Is armoede in Nederland een keuze?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:12

Chiqa schreef:
Karl66 schreef:
Chiqa, stel (en hoop voor jou dat het niet gebeurd, maar voor heel veel mensen is het wel realiteit) dat jij alsnog goedgekeurd wordt.

- De verzekering betaalt niet meer, want je bent niet meer afgekeurd.
- Werkgevers zitten niet om jou te springen, want er zit wel een vlekje aan jou (namelijk afgekeurd geweest)
- Je hebt maar tijdelijk recht op een overgangsregeling voor je in de bijstand terecht komt.

Waar kunnen we jouw keuze vinden om in deze situatie terecht te komen vinden?


Ik HEB een VASTE baan. Ik heb een VAST inkomen, met gedeeltelijk een WAO uitkering, dus dit is voor mij niet aan de orde!


Ook dan raak je een deel van je inkomen kwijt.

Stel dat het bedrijf waar jij voor werkt failliet gaat of gaat reorganiseren waardoor jij je baan kwijt raakt, als gedeeltelijk arbeidsongeschikte heb je echt een achterstandspositie op de arbeidsmarkt, daardoor zal het voor jou toch moeilijker zijn om een baan te vinden.

Waar blijft ook hier jouw keuze voor armoede?

Vanessa24
Berichten: 2202
Geregistreerd: 10-05-06

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:15

Dat is inderdaad waar Karl, hoeveel mensen zullen wel niet in een gat terecht komen waarvan ze dachten dat dat nooit zou gebeuren?

lies

Berichten: 9641
Geregistreerd: 09-11-01

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:17

Dan nog overkomt Chiqa niets, want zij kan met geld omgaan Ja

Schimmelig

Berichten: 6926
Geregistreerd: 07-06-04
Woonplaats: Amsterdam

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 15:19

Karl, er zijn ook stellen die scheiden en niet met schulden komen te zitten, omdat dat in goed overleg gaat (ik ken zo'n stel).
Dus als je dan door eigen toedoen in de schulden komt, vind ik het eigen schuld dikke bult, maar of je dat dan armoede mag noemen
Dat vind ik niet.

Anyway. Ik ga er nu echt vandoor! Veel succes met de discussie. Ik hoop dat jullie elkaar niet persoonlijk gaan aanvallen, want dat hoeft helemaal niet Doei!

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:20

Quellian schreef:
Ook dán kunnen ze het ineens weer in de bol krijgen en je weer voor 100% aan het werk hebben. En niemand weet wat de politiek in de toekomst gaat doen en wat voor wijzigingen ze gaan doorvoeren.

Op het moment dat je (deels) afhankelijk bent van steun, zit je nooit 'veilig'. Je zult NOOIT zekerheid hebben wat betreft de toekomst.

Dit is dus geen beschuldiging of persoonlijke aanval, maar een waarschuwing in de hoop dat je je ogen opent.


Daarbij komt dat werkgevers je ook een "vast" inkomen beloven maar daar ook door (behoorlijk smerige) "onbedoelde omstandigheden" van af kunnen stappen. De werknemer wordt tot ver beschermd door de wet, maar er zijn áltijd manieren.

Zekerheid is een illusie

Anoniem

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:22

Karl66 schreef:
Stel dat het bedrijf waar jij voor werkt failliet gaat of gaat reorganiseren waardoor jij je baan kwijt raakt, als gedeeltelijk arbeidsongeschikte heb je echt een achterstandspositie op de arbeidsmarkt, daardoor zal het voor jou toch moeilijker zijn om een baan te vinden.


Jammer dat de zoekfunctie het niet doet.
Maar in januari heb ik mijn ontslag gekregen wegens reotganisatie.
Als ik het topic kan vinden zal ik een link plaatsen.

Ik heb het gewonnen. met als reden? Zwakke positie op arbeidsmarkt.

Dus nogmaals..............spreek niet over dingen waar je geen verstand van heb of nooit in die situatie heb gezeten.

Maar ik ga nu Temmen, want het gaat helemaal nergens meer over.
ik ga nu met mn SLK naar de stad, de winkels leegkopen en uit eten met mn vriendin.
Er is mij in de afgelpen dagen heel veel dudielijk geworden.

