ID tonen zonder reden?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Charaz

Berichten: 24321
Geregistreerd: 12-04-02

Re: ID tonen zonder reden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 10:51

Nee een conducteur mag dat niet doen, maar ze kunnen geloof ik wel de politie bellen daarvoor.

stefoo

Berichten: 320
Geregistreerd: 24-01-06
Woonplaats: Dronten

Re: ID tonen zonder reden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 11:59

Je hoeft ook geen boete te krijgen omdat je geen id bij je hebt, Maar dan moet je wel DEZELFDE dag nog naar het politie bureau om hem te laten zien

Anoniem

Re: ID tonen zonder reden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 13:44

stefoo schreef:
Je hoeft ook geen boete te krijgen omdat je geen id bij je hebt, Maar dan moet je wel DEZELFDE dag nog naar het politie bureau om hem te laten zien


Dat mag maar officieel krijg je wel een boete voor niet kunnen tonen, heb je een coulante agent, mag je komen naar het bureau. Evenzo met rijbewijzen, eigenlijk niet op eerste order kunnen tonen is boete.

Conducteur vraagt naar je plaatsbewijs en als hij twijfelt vraagt hij naar je ID, kun je je niet identificeren dan laat hij de politie komen. Trouwens opgeven valse naam is strafbaar dus als hij vermoed dat je de boel bedot, zal hij de politie laten komen en blijf je volhouden dat je je zus bent, heb je echt wel een probleem.

Charaz

Berichten: 24321
Geregistreerd: 12-04-02

Re: ID tonen zonder reden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 15:34

Of je moet ook haar ID meenemen haha.

milo

Berichten: 4914
Geregistreerd: 26-11-04
Woonplaats: Lelystad

Re: ID tonen zonder reden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 21:13

bij ons gebeurd het vaak s'avonds, bij het station. dit vind ik best goed. maar als je nou overdags an het shoppen bent en dan wordt het gevraagt, sja....

flowerxxx

Berichten: 2070
Geregistreerd: 26-04-03

Re: ID tonen zonder reden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 11:31

Ik vind het heel erg goed dat er een ID plicht is. Dat maakt het voor alle soorten controles veel makkelijker. Er kan immers altijd wat gebeuren waar je zelf geen grip op hebt. De huidige ID kaarten zijn heel klein en kosten ook niet heel veel.

Een ambtenaar mag je alleen verzoeken je ID te tonen als daar aanleiding voor is!! Nooit zonder reden. Een geldige reden is bijvoorbeeld als jij geen kaartje kunt tonen bij controle (bus, trein etc). Of als men je vraagt als getuige of bij een controle. Op dat moment is er dus een geldige reden om jou te vragen naar ID. Stel jij fietst langs een controle dan is het soort controle van belang. Maar als jij op een fietst met gebreken rijdt mag men je toch aanhouden (denk aan geen licht, rem kapot, door rood licht rijden, gevaarlijk gedrag etc). Een politieambtenaar heeft namelijk een algemene opsporingsbevoegdheid, een conducteur heeft dit niet.

Alleen de politie mag jou dan ook een boete geven voor het niet tonen van je ID kaart die is 50 euro. De conducteur mag je wel aanhouden en overdragen aan de politie. Zit jij in de trein zonder kaart of id dan heb je dus een groot probleem. Op het eerste station zal de spoorwegpolitie worden gewaarschuwd en jij wordt afgevoerd.

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Re: ID tonen zonder reden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 12:28

Ik ben nog nooit gecontroleerd op id (afkloppen), en dat is maar goed ook want ik heb hem nooit bij me. Lachen
Dan kan ik de hele dag met dat ding gaan lopen sjouwen, van gewone kleding naar rijkleding naar werkkleding...dacht het dus niet.

Ann

Berichten: 13315
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Re: ID tonen zonder reden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 12:33

Ik heb hem standaard bij me in mijn portemonnee, net zoals mijn rijbewijs, kentekenpapieren van de auto enz. Ik begrijp die ophef om hem even te laten zien niet. Het is een kleine moeite en in echte noodsituaties ook in je eigen belang.

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: ID tonen zonder reden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 12:58

Ik heb een paspoort en die past niet in mijn portemonnee Lachen
De kans dat ik mijn paspoort verlies, kwijtraak of beschadigd laat worden is voor mij te groot. Daarbij zie ik niet welke meerwaarde het paspoort heeft voor noodsituaties, ik draag mijn naam een keer of 9 bij mij, waarvan minstens 2 met pasfoto. En een briefje met 'in geval van nood waarschuwen'.

