Is armoede in Nederland een keuze?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ashquar

Berichten: 1229
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 18:16

Dat zeg ik, discriminatie. En ouderdom enzo kan ook een reden zijn dat je nog geen pensioengeld hebt en alles. Maar als je gewoon naar school bent gegaan kan je echt niet heel arm zijn hoor. Oké, als je alles vergokt ofzo.

Anoniem

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 18:18

Santos_ schreef:
Dat zeg ik, discriminatie. En ouderdom enzo kan ook een reden zijn dat je nog geen pensioengeld hebt en alles. Maar als je gewoon naar school bent gegaan kan je echt niet heel arm zijn hoor. Oké, als je alles vergokt ofzo.


Haha!

Ashquar

Berichten: 1229
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 18:22

Dan heb je toch een opleiding? En kan je gaan werken. Knipoog

Anoniem

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 18:24

mmmm Ja Pling Clown

Enigma

Berichten: 44
Geregistreerd: 01-02-06
Woonplaats: Rotterdam

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 19:04

Santos_ schreef:
Dat zeg ik, discriminatie. En ouderdom enzo kan ook een reden zijn dat je nog geen pensioengeld hebt en alles. Maar als je gewoon naar school bent gegaan kan je echt niet heel arm zijn hoor. Oké, als je alles vergokt ofzo.


Zucht...
En die mensen dan die gewoon echt niet meer kunnen werken, ook al zijn ze nog heel jong, willen ze nog zo graag en hebben ze een hoge opleiding? Ongelukken, ziekte, medisch falen, psychische gesteldheid, noem maar op.
En natuurlijk, net zo arm als hongersnood-mensen in Derde Wereld landen zul je hier in Nederland niet zo gauw worden, maar er zijn genoeg voorbeelden van mensen die geen kachel of licht hebben omdat ze hun rekeningen niet meer kunnen betalen e.d. en dat is toch echt niet bijzonder prettig... Daar komen nog de mentale gevolgen van op zo'n manier arm worden en zijn bij en dan is het feest compleet...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 19:40

ARmoede is OOK niet mee kunnen gaan met de rest. Het gaat niet alleen om "geen hobby kunnen onderhouden". Het gaat om zo erg elk dubbeltje om moeten draaien, dat je in sociale kringen eruit ligt. WAnt je kunt niet naar een verjaardag, dat kost geld en je hebt geen geld om iets mee te kunnen nemen. Een keer uitgaan is er ook niet bij, is geen geld voor. Niet een keer mensen kunnen uitnodigen bij je thuis, want dan moet je ook het een en ander in huis hebben en daarvoor is ook geen geld.
Dan voel je je ook behoorlijk alleen staan hoor.

Ik vind de vergelijking met de 3e wereld dus inderdaad krom en sluit me wederom aan bij wat Enigma zegt.

Enigma

Berichten: 44
Geregistreerd: 01-02-06
Woonplaats: Rotterdam

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 20:10

Desiree schreef:
ARmoede is OOK niet mee kunnen gaan met de rest. Het gaat niet alleen om "geen hobby kunnen onderhouden". Het gaat om zo erg elk dubbeltje om moeten draaien, dat je in sociale kringen eruit ligt. WAnt je kunt niet naar een verjaardag, dat kost geld en je hebt geen geld om iets mee te kunnen nemen. Een keer uitgaan is er ook niet bij, is geen geld voor. Niet een keer mensen kunnen uitnodigen bij je thuis, want dan moet je ook het een en ander in huis hebben en daarvoor is ook geen geld.
Dan voel je je ook behoorlijk alleen staan hoor.


Die woorden zocht ik om de situatie te omschrijven, dank je wel.

Anoniem

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 20:34

lies schreef:
Chiqa schreef:

ik ga nu met mn SLK naar de stad, de winkels leegkopen en uit eten met mn vriendin.



Gaaaap
Batavus SLK?



lies schreef:
D'as vet cabrio hoor, met windkracht tien zit je kapsel in je onderbroek....