Vanessa24
Berichten: 2202
Geregistreerd: 10-05-06

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:22

Schimmelig schreef:
Karl, er zijn ook stellen die scheiden en niet met schulden komen te zitten, omdat dat in goed overleg gaat (ik ken zo'n stel).
Dus als je dan door eigen toedoen in de schulden komt, vind ik het eigen schuld dikke bult, maar of je dat dan armoede mag noemen
Dat vind ik niet.

Anyway. Ik ga er nu echt vandoor! Veel succes met de discussie. Ik hoop dat jullie elkaar niet persoonlijk gaan aanvallen, want dat hoeft helemaal niet Doei!


Dat zullen we niet doen, we wachten netjes totdat je weer in dit topic verschijnt en gaan we weer vrolijk verder.

Vanessa24
Berichten: 2202
Geregistreerd: 10-05-06

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:25

Chiqa schreef:
Karl66 schreef:
Stel dat het bedrijf waar jij voor werkt failliet gaat of gaat reorganiseren waardoor jij je baan kwijt raakt, als gedeeltelijk arbeidsongeschikte heb je echt een achterstandspositie op de arbeidsmarkt, daardoor zal het voor jou toch moeilijker zijn om een baan te vinden.


Jammer dat de zoekfunctie het niet doet.
Maar in januari heb ik mijn ontslag gekregen wegens reotganisatie.
Als ik het topic kan vinden zal ik een link plaatsen.

Ik heb het gewonnen. met als reden? Zwakke positie op arbeidsmarkt.

Dus nogmaals..............spreek niet over dingen waar je geen verstand van heb of nooit in die situatie heb gezeten.

Maar ik ga nu Temmen, want het gaat helemaal nergens meer over.
ik ga nu met mn SLK naar de stad, de winkels leegkopen en uit eten met mn vriendin.
Er is mij in de afgelpen dagen heel veel dudielijk geworden.


Waarom zou hij daar geen verstand van hebben? wie weet in wat voor situatie hij nu in zit, kan jij dat zo vanachter je pc bekijken dan?

Mer1980

Berichten: 18896
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:25

Jeetje zeg wat een topic is dit geworden heb niet eens de moeite genomen om alles nog eens door te lezen.

Maar ok ik heb al eerder gezegd dat ik armoede in heel veel gevallenw el een keuze vindt. Ik werk bij een uitzendbuureau en ik merk dat de mentaliteit zo vreselijks lecht is onder de mensen. Ik ben mij nu bijvoorbeeld al weken de schompes ana het zoeken naar schoonmakers fulltime met een rijbewijs. tegen een salaris van E1550,- bp/m. het minimum loon is E1267,- bruto per maand. Het is dus aanzienlijk meer, ook nog gewone kantooruren. heel simpel baantje, maar geen hond die het wil doen.

ook heb ik thuiswerkbaantjes voor mensen die afgekeurd zijn. Ik kan er nog 40 gebruiken ze moeten alleen de engelse taal machtig zijn en verstand hebben van internet en dan verdienen ze nog E14 bruto per uur. Ook daar kan ik geen mens voor vinden en flexibeler kan gewoon niet. zucht....... mentaliteit is zo ver te zoeken.

Anderzijds heb je de mensen die oud zijn en door het overlijden van hun man in een slechte situatie komen of mensen die door ernstige ziekte niet meer kunnen werken. vreselijk en dan kun je in bepaalde gevallen best spreken van armoede. (al is mijn visie op armoede dat je geen dak meer boven je hoofd hebt en geen eten meer kan betalen) Vreselijk en daar hebben die mensen niet zelf voor gekozen.

Ik denk dat armoede een heel ruim begrip is. Zo zijn er veel plus punten aan onze maatschappij als zorgmaatschappij, maar helaas door de vele fouten kunnen die pluspunten ook min-punten zijn.

Voor ieder geval van 'armoede' dan dan ook wel weer wat te zeggen. De een is het door verkeerde keuzes (dan zou je kunnen spreken van een keuze?) en de ander door pure pech. Zou het dan een onbewuste keuze zijn??? ik denk discutabel. de een wel de ander niet kan ik niet over oordelen.