(Even checken, ik heb
- verzekeringspasje: naam, Sofi, geboortedatum
- donorcodicil: naam, geboortedatum (en een verkeerd adres)
- Inschrijvingspas uni (2x): Naam, pasfoto en geboortedatum
- Ziekenhuispasje: Naam, geboortedatum, huisarts en adres
- OV jaarkaart: Naam, pasfoto en geboortedatum
- NS-pas: Naam en geboortedatum
- Biebpas (geen naam maar is wel te achterhalen via admin)
- bankpas: alleen naam, overige gegevens te achterhalen via admin )


Kortom: in geval van nood is er wel te achterhalen wie ik ben Haha!
Kijk, dat je soms wat nauwkeuriger ID moet overleggen snap ik natuurlijk. Als je contracten ondertekent of je ergens inschrijft - dat vind ik prima. Maar verder? Voor het gewoon dagelijks leven is een paspoort echt niet nodig.

(En die onzin dat je tegenwoordig ook nog eens regelmatig afschriften uit de Gemeentelijke BasisAdministratie moet overhandigen, daar word je ook niet vrolijk van. Niet alleen het geld is vervelend, maar ook het probleem dat je er zo weer een paar uur mee kwijt bent om het op te halen.)

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Re: ID tonen zonder reden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 14:26

Zelf heb ik altijd mijn rijbewijs bij me.

Mijn paspoort zou ook niet in mijn portemonnee passen.

Maar het schijnt dat als je een kopie van je paspoort in je portemonnee doet een hoop agenten daar genoegen mee nemen. Al kun je natuurlijk altijd nou net de verkeerde treffen.

joel

Berichten: 1026
Geregistreerd: 05-02-06
Woonplaats: Dessel (B)

Re: ID tonen zonder reden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 14:37

Cyntje schreef:
Naar mijn weten mag een agent gewoon willekeurig om ID vragen... mijn broertje is agent... Vork Maar ik weet het niet 100% zeker... als je het zeker wil weten dan vraag ik het hem!

hij mag het zien, maar niet in handen nemen als er geen reden is, net als de bewakers van securitas enzow bij bedrijven. geef nooit je ID af....

flowerxxx

Berichten: 2070
Geregistreerd: 26-04-03

Re: ID tonen zonder reden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 14:44

Niet zeuren en gewoon een id kaart aanschaffen. Kost nog niet eens 30 euro dacht ik. Heb een ID naast mij paspoort (die ga je inderdaad niet meeslepen). Je hebt je geld/bankpas etc toch ook altijd bij je?? Zou het risico met een kopie niet nemen dit is officieel niet geldig. En een boete is 20euro duurder dan een ID

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: ID tonen zonder reden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 14:54

Persoonlijk vind ik 30 euro best veel geld voor iets waarvan ik het nut niet kan bedenken Lachen
(En dat is het hele punt. Ik zie een boel nadelen, maar vooral geen voordelen. Ik geloof niet dat de ID-plicht Nederland veiliger maakt. En dus is mijn motivatie om er geld aan uit te geven en moeite voor te doen vrij laag.)

Bij vervanging na verlies moet je overigens extra kosten betalen. En ik ben regelmatig in situaties dat ik niet goed op mijn spullen kan letten. Zoals gezegd: in die gevallen zorg ik dat ik geen waardevolle spullen op zak heb, en dus ook geen ID-kaart of paspoort.

Targaryen

Berichten: 9350
Geregistreerd: 13-09-05

Re: ID tonen zonder reden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 15:44

Nu je het zegt, agenten hebben mij ook al een aantal keer gevraagd of ik mijn ID wilde tonen.. Ach, zolang ze me verder niks doen zal het allemaal wel in orde zijn denk ik.

Anieke89

Berichten: 2138
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Hengelo

Re: ID tonen zonder reden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 23:02

Ze mogen alleen naar je ID vragen als je ook echt wat 'misdaan' hebt!
maar het is toch belachelijk dat je altijd zow een idioot pasje bij je moet hebben :S ik ga echt niet elke keer als ik naar mijn paard ga, of naar werk of naar school zow een ding meesjouwen :S

Anoniem

Re: ID tonen zonder reden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 23:05

Het maakt Nederland niet veiliger maar wel controleerbaarder. In sommige gevallen is het gewoon nodig, soms is het gewoon om veiligheid te waarborgen nodig om te weten wie je voor je hebt.

joel

Berichten: 1026
Geregistreerd: 05-02-06
Woonplaats: Dessel (B)

Re: ID tonen zonder reden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 18:18

best vreemd.. in Belgie is het verplicht je indentiteitskaart op zak te hebben. dus geen gezooi met ID kaarten

woofie
Berichten: 2147
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: vaassen

Re: ID tonen zonder reden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 19:04

joel schreef:
best vreemd.. in Belgie is het verplicht je indentiteitskaart op zak te hebben. dus geen gezooi met ID kaarten

Haha! id kaart= indentiteitskaart Haha!