Je zet jezelf steeds meer voor schut Liesje.
Een cabrio rijdt je over het algemeen niet met windkracht tien,
ten tweede...nog nooit van een windschot gehoort, nee tuurlijk niet, kan je alleen van dromen Dromen

Maar ik zou ook met die laatste stuiptrekkingen aankomen hoor als ik zo werd vast gekletst.

Ik heb overigens errug genoten van het mooie weer.

On topic;

Santos_ schreef:
Armoede is vaak wel een keuze. Je had zelf beter je best kunnen doen op school. Maar soms krijg je ook een minder baan door discriminatie, maar als je maar hard genoeg wilt lukt het wel.
Armoede is vaak wel een keuze. Je had zelf beter je best kunnen doen op school. Maar soms krijg je ook een minder baan door discriminatie, maar als je maar hard genoeg wilt lukt het wel.


Hier sluit ik mij helemaal bij aan, amen.
Nuances zijn er altijd, daarom is dit probleem idd niet zo zwart wit als wij hier neer proberen te zetten.

Anoniem

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 20:48

Die qoute over windkracht 10 was niet van Lies Clown

Anoniem

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 20:57

faye schreef:
Die qoute over windkracht 10 was niet van Lies Clown


Je heb gelijk Haha! Was van Russel he?
Zijn twee vriendjes dus heb ze denk ik doorelkaar gehaald Bloos!
Stom van me, mijn excuses Lies.

Anoniem

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 21:10

Dat was idd Russel Ja

Anoniem

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 21:59

Chiqa schreef:
faye schreef:
Die qoute over windkracht 10 was niet van Lies Clown


Je heb gelijk Haha! Was van Russel he?
Zijn twee vriendjes dus heb ze denk ik doorelkaar gehaald Bloos!
Stom van me, mijn excuses Lies.



He Lies wij zijn vriendjes Ach gut , idd Chiqa gevoel voor humor heb je niet, maar bot naar anderen kun je wel zijn en wie de bal kaatst.... maar die ken jij ook niet.

Karl66

Berichten: 29755
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 22:23

Santos_ schreef:
Dat zeg ik, discriminatie. En ouderdom enzo kan ook een reden zijn dat je nog geen pensioengeld hebt en alles. Maar als je gewoon naar school bent gegaan kan je echt niet heel arm zijn hoor. Oké, als je alles vergokt ofzo.


Jammer genoeg heeft niet iedereen de capaciteiten om naar de universiteit te gaan. Het grootste deel van de middelbare schoolleerlingen doet VMBO. Het gros van de mensen komt uiteindelijk uit op een baan waarmee ze tussen de 1500 en 2500 euro verdienen. Als er dan iets mis gaat en je komt op 70% en uiteindelijk op bijstandsniveau uit, dan heb je niet zoveel speelruimte. Dat heeft weinig te maken met het wel of niet halen van een middelbare schooldiploma.

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 23:29

Enigma schreef:
Desiree schreef:
ARmoede is OOK niet mee kunnen gaan met de rest. Het gaat niet alleen om "geen hobby kunnen onderhouden". Het gaat om zo erg elk dubbeltje om moeten draaien, dat je in sociale kringen eruit ligt. WAnt je kunt niet naar een verjaardag, dat kost geld en je hebt geen geld om iets mee te kunnen nemen. Een keer uitgaan is er ook niet bij, is geen geld voor. Niet een keer mensen kunnen uitnodigen bij je thuis, want dan moet je ook het een en ander in huis hebben en daarvoor is ook geen geld.
Dan voel je je ook behoorlijk alleen staan hoor.


Die woorden zocht ik om de situatie te omschrijven, dank je wel.


Dit is dus exact wat ik bedoelde met mijn vorige posts. Dat vind ik dus ook een behoorlijke vorm van armoede, niet mee kunnen doen aan de maatschappij, omdat je noodgedwongen van het minimum moet leven, wat voor rede dan ook..