TS heeft het niet altijd even goed verwoord, maar als je de term armoede nier duidelijk omschrijft in het begin kan het voorkomen dat men je op een gegeven moment niet meer serieus neemt. hwet heeft ook weinig zin om dit nog recht te krijgen.

Ik merk in dit topic ook dat veel mensen een discussie voeren terwijl ze allemaal een andere visie op armoede hebben.

Ik denk dat het beter is dat bepaalde personen via Pb verder hun gelijk gaan halen en dat er een nieuw topic wordt geopend waarin duidelijk wordt omschreven over welke vorm van 'armoede' we het hier hebben. Een discussie is lastig als er zoveel verschillende aspecten zijn binnen dit onderwerp.

lies

Berichten: 9641
Geregistreerd: 09-11-01

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:28

Chiqa schreef:
ik ga nu met mn SLK naar de stad, de winkels leegkopen en uit eten met mn vriendin.


Gaaaap
Batavus SLK?

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:38

Chiqa schreef:
Karl66 schreef:
Stel dat het bedrijf waar jij voor werkt failliet gaat of gaat reorganiseren waardoor jij je baan kwijt raakt, als gedeeltelijk arbeidsongeschikte heb je echt een achterstandspositie op de arbeidsmarkt, daardoor zal het voor jou toch moeilijker zijn om een baan te vinden.


Jammer dat de zoekfunctie het niet doet.
Maar in januari heb ik mijn ontslag gekregen wegens reotganisatie.
Als ik het topic kan vinden zal ik een link plaatsen.

Ik heb het gewonnen. met als reden? Zwakke positie op arbeidsmarkt.

Dus nogmaals..............spreek niet over dingen waar je geen verstand van heb of nooit in die situatie heb gezeten.

Maar ik ga nu Temmen, want het gaat helemaal nergens meer over.
ik ga nu met mn SLK naar de stad, de winkels leegkopen en uit eten met mn vriendin.
Er is mij in de afgelpen dagen heel veel dudielijk geworden.


Chiqa, gelukkig voor jou dat jij je baan nog hebt. Ik probeerde een what if-scenario te schetsen. Er zijn ook mensen in vergelijkbare omstandigheden wel ontslagen (bij ontslagrecht is het arrondissement waar de zaak plaats vindt van heel veel belang). Die mensen hebben er toch echt niet voor gekozen. En dat is toch waar dit topic over ging.

polly2
Berichten: 4503
Geregistreerd: 21-07-05

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:39

Schimmelig schreef:
Karl, er zijn ook stellen die scheiden en niet met schulden komen te zitten, omdat dat in goed overleg gaat (ik ken zo'n stel).
Dus als je dan door eigen toedoen in de schulden komt, vind ik het eigen schuld dikke bult, maar of je dat dan armoede mag noemen
Dat vind ik niet.

Anyway. Ik ga er nu echt vandoor! Veel succes met de discussie. Ik hoop dat jullie elkaar niet persoonlijk gaan aanvallen, want dat hoeft helemaal niet Doei!



Ook als het in goed overleg gaat kan er ellende van komen hoor...
Wat dacht je van een hypotheek die door twee-en gedeeld moet worden omdat men in gemeenschap van goederen getrouwd is? Mensen die destijds een beleggingshypotheek hebben afgesloten kunnen behoorlijk in de problemen komen. Vrouw werkt part-time...moet nu ineens wel de helft van de schuld van de woning mee afbetalen...Okay...vrouw kan wellicht ook fulltime gaan werken...maar er zijn kinderen in het spel. En die hebben ook aandacht nodig...dus fulltime werken is voor de kinderen weer niet goed...
Dan kun je zeggen dat ze maar geen beleggingshypotheek hadden moeten afsluiten...misschien waar...maar ja...dat hangt maar net af van de manier waarop het destijds gegaan is en hoeveel inzicht je er zelf in hebt.ik kan me voorstellen dat mensen dat afsluiten door de enthousiaste verhalen van de verkoper...
Kortom...er zijn zoveel factoren die mee kunnen spelen...je kunt niet n.a.v. 1 voorbeeld zeggen dat als het in goed overleg gaat er geen financiële problemen kunnen ontstaan. Denk ook eens aan echtparen die samen een eigen zaak hebben en na scheiding de ander uit moeten kopen, of de zaak met verlies van de hand moeten doen....Dat valt echt niet altijd mee...