Jaduuh

Berichten: 9407
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Gent

Re: ID tonen zonder reden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 20:03

woofie schreef:
joel schreef:
best vreemd.. in Belgie is het verplicht je indentiteitskaart op zak te hebben. dus geen gezooi met ID kaarten

Haha! id kaart= indentiteitskaart Haha!


Ik wou net zeggen. Nagelbijten / Gniffelen Geloof dat dat hetzelfde is. Haha!

Mm, volgens mij mogen ze er inderdaad alleen om vragen wanneer je werkelijkwaar wat fout hebt gedaan. [dat kan natuurlijk om een heel klein banketstaaf dingetje zijn]
Daarom houd ik me maar goed aan de regels. Vork

Njen

Berichten: 3861
Geregistreerd: 16-05-05
Woonplaats: Breda

Re: ID tonen zonder reden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 20:14

Ik heb geen id kaart, alleen een paspoort, maar dat ga ik niet elke keer meeslepen. Ik heb laatst een id kaart willen aanvragen, maar dan moest ik weer eerst een oud europese id kaart ofzoiets laten zien, die ben ik dus kwijtgeraakt, dan moest ik dus eerst weer aangifte gaan doen bij de politie blablabla, inmiddels ben ik dus nog steeds id-loos, vind het onzin om aangifte te gaan doen als die stomme kaart ergens tussen de zooi in huis ligt en dan ook nog eens een boete te gaan betalen. Mijn paspoort had ik trouwens wel bij, maar dat was dus niet genoeg. Die controles ontwijk ik altijd, omdat ik ze meestal van te voren zie aankomen, laatst waren ze alleen heel banketstaaf bezig van de politie, gingen ze recht voor het hek van de school staan, nou die zullen hun aantal bekeuringen zeker gehaald hebben, de helft van de klas kwam pas het 2de lesuur opdagen, zoveel mensen waren aangehouden, dat vind ik dus echt nergens opslaan, ga boeven vangen ofzo. Veel schieten ze er toch niet mee op.

Njen

Berichten: 3861
Geregistreerd: 16-05-05
Woonplaats: Breda

Re: ID tonen zonder reden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 20:15

Trouwens, ik heb niet altijd me portemonnee bij, dus die stomme id-kaart raak ik dan toch meestal kwijt, netzoals ik meestal me portemonnee kwijt ben;)

joel

Berichten: 1026
Geregistreerd: 05-02-06
Woonplaats: Dessel (B)

Re: ID tonen zonder reden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 22:09

woofie schreef:
joel schreef:
best vreemd.. in Belgie is het verplicht je indentiteitskaart op zak te hebben. dus geen gezooi met ID kaarten

Haha! id kaart= indentiteitskaart Haha!

ja weet ik maar ben beetje verward, sommigen hebben geen ID kaart, anderen weer wel, sommigen hebben een paspoort maar geen id kaart..

sorry maar paspoort en ID kaart is bij ons hetzelfde Haha!
heb nu sinds dit jaar zo een digitaal paspoort (ID kaart) en dat is het enige dat we hebben hier, en dat ben je verplicht op zak te hebben net als je rijbewijs enzow.

MarloesRixt

Berichten: 4816
Geregistreerd: 25-03-05
Woonplaats: Heerenveen

Re: ID tonen zonder reden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 22:13

ik hoorde laatst dat ze je ieder moment van de dag mogen vragen om je ID te laten zien, ik wist dit ook niet en ben er ook nog niet zeker van of het wel écht zo is Clown
zou het raar vinden als dat zo kon eigenlijk

joel

Berichten: 1026
Geregistreerd: 05-02-06
Woonplaats: Dessel (B)

Re: ID tonen zonder reden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 22:15

kijken mogen ze altijdt, elke minuut van de dag zonder reden, maar in ontvangst nemen mogen ze nooit zonder deftige reden.

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Re: ID tonen zonder reden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 00:53

zoutje2006 schreef:
Ze mogen alleen naar je ID vragen als je ook echt wat 'misdaan' hebt!
maar het is toch belachelijk dat je altijd zow een idioot pasje bij je moet hebben :S ik ga echt niet elke keer als ik naar mijn paard ga, of naar werk of naar school zow een ding meesjouwen

Nee, hoor....
Dat meesjouwen zal wel meevallen, zo zwaar is het ook weer niet Cool Je bent het gewoon verplicht. En... het is best handig dat als jij ondersteboven wordt gereden of van je paard valt of wat dan ook.. men weet wie je bent en wie te waarschuwen!

Njen schreef:
Trouwens, ik heb niet altijd me portemonnee bij, dus die stomme id-kaart raak ik dan toch meestal kwijt, netzoals ik meestal me portemonnee kwijt ben;)
Trouwens, ik heb niet altijd me portemonnee bij, dus die stomme id-kaart raak ik dan toch meestal kwijt, netzoals ik meestal me portemonnee kwijt ben;)

Hetzelfde....