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 11:57

Santos_ schreef:
Armoede is vaak wel een keuze. Je had zelf beter je best kunnen doen op school. Maar soms krijg je ook een minder baan door discriminatie, maar als je maar hard genoeg wilt lukt het wel.
Armoede is vaak wel een keuze. Je had zelf beter je best kunnen doen op school. Maar soms krijg je ook een minder baan door discriminatie, maar als je maar hard genoeg wilt lukt het wel.

Is dit een keuze ja:?
Desiree schreef:
ARmoede is OOK niet mee kunnen gaan met de rest. Het gaat niet alleen om "geen hobby kunnen onderhouden". Het gaat om zo erg elk dubbeltje om moeten draaien, dat je in sociale kringen eruit ligt. WAnt je kunt niet naar een verjaardag, dat kost geld en je hebt geen geld om iets mee te kunnen nemen. Een keer uitgaan is er ook niet bij, is geen geld voor. Niet een keer mensen kunnen uitnodigen bij je thuis, want dan moet je ook het een en ander in huis hebben en daarvoor is ook geen geld.
Dan voel je je ook behoorlijk alleen staan hoor.

Ik vind de vergelijking met de 3e wereld dus inderdaad krom en sluit me wederom aan bij wat Enigma zegt.



Ik heb de indruk dat sommigen hier weinig kranten lezen en gewoon geen benul hebben van wat er zich afspeelt in de maatschappij.

Hurrycane

Berichten: 1448
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Papenburg OT Aschendorf - Duitsland

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 20:36

Chiqa schreef:
Wil niet banketstaaf zijn, maar dat zijn óók allemaal keuzes
Ik neem nooit kinderen, dat is een keus van me.
Ik hoef niet te verbouwen wan tik woon in een huurhuis, een keus van me.
Ík hoef geen Neckerman schulden, want ik krijg mn meubels, of haal ze goedkoop van Marktplaats.

Allemaal keuzes die ik bewust maak om een hoog saldo te kunnen handhaven en een prettige levenstandaard.


Ik wil ook niet banketstaverig doen maar in de ogen van heel wat mensen zal jou "prettige levensstandaard" behoorlijk armoedig klinken. Ach gut

Yabloko

Berichten: 1423
Geregistreerd: 08-09-05

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 22:34

Desiree schreef:

Ik heb de indruk dat sommigen hier weinig kranten lezen en gewoon geen benul hebben van wat er zich afspeelt in de maatschappij.



Dit is helemaal waar.

Een goede tip voor iedereen die het met de stelling eens is: start een hulpgroep ala Ratelband waarin je mensen zo goed kan uitleggen dat armoede een keuze is.

"Armoede is a state of mind" Koe Koe

Succes gegarandeerd.

Vanessa24
Berichten: 2202
Geregistreerd: 10-05-06

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 08:46

Santos_ schreef:
Armoede is vaak wel een keuze. Je had zelf beter je best kunnen doen op school. Maar soms krijg je ook een minder baan door discriminatie, maar als je maar hard genoeg wilt lukt het wel.


Sorry hoor, maar wat is dit voor een geklets? Niet iedereen heeft de capaciteit om te gaan studeren.
En het is nou eenmaal zo, dat als je goed je best hebt gedaan op school, dat het geen garantie is op een goede baan.
Toen ik klaar was met mijn secretariele opleiding, heeft het mij een jaar gekost om een baan te vinden, ik mocht dan wel een diploma hebben, maar ik had geen werkervaring op dat gebied. En werkgevers hebben liever iemand die een diploma heeft en werkervaring.
Ik had geluk dat er iemand was die mij een kans wou geven.
Sommige mensen krijgen door discriminatie geen mindere baan, maar helemaal geen baan.
Laatst bijgewerkt door Vanessa24 op 10-07-06 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Mer1980

Berichten: 18878
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 09:19

russel schreef:
Ga nog effe door, banen in de uitverkoop gooien, wie weet vang ik nog een visje Haha!