Anoniem

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:43

Karl, klopt toevallig dat ik een dergelijke situatie heb overleeft, fijn dat je het inschat.
Ik vidn het gewoon jammer dat er hier mensen oordelen die noch van de hoed en de rand weten,
en hun mening op die manier kracht proberen aan te tekenen.

Zo werkt het niet.
Iedere situatie is weer uniek, dat blijkt ook weer overduidelijk in dit topic.
Ik heb geld zat, heb het enorm zwaar gehad en diep in de hsit betreft mn geld gezeten, maar mede omdat ik behoorlijk ben gaan afzien ben ik nu wie ik ben met mn geld.

Ik ben daar best trots op en wilde dat delen, en laten zien dat dat niet vanzelf gaat.

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:45

Schimmelig schreef:
Karl, er zijn ook stellen die scheiden en niet met schulden komen te zitten, omdat dat in goed overleg gaat (ik ken zo'n stel).
Dus als je dan door eigen toedoen in de schulden komt, vind ik het eigen schuld dikke bult, maar of je dat dan armoede mag noemen
Dat vind ik niet.

Anyway. Ik ga er nu echt vandoor! Veel succes met de discussie. Ik hoop dat jullie elkaar niet persoonlijk gaan aanvallen, want dat hoeft helemaal niet Doei!


Schulden hebben vaak weinig met goed overleg te maken maar zijn domweg het gevolg van de verandering in situatie waar je in de jaren daarvoor nog geen rekening mee kon houden. Bijvoorbeeld huis gekocht, verbouwd, ingericht, je spaargeld ervoor gebruikt en met verlies tov je totale investering moeten verkopen. Je bent dan ook nog eens verantwoordelijk voor kinderen, dus niet volledig beschikbaar voor de arbeidsmarkt. Je nieuwe woning zal op z'n minst minimaal ingericht moeten worden. Kinderen kosten of je het leuk vindt of niet veel geld en ga zo nog maar even door.

Dit kan ook echt een armoede-situatie opleveren en heeft ook weer bijzonder met "Neckermann-schulden" te maken.

Anoniem

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:52

Karl66 schreef:
Schulden hebben vaak weinig met goed overleg te maken maar zijn domweg het gevolg van de verandering in situatie waar je in de jaren daarvoor nog geen rekening mee kon houden. Bijvoorbeeld huis gekocht, verbouwd, ingericht, je spaargeld ervoor gebruikt en met verlies tov je totale investering moeten verkopen. Je bent dan ook nog eens verantwoordelijk voor kinderen, dus niet volledig beschikbaar voor de arbeidsmarkt. Je nieuwe woning zal op z'n minst minimaal ingericht moeten worden. Kinderen kosten of je het leuk vindt of niet veel geld en ga zo nog maar even door.

Dit kan ook echt een armoede-situatie opleveren en heeft ook weer bijzonder met "Neckermann-schulden" te maken.


Wil niet banketstaaf zijn, maar dat zijn óók allemaal keuzes
Ik neem nooit kinderen, dat is een keus van me.
Ik hoef niet te verbouwen wan tik woon in een huurhuis, een keus van me.
Ík hoef geen Neckerman schulden, want ik krijg mn meubels, of haal ze goedkoop van Marktplaats.

Allemaal keuzes die ik bewust maak om een hoog saldo te kunnen handhaven en een prettige levenstandaard.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-07-06 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:52

Chiqa schreef:
Karl, klopt toevallig dat ik een dergelijke situatie heb overleeft, fijn dat je het inschat.
Ik vidn het gewoon jammer dat er hier mensen oordelen die noch van de hoed en de rand weten,
en hun mening op die manier kracht proberen aan te tekenen.

Zo werkt het niet.
Iedere situatie is weer uniek, dat blijkt ook weer overduidelijk in dit topic.
Ik heb geld zat, heb het enorm zwaar gehad en diep in de hsit betreft mn geld gezeten, maar mede omdat ik behoorlijk ben gaan afzien ben ik nu wie ik ben met mn geld.

