geweest en dat is nog niet zo heel lang geleden, dat de mensen elkaar vervolgden voor de onbenulligste dingen.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Re: Gedumpte baby op straat geplet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 17:41

China staat nog altijd op nummer 1 voor de meest uitgevoerde executies... Als ik het goed heb, zijn er nog streken waar ze aan het klein houden van meisjesvoeten doen (een vreselijke verminking!), en mijn instructrice is vorig jaar in Tibet geweest en heeft met eigen ogen gezien hoe de Tibetaanse bevolking er nog altijd onderdrukt wordt...

Dusja, in China wonen de meeste mensen dan waar ook ter wereld, en helaas zitten er ook een heleboel bij met de meest vreemde gewoonten. Maar aangezien de economie zo goed draait, knijpen de grote staatsmachten maar even een oogje toe voor de vele wanpraktijken Lips are sealed .

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Gedumpte baby op straat geplet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 19:54

Tiber word idd zwaar onderdrukt door China, het is echt vreselijk wat daar gebeurt maar dat heeft niks te maken met wat er binnen China gebeurt Tong uitsteken China moet wakker geschud worden, maar blijkbaar willen ze niet zien wat er gebeurt

Jaduuh

Berichten: 9407
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Gent

Re: Gedumpte baby op straat geplet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 20:33

Jezus, was ontzettend ziek. Scheve mond
't arme kind.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Gedumpte baby op straat geplet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 20:37

BrittKitt schreef:
Tiber word idd zwaar onderdrukt door China, het is echt vreselijk wat daar gebeurt maar dat heeft niks te maken met wat er binnen China gebeurt Tong uitsteken China moet wakker geschud worden, maar blijkbaar willen ze niet zien wat er gebeurt

Maar het zegt WEL iets over China, over hoe er gedacht wordt.

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Re: Gedumpte baby op straat geplet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 21:36

auk schreef:
In een Chinese stad is een in een zak gedumpte baby midden op een drukke straat een uur lang overreden door auto's. Dat melden Chinese media zondag.

Op een naburige markt zagen kooplieden dat de zak meerdere malen werd overreden. Aangezien ze dachten dat het vuilnis was besteedden ze er verder geen aandacht aan. Toen de zak openscheurde en er een armpje zichtbaar werd grepen ze in.

Het tijdstip van overlijden van de baby is nog onduidelijk. Door DNA-onderzoek hoopt de politie de ouders te kunnen vinden.

Bron: fok.nl

sorry maar hoe ziek is dit!!! het is toch niet meer normaal!!!


ik hoorde het pas ook maar je mag best weten ik werd er direct kots misselijk van, dat snap je niet he... hoe mensen zo een kind op straat kunnen dumpen, maar ik hoop dat ze via DNA-test erachter kunnen komen, maar de kans zal klein zijn... i.v.m al beschadigde bewijs stukken maar laten we hopen.

vreselijk echt ik vind het gewoon ziekelijk, de hele wereld is met de dag ziekelijker aan het worden... je hoort iedere dag weer een bak met ellende.

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Gedumpte baby op straat geplet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 14:11

Desiree schreef:
Men geeft de een kind per echtpaar politiek de schuld. Maar het ligt aan de historie en de cultuur.

Dat is wel een belangrijk punt wat betreft het ''meisjesprobleem''.

Toekie schreef:
Door het eenkindbeleid van de overheid, willen Chinese families het liefst een zoon. Volgens de traditie zal een jongen voor hen werken als ze zelf te oud zijn. Een meisje gaat het huis uit als ze trouwt. Veel ouders staan daarom hun dochters af. Ze worden te vondeling gelegd, in prullenbakken gegooid of soms zelfs vermoord.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Re: Gedumpte baby op straat geplet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 14:12

Gatver... Baby aan purée gereden...

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re: Gedumpte baby op straat geplet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 14:16

wat een vreselijk verhaal!

Dreamy

Berichten: 24067
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Re: Gedumpte baby op straat geplet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 14:29


Rinskee
Berichten: 3916
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: In nederland

Re: Gedumpte baby op straat geplet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 16:04

ben echt even sprakeloos Scheve mond
wat erg.. hoe kun je dan is er echt iets mis in je hoofd..
en die weeshuizen en dat filmpje die mensen verdienen geen kinderen..

ik vind het echt bruut..

Liedje

Berichten: 9899
Geregistreerd: 27-07-05
Woonplaats: Nijmegen

Re: Gedumpte baby op straat geplet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 20:13

Lips are sealed
Te erg voor woorden Scheve mond

Kady_

Berichten: 2041
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: was glen_vanii

Re: Gedumpte baby op straat geplet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 20:21

ahh jak, wat een rot nieuws, hoe sommige mensen kunnen handelen Misselijk

roxiie

Berichten: 7831
Geregistreerd: 22-09-05

Re: Gedumpte baby op straat geplet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 20:23

Vreselijk dat zoiets gebeurd, maar ergens heeft de regering van China dit zelf veroorzaakt door hun een kinds politiek..

ShirleyA

Berichten: 2001
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Purmerend

Re: Gedumpte baby op straat geplet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 20:24

Gatver, stel je rijdt over een zak en later hoor je dat daar een arm weerloos babytje in zat..... ik zou gek worden!
Wat diep en diep triest dat de regering van zo'n land mensen tot zo'n daad laat komen (vootop gesteld dat dat de reden is). Hoe wanhopig moet een moeder zijn... De chinees sterft uiteindelijk wel uit op deze manier... er schijn al n mannen-overschot te zijn. Tja....
Het wordt hoe dan ook tijd dat deze 1kind-regel herzien wordt.
Hoe dan ook ik vind dit een zeer triest verhaal, een moeder wil altijd t beste voor haar kind en dan dit..... wat een verdriet!

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Gedumpte baby op straat geplet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 20:26

jeetje, triest is dit gewoon..