Weetje wat ook foute boel is? Ik ga me aanmelden voor die fulltime schoonmaakjob, moet natuurlijk wel mijn eigen auto gebruiken toch? Niet iedereen heeft dat, maar goed en ik doe dat een tijd en ik solliciteer vrolijk verder..... Werkgevers zijn daar niet van gecharmeerd want dat mis je kennelijk iets wat zij niet zien, JIJ kan toch beter krijgen?? Met jouw werkervaring en opleiding??? Die fiets ken ik nl al. Een jaartje thuiszorg gedaan, afin noemde het zo op mijn CV, was gewoon poetsen bij mensen met een persoonsgebonden budget, je moet wat zeggen toch?? Nou echt alsof ik een stinkwind liet, gesprek was ook snel ten einde.... Sjammer, de reden waarom ik niet bij een schoonmaakbedrijf ga werken, makkelijk verdiend, maar ik wil mij niet in de wielen rijden, dan maar even niets.... Jammer want wat extra's is best lekker.


je krijgt bij mij een auto van de zaak. Ik heb de vacature onder commercieel staan op bokt! Dus niks eigen auto!!!!!

Lame

Berichten: 3570
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Noorden van het land

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 09:24

Hoi...

Ik kom even binnen vallen.... Haha! Ik ben van mening dat het in veel gevallen geen eigen keuze is om in armoede te leven.. Maar dat doet er even niet toe.. Ik heb een vraag.. waar één van jullie misschien wel antwoord op weet..

Wij gaan dit jaar niet op vakantie.. eigenlijk gewoon geen zin, we hebben het prima thuis, genoeg ruimte, als het zonnetje dan ook nog schijnt..helemaal goed.. Nu lag ik gisteravond in bed te bedenken, dat we ons huis van de zomer best kunnen delen met mensen die door geldgebrek niet op vakantie kunnen. Wij hebben een groot huis, grote tuin en voldoende dingen in de buurt die we kunnen doen. Maaaaar... hoe kom ik aan zo'n gezin? Ik zou ze kunnen ophalen en weer wegbrengen.. Het gaat me vooral om een gezin met kinderen.. het is tenslotte nooit leuk als de rest van je klas wel op vakantie gaat en jij niet..

Graag reactie via pb.. Ik hoef niet te horen dat we goed bezig zijn ofzo.. want daarvoor doen we dit niet.. Ik hoor graag of iemand me aan een stichting ofzo kan helpen die hierin bemiddelen ofzo..

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 10:51

PFoeh, pas wel op wat en wie je in huis haalt hoor! Bekende mensen zijn al niet in te schatten, laat staan onbekende mensen. Mijn vriend zou me al zien aankomen.....

Maar Lame, ergens hebben wij makkelijk praten. Wij wonen buiten op het mooie en rustige platteland. Dan heb je echt zowiezo minder behoefte aan vakantie hoor.

Maar figuren die 2 of 3x per jaar weg moeten, die moeten niet zeuren over geldgebrek. Die werken hun eigen armoede in de hand.

Lame

Berichten: 3570
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Noorden van het land

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 11:01

Desiree.. maar die rust en ruimte kan ik juist delen toch? En omdat ik wel wil weten wie er in huis komt, ben ik ook op zoek naar een stichting.. Maar ik ben al twee dagen aan het googelen.. kom er niet uit.. !

Anoniem

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 14:34


Schimmelig

Berichten: 6926
Geregistreerd: 07-06-04
Woonplaats: Amsterdam

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 14:37

Lame schreef:
Desiree.. maar die rust en ruimte kan ik juist delen toch? En omdat ik wel wil weten wie er in huis komt, ben ik ook op zoek naar een stichting.. Maar ik ben al twee dagen aan het googelen.. kom er niet uit.. !


Misschien iets via de voedselbank o.i.d. Bloos

Lame

Berichten: 3570
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Noorden van het land

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 14:44

Ja, ik heb inmiddels wel contact met iemand.. Nu even kijken of dit iets is.. Ik laat het nog wel weten.. Bedankt voor het meedenken!!