Ik ben daar best trots op en wilde dat delen, en laten zien dat dat niet vanzelf gaat.


Chiqa, terecht dat jij er trots op bent, alleen andere mensen kunnen buiten hun schuld wel net aan de andere kant van de lijn terecht komen, zonder daar ooit voor gekozen te hebben. En ik vind dat er regelmatig veel te gemakkelijk geroepen wordt dat het de schuld van die mensen is en dat ze maar andere beslissingen hadden moeten nemen.

Niemand kiest ervoor om afgekeurd te worden
Niemand kiest ervoor om ontslagen te worden
Niemand kiest ervoor om in een uitzichtloze situatie terecht te komen.

Maar helaas is er een grote groep in Nederland die wel tussen wal en schip terecht is gekomen. Gelukkig trekt de economie en werkgelegenheid weer aan, waardoor het voor die groep gemakkelijker zal worden om iets aan hun situatie te doen. Maar dat wil niet zeggen dat we al zover zijn.

polly2
Berichten: 4503
Geregistreerd: 21-07-05

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:53

Karl66 schreef:
Chiqa schreef:
Karl, klopt toevallig dat ik een dergelijke situatie heb overleeft, fijn dat je het inschat.
Ik vidn het gewoon jammer dat er hier mensen oordelen die noch van de hoed en de rand weten,
en hun mening op die manier kracht proberen aan te tekenen.

Zo werkt het niet.
Iedere situatie is weer uniek, dat blijkt ook weer overduidelijk in dit topic.
Ik heb geld zat, heb het enorm zwaar gehad en diep in de hsit betreft mn geld gezeten, maar mede omdat ik behoorlijk ben gaan afzien ben ik nu wie ik ben met mn geld.

Ik ben daar best trots op en wilde dat delen, en laten zien dat dat niet vanzelf gaat.


Chiqa, terecht dat jij er trots op bent, alleen andere mensen kunnen buiten hun schuld wel net aan de andere kant van de lijn terecht komen, zonder daar ooit voor gekozen te hebben. En ik vind dat er regelmatig veel te gemakkelijk geroepen wordt dat het de schuld van die mensen is en dat ze maar andere beslissingen hadden moeten nemen.

Niemand kiest ervoor om afgekeurd te worden
Niemand kiest ervoor om ontslagen te worden
Niemand kiest ervoor om in een uitzichtloze situatie terecht te komen.

Maar helaas is er een grote groep in Nederland die wel tussen wal en schip terecht is gekomen. Gelukkig trekt de economie en werkgelegenheid weer aan, waardoor het voor die groep gemakkelijker zal worden om iets aan hun situatie te doen. Maar dat wil niet zeggen dat we al zover zijn.


Inderdaad...als je 56 bent en je bedrijf gaat reorganiseren en je vliegt er uit...dan is het echt lastig om weer aan een baan te komen, afhankelijk van de sector waarin je werkt.

Anoniem

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:59

Ja ik heb mede omdat ik dus vermogen had, een goede advocaat in de arm genomen die alles tot op de bodem heeft uitgezocht, mede daardoor heb ik gewonnen, alleen had ik nooit die verweren zo grondig kunnen opstellen.


Karl66 schreef:
Maar helaas is er een grote groep in Nederland die wel tussen wal en schip terecht is gekomen.


dat klopt, zie ze dagelijks om mij heen in de straat. Mensen zitten aande grond. Maar wat mij dan steekt, ze werken
allemaal niet (Ja zwart) roken, en zitten dagelijsk aan het bier achter hun gehuurde DVDtjes.

Ben van maning dat die mensen echt niet "willen", en maar klagen als de enrgie wordt afgesloten.

Ik weet het niet hoor, maar ik kan daar niets mee ze hebben het zelf in de hand, zo word thet van kwaad tot erger.

Mer1980

Berichten: 18896
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:02

Ja Chiqa dat makat ik nu zeker 8 a 10 X per dag mee. Mensen die verplicht solliciteren moeten voor hun WW en maar klagen terwijl de motivatie er niet is om ook daadwerkelijk een sollicitatie gesprek aan te gaan Boos! ik heb van de 12 gesprekken deze week maar 1 iemand langs gehad 1 afbeller en waar zijn de andere 10? Niet leuk.....

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:02

Chiqa schreef:
dat klopt, zie ze dagelijks om mij heen in de straat. Mensen zitten aande grond. Maar wat mij dan steekt, ze werken
allemaal niet (Ja zwart) roken, en zitten dagelijsk aan het bier achter hun gehuurde DVDtjes.


Weet je hoe ze dit ook wel noemen? Mensen in hokjes plaatsen Ja

De mensen die het écht slecht hebben en aan de onderkant van de samenleving leven, die zul je echt niet horen Knipoog En al zeker niet uitgedost als Tokkie op straat Knipoog

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:02

Chiqa, als niemand kinderen krijgt, gaan we pas echt problemen krijgen omdat je dan tot je dood mag gaan doorwerken omdat er niemand meer is die voor jou kan gaan werken.
Als niemand meer een huis kocht, was de economische standaard in Nederland een stuk lager omdat mensen dan minder kapitaal hadden.
Niet iedereen krijgt meubels, de meeste mensen moeten ze kopen. Sommigen doen dat in een meubelzaak, sommigen proberen te besparen door het bij een postorderbedrijf te doen en sommigen kopen via marktplaats.

Je hebt gelijk dat alles een gevolg is van keuzes die we maken en van het feit dat keuzes soms verkeerd uitpakken. Alleen je hebt nou eenmaal niet de keus om geen keuzes te maken. Zelfs in je bed blijven liggen om geen keuzes te hoeven maken is al een keuze.

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:07

dus Chiqa en Merylin, als ik het goed begrijp is er voor elke nederlander voldoende werk en degenen die niet werken, willen dat niet omdat ze liever bier zuipen, shag roken en voor de DVD-speler hangen?

Anoniem

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:10

Karl66 schreef:
dus Chiqa en Merylin, als ik het goed begrijp is er voor elke nederlander voldoende werk en degenen die niet werken, willen dat niet omdat ze liever bier zuipen, shag roken en voor de DVD-speler hangen?



Merylin, daar noem je wat, er is voldoende wek voor die mensen,alleen hebben ze geen zin om te werken.
Maar is hetniet zo dat als je niet solliciteerd dat de gemeente je uitkering intrekt?

lindsey

Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-04-05

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:15

Pa tokkie werkte anders wel degelijk bij de gemeentereiniging.
Dus het is nogal onterecht om de opmerking te maken dat dit soort mensen niet willen werken. Ma + kinderen en aanhang is helaas een heel ander verhaal die wilden ook niet echt.

Het is heel makkelijk om alle mensen die een uitkering krijgen in een hokje te plaatsen met ze willen ook niet.

Er zijn wel degelijk mensen die wel willen maar de kans gewoon niet krijgen.

In het voorbeeld van Merilyn die aangeeft dat ze werk heeft voor 40 mensen die afgekeurd zijn maar geen mensen kan vinden.

Ik wed dat er heel veel afgekeurde mensen zijn die dit werk dolgraag willen doen maar helaas geen verstand hebben van internet omdat ze alleen ervaring hebben als bijvoorbeeld metselaar. Nu zou je dus als werkgever die mensen een kans kunnen bieden door ze toch aan te nemen en te zorgen dat ze een goede opleiding krijgen. Maar nee dat vindt de werkgever te duur. Hij wil niet voor niets afgekeurde mensen want daar krijgt hij lekker subsidie voor.

Die gedeeltelijk afgekeurde metselaar solliciteerd zich ondertussen suf naar een andere baan. Helaas kan hij de banen waar hij voor in aanmerking komt lichamelijk niet aan.

De banen waarvoor hij lichamelijk wel in aanmerking komt, daar heeft hij helaas geen opleiding voor of ervaring in en krijgt hij dus niet.
Hoezo niet willen.
Laatst bijgewerkt door lindsey op 07-07-06 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:19

Zolang er meer werkelozen zijn dan vacatures kan je toch niet met droge ogen beweren dat al die werkelozen niet willen werken.

En ja er is altijd een groep die het wel gemakkelijk vind en als het zo uitkomt nog wel wat bijbeunt. Maar die groep als de gemiddelde werkeloze te kwalificeren is echt beneden alle